Internet belangrijk voor consumentenelektronica
Posted by managing21 on oktober 30th, 2006
In de sector van de consumentenelektronica wordt 77 procent van de aankopen beïnvloed door het zoeken op het internet. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumer Electronics Association en Yahoo. Daarbij kwam verder aan het licht dat een hogere prijs meteen leidde tot een langere zoektocht op het internet.
Â
De studie onderzocht het koopproces van gsm-toestellen, computers, digitale camera’s, digitale muziekspelers en televisietoestellen. De minste tijd werd besteed aan het zoeken naar informatie over gsm-toestellen (9 uur). De consument investeerde het meeste tijd aan het zoeken naar informatie over televisietoestellen (15 uur). Het gemiddelde over alle categorieën bedroeg 12 uur.
De meeste aankopen gebeuren wel bij fysieke retailers, maar daaraan gaat volgens de onderzoekers heel wat online activiteit aan vooraf. Zo stelde 73 procent van de ondervraagden dat een prijsvergelijking voor hetzelfde product in verschillende winkels het gemakkelijkste gaat op het internet. Daarnaast merkte 64 procent op het internet te verkiezen omdat daar een grotere variëteit van producten beschikbaar is.