YouTube levert meer op den Super Bowl
Posted by managing21 on oktober 30th, 2006
Een reclamecampagne van het cosmeticamerk Dove heeft op de videosite YouTube meer reacties opgeleverd dan de befaamde Super Bowl, de uitzending van de finale van de competitie van het American Football en een reclamekanon. Zonder ook maar één dollar uit te geven aan mediabestedingen, kreeg de film ‘Dove Evolution’ op minder dan één maand tijd meer dan 1,7 miljoen kijkers.Â
Bovendien haalde Dove dankzij het YouTube-effect ook nog eens enkele belangrijke Amerikaanse talkshows. De trafiek naar de website CampaignForRealBeauty.com werd door YouTube drie keer meer aangewakkerd dan de reclame voor de campagne op de Super Bowl. ‘Dove Evolution’ haalde daarnaast de top vijftien van de videoblogs op Technorati.
De campagne van Dove moet een ode zijn aan de natuurlijke schoonheid en het oproepen tegen het instandhouden van kunstmatige schoonheidsidealen. De video toont hoe een vrouw door cosmetica en photoshopping omgevormd wordt tot een echt schoonheidsmodel voor de reclamewereld. De onderliggende slogan is dan ook ‘No wonder our perception of beauty is distorted’.
De campagne loopt nu twee jaar, maar tot nu toe ging dat altijd langs betalende mediakanalen. “De Dove-campagne is één van de sterkste voorbeelden van Unilever – eigenaar van het merk – om steeds meer ideeën te ontwikkelen om de populaire cultuur te benaderen,” aldus een woordvoerder van het bedrijf tegen Advertising Age. ‘Dove Evolution’ moet de bekendheid van het Dove Self-Esteem Fund ondersteunen, een programma dat jongerenworkshops ontwikkelt rond schoonheidsperceptie.
Maar de campagne heeft ook de verkoop van Dove-producten de hoogte ingedreven.