managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Jongeren willen leuk en lekker nieuws

Posted by managing21 on juni 12th, 2006

De nieuwspresentatie in de media moet meer toegespitst worden op de smaak van de jongeren. Dat is de stelling van Irene Costera Meijer, docente mediastudies aan de universiteit van Amsterdam. Ze voert daarbij aan dat de media daarbij gebruik moeten maken van de L-drie (leuk, lachen en lekker) om dat jongere publiek aan te spreken.

Tijdschriften, kranten en audiovisuele media baseren zich voor hun nieuwsaanbod op de W-vijf (wie, wat, waar, wanneer en waarom). Maar dat is volgens Meijer niet meer voldoende voor de jongere generatie. Daarom wil zij dat het W-model vervangen wordt door het L-model. Die passen volgens Meijer immers beter bij de leefwereld van de jongere doelgroepen. “Door het L-model kunnen jongeren dingen leren doen en niet alleen maar kijken en luisteren,” stelt ze.

“Steeds minder jongeren voelen zich ongemakkelijk of beschaamd als ze aangeven dat ze liever naar soaps kijken dan naar het nieuws,” merkt Meijer op. “Ze komen er openlijk voor uit dat ze nieuws saai vinden en niet met al die narigheid geconfronteerd willen worden.” Ze voert daarbij aan dat jongeren onder meer een goed verhaal willen waarin ze kunnen wegzinken en tot in het diepst van hun ziel kunnen meemaken.”