Digitale radio haalt achterstand op
Posted by managing21 on oktober 4th, 2006
De digitale radio blijft nog altijd een kleine speler, maar ziet zijn luistercijfers wel oplopen. Dat blijkt uit een studie van de Britse mediaregulator Ofcom. Er wordt aan toegevoegd dat digitale radio op termijn zijn analoge broer zal inhalen. Bovendien blijken digitale radio ook leidt tot het publiek ook langer doet luisteren.
Volgens een recente peiling zou 7,5 procent van de Engelse huishoudens over digitale radio beschikken. Daarmee is Engeland Europees marktleider. “Maar er is een duidelijk opwaartse trend merkbaar,” aldus het magazine Admap. “De prijzen dalen en het aantal digitale radiostations stijgt.”
Ofcom voert aan dat op termijn digitale radio groter zal worden dan de analoge. Een jaartal wordt daar echter niet opgeplats. “Maar dit is belangrijk nieuws voor de radio-industrie,” voert Admap aan. “Het zal ertoe leiden dat er meer radiostations komen en dat er nieuwe modellen worden ontwikkeld op basis van sponsoring en abonnementen.”
Admap voegt er aan toe dat deze evolutie voor de gevestigde stations een bedreiging kan worden, maar voor het hele medium wel een vooruitgang betekent. “De kwaliteit van digitale radio is superieur,” aldus nog het magazine. “Het blijkt ook dat de overgang naar digitale radio ertoe leidt dat men meer radio luistert. Die groei varieert van tien tot twintig procent.”