managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Televisie gaat vaker online

Posted by managing21 on oktober 2nd, 2006

Driekwart van de internetters bekijkt online videofilms en beluistert muziek via de computer. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van het bureau Multiscope en PCZapper. Bovendien wil een meerderheid zijn computer aansluiten op het televisietoestel, dat ook voor andere online toepassingen steeds populairder blijkt te worden.

“Het populairst bij Nederlandse internetters blijken zelfgemaakte humoristische filmpjes te zijn,” citeert het magazine Automatiseringsgids het onderzoek. Daarbij bleek 61 procent van de respondenten regelmatig dergelijk materiaal te bekijken. Verder kijkt 54 procent geregeld op internet naar het nieuws en 46 procent volgt ook online televisieprogramma’s.

Bijna zes op tien ondervraagden wil ook websites kunnen opvragen via het televisietoestel, terwijl meer dan vier op tien het medium ook wil gebruiken voor e-mail. Een groot aantal respondenten wil de televisie ook gebruiken voor online games (37 procent), online bankieren (28 procent) en online winkelen (25 procent). Daarnaast wil 33 procent online video’s ook op televisie bekijken.

Voor online content wordt in eerste instantie echter nog altijd de computer gebruikt (84 procent), gevolgd door de laptop (28 procent), televisie (9 procent) en mobiele telefoon (2 procent). Een kwart van de ondervraagden vertelde ook zelf geregeld foto’s of films op het internet te plaatsen.