Geen verder reclameverbod in Europa
Posted by managing21 on oktober 31st, 2006
De Europese kranten hoeven voorlopig geen verbod op reclame voor bepaalde producten meer te vrezen. Dat heeft Europees Commissaris voor media Viviane Reding bevestigd tegenover een aantal Europese krantenhoofdredacteuren, die zich omwille van de steeds striktere regels zorgen maken over de toekomst. Ze zien immers hun inkomsten dalen, terwijl de kosten blijven stijgen.Â
De hoofdredacteuren verwezen bij hun gesprek met Viviane Reding op het feit dat de Europese Unie eerder al advertenties verbood voor tabakswaren. Op die manier wil Europa het roken ontmoedigen, maar voor de krantenwereld viel daarmee een belangrijke reclamepijler weg. De hoofdredacteuren vreesden dat er nu ook eenzelfde maatregel zou ingevoerd worden voor de drankenindustrie.
Viviane Reding stelde echter dat de pers zich in het hart van het veelzijdige Europese medialandschap bevindt en een hoeksteen vormt van de vrijheid van meningsuiting en democratie. “Het is daarom belangrijk dat we letten op de gevolgen van het EU-beleid op printmedia,” stipte ze aan. “Zowel journalistieke vrijheid als een stevige economische fundering zijn noodzakelijk voor kranten en tijdschriften om te kunnen bloeien in deze tijd van multimedia. Er staan dan ook geen verdere beperkingen op de agenda.”