managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on oktober 10th, 2006

Google neemt het bedrijf achter de video-website YouTube over voor 1,3 miljard euro in aandelen. De overname, die maandagavond na het sluiten van de beurs werd bekendgemaakt, gebeurt volledig in aandelen. De raden van bestuur van beide bedrijven zetten het licht op groen en de overname werd maandag officieel bekendgemaakt na sluiting van Wall Street. YouTube blijft in de beginfase gedeeltelijk autonoom en behoudt zijn merknaam en eigen kantoren. Het is de grootste overname in de geschiedenis van Google. Het concern kan zo de kennis van de populaire zoekmachine om miljoenen reclame-advertenties te verzamelen, combineren met het mega-succes van YouTube, dat sinds de lancering in december de grootste aanbieder van videoclips op internet is geworden. Op de site worden zowat 100 miljoen clips per dag bekeken. 

De Nobelprijs economie gaat dit jaar naar Edmund Phelps. Hij toonde het belang aan van verwachtingen in de economie. De inzichten van de Amerikaanse econoom vormen onder meer de basis van het monetair beleid dat de meeste centrale banken nu voeren. Edmund Phelps (73) loste op het einde van de jaren zestig als het ware de puzzel op die John Maynard Keynes, de Britse aartsvader van de moderne economie, had achtergelaten. In 1969 schetste Phelps het beeld van een economie waar bedrijven en sectoren functioneren als eilanden waar voortdurend veronderstellingen worden gemaakt over het loon- en prijsniveau op andere eilanden. Het onderzoek van Phelps toonde ook meer in het algemeen aan dat er niet altijd en overal een negatief verband bestaat tussen inflatie en werkloosheid.

Louis Gallois is de nieuwe topman van de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Aan hem de zware taak de aanhoudende productieproblemen met de superjumbo A380 een halt toe te roepen en Airbus door een moeizame herstructurering heen te loodsen. Gallois volgt Christian Streiff op. Die trad maandag af na kritiek over zijn aanpak van de crisis bij Airbus. Ook twijfelde het bestuur van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS, moederbedrijf van Airbus, over het vermogen van Streiff om de vliegtuigbouwer weer op het juiste pad te krijgen. Airbus wil een omvangrijke herstructurering doorvoeren om de productie te stroomlijnen en de kosten te drukken. De Fransman Gallois staat sinds juli samen met de Duitser Thomas Enders aan het hoofd van EADS. Hij begon zijn managementscarrière in de luchtvaartsector in 1989 bij de Franse vliegtuigmotorbouwer Snecma. Van daaruit kwam hij in 1992 bij Aérospatiale terecht. In 1996 werd Gallois benoemd tot topman van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF.

Internet is de gedrukte media voorbijgestreefd als belangrijkste informatiebron voor Europeanen. De inwoners van Europa zijn inmiddels langer online dan dat zij kranten of tijdschriften lezen. De tijd achter de computer verdubbelde de afgelopen drie jaar tot wekelijks vier uur, blijkt uit een studie van Jupiter Research onder 5000 personen in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië. De aandacht voor de nieuwe media gaat echter niet ten koste van gedrukte media en televisie. Aan het lezen van kranten en bladen besteedt de Europeaan gemiddeld drie uur per week, net zoveel als in 2003. Het gebruik van de televisie steeg van tien naar twaalf uur.

Ruim 40 landen wereldwijd kampen momenteel met voedseltekorten en de noodzakelijke hulp van buitenaf. Het ergst getroffen is het conflictgebied Darfoer in Soedan, aldus een rapport van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO)maandag in Rome. De situatie in het gebied kan nog verslechteren, omdat door de ontbrekende veiligheidssituatie de oogst in gevaar komt, luidt het verder. De prognose voor de wereldwijde graanoogst is sinds een laatste onderzoek in juli met acht miljoen ton gedaald en bedraagt 1,6 procent minder dan in 2005. Ook in Somalië zal het gebrek aan voedingsmiddelen minstens tot eind 2006 voortduren en 1,8 miljoen mensen treffen. Bovendien heerst in tal van West-Afrikaanse landen voedseltekort, meer bepaald in Burkina Faso, Guinée-Bissau, Mali, Mauritanië en Niger. In Azië zijn vooral Nepal, India, Pakistan, China en Irak getroffen. Ook Haiti, Nicaragua en Honduras hebben volgens de FAO dringend behoefte aan noodzakelijke levensmiddelen.

