Nieuw downloadmodel met eMusic
Posted by managing21 on september 12th, 2006
De online muziekverdeler eMusic heeft een Europese winkel geopend. Die geeft de gebruiker de gelegenheid onbeperkt muziek te downloaden. eMusic is de grootste online verdeler van onafhankelijke muzieklabels en is na iTunes van Apple de tweede grootste downloadsite van de Verenigde Staten.Â
De nieuwe winkel biedt mp3-opnames aan die op alle digitale muziekdragers, de iPod van Apple inbegrepen, kan worden gedraaid. eMusic heeft een overeenkomst met 8.500 onafhankelijke muzieklabels, maar biedt geen producten aan van de grote maatschappijen, die eisen dat hun muziek met digitale beperkingen wordt verdeeld en dus niet gekopieerd kan worden.
De gebruiker zal kunnen kiezen tussen drie abonnementen waarbij respectievelijk 45, 65 of 90 nummers per maand kunnen gedownload worden. Bovendien die maxima worden de nummers verkocht aan ongeveer 0,4 euro. Dat is slechts één derde van de prijs bij iTunes. De nummers zullen ook niet worden gedeleted wanneer een klant zijn abonnement opzegt, zoals dat bij Napster bijvoorbeeld wel het geval is.
Onderzoekers bij Jupiter Research stellen dat eMusic een totaal nieuwe benadering brengt op het gebied van download-muziek. “Er is niet alleen het prijsverschil, maar ook een veel soepeler benadering van de digitale rechten,” voeren ze aan. De muziek van iTunes kan bijvoorbeeld niet gedraaid worden op andere muziekdragers dan de iPod. Bovendien beperken de andere legale downloadsites het aantal computers waarop de muziek gedraaid kan worden of het aantal cd’s waarop de muziek kan gebrand worden.
“We zijn tegen een technologie die de klant het onmogelijk maakt om van de muziek te genieten zoals hij dat wil,” motiveerde Steve McCauley, Europees directeur van eMusic, die keuze tegenover BBC News. Ook de muziekdienst Spiral Frog heeft onlangs bekend gemaakt muziek op een andere manier te gaan verdelen. Daarbij wordt muziek gratis ter beschikking gesteld, ondersteund door advertenties.
Volgens Mulligan vormen eMusic en Spiral Frog een onderdeel van een groeiende trend in de muziekindustrie om van het Apple-model weg te gaan. “Men begint eindelijk te beseffen dat het betalend model niet werkt,” aldus Mulligan. “Maar het reclame-model kent wel een sterke groei. De muziekindustrie erkent nu wel dat er andere manieren zijn om muziek te verdelen.”
Volgens Alison Wenham, voorzitter van de Association of Independent Music (AIM), wierp op dat de liefhebber nu ook het onbekendere werk van het onafhankelijke muziekcircuit zal kunnen leren kennen en zich niet louter tevreden zal moeten stellen met de muziek die door de grote bedrijven wordt aangeboden. “Een verdeler als eMusic doet de muziekindustrie groeien in plaats van louter fysieke verkopen te vervangen door digitale,” aldus Wenham.