managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Retailers moeten letten op gezondheid

Posted by managing21 on oktober 4th, 2006

Dertigers en vijftigplussers bieden de grootste groeimogelijkheden voor de detailhandel. Dat stelt het onderzoeksbureau Signs of the Times. Daarbij wordt gesteld dat men zich verkeerdelijk op de jeugdige consument richt. De snel groeiende groep 50-plussers heeft immers de nodige financiële middelen om allerlei producten te kopen en richt zich vooral op gezondheid, vitaliteit en energie.

De onderzoekers voeren aan dat de retailers moeten inspelen op de duidelijke wensen en eisen van deze groep. “Senioren willen lekker en gezond eten,” wordt er opgemerkt. “Bijna iedereen let trouwens op gezondheid.” Bijna zestig procent van de ondervraagden stelde te letten op het serveren van een gezonde maaltijd. Evenveel respondenten lieten verstaan zo gezond mogelijk te willen leven.

De consument is volgens de onderzoekers bereid om meer te betalen voor kwalitatief hoogwaardige producten. “De consumenten in de leeftijdsgroep van 26 tot 32 jaar is op zoek naar gezond en vers gemaksvoedsel,” aldus het rapport. “Dertigers zoeken vooral naar ontstressing. Een retailer of bedrijf die dat biedt, kan deze consument aan zich binden.”

De gehaaste consument heeft volgens de onderzoekers ook een groeiend interesse naar vroeger. “Er is een toenemende belangstelling te zien voor regionale producten,” stellen ze. “Verscheidene fastfoodrestaurants in Groot-Brittannië hebben zich dan ook al gespecialiseerd in de gezonde gemaksvoeding en hebben uitsluitend maaltijden van biologische of natuurlijke oorsprong.”