Het leven in het water sterft langzaam uit, waarschuwen de Verenigde Naties. In twee jaar tijd is het aantal dode zones in de wereldzeeën alarmerend sterk gestegen. Marinebiologen telden in 2004 al 150 zulke zones, dit jaar zijn er dat 200. In een dood gebied, vaak 100.000 vierkante kilometer groot, is er vanwege de vervuiling geen leven meer mogelijk. Door die dode zones is er minder vis in de zee. Daardoor raken andere zeebewoners uitgehongerd. De vervuiling van de zee is de grote zorg van Achim Steiner, directeur van UNEP, het milieuprogramma van de Verenigde Naties. “De smurrie in zee is voor 80 procent van landbewoners afkomstig,” zegt Steiner. Hij waarschuwt voor de gevolgen van de vervuiling. Ontwikkelingslanden zijn de grote boosdoeners, want zij lozen 80 procent van hun vervuilde water in zee. De industrielanden deponeren de helft van hun rioolwater in open zee.

Uit een onderzoek van opiniepeiler Maurice De Hond blijkt dat 88 procent van de Nederlanders ermee instemt dat restproducten van de vleesproductie gebruikt worden voor kleding. In Nederland is het aantal pelsdieren de voorbije vijf jaar overigens met bijna 20 procent toegenomen tot ruim 700.000 stuks, waarvan een ruime meerderheid uit nertsen bestaat. “We gaan goede tijden tegemoet,” stelt de Nederlandse Federatie van Edelpelsdierenhouders. Jaarlijks produceren de naar schatting 200 Nederlandse pelsdierenhouders zo’n 3,5 miljoen pelsen, met een totale waarde van 100 miljoen euro. Ne­derlandse vachten worden voor 40 procent afgezet binnen Euro­pa, 40 procent in Azië en 20 pro­cent in de Verenigde Staten. De wereldwijde vraag naar bont neemt per jaar zo’n 5 tot 7 pro­cent toe, zeker nu de economie een opleving doormaakt. De toename van het aantal gehouden pelsdieren wijst volgens het Agrarisch Dagblad op een toegenomen maatschappelijke aanvaarding.

In Frankrijk geldt vanaf 1 februari volgend jaar een rookverbod in alle openbaar toegankelijke ruimtes. Horecabedrijven krijgen tot 1 januari 2008 tijd om in hun gebouwen aparte, hermetisch afgesloten rookruimtes in te richten. Tot die tijd zijn ze ontheven van het rookverbod. Premier Dominique de Villepin maakte het rookverbod bekend. De premier volgt daarmee de adviezen van een onderzoekscommissie die hij begin dit jaar had ingesteld. Frankrijk volgt met het rookverbod andere Europese landen als België, Ierland en Italië. In Frankrijk overlijden jaarlijks 3.000 tot 5.000 mensen aan de gevolgen van passief roken. Rokers die willen stoppen kunnen een derde van de kosten van een eventuele behandeling vergoed krijgen. Daarvoor is 100 miljoen euro beschikbaar. Voorts stelt de Franse regering 160 miljoen euro beschikbaar voor tabaksverkopers om de winkels te diversifiëren waardoor ze minder afhankelijk worden van de verkoop van sigaretten en sigaren.

China heeft dertig nummers uitgekozen die door een maansatelliet richting aarde worden uitgezonden. Dat heeft het Chinese staatspersbureau Xinhua gemeld. Het is nog onduidelijk of de hele wereld zal kunnen meegenieten van de communistische klassiekers, waaronder Gezongen lof aan het moederland, Ik hou van China en Het oosten is rood, een ode aan de Chinese vader des vaderlands Mao Zedong. De nummers moeten volgens experts de Chinese liefde voor het moederland, het leven, vrede en het streven naar de waarheid en de natuur uitdrukken. De nummers zijn gedeeltelijk geselecteerd door experts en deels met stemmen van de bevolking. China’s eerste maansatelliet is bovendien ontworpen om 3D-beelden van het maanoppervlakte te maken. Ook zal het de diepte van de maanbodem peilen en de ruimte tussen de aarde en de maan onderzoeken.

Meer dan één miljoen chauffeurs denkt aan seks tijdens het rijden, in plaats van op de weg te letten. Miljoenen anderen maken zich achter het stuur vooral zorgen om werk of gezin. Uit de cijfers blijkt dat minstens één op de vijf chauffeurs zich achter het stuur voor meer dan 75 procent van de tijd niet concentreert. “Onveilige gewoonten kunnen afgeleerd worden, maar het belangrijkste is dat de bestuurders zich realiseren dat ze zich goed op de weg moeten concentreren,” aldus Lisa Dorn van de Cranfiel Universiteit. Het onderzoek van Dorn gaf ook aan dat veel bestuurders zich nog al eens ergerden aan hun collega-weggebruikers. Bumperklevers worden gehaat door 28 procent van de ondervraagden, nog eens 20 procent heeft een hekel aan mensen die op hetzelfde rijvak blijven rijden terwijl dat niet hoeft. Voorsteken, te snel rijden of net te traag rijden sluiten het rijtje met 11 procent.

Meer Nieuws