managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Internet heeft journalistiek verbeterd

Posted by managing21 on oktober 8th, 2006

Het internet heeft de kwaliteit van de journalistiek verbeterd, veel meer dan men had gedacht. Dat vertelde Len Downie, hoofdredacteur van The Washington Post, tijdens het jaarcongres van de Online News Association in Washington. Volgens hem is er nu een veel grotere gerichtheid op actualiteit en blijft de journalistiek naar verdere verhaaldetails zoeken.

Toen het voor het eerst duidelijk werd dat het internet de nieuwssector zou veranderen, vreesden uitgevers en hoofdredacteurs volgens Downie dat deze veranderingen de kwaliteit van de journalistiek zouden uithollen, de concurrentie zouden verhogen en een negatieve invloed zouden hebben op de gedrukte edities van de kranten. “Maar de grotere nadruk op het internet heeft de kwaliteit van de journalistiek integendeel opgekrikt,” aldus Downie.

De constante nieuwsstroom heeft volgens Downie de redacties gestimuleerd, met journalisten die voortdurend een oog houden op de actualiteit en constant proberen verhalen te zoeken voor de website. “Bovendien kunnen journalisten nu gedetailleerder tewerk gaan omdat het internet een ongelimiteerde capaciteit heeft,” benadrukte hij. “Er is nu plaats om alles te publiceren.”

Bovendien stelde Downie dat journalisten verzot zijn op redactieblogs. “Het laat hen toe een veel beter contact te onderhouden met hun lezers,” merkte hij op. “Iedere redacteur van The Washington Post wil een blogger zijn.” Bovendien stelde hij dat blogs die krantenartikels kritisch onder de loep nemen, een goede evolutie zijn. “Ze houden de krant eerlijk en zelfs een negatieve commentaar trekt lezers naar de krantensite.”

Blogs zijn volgens Downie dan ook geen concurrenten van de kranten. “We hebben integendeel een interessante symbiotische relatie,” voerde hij aan. “Blogger Matt Drudge is zelfs onze grootste aanbrenger van lezers.” Bovendien heeft het internet er volgens Downie voor gezorgd dat het lezerspubliek van The Washington Post enorm heeft uitgebreid en heeft de merknaam van de krant over de hele wereld bekend gemaakt.

Wel vreesde hij dat nieuwsvoorziening op mobiele platforms en de afleiding van het brede informatieaanbod op het internet de zogenaamd contemplatieve journalistiek zou kunnen bedreigen. Ook zei hij dat het nog altijd niet zeker is dat de online reclame het inkomstenverlies van de gedrukte krant zal kunnen opvangen. Bovendien vroeg hij zich af of geredigeerde en verifieerbare content als belangrijk zal beschouwd blijven.

Maar er komt volgens Downie wellicht een grotere wisselwerking tussen oude en nieuwe media. “Het zal wellicht geen eenrichtingsverkeer blijven, maar gedrukte media zullen onderwerpen en ideeën van multimedia en blogs overnemen.”