managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on september 25th, 2006

Een controversieel internetspel, waarin spelers de vernietiging van het Tsjechische dorpje Lidice in juni 1942 aan de kant van de nazi’s mochten naspelen, is van het internet gehaald. Het museum ter nagedachtenis van de massamoord in Lidice hoopte met het spel jongeren in geschiedenis te interesseren. Het museum besloot het van het net te halen na klachten van de nabestaanden van de slachtoffers. Wie nu de site www.totalburnout.cz bezoekt, vindt slechts nog een verontschuldiging van de directeur van het museum en een link naar een artikel over het dorpje. Spelers moesten het dorp platbranden en konden punten verdienen door dorpelingen te vermoorden of levend te verbranden.

De Chinese politie heeft zaterdag 13 miljoen dvd’s, cd’s en illegaal gekopieerde computersoftware vernietigd. De actie was onderdeel van een honderd dagen durende campagne tegen piraterij, zo heeft het Chinese staatspersbureau Xinhua gemeld. Volgens het ministerie van Openbare Veiligheid zijn overal in het land dvd’s, cd’s en computersoftware-producten in beslag genomen. De politie sloeg haar grootste slag in de zuidelijke provincie Guangdong. Daar nam ze 6 miljoen illegaal gekopieerde schijfjes in beslag. De campagne is volgens de Chinese autoriteiten in duur en intensiteit uniek geweest. Meer dan een half miljoen marktplaatsen, winkels, opslagplaatsen en straatverkopers zijn door de politie bezocht. Hoeveel mensen zijn opgepakt heeft het staatspersbureau niet bekendgemaakt.

Carlos Ghosn, de bestuursvoorzitter van Nissan en Renault, wil praten over een alliantie met Ford. De interesse van Ghosn voor Ford is nieuw. In de voorbije weken was er vooral sprake van gesprekken tussen de tandem Nissan/Renault en die andere grote Amerikaanse autobouwer, General Motors. Maar veel resultaat zou dat overleg nog niet hebben opgeleverd en nu schijnt de Renault-topman zijn aandacht naar Ford te hebben verschoven. Dat meldt het Financieele Dagblad. De bedrijven zelf weigeren commentaar op het bericht. Zowel GM als Ford kampen met zware bedrijfsverliezen en hopen op redding door een verregaande alliantie met het succesvolle Europees-Japanse duo Renault/Nissan. Volgens de Japanse media heeft Nissan intussen besloten om op eigen kracht hybride motortechnologie te ontwikkelen, tegen het jaar 2010. De samenwerking met de Japanse nummer één, Toyota, die sinds 2002 van kracht is, zou verbroken worden.

Het aantal winkels waar consumenten de inktpatronen van hun printers kunnen laten navullen groeit als kool. De kwaliteit van de inkt is goed genoeg, mits klanten geen foto’s willen afdrukken. Dat blijkt uit een onderzoek van het computertijdschrift Personal Computer Magazine. Dit blad liet printercartridges bijvullen bij onder meer Videoland, PrintSmart, Inktstation, Vobis en Tintenstation. Het blad concludeert wel dat de kwaliteit van de navulwinkels sterk uiteenloopt. Conclusie van de studie is echter dat klanten die louter teksten, tekeningen en andere eenvoudige afbeeldingen printen de dure nieuwe inktpatronen van de grote printerfabrikanten niet nodig hebben. Hierdoor kunnen consumenten tientallen euro’s per jaar besparen. Voor computerwinkels zijn nieuwe inktpatronen een zeer winstgevend product.

Het World Wildlife Fund (WWF) slaat alarm over het groot aantal industriële chemische stoffen dat in onze voeding voorkomt. Uit laboratoriumonderzoek van 27 producten gekocht in zeven Europese landen, blijkt geen enkel staal volledig vrij te zijn van besmetting. Het gaat daarbij niet om kunstmatige toevoegingen die doelbewust in de voeding gestopt worden, maar wel om stoffen die niets met voedsel te maken hebben. Zo bleken alle geanalyseerde producten pcb’s te bevatten. De hoogste concentraties werden teruggevonden in vis. Broomhoudende vlamvertragers, die bijvoorbeeld aan plastiek en textiel toegevoegd worden om ze brandbestendiger te maken, zaten in 19 stalen van vooral vlees, kaas en vis, maar ook in boter, honing en bruin brood. Zelfs voedingsmiddelen met een buitengewoon gezonde reputatie blijken de dans niet te ontspringen. Het WWF beklemtoont dat de gevonden concentraties geen direct gevaar voor de volksgezondheid inhouden, maar dat jarenlange opstapeling van zulke stoffen voor jonge kinderen een reden tot bezorgdheid moet zijn.

