managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Mobiele telefoon wordt reclamemedium van de eeuw

Posted by managing21 on september 26th, 2006

Steeds meer marketeers maken gebruik van sms-berichten om hun producten of diensten te promoten. De trend staat volgens Gerry Purdy, analist bij Frost & Sullivan, zelfs op het punt te staan een explosieve groei te kennen. Nadat eerst in Azië en Europa sms-marketing bleek aan te slaan, begint de praktijk nu ook de Verenigde Staten te veroveren.

“Wellicht worden niet de gedrukte media of billboards, maar wel de mobiele telefoon het belangrijkste reclamemedium van de 21ste eeuw,” vertelde Gerry Purdy aan het persbureau Associated Press. “Het is gewoon een kwestie van tijd. Er zijn teveel gsm-bezitters om dat medium ongemoeid te laten.”

Volgens de organisatie Wireless Intelligence zijn er wereldwijd nu ongeveer 2,5 miljard gsm-toestellen actief. Dat is een groei met een half miljard op twaalf maanden tijd. “En bedrijven gaan nu eenmaal waar de consument zich bevindt,” aldus Associated Press. “In de Verenigde Staten alleen zijn er meer dan 95 miljoen actieve sms-verstuurders. Marketeers zien het bovendien als een goedkoop en bijzonder efficiënt medium.”

In de Verenigde Staten werd de sms-marketing lange tijd afgeremd omdat de consument daar betaalt voor een binnenkomen bericht, maar dat hebben de marketeers opgelost door die kosten voor zich te nemen. Wedstrijden en loterijen, waarbij consumenten aangezet worden om zich via een sms-bericht aan te melden, behoren volgens experts er nu tot de meest succesvolle campagnes.

Onder meer McDonald’s maakt van sms-campagnes nu een essentieel onderdeel van zijn Amerikaanse marketing. Ook Burger King, Procter & Gamble, General Motors en CBS zetten al gelijkaardige campagnes op.