managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

NYT ziet reclamemarkt verder afkalven

Posted by managing21 on oktober 19th, 2006

De Amerikaanse mediagroep The New York Times heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar beduidend minder winst gemaakt dan tijdens dezelfde periode het jaar voordien. Dat is vooral te wijten aan de dalende inkomsten van de reclame van zijn moederkrant The New York Times en The Boston Globe.

De afkalving van de advertentiemarkt voor de kranten lijkt zich steeds sterker door te zetten. Vorig jaar maakte The New York Times tijdens het derde kwartaal nog een winst van 23,1 miljoen dollar. Dat is dit jaar teruggevallen tot 16 miljoen dollar. “Daaruit blijkt de zwakke advertentiemarkt voor de krantensector,” gaf topvrouw Janet Robinson toe tegenover het persbureau Reuters.

Het persbureau voegt er aan toe dat The New York Times zich probeert aan te passen aan de hedendaagse leesgewoontes en meer aandacht besteedt aan zijn website en andere online projecten. “Maar de reclame in zijn gedrukte edities zit in een constante daling, vooral door een afzwakkende immobiliënmarkt en de problemen van de Amerikaanse autosector,” aldus nog Reuters.