De Nederlandse Betuwelijn wordt waarschijnlijk niet als gepland op 2 januari opgeleverd, maar pas weken later. De aannemerscombinatie BeCIG slaagt er niet in om de installaties op tijd klaar te krijgen. Dat heeft spoorbeheerder ProRail bekendgemaakt. ProRail vreesde al langer dat de aannemers niet zouden kunnen voldoen aan hun contractuele verplichtingen. Het stelt tegelijkertijd dat het zichzelf maximaal heeft ingespannen om de aannemerscombinatie tegemoet te komen. “Zo is ProRail akkoord gegaan met een aanpassing van de planning voor het testen van de tunnelinstallaties en heeft het gezocht naar een oplossing om de opleverdatum van 2 januari 2007 toch te kunnen halen,” aldus de Nederlandse spoorbeheerder. Inmiddels heeft ProRail GTI en Imtech in gebreke gesteld. De aannemers hebben vijf dagen de tijd om met een oplossing voor de problemen te komen. Volgens het contract moet de aannemerscombinatie een oplopend boetebedrag betalen als de opleverdatum niet wordt gehaald.

De Duitse industriële groep MAN zou overwegen zijn bod op de vrachtwagen- bouwer Scania fors te verhogen. Dat schrijft het vakblad Automobilwoche. Pas midden november zou MAN het aangepaste voorstel indienen bij de beurs van Stockholm. Een week geleden lanceerde de concurrent van Scania een eerste bod van 9,6 miljard euro. MAN overweegt nu de prijs te verhogen tot 11 miljard euro. Scania vond het eerste bod te laag en Volkswagen, één van de belangrijkste Scania-aandeelhouders, zou ook niet akkoord gaan met het tweede voorstel. Volkswagen zou pas willen praten bij een bod van minstens 13 miljard euro, gecombineerd aan een groter aandelenpakket van MAN. Volgens deze laatste zou midden december een definitieve beslissing moeten vallen. Volkswagen beschouwt zijn belang in de Zweedse vrachtwagengroep als strategisch. Volgens MAN zouden bij de fusie geen fabrieken sneuvelen. MAN staat heel sterk in Duitsland. Scania concentreert zich vooral op Scandinavië en Groot-Brittannië.

Rusland zal zijn beloften over de energiebevoorrading van Europa naleven. Dat heeft de Russische president Vladimir Poetin gezegd tijdens een Frans-Duits-Russische top. De Europese Unie voert maar liefst 30 procent van haar gas in uit Rusland. Over de bevoorrading ontstond begin dit jaar grote bezorgdheid toen Rusland tijdelijk de gaskraan dichtdraaide naar Oekraïne en vorige week Shell zijn vergunning kwijtraakte voor de exploitatie van een groot olieveld op het Russische eiland Sachalin. Ook het Total-olieveld Khariaga in Siberië zou dat gevaar lopen. Maar die bezorgdheid is volgens Poetin onterecht. Hij voegde er zelfs aan toe dat het sterk overweegt de gasleveringen aan Europa nog op te voeren zodra de productie op het immense Shtokman-veld begint. Dat veld wordt geëxploiteerd door het Russische staatsgasbedrijf Gazprom en ligt onder de onder de Barentszzee. Aanvankelijk was het de bedoeling om het gas te exporteren naar de Verenigde Staten. Maar die onderhandelingen raakten in een impasse.

Frankrijk, Duitsland en Rusland gaan een werkgroep samenstellen die gaat onderzoeken of Rusland kan deelnemen aan Eads, een Frans-Duits bedrijf dat airbussen ontwikkelt. Dat heeft de Russische president Vladimir Poetin zaterdag gezegd. Een Russische overheidsbank heeft onlangs ruim vijf procent van Eads in handen gekregen. Volgens Poetin is dit geen teken van agressie geweest. Hij doelt daarmee op kritiek vanuit Europa op de toegenomen economische ambities van het land. Poetin zegt te hopen dat Europa zijn land niet als bedreiging gaat zien. Maar hij liet wel verstaan dat bij een afwijzende houding van de partners, Rusland zal proberen om meer aandelen van Eads in handen te krijgen.

Het Amerikaanse luchtvaart-, ruimtevaart- en defensieconcern Lockheed Martin is met Bigelow Aerospace overeengekomen te onderzoeken in hoeverre zijn krachtige Atlas-V draagraket mensen naar een privaat ruimtestation kan brengen. Bemand ruimtetransport is voorlopig alleen een zaak van de overheden in de Verenigde Staten, Rusland en China. Niettemin lanceerde het Californische Bigelow Aerospace begin juli met een lichte Russische Dnepr-raket een prototype van een module voor een privaat ruimtestation, Genesis-1. Het bedrijf wil op termijn een goedkoop ruimtecomplex bouwen dat ter beschikking staat van de private sector. Maar het transport naar, en van dat complex naar de Aarde terug, vormt een serieuze barrière voor Bigelow. Het gaat nu samen met Lockheed Martin onderzoeken of de Atlas-V daarvoor niet in aanmerking kan komen. Mogelijk leidt dit alles tot een bemande capsule op de Atlas-V 401, de eenvoudigste, meest robuuste en betrouwbaarste versie van deze draagraket.

Meer Nieuws