managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on september 28th, 2006

Shell en de Argentijnse regering zijn elkaar weer in de haren gevlogen. De oliegigant wordt gedwongen de verkoop van VPower-Diesel te staken, een duurdere luxediesel die Shell vorige week op de Argentijnse markt lanceerde. De Argentijnen beschouwen de introductie als verkapte prijshoging die ingaat tegen de bevriezing van brandstofprijzen. De regering-Kirchner voert een kruistocht tegen inflatie en schuwt niet in te grijpen in de prijzen van shampoo, pennen en rundvlees. Kirchner riep vorig jaar al met succes op tot een nationale boycot van Shell totdat het bedrijf een prijsverhoging bij de pomp introk. Het Argentijnse Secretariaat van Energie heeft nu een resolutie uitgebracht die met terugwerkende kracht toestemming vereist voor de introductie van nieuwe brandstoffen. Shell moet deze toestemming binnen tien dagen verkrijgen en de motorvriendelijke diesel intussen van de markt halen.

Griekenland neemt weldra een deel van de illegale economie op in de nationale rekeningen. Daardoor zal het bruto binnenlands product (bbp) met meer dan 10 procent stijgen. De Europese Commissie waarschuwt dat zij de nieuwe Griekse cijfers grondig zal bestuderen. “Het herziene bbp zal rekening houden met illegale activiteiten, zoals smokkel van sigaretten en alcohol, prostitutie en witwassen van geld. Ook fiscale fraude wordt verrekend,” zegt topman Manolis Kontopyrakis in een interview met het persbureau Reuters. Hij merkte op dat de toename van het bbp het begrotingstekort zal doen dalen. Maar hij beklemtoonde dat de herziening niet als doel heeft de begrotingsnormen te omzeilen. De Europese Commissie onderstreept dat zij de nieuwe cijfers niet zomaar zal aanvaarden. Griekenland beloofde zijn begrotingstekort dit jaar te verlagen tot 2,6 procent van het bbp, tegenover 4,5 procent vorig jaar.

Pakistan heeft grootse plannen met twee eilanden in de buurt van de havenstad Karachi. Het land wil de eilanden Bundal en Buddo een gedaanteverandering laten ondergaan en omvormen tot een metropool. Met de ontwikkeling is een bedrag gemoeid van 43 miljard dollar. De autoriteiten van Pakistan hebben in beginsel het groene licht gegeven voor het project, dat voorziet in de bouw van onder meer kantoren, scholen, woningen en attractieparken. Een projectontwikkelaar uit Dubai heeft opdracht gekregen de bouwactiviteiten voor zijn rekening te nemen. Tussen nu en drie maanden moeten de zaak juridisch rond zijn. De projectontwikkelaar uit Dubai, Emaar Properties, zal een aandeel van 85 procent hebben in de ontwikkeling van Bundal en Buddo. De overige 15 procent blijf in handen van de Pakistaanse autoriteiten. De ontwikkeling van de twee Pakistaanse eilanden zal dertien jaar duren.

De Amerikaanse miljardair Kirk Kerkorian is geïnteresseerd in de aankoop van nog eens twaalf miljoen aandelen in de Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM). Daarmee zou hij zijn belang in het noodlijdende autoconcern tot 12 procent opkrikken. Kerkorian heeft via zijn houdstermaatschappij Tracinda al 56 miljoen aandelen GM in bezit, ofwel 9,9 procent. Hij is daarmee de op drie na grootste aandeelhouder bij GM. De investeerder liet in een brief aan GM weten dat hij zes miljoen aandelen extra wil kopen. Daarnaast overweegt hij de aankoop van nog eens zes miljoen stukken. Kerkorian liet verder weten dat hij nog steeds een sterk voorstander is van een strategische alliantie van GM en Renault/Nissan. Kerkorian zette GM deze zomer onder druk om met Renault en Nissan onderhandelingen aan te gaan over een mogelijke alliantie. Hij stelde toen voor dat Renault en Nissan een belang van 20 procent in GM zouden nemen.

De Wereldhandelsorganisatie (WTO) gaat onderzoeken of de Verenigde Staten illegale landbouwsubsidies hebben verstrekt. Twee jaar geleden achtte een geschillencommissie van de WTO een aantal van deze subsidies onwettig. Volgens Brazilië hebben de Verenigde Staten zich echter niet volledig gehouden aan de eisen die de commissie stelde. De Verenigde Staten hebben na de WTO-uitspraak een regeling geschrapt die onder meer voorzag in het verstrekken van exportsubsidies. Daarnaast kwam er een einde aan subsidies voor katoenverwerkers, die zo binnenlandse katoen konden kopen in plaats van buitenlandse.Volgens Brazilië zijn andere vormen van steun echter overeind gebleven, waaronder leningen voor marketingdoeleinden. Mocht Brazilië door de WTO in het gelijk worden gesteld, dan zou het land voor miljarden dollars aan invoerheffingen kunnen instellen op goederen uit de Verenigde Staten.

