managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Consument gebruikt vijf zintuigen

Posted by managing21 on november 30th, 2006

De consument benadert producten met zijn vijf zintuigen. Dat zegt Desiree Struijk, directeur van het bureau Senta, gespecialiseerd in zintuiglijk advies en onderzoek naar consumentenperceptie. Marketeers moeten zich volgens haar van dit gegeven goed bewust zijn en met hun projecten zoveel mogelijk alle zintuigen proberen te benaderen.

Door verkeerde keuzes te maken, kan een productintroductie volgens Struijk compleet de mist ingaan. Ze verwijst daarbij onder meer naar een drank met een mooie en kleur en een lekkere smaak, maar met een verpakking in een verkeerde kleur. Die verkeerde kleur geeft volgens haar aan de consument juist niet de indruk dat het product keer smaakt en het dus moeilijk zal hebben om met succes op de markt te komen.

“Wetenschappelijk is volgens Struijk aangetoond dat de hersenen niet voor elk zintuig een apart beloningssysteem hebben,” aldus het magazine Verpakkingsmanagement. “Het gaat volgens haar dus om de interactie van alle zintuigen tegelijk. Als het totaalbeeld klopt, wordt het meeste effect bereikt.” Klantenpanels en het toesten van waarneming en beleving moeten daarbij de perceptie van de consument uittesten, zonder dat dit volgens Struijk noodzakelijk meer hoeft te kosten.