managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Bacardi blokkeerde campagne tegen alcohol

Posted by managing21 on oktober 23rd, 2006

De alcoholindustrie heeft twee jaar geleden een Nederlandse postercampagne tegen drankmisbruik bij kinderen tegengehouden. Dat heeft het Nederlandse dagblad Trouw bekend gemaakt. De campagne was opgezet door de Stichting Alcoholpreventie (STAP). Op de twee posters stonden een jongen en een meisje van ongeveer twaalf jaar met een blikje Heineken en een flesje Bacardi Breezer. 

STAP stelt dat kinderen steeds jonger bleken beginnen te dringen. “Dat kwam deels door de zoete mixdrankjes,” aldus de organisatie. “We wilden dat probleem in beeld brengen.” De organisatie had 2.000 posters gedrukt en gedeeltelijk verstuurd naar scholen en gezondheidsorganisaties. Maar Bacardi spande een kort geding aan en eiste een intrekking van de campagne.

Volgens Bacardi pleegde STAP inbreuk op het merk- en auteursrecht van de fabrikant, door de merknaam Breezer zichtbaar af te beelden en dreigde met een schadeclaim. STAP schrapte daarop zijn campagne. “Een schadevergoeding zouden wij nooit kunnen betalen,” aldes de organisatie. Bacardi heeft het over een foute boodschap op de posters. “Deze posters konden volgens ons juist aanzetten tot drinken,” luidt het bij de drankenproducent.