managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Airbus moet herstructureren

Posted by managing21 on oktober 18th, 2006

Een herstructurering van de Europese vliegtuigproducent Airbus zou kunnen betekenen dat een aantal productielocaties zullen moeten verkocht worden. Volgens de nieuwe Airbus-topman Louis Gallois kan het bedrijf ook de A350, het volgende model dat moet ontwikkeld worden, niet lanceren zonder grondige herstructureringen.

Gallois vertelde aan het persbureau Reuters dat ook concurrent Boeing bij een aantal herstructureringen sites en activiteiten heeft afgestoten. Christian Streiff, de voorganger van Gallois, was al begonnen met het uittekenen van plannen om dertig procent structurele kosten te besparen. Airbus heeft vestigingen in Frankrijk, Duitsland, Spanje en Groot-Brittannië, maar staat in al die landen onder politieke druk om banen te redden.

Eén van de grote problemen zijn de vertragingen bij de oplevering van de A380-superjumbo, maar zelfs ook zonder die tegenvaller zou Airbus volgens Gallois hebben moeten herstructureren om te kunnen optornen tegen de zwakke dollar. Die heeft twintig procent van de concurrentiekracht tegenover Boeing verteerd sinds de A380 zes jaar geleden werd gelanceerd.

“Zonder herstructurering kunnen we de A350 onmogelijk lanceren,” aldus nog Gallois. “‘De toekomst van Airbus staat op het spel.” Die A350 moet het antwoord van Airbus worden op de recente successen van Boeing op de snelgroeiende markt van middelgrote jets die lange afstanden zullen kunnen overbruggen met twee in plaats van vier motoren.

Daarom werd de A350 al helemaal opnieuw hertekend. Dat zou de kostprijs van het project verdubbelen tot ongeveer acht miljoen euro. EADS, de moedermaatschappij van Airbus, moet volgende maand beslissen of er met deze duurdere versie wordt verder gegaan. “De vertragingen met de A380 vormt niet het kernprobleem,” aldus EADS-directielid François David. “Het is een prachtig vliegtuig en heeft geen concurrenten. De problemen met de A350 zijn veel belangrijker voor Airbus.”