managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Communicatiemanagers zien kansen in weblogs

Posted by managing21 on september 26th, 2006

Communicatiemanagers zien weblogs als een mogelijk kanaal om hun merk of bedrijf verder te promoten. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van het pr-adviesbureau Porter Novelli. Daarbij kwam tot uiting dat de bedrijven vermoeden dat weblogs zowel een positieve als negatieve invloed kunnen uitoefenen, maar men geeft ook toe niet te weten hoe men deze blogs moet opvolgen.

Bijna een kwart van de ondervraagde communicatiemanagers gaf aan bekend te zijn met het bloggen. De helft van de respondenten vertelde redelijk bekend te zijn met het fenomeen van de weblogs, terwijl nog eens een kwart toegaf niet echt op de hoogte te zijn van het medium. De meerderheid zag in weblogs kansen te zien voor het bedrijf en daarom zich in het fenomeen te interesseren.

De meerdeheid van de ondervraagden voegde daar aan toe van mening te zijn dat een blog een invloed kan hebben op een onderneming of een organisatie. Die invloed kan volgens hen zowel positief als negatief zijn, want de helft van de ondervraagden was van mening dat een blogger binnen een onderneming een crisis kan veroorzaken. Een aantal respondenten dat dit ook al daadwerkelijk ondervonden.

Het doorgronden van de werking van weblogs ligt blijkbaar echter heel wat moeilijker. Hoewel de meeste respondenten overtuigd waren van het nut en de invloed van de weblogs, heeft meer dan de helft er zelf nog geen echte praktsche ervaring mee. Men blijkt immers niet goed te vatten hoe blogs kunnen opgevolgd worden of hoe programma’s voor een blog kunnen ontwikkeld worden.