managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Heeft gedrukte krant nog tien jaar te gaan?

Posted by managing21 on november 6th, 2006

Het zal nog meer dan dertig jaar duren vooraleer de online sector de helft van de reclame-inkomsten van de kranten zal halen. Dat zegt analist Lauren Fine van het onderzoeksbureau Merrill Lynch. Maar bij de online uitgevers wordt die bewering op heel wat scepsis onthaald. Onder meer de hoofdredacteur van de online editie van de Britse krant The Telegraph houdt er een heel andere mening op na. 

Volgens Lauren Fine vertegenwoordigt de online sector nu ongeveer zes tot zeven procent van de reclame-inkomsten van de krantenwereld. “Zelfs wanneer de sector tot 2012 met dubbele cijfers groeit en daarna jaarlijks met vijf procent vooruitgaat, zal het nog meer dan dertig jaar duren vooraleer online meer dan de helft van de reclame-inkomsten van de kranten zal vertegenwoordigen,” aldus Fine.

Shane Richmond, hoofdredacteur van de online editie van The Telegraph, benadrukt dat het krantenpubliek steeds meer naar online edities zal overschakelen, waardoor volgens hem ook de reclame-inkomsten zullen verschuiven en internetreclame steeds belangrijker zal worden voor krantenuitgevers. “Het internet bestaat nu vijftien jaar en sindsdien is er heel wat veranderd,” aldus Richmond. “Men moet niet denken dat het nog dertig jaar zal duren voor het online medium zijn achterstand heeft opgehaald.”

Indien alles zou blijven zoals het nu gaat, zou Lauren Fine volgens Richmond gelijk kunnen hebben. “Maar op een bepaald ogenblik – wellicht binnen de volgende tien jaar – zal de gedrukte krant niet langer langzaam achteruit gaan,” voert hij aan in het magazine DotJournalism. “De sector zal van een klif donderen en compleet instuiken.

In Groot-Brittannië zal online reclame tegen het einde van het jaar groter worden dan de nationale krantenreclame, na een groei van veertig procent per jaar. Dat is een voorspelling van het Internet Advertising Bureau en PricewaterhouseCoopers. Internetreclame vormt nu meer dan tien procent van de Britse reclamebestedingen. De digitale editie van The Guardian Unlimited heeft nu een internationaal lezerspubliek dat elf procent groter is dan de gedrukte vorm.