managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Marketing Al-Qaida zal veranderen

Posted by managing21 on juni 11th, 2006

Na de dood van zijn charismatische leider Abu Musab al-Zarqawi, zal de terroristische organisatie Al Qaida zijn wereldwijde fondsenwerving en marketing moeten wijzigen. Dat stellen een aantal Amerikaanse veiligheidsspecialisten. Al Qaida sloeg volgens hen immers munt uit de bloedige successen van al-Zarqawi.

“Al-Zarqawi was een belangrijk onderdeel geworden van de marketing van de terroristische organisatie,” aldus het persbureau Associated Press. “Hij haalde de krantenkoppen met bloedige aanvallen van zijn netwerk, dat bestond uit Iraakse en buitenlandse volgelingen. Meer dan drie jaar lang slaagde hij uit de handen van de grote internationale opsporingsorganisaties te blijven.”

De populariteit van Al-Zarqawi zorgde volgens Associated Press voor een grote stroom van financiële ondersteuning. “Al-Zarqawi was een terroristische celebrity,” benadrukte het Amerikaanse congreslid Mike Rogers, een gewezen FBI-agent die zetelt in het House Intelligence Committee. “Het is zoals de marketing van elke organisatie. Ze verkopen het succes van Al-Zarqawi.”

De Verenigde Staten en hun bondgenoten hebben een aantal geldbronnen van de terroristische organisatie kunnen afsluiten, maar de financiers van het terrorisme hebben inmiddels andere kanalen gezocht. “Volgens analisten zal de volgende topman van Al-Qaida in Irak een ander type leider zijn dan Al-Zarqawi, die contacten had in tenminste vier continenten en een grote credibiliteit had bij terroristen,” aldus nog Associated Press.

Eén van de genoemde opvolgers is de Irakees Adbullah Rahid al-Baghdadi. “Zijn aanduiding zal de focus van Al-Qaida veranderen,” stipte Ken Katzman, terrorisme-expert van de Congressional Research Service in Washington. “De interesses van al-Baghdadi liggen in Irak. Hij is niet gericht op een wereldwijde jihad.”