managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

MySpace en YouTube voorbodes van nieuwe dotcom-zeepbel?

Posted by managing21 on oktober 17th, 2006

Er loert een nieuwe internet-zeepbel om de hoek. Dat stelt het magazine Marketing Week naar aanleiding van de verkoop van de sociale netwerksites MySpace en YouTube. Investeerders steken de laatste tijd zoveel geld in user generated content dat sommige analisten zich volgens Marketing Week zich afvragen of er niet een volgende internetbubble in de maak is.

“Vooral de 580 miljoen dollar die Rupert Murdoch recent betaalde voor de sociale netwerksite MySpace roept de nodige vragen op,” aldus Marketing Week. Inmiddels werd YouTube overgenomen door Google en volgens het magazine overwegen ook bedrijven zoals Viacom en British Telecom ook overnames van bedrijven die gespecialiseerd zijn in user generated content.

De omzet van deze bedrijfjes is volgens Marketing Week voorlopig echter bescheiden. “Ze zijn nog niet volwassen en veel van de aangeboden diensten zijn vooralsnog gratis,” wordt aangevoerd. “De bedrijven hopen dat reclame-inkomsten uiteindelijk zullen zorgen voor een succesverhaal, maar het is de vraag of zij allemaal kunnen overleven.”

Volgens Jeremy Verba, topman van de netwerksite Piczo, heeft de zakenwereld echter veel geleerd van de dotcom-crash van het begin van dit decennium. “Men bekijkt nu veel beter waar bezoekers heen gaan en de adverteerders volgen die stroom,” stelt hij. “Investeerders proberen de potentiële winnaars te identificeren.”