Drie op de vijf Amerikaanse internetters heeft in juli online video gekeken. In totaal hebben 107 miljoen mensen video’s gedownload of gestreamd. Dat blijkt uit onderzoek van ComScore Media Metrix. In juli zijn bijna 7,2 miljard video’s online bekeken of binnengehaald. De meeste clips werden bekeken bij Yahoo met 38 miljoen unieke gebruikers, gevolgd door MySpace.com met 37 miljoen en YouTube met 31 miljoen. AOL dat meer mensen naar zijn sites hoopt te trekken met zijn videoaanbod, is het net niet gelukt om in de top 3 te komen. Met 26 miljoen gebruikers staat de unit van Time Warner op nummer vier, waarmee het wel Microsoft, Viacom en Google voor blijft.

De familie Mittal zal volgend jaar een bedrag van 780 miljoen dollar opstrijken uit de dividendbetaling van het nieuwe bedrijf Arcelor Mittal. Het staalconcern gaf in een presentatie aan beleggers de garantie af om vanaf 2007 een dividend te betalen van 1,30 dollar per aandeel. Op een volledig verwaterde basis, zal de familie Mittal een belang van 43,5 procent in het bedrijf hebben. De onderneming verwacht in 2008 een winst te realiseren van 20 miljard dollar. Arcelor Mittal liet weten dat het jaarlijks 30 procent van zijn nettowinst zal uitbetalen aan de aandeelhouders. Als het jaarlijkse dividend van 1,30 dollar per aandeel onder die 30 procent valt, zou het bedrijf een aandeleninkoopprogramma kunnen starten totdat het pay out-niveau wordt bereikt.

Op het Parijse autosalon is de Italiaanse autogroep Fiat een van de zeldzame Europese autobouwers die reden hebben om champagne te laten vloeien en te toosten op het commerciële succes. Fiat denkt tot het einde van het jaar zijn huidige groeiritme van 23 procent van de verkoop in Europa te kunnen aanhouden. “Twee jaar geleden zou niemand een cent ingezet hebben op ons,” zo zei de topman van het Italiaanse merk, Luca de Meo. “Vandaag draaien de fabrieken op volle toeren.” De opmars van Fiat is te danken aan het succes van het model Grande Punto. Toch mag Fiat niet op zijn lauweren rusten, want analisten waarschuwen er voor dat de goede resultaten van Fiat fragiel zijn, omdat ze voornamelijk berusten op het succes van één enkel model. Fiat zag zijn marktaandeel in Europa eind augustus stijgen tot 6,4 procent, tegenover 5,5 procent een jaar eerder. In Italië haalde de groep eind 2005 een marktaandeel van boven de 30 procent. Die drempel was als sinds begin 2004 niet meer bereikt.

Autobouwer Ford wil met het nieuwe middenklassemodel Mondeo verloren klanten terugwinnen. “De Mondeo is ons vlaggenschip waar vier miljoen klanten op wachten,” zei John Fleming, hoofd van Ford Europa donderdag op het autosalon in Parijs. Een concreet streefcijfer noemde hij niet. De productie van de Mondeo gaat in januari van start in de Ford-fabriek in Genk. Van de breakversie zijn inmiddels al foto’s bekend. Het model verschijnt eind mei 2007 op de markt. De Mondeo deelt de basisstructuur met de limousines S-Max en Galaxy. Het aantal kopers in dit segment daalt echter steeds meer omdat vele kopers van middenklassemodellen (gezinnen met kinderen en zakenlui) steeds vaker voor monovolumes of luxueuze terreinwagens kiezen.

De Britse miljardair Richard Branson wil dat binnen de komende decennia miljoenen mensen een ruimtereis gaan maken. Hij beloofde te zullen ijveren voor een democratisering van de toegang tot de ruimte. De oprichter van Virgin verzekerde op een persconferentie ook dat de voor Virgin Galactic ontwikkelde technologie ook ten dienste kan staan van de luchtvaart en bijvoorbeeld de vlucht tussen Londen en Sydney tot een half uur kan reduceren. Het ruimtetuig is momenteel in ontwikkeling bij Scaled Composites in de Mojavewoestijn. Virgin Galactic wil vanaf begin 2009 toeristen in de ruimte brengen. Het ruimtetuig, dat de ontwerpers als het milieuvriendelijkst mogelijk houden, zal een tuig zijn dat op de rug van een vliegtuig wordt meegenomen. Zes passagiers en twee piloten klimmen vervolgens tot 120 km hoogte, om een kwartier tijd gewichtloos te zijn. Een ticket kost 200.000 dollar, duizenden mensen betoonden reeds interesse en tweehonderd betaalden reeds, aldus de ondernemer. “Dat is uiteraard een hoog bedrag. Maar wij hebben veel pioniers die willen betalen en het project financieren zodat op termijn de kostprijs moet kunnen dalen,” aldus Branson. “Ons doel is de commerciële leefbaarheid van een veilig lanceersysteem aan te tonen dat uitrusting en wetenschap naar de ruimte kan brengen, alsmede mensen. Wij hopen dat miljoenen mensen naar de ruimte zullen reizen.”

Meer Nieuws