managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'media & cultuur' Category

Britse televisie-export groeit twintig procent

Posted by managing21 on 13th april 2007

De Britse televisie-export heeft het voorbije jaar een omzet gehaald van 593 miljoen Britse ponden. Dat is twintig procent meer dan het jaar voordien. Een kwart van de groei komt op rekening van de verkoop van formats zoals ‘Strictly Come Dancing’, het BBC-programma dat in de Verenigde Staten op televisie kwam als ‘Dancing With the Stars’. Andere succesvolle exportproducten waren ‘Kitchen Nightmares’ en ‘Shaun The Sheep’.

“De inventiviteit en de kwaliteit van de Britse televisiemakers blijft op een hoogtepunt en dat wordt in heel de wereld erkend,” aldus Shaun Woodward, Brits minister van creatieve industriën, tegenover BBC News. De grootste afnemer van Britse programma’s blijft Europa, dat 125 miljoen Britse ponden betaalde. De Verenigde Staten hadden een aandeel van 77 miljoen Britse ponden, wat wel een stijging met dertig procent betekent.

De grootste groei werd echter genoteerd in Oost-Europa. Daar kende de televisie-import vanuit Groot-Brittannië een stijging met 42 procent. “Dat is te danken aan de opkomst van nieuwe televisiestations en de traditionele populariteit van Britse televisieprogramma’s in de regio,” aldus BBC News. De animatiereeks ‘Shaun The Sheep’ werd verkocht aan 72 verschillende landen.

Oorspronkelijk werd voor 2005 een exportcijfer van 632 miljoen Britse ponden. Dat is dus meer dan het cijfer van vorig jaar. Het cijfer van 2005 werd echter bijgestuurd tot 494 miljoen Britse ponden omdat een aantal productiemaatschappijen zich inmiddels uit de Producers’ Alliance for Cinema and TV (PACT), de organisatie die de berekening van de export voor zijn rekening neemt, heeft teruggetrokken.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Britse televisie-export groeit twintig procent

Prime time ook goed voor televisie-websites

Posted by managing21 on 12th april 2007

Prime time op televisie betekent ook prime time voor de websites van televisiezenders. Dat is de conclusie van een studie van het onderzoeksbureau Nielsen/NetRatings. Uit de studie blijkt dan ook dat het internet-gebruik niet noodzakelijk ten koste moet gaan van het televisie-gebruik, zoals in ruime kring wordt aangenomen. Volgens de onderzoekers stimuleren nieuwe technologieën trouwens het simultaan gebruik van televisie en internet.

Uit het onderzoek van Nielsen/NetRatings bleek dat de periode van acht uur ’s avonds tot elf uur ’s avonds veertig procent vertegenwoordigt van de totale tijd die de internetgebruiker op NBC.com besteedt. Bij ABC Primetime is dat dertig procent en bij Fox Broadcasting zesentwintig procent. Bij jeugdzenders ziet men dit fenomeen ook tussen vijf uur ’s middags en acht uur ’s avonds.

Nielsen/NetRatings stelt dat dit fenomeen aantoont dat televisieprogramma’s de consument naar het internet sturen. “De opkomst van interactieve televisie, zoals het online stemmen voor deelnemers aan televisie-wedstrijden, stimuleert volgens de onderzoekers de gelijktijdige consumptie van televisie en webcontent,” aldus Michael Pond, samensteller van het onderzoeksrapport.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Prime time ook goed voor televisie-websites

Wegzappen televisie-reclame is standaard geworden

Posted by managing21 on 12th april 2007

Het wegzappen van televisie-reclame is standaard geworden. Dat is de conclusie van een Nederlands onderzoek van Research International. Een kwart eeuw zapte één op vier Nederlanders weg als er reclame op televisie verscheen. Vandaag is die groep aangegroeid tot twee op drie. Volgens de onderzoekers gaan ook steeds meer kijkers tijdens reclamespots iets anders doen.

“Als men een programma heeft opgenomen met televisie-reclame, dan spoelt een meerderheid die commerciële boodschappen door,” aldus het Tijdschrift voor Marketing. “De penetratie van videorecorder en dvd-recorder is bovendien nog meer gemeengoed geworden. In de jaren negentig bedroeg de penetratie van deze toestellen ongeveer 75 procent, maar dat is inmiddels opgelopen tot 90 procent, vooral dankzij de dvd-recorder.”

Het is volgens de onderzoekers overigens niet zo dat televisie-spots de enige reclamevorm is die steeds meer gemeden wordt. “Het aantal consumenten dat aangeeft reclame in kranten en tijdschriften te mijden, vertoont eveneens een groei,” merken ze op. “Televisie-reclame is ook niet de meest ergerlijke vorm. De consument heeft een veel grotere hekel aan spam, telemarketing en deurverkoop.”

Uit het onderzoek blijkt dat 85 procent van de ondervraagde consumenten niet met spam lastig gevallen wil worden. “Dat is het dubbele van het percentage voor televisie-reclame,” aldus het Tijdschrift voor Marketing.

