managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Internet bedreiging en troef voor boekensector

Posted by managing21 on oktober 10th, 2006

Boekenuitgevers zouden wel eens de volgende slachtoffers kunnen zijn van internetpiraterij. Dat meent Ana Maria Cabanellas, voorzitter van de International Publishers Association (IPA). Maar ze voegt er aan toe dat het internet ook wel eens de redding van de sector zou kunnen zijn en zowel voor kleine als grote uitgeverijen unieke mogelijkheden biedt. 

“De boekensector voelt zich volgens Cabanellas aangevallen door zoekmachine Google, die een grote hoeveelheid boeken online wil plaatsen,” aldus het persbureau AFP. De IPA-voorzitter voegde er aan toe dat iedereen van mening is dat alles op het internet gratis zou moeten zijn, maar er is volgens haar een verschil tussen vrije toegang en vrije content. “Die beslissing zou men moeten overlaten aan de eigenaar van de content,” aldus nog Cabanellas.

Google Book Search zet de bibliotheken van de universiteiten van Oxford, Harvard, Stanford en de New York Public Library op het internet. Google zegt de auteursrechten te respecteren, maar Amerikaanse en Europese uitgevers hebben de zoekmachine voor de rechter gedaagd en zeggen dat Google met zijn praktijken hetzelfde doet als de illegale muzieksites.

Cabanellas zei dat de sector een programma heeft uitgewerkt waarmee alle online content gelinkt kan worden aan duidelijke reproductievoorwaarden en gevraagde vergoedingen. “Op die manier kunnen uitgevers de kracht van het internet gebruiken om hun kosten te drukken en hun bereik uit te breiden,” stipte Cabanellas aan.

Cabanellas voegde er aan toe dat steeds meer mensen zich voor belangrijke informatie, zoals gezondheid en financiën, tot het internet richten. “Kwaliteitscontrole wordt dan een belangrijke prioriteit,” meende ze. “Sterke uitgeversmerken kunnen een garantie bieden dat de content betrouwbaar is.”

Maar ze wees er ook op dat het internet een gratis uithangbord vormt voor nieuwe publicaties en een goedkoper distributiekanaal. “Printing on demand, waarbij lezers boeken kunnen downloaden en hen dan plaatselijk kunnen laten printen, is voor kleine uitgevers een unieke mogelijkheid. De transportkosten worden immers geëlimineerd.” voerde Cabanellas aan. “Maar zelfs grote uitgeverijen kunnen er de kansen van nieuwe boeken mee uitproberen.”

Printing on demand betekent volgens Cabanellas bovendien dat een boek nooit uitverkocht raakt.