managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Leeftijd kind bepaalt koopgedrag moeder

Posted by managing21 on oktober 5th, 2006

Moeders met kleine kinderen vormen een heel aparte doelgroep voor adverteerders. Hun koopgedrag verandert immers naarmate hun kinderen ouder worden. Dat zegt het Amerikaanse reclamebureau WonderGroup. Daarom moet deze consumentengroep op uiteenlopende manieren benaderd worden.

WonderGroup onderscheidt drie groeistadia van het kind die belangrijk zijn voor marketeers. Een eerste, afhankelijke fase, begint volgens het reclamebureau al in de baarmoeder. “De moeder neemt bijna alle beslissingen over wat het kind nodig heeft,” aldus WonderGroup. “Het kind heeft weinig keus.”

Die periode duurt tot het tweede levensjaar. Van drie tot acht jaar zijn kinderen voorwaardelijk afhankelijk. “De moeder neemt de meeste beslissingen, maar geeft het kind wat meer keuze en luistert naar wat het kind wil,” aldus WonderGroup. “In de wederzijds afhankelijke fase van negen tot twaalf jaar beslist de moeder minder over wat het kind nodig heeft en krijgt het kind een stem in het beslissingsproces. Bovendien vraagt het kind in deze fase gericht om bepaalde producten.”

Gezien de verschuivende rol van moeder en kind bij aankoopbeslissingen naarmate het kind ouder wordt, moeten adverteerders de consument volgens WonderGroup eerst als moeder aanspreken, dan als moeder en kind en daarna steeds meer als kind en moeder. “Belangrijk is wel dat zelfs jonge kinderen tussen de 2 en 4 jaar al een aanzienlijke invloed op het koopgedrag van hun moeder kunnen hebben,” aldus nog het reclamebureau.