Posted in media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Wegzappen televisie-reclame is standaard geworden

Britse muziekverkopen kennen verdere daling

Posted by managing21 on 11th april 2007

Op de Britse muziekmarkt zijn de eerste drie maanden van dit jaar enkele bijzonder goed-verkopende albums uitgekomen. Maar niemand kon het succes van het debuut van de Arctic Monkeys tijdens dezelfde periode vorig jaar evenaren. Zonder rekening te houden met compilaties, daalde de verkoop tijdens de eerste drie maanden van dit jaar met tien procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar kende het album ‘Back to Black’ van Amy Winehouse een verkoop van meer dan 467.000 exemplaren. Dat is echter amper de helft van de verkoop van Arctic Monkeys tijdens dezelfde periode vorig jaar. Amy Winehouse ging ‘Beautiful World’ van Take That, ‘Life in Cartoon Motion’ van Mika, ‘Yours Truly, Angry Mob’ van Kaiser Chiefs en ‘Eyes Open’ van Snow Patrol vooraf.

In totaal werden tijdens de eerste drie maanden van het jaar 25,3 miljoen albums verkocht op de Britse markt. Dat is volgens het magazine Music Week de laagste score sinds het eerste kwartaal van 2002. Vooral tijdens de twee laatste weken van maart lagen de verkopen volgens de British Phonographic Industry (BPI) bijzonder laag. “Maar daarmee scoort Groot-Brittannië nog relatief goed in vergelijking met de Verenigde Staten, waar een daling met twintig procent werd opgetekend,” aldus de BPI.

De organisatie wijst erop dat de jaarverkopen nog altijd bijna 45 procent hoger liggen dan in 1997. Bij de compilatie-albums werd er wel een stijging met tien procent genoteerd. De digitale verkopen van singles kenden een stijging met 62 procent. De grootste winnaar is Universal Music Group, wiens muzieklabels de hele top vijf voor hun rekening namen.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Britse muziekverkopen kennen verdere daling

Beach Boys kunnen diefstal partituren niet bewijzen

Posted by managing21 on 11th april 2007

Een Amerikaanse rechter heeft een klacht verworpen van de rockgroep The Beach Boys wegens diefstal van opnames en memorabilia uit een opslagplaats. De rockgroep eiste van de betichten Roy Sciacca en Allan Gaba een schadevergoeding van 20 miljoen dollar. De rechter wees de klacht van de Amerikaanse rockgoep af en stelde dat de muzikanten niet konden bewijzen dat er inderdaad sprake was van diefstal.

Roy Sciacca benadrukte dat de vijfentwintig dozen met allerlei materiaal van The Beach Boys in de jaren tachtig op een uitverkoop had bemachtigd. “Mijn cliënt is een verwoed verzamelaar en handelaar van memorabilia,” benadrukte de advocaat van Sciacca. “De beschuldigingen van The Beach Boys hebben dan ook een grote negatieve invloed gehad op zijn zakencarrière.”

The Beach Boys zijn één van de iconen van de Amerikaanse rockmuziek uit de jaren zestig en staken zelfs The Beatles naar de kroon. Ze produceerden talloze hits, zoals ‘Surfin’ USA’, ‘God Only Knows’, ‘Tears in the Morning’ en ‘Good Vibrations’. De groepsleden benadrukten dat ze hun instrumenten, partituren, foto’s en andere voorwerpen in de opslagplaats van Allan Gaba in Hollywood hadden opgeslagen.

In 1994 besloot de groep de opslagplaats leeg te maken, maar zou daarbij naar eigen zeggen tot de vaststelling zijn gekomen dat Gaba dertien tot vijfentwintig dozen met memorabilia zonder toelating zou hebben weggenomen. In oktober 2005 trad Sciacca volgens The Beach Boys in contact met het Britse veilinghuis Cooper Owen om de memorabilia te verkopen. Maar uiteindelijk werd de verkoop een half uur voor het begin van de veiling geschrapt.

De memorabilia zouden onder meer de originele arrangementen van het befaamde ‘Good Vibrations’ en ‘God Only Knows’ hebben bevat, telkens met handgeschreven opmerkingen van componist Brian Wilson.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Beach Boys kunnen diefstal partituren niet bewijzen

Google en AFP leggen geschil bij

Posted by managing21 on 6th april 2007

Het persbureau Agence France-Presse (AFP) en het internetbedrijf Google hebben een overeenkomst gesloten waardoor Google het recht krijgt om nieuwsberichten en foto’s van het persbureau online te publiceren. Meteen komt er een einde aan een rechtszaak die twee jaar geleden door AFP werd aangespannen. Financiële details over de transactie werden niet bekend gemaakt.

AFP verklaarde zich met de overeenkomst om een juridische klacht wegens overtreding van de auteursrechten tegen het internetbedrijf van maart 2005 in te trekken. Zowel in de Verenigde Staten als in Frankrijk werd een klacht neergelegd tegen Google. AFP eiste een schadevergoeding en een verbod op het gebruik van zijn nieuwsberichten en foto’s zonder voorafgaandelijke toestemming.

