managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Amerikaanse politiek investeert recordbedrag

Posted by managing21 on november 2nd, 2006

Dit jaar zal de Amerikaanse politiek nagenoeg twee miljard dollar investeren in reclamecampagnes. Dat is 17,6 procent meer dan bij de presidentiële verkiezingen van twee jaar geleden. Hoewel er dit keer geen president verkozen moet worden, tonen deze cijfers volgens analisten duidelijk aan hoe belangrijk deze verkiezingen zijn.

TNS Media Intelligence had verwacht dat dit jaar 1,7 miljard dollar zou geïnvesteerd worden in politieke campagnes, maar dat cijfer werd volgens TNS-onderzoeker Evan Tracey vorige week al bereikt. Tegen de verkiezingsdag op 7 november zal daar volgens Tracey minstens nog 200 tot 300 miljoen dollar bijkomen. Daarbij werden de campagnes op lokale of gespecialiseerde kabelzenders nog niet meegerekend.

Volgens Tracey zijn de hoge reclamecijfers een duidelijke verwijzing naar de belangrijke verkiezingen die in sommige Amerikaanse staten en het Amerikaans Congres. “Maar door de gewijzigde wetgeving, die minder zendtijd toelaat, is ook de prijs van de reclamespots gestegen,” vertelde hij aan het magazine Advertising Age. “De prijzen swingen de pan uit.”

Maar Tracey wijst er ook op dat er steeds meer kandidaten met een televisiecampagne willen werken.