managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

YouTube tekent toekomst uit van televisie

Posted by managing21 on november 1st, 2006

Mediabedrijven weten niet goed of ze positief of negatief moeten staan tegen de videosite YouTube, dat aan zijn gebruikers toelaat eigen gemaakte filmpjes op internet te plaatsen, maar daarbij niet kan beletten dat ook opnames van televisieprogramma’s op de website verschijnen. Sommigen menen dat dit leidt tot een verlies aan publiek en reclamegelden, terwijl anderen er vooral een promotiekanaal in zien voor de televisieprogramma’s.

Een aantal mediabedrijven hebben aan YouTube gevraagd de kopies van hun programma’s van de website te verwijderen. “Iedereen is aan het leren hoe de lijnen getrokken moeten worden,” vertelde een zegsman van NBC Universal, waarvan meer dan duizend clips per maand op YouTube verschijnen, aan de krant The Washington Post.

Soms worden complete televisieprogramma’s op YouTube geplaatst. Dat is volgens NBC Universal duidelijk over de lijn. Maar NBC geeft toe dat het plaatsen van andere video’s een hulp zouden kunnen zijn en dat sommige programma’s profiteren van de aandacht die ze op de website krijgen. Volgens The Washington Post tekent YouTube op die manier stilaan de toekomst van de televisie uit, nu meer mensen langer video beginnen te kijken op het internet.

Maar de krant stelt ook dat niet iedereen even flexibel staat tegenover YouTube. Dat kreeg onlangs de vraag van een Japanse groep om 30.000 video’s te verwijderen en ook News Corp wil dat al zijn content van YouTube wordt weggehaald. Maar YouTube stelt dat binnen de mediabedrijven zelf geen duidelijkheid eerst. “Advocaten van een mediabedrijf vragen om de content te verwijderen, terwijl het marketing team van dezelfde onderneming de volgende minuut een video op de website plaatsen,” aldus een woordvoerder van YouTube.

YouTube heeft nu gezegd een technologie te zullen invoeren om de geplaatste content te filteren om de video’s met copyright te herkennen. Maar volgens Tim Wu, docent rechten aan de Columbia University, zal er door de verschillende partijen een gulden middenweg gevonden worden. “Mediabedrijven die alles willen blokkeren, plegen zelfmoord,” voert hij aan. “Ze ontnemen zich daardoor immers de aandacht van een groot publiek.”

Mediagroepen zoals NBC, CBS en Warner bezorgen YouTube nu al officiële programmafragmenten en in sommige gevallen verdelen de partijen de inkomsten van de reclame. Nike plaatst zelfs video’s die zo bewerkt zijn dat ze door een kijker lijken opgenomen te zijn. Indien alle gekopieerde content zou verdwijnen, wordt het volgens analisten trouwens heel twijfelachtig of YouTube dan nog de 1,65 miljard dollar waard is die Google daar vorige maand heeft voor betaald.