AFP-topman Pierre Louette kondigde aan dat de titels en foto’s van AFP voortaan weer ter beschikking zouden gesteld worden op de Google-website. “Maar het akkoord gaat nog verder,” benadrukte hij. “Er zullen aan de gebruikers van AFP-content ook nieuwe mogelijkheden en instrumenten worden aangeboden.” Over dat nieuwe aanbod werden echter geen verdere details gegeven.

AFP heeft 4.000 journalisten in dienst in 165 landen en heeft wereldwijd 7.000 klanten. Het Franse persbureau had eerder al gelijkaardige overeenkomsten gesloten met andere grote internetbedrijven, zoals Yahoo, MSN en AOL. Google van zijn kant heeft ook een overeenkomst met het Amerikaanse persbureau Associated Press.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Google en AFP leggen geschil bij

Vrouw wil internet nuttig gebruiken

Posted by managing21 on 5th april 2007

Vrouwen gebruiken het internet om iets te doen en niet uit louter vermaak. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van eMarketer. Daaruit bleek immers dat het bekijken van online video’s vooral een mannenzaak is. Vrouwen begeven zich volgens de onderzoekers minder vaak op sites als YouTube dan mannen. Online video’s zouden ook vaker op mannen zijn gericht.

In de Verenigde Staten zijn op dit ogenblik 97 miljoen vrouwen geregeld online, vergeleken met 90 miljoen mannen. De onderzoekers stelden vast dat 66 procent van de vrouwelijke internetters dit jaar minimaal één keer bewust online video gaat kijken. Bij de mannelijke internetters is dit percentage 78 procent.

“Vrouwen gebruiken het internet vooral om zaken te regelen en minder voor vermaak,” stippen de auteurs aan. Dat zou volgens hen een verklaring zijn voor het verschil in online video kijkgedrag tussen mannen en vrouwen. Maar eMarketer stelt ook dat video’s op internet vaker op mannen dan vrouwen zijn gericht. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn voor het gegeven dat vrouwen minder interesse tonen in online video.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Vrouw wil internet nuttig gebruiken

New York boos op Grand Theft Auto

Posted by managing21 on 5th april 2007

Het stadsbestuur van New York is verontwaardigd dat de stad wordt gebruikt in het nieuwste deel van de controversiële gamereeks Grand Theft Auto. In de trailer voor de nieuwste aflevering zijn immers het Vrijheidsbeeld, de Brooklyn Bridge en het reuzenrad op Coney Island te zien. Burgemeester Bloomberg is vooral geschokt omdat in het videogame het doden van politiemensen met punten wordt beloond.

“Bloomberg wil niet dat gamers de stad New York zien als een plek waar activiteiten die normaal zijn in Grand Theft Auto, ook normaal zijn in het echt,” aldus de krant The Boston Herald. Bloomberg voegde er in één adem aan toe dat het aantal moorden in New York sinds het begin van zijn ambtstermijn met 28 procent is gedaald. Hij stelt dan ook geen enkel spel te kunnen goedkeuren waarin het doden van politiemensen wordt beloond.

Ook politiecommissaris Raymond Kelly sprak zich uit tegen het videogame. “Games die gewel verheerlijken, zijn weerzinwekkend, hoe vergezocht die games ook mogen zijn,” voerde hij aan. De nieuwe aflevering van Grand Theft Auto is gesitueerd in de fictieve stad Liberty City, zijn de gelijkenissen met New York opvallend. Een woordvoerder van het stadsbestuur wees erop dat New York de veiligste stad is van de Verenigde Staten.

Jason Della Rocca, directeur van de International Game Developers Association wees er echter op dat vele vormen van entertainment – zoals boeken, films en televisieprogramma’s – New York eveneens in een gewelddadig daglicht plaatsen, zonder dat daartegen gereageerd wordt. De boze reacties van het stadsbestuur noemde hij een gebrek aan respect voor het videogame-medium. De nieuwe versie van Grand Theft Auto komt in november op de markt.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor New York boos op Grand Theft Auto

Eindelijk kans op exclusief online krant

Posted by managing21 on 3rd april 2007

Het is niet onmogelijk dat de Amerikaanse krant The Seattle Post-Intelligencer zijn gedrukte editie laat vallen en alleen nog online verder zou leven. Het zou de eerste Amerikaanse krant zijn die een dergelijke strategie volgt. Een exclusief online versie zou een einde kunnen maken aan een langlopend conflict tussen The Hearst Corporation en The Seattle Times Company, de twee partners van de krant.

Er doen al lang speculaties de ronde over een exclusief digitale toekomst voor de noodlijdende Seattle Times. Vier jaar geleden raakten The Hearst Corporation en The Seattle Times Company, de twee bedrijven achter de krant, het immers oneens over de toekomst van het dagblad. Deze maand nog moet een arbitrage tot een oplossing leiden. Indien Hearst daarbij als overwinnaar uit de bus komt, dreigt het met de gedrukte krant afgelopen te zