managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Russen willen meer buitenlandse goederen

Posted by managing21 on oktober 27th, 2006

De Russische consumentenmarkt wordt steeds aantrekkelijker voor westerse Marketeers. Dat stelt het magazine Marketing Week. Voorlopig houdt de Russische consument het volgens het magazine nog wel vooral op binnenlandse merken, maar onder invloed van de nieuwe rijken – de zogenaamde elitny – groeit ook de interesse van het grote publiek voor westerse producten. 

“De Russische markt is in omvang te vergelijken met de Duitse,” aldus Marketing Week. “Het besteedbare inkomen kent een grote groei en de verkoop van consumentenelektronica en geïmporteerde auto`s laten een explosieve stijging noteren.” Zo is de penetratie van mobiele telefoons op vijf jaar tijd gestegen van drie procent naar vijftig procent.

Marketing Week merkt bovendien op dat ook de houding van de consument ten opzichte van buitenlandse producten aan het veranderen is. In het begin van dit decennium was de prijs in 55 procent van de gevallen de meest bepalende factor bij een aankoop. Dat is nu gedaald tot 42 procent. Speciale aanbiedingen en uitverkopen blijven volgens het magazine echter nog altijd belangrijk voor de Russische consument.

Daarnaast voert Marketing Week aan dat de reclamebestedingen vijf keer sneller groeien dan het Russische bruto binnenlands product. Bovendien is de omvang van het consumentenkrediet op vijf jaar tijd met veertig miljard dollar gestegen. Inmiddels hebben ook de kredietkaarten een penetratie bereikt van 19 procent, tegenover vier procent vijf jaar geleden.

Binnenlandse merken blijven bij de Russische consument wel het populairst. “Men vindt ze voordeliger, betrouwbaarder en kwalitatief beter dan veel buitenlandse producten,” aldus nog Marketing Week. “Dit geldt vooral voor voedingsmiddelen.” Maar toch wordt de invloed van de elitny, de nieuwe generatie rijke Russen en hun buitenlandse lifestyle, steeds groter. Vooral op het gebied van mode volgt de Russische consument steeds meer die trend naar buitenlandse producten.