managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on oktober 25th, 2006

De gewezen Portugese kolonie Macau is het grootste gokparadijs van de wereld. De Chinese administratieve regio haalt meer gokgeld binnen dan de befaamde Amerikaanse stad Las Vegas. Dat blijkt uit onderzoek van het consultantsbureau Globalanalysis. In september verdienden casino’s 576 miljoen dollar ofwel 37 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Als de stijging wordt doorgetrokken naar de overige maanden, dan komt de regio uit op een jaarinkomen van ruim 6,6 miljard. Macau streeft daarmee het cluster van gokpaleizen die aan de strip in Las Vegas liggen net voorbij. 

Suez Global LNG heeft een raamovereenkomst getekend met China National Offshore Oil Corporation (CNOOC), de op twee na grootste oliemaatschappij van China, voor de kortetermijnlevering van vloeibaar aardgas. Op wereldvlak is Suez het eerste bedrijf dat een dergelijk contract sluit met een grote Chinese energiespeler en het is tot op heden de enige invoerder van vloeibaar aardgas voor de Chinese markt. Deze overeenkomst bepaalt de structuur en de voorwaarden volgens dewelke toekomstige leveringen op korte termijn zullen plaatsvinden en stelt Suez in staat om snel te reageren wanneer de marktvoorwaarden optimaal zijn. De transactie biedt Suez Global LNG en CNOOC de mogelijkheid om hun respectieve portefeuilles op een evenwichtige wijze te beheren en in te spelen op de specificiteit van aanbod en vraag op de eigen markt.

De Amerikaanse koffieshop-keten Starbucks rekent erop dat het minstens 100 cafés per jaar kan openen in China. Dat zei Martin Coles, de baas van Starbucks Coffee International in een interview met Financial Times. Coles zei dat van de 20.000 cafés die Starbucks internationaal wil openen, de helft in Azië zal zijn. 100 nieuwe café’s per jaar is de minimumambitie in China. In Azië blijken 80 tot 90 procent van de koffies ter plaatse geconsumeerd te worden, terwijl de meerderheid van de klanten in de VS hun koffie meenemen.

De rechtbank van Parma heeft dinsdag aangekondigd dat ze de burgerlijke partijstelling van 35.000 partijen heeft aanvaard in de zaak Parmalat. Die zaak gaat over de beurscrisis van de Italiaanse voedingsgigant, waardoor een put van meer dan 14 miljard euro is ontstaan. De rechter van de inleidende rechtszaak, Domenico Truppa, heeft de lijst bekendgemaakt met de personen en de bedrijven die toelating hebben om zich burgerlijke partij te stellen. In totaal verzochten 42.000 personen en bedrijven om zich burgerlijke partij te stellen. Ze deden dat in naam van zowat 135.000 gedupeerde spaarders in deze zaak, het grootste financiële schandaal in Europa. Het geding is het tweede gerechtelijk onderdeel van deze zaak. Er is namelijk al een proces aan de gang in Milaan over manipulatie van beurskoersen en over valse verklaringen aan financiële markten. In het tweede gerechtelijk onderdeel zijn 64 personen, onder wie de stichter van Parmalat, Calisto Tanzi, in verdenking gesteld van frauduleus faillissement, vervalste balansen, bendevorming en communicatievervalsing.

De Europese Commissie heeft de verkoop van de Europese diepvriestak van Unilever aan de Britse investeringsmaatschappij Permira Funds goedgekeurd. Het voedings- en wasmiddelenconcern kondigde eind augustus de verkoop van het grootste deel van de Europese diepvriesactiviteiten aan. De verkoop levert Unilever bruto 1,7 miljard euro op. Onder de te verkopen onderdelen vallen de merken Iglo en Birds Eye. IJs valt buiten de transactie. Ook de Italiaanse diepvriesactiviteiten, die verschijnen onder de naam Findus, blijven bij Unilever. Bij de totale diepvriespoot werken 4000 mensen. Ongeveer 3000 werknemers gaan over naar de nieuwe eigenaar. Unilever ziet zelf weinig groeimogelijkheden voor de verkochte producten.

Het Canadese Bombardier schrapt 1.330 banen in Montreal en Belfast. Ook verlaagt het concern de productie van zijn straalvliegtuigen voor regionaal gebruik. De ingrepen zijn nodig omdat de vraag naar deze vliegtuigen is afgenomen. Bombardier is de op twee na grootste fabrikant van vliegtuigen voor regionaal gebruik en ’s werelds grootste treinfabrikant. Het bedrijf verlaagt zijn productie van de straaltoestellen CRJ700 en CRJ900 van één per drie dagen naar één elke vijf dagen. De vliegtuigen kunnen respectievelijk zeventig en negentig passagiers vervoeren. Bij de vestiging in Belfast in Noord-Ierland moeten vanaf januari volgend jaar 645 banen verdwijnen. In Montreal worden vanaf eind volgende maand 485 arbeidsplaatsen geschrapt. Daarnaast gaan ook nog tweehonderd managementsfuncties verloren in Canada. Het bedrijf zet 31 miljoen dollar opzij voor vertrekregelingen. Bij de luchtvaartdivisie van Bombardier werken een kleine 27.000 mensen.

De Japanse autofabrikant Honda heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar 11 procent meer winst behaald. De nettowinst kwam uit op 271,3 miljard yen (1,8 miljard euro), een record. Honda profiteerde vooral van een sterke verkoop in de Verenigde Staten, waar Japanse auto’s populair zijn vanwege het lage brandstofverbruik. General Motors en Ford, die de afgelopen jaren hebben ingezet op benzineslurpende terreinwagens, verliezen daardoor snel marktaandeel. De omzet van Honda belandde eveneens op een record van 5,23 biljoen yen (35 miljard euro). Dit betekende een stijging van bijna 14 procent.

Fiat heeft de afgelopen jaren op alle modellen een nieuwe badge geplakt, maar dat embleem verwijst de Italiaanse autobouwer nu naar de geschiedenisboeken. De autobouwer herintroduceert de rode kleur in het logo. Het huidige embleem is blauw is.Fiat gebruikte een badge met rode achtergrond al eerder, maar toen het merk werd gelanceerd eind 19e eeuw stapte de autobouwer snel over op een blauwe huiskleur. Die tint werd enkele decennia later vervangen door rood. Nadat een sprongetje naar blauw en weer terug naar rood volgde even zwart en verscheen uiteindelijk blauw in het merkwapen. In 2007 keert rood terug als huiskleur. Het logo wordt op de kakelverse Bravo gepresenteerd. Dat model lanceert Fiat op de autoshow van Genève in maart volgend jaar. De Bravo draagt het embleem op grille en achterklep.

Bijna driekwart van alle websites waarop kindermisbruik te zien is, staat op servers in de Verenigde Staten en Rusland. Dit blijkt uit gegevens van de Britse Internet Watch Foundation (IWF). Maar liefst 51 procent van de illegale content heeft zijn oorsprong in de Verenigde Staten. Twintig procent is terug te voeren naar Rusland. Slechts 0,2 procent van de illegale content wordt gehost in Groot-Brittannië. In 1997 was dit nog 18 procent. “In Groot-Brittannië spannen zowel de internetbedrijven als de autoriteiten zich in om deze websites offline te halen”, vertelt een woordvoerder van de IWF. In de Verenigde Staten worden de websites enige tijd in de lucht gehouden om de daders op het spoor te komen. Dat het aantal illegale kindermisbruiksites in de Verenigde Staten zo hoog is, komt niet alleen door de andere aanpak. Er zijn ook veel internetgebruikers, veel servers en veel providers. In Rusland is het probleem volgens de IWF dat er geen centrale autroriteit is die het probleem aanpakt. Zo is er bijvoorbeeld geen telefoonnummer waar mensen heen kunnen bellen als ze een site met kinderporno aantreffen. Sinds het in het leven roepen van de IWF zijn er wereldwijd 31000 sites met materiaal waarop kinderen worden misbruikt, verwijderd.

Inwoners van de Normandische badplaats Deauville zijn een protestactie begonnen om te voorkomen dat Ryanair een vaste lijnverbinding tussen de Londense luchthaven Stansted en het Franse plaatsje opent. Ryanair wil vanaf maart drie keer per week op Deauville gaan vliegen. Maar de actiegroep vreest dat het slaperige en chique stadje imagoverlies lijdt als het wordt overstroomd door Engelse toeristen die met de budgetvlieger reizen. Volgens Rayanair leidt de lijnverbinding juist tot een impuls voor de huizenprijzen. “Zoals dat ook het geval is bij de negentien andere Franse luchthavens in Frankrijk waar wij op vliegen,” reageerde een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij. Dat past echter ook niet in het straatje van de actiegroep. Daardoor lopen Franse kopers het gevaar buiten de boot te vallen. Ryanair denkt dat 40.000 toeristen jaarlijks gebruik zullen gaan maken van de lijndienst.

Meer Nieuws