managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Traditionele communicatie heeft afgedaan

Posted by managing21 on oktober 19th, 2006

Online marketing wordt de belangrijkste marketingtrend voor volgend jaar. Dat is de conclusie van een enquête van het onderzoeksbureau Berenschot. De onderzoekers stellen daarbij dat de traditionele communicatiemiddelen voorbijgestreefd zijn. Maar ook meer dan ooit blijft het uitbouwen van een sterk merk belangrijk.

Uit de enquête van Berenschot blijkt dat 44 procent van de marketeers online toepassingen de meest in het oog springende trend voor volgend jaar beschouwen. Amper twee jaar geleden werd het internet voor marketingdoeleinden nog als de minst belangrijke beschouwd. Toen werd er vooral gedacht aan partnerships en allianties. Die strategie moet nu genoegen nemen met een tweede plaats.

De onderzoekers stellen dat traditionele communicatiekanalen niet meer voldoen. “Consumenten besteden steeds meer tijd online,” benadrukken ze. “Ondernemingen moeten dat kanaal dan ook gebruiken om met hun klanten en partners te communiceren en online toepassingen integreren in hun marketing- en salesprocessen.”

Daarnaast stelt Berenschot dat een sterk merk een belangrijke voorwaarde is om te kunnen overleven. “Om zich als een sterk merk te profileren, moeten bedrijven voortdurende met innovaties uitpakken,” stellen ze. “Deze innovatie blijft belangrijk want consumenten blijven vragen om nieuwe technologieën.”