managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Internet goed voor carrière vrouwen

Posted by managing21 on oktober 9th, 2006

Ondanks alle maatregelen en stimulansen vormen vrouwen nog altijd minder dan tien procent van het topmanagement van Noord-Amerikaanse, Aziatische en Europese bedrijven. Maar toch bleek op het Women’s Forum for the Economy and Society in het Franse Deauville dat er stilaan veranderingen voelbaar zijn. 

“Vrouwen kunnen vandaag een succesrijkere carrière uitbouwen omdat de wereld veel minder fysiek is geworden dan vroeger,” vertelde Sarena Lin, topvrouw van McKinsey Taiwan aan het persbureau AFP. “Vroeger moesten mensen zich veel meer verdedigen. Nu is er een grotere transparantie en de zakelijke interactie is niet langer afhankelijk van een fysiek contact, maar door een virtueel contact, waardoor mannen en vrouwen op hetzelfde niveau kunnen worden geplaatst.”

“De hiërarchische maatschappij zal weldra achterhaald zijn,” meende ook Mercedes Erra, topvrouw van Euro RSCG Wordlwide. De internetrevolutie zou daarbij een belangrijke rol spelen omdat in die vlakkere structuren een combinatie van een aantal vaardigheden wordt geëist. “In die vlakkere structuren kan de diversiteit van expertise van een vrouw heel nuttig zijn. Vrouwen zijn een beetje avant-gardistisch en aangepast aan toekomstige manieren van leven en werken.”

Het aantal vrouwen in de zakelijke en politieke wereld neemt stilaan toe en zij brengen volgens AFP een aantal erkende sterktes binnen de arbeidswereld, zoals samenwerking, delen en empathie. “We zijn goed gewapend,” voerde Anne Lauvergeon, de topvrouw van het Franse kernenergiebedrijf Areva, aan. We hebben een heel pragmatische benadering. We hebben niet veel vrije ogenblikken in ons leven en dus weten we waar de prioriteiten liggen.”

AFP verwijst daarbij naar een Amerikaanse studie van Catalyst waarin gesuggereerd wordt dat diversiteit naar geslacht op een positieve manier gekoppeld is aan financieel succes. “Bedrijven met veel vrouwen aan de top doen het niet beter omdat de vrouwen hen beter maken, maar omdat die bedrijven beter zijn in het evalueren van de werkomgeving,” benadrukte Laura Liswood, secretaris-generaal van de Council of Women World Leaders

Maar toch gaat de evolutie heel traag, volgens AFP vooral te wijten aan diepgewortelde culturele gewoontes. “Indien dit niet verandert, zullen vrouwen opstappen en hun eigen ding doen,” waarschuwde Margaret Milan, voorzitster van het European Professional Women’s Network. Op dit ogenblik wordt trouwens al de helft van de nieuwe bedrijven opgestart door een vrouw.