managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Unilever waarschuwt voor prijsimpact biobrandstof

Posted by managing21 on september 18th, 2006

Het Europees streven naar een groter aandeel voor biobrandstof, betekent zware kostenstijgingen bij producenten van voedingsmiddelen. Dat schrijft het Financieele Dagblad. Een gigant als Unilever stelt daarbij zonder ongerust te zijn en mogelijk verdere prijsstijgingen zal moeten doorvoeren omdat de aankoop van grondstoffen steeds duurder wordt door de concurrentie van de productie van biobrandstof. 

Unilever stelt daarbij dat men voor de aankoop van grondstoffen voor producten als margarine en dressings steeds meer concurrentie ondervindt met producenten van biobrandstof. De Europese Commissie wil dat op het einde van dit decennium 5,75 procent van het brandstofgebruik in de Europese Unie van biobrandstoffen komt. Tegen 2015 wordt dat 8 procent.

Deze doelstellingen leiden ertoe dat er steeds meer vraag komt naar plantaardige oliën, zoals koolzaadolie. De prijs is volgens Unilever sinds 2000 daardoor al met 40 procent gestegen. Het concern voegt er aan toe die stijgende kosten tot nu toe binnen de perken hebben kunnen te houden door op langere termijn te kopen, maar stelt dat het probleem steeds dringender wordt, ook al omdat de stijgende grondstofprijzen niet volledig aan de consument kan doorverrekenen.

Unilever stelt dat de Europese Unie in de toekomst meer rekening zou moeten houden met het milieurendement van bepaalde biobrandstoffen. Zo benadrukte Shell eerder al dat de productie van één liter biobrandstoffen in sommige gevallen 0,8 liter benzine verbruikt. Bij dergelijke producten ligt het rendement volgens Shell dan ook veel lager dan werd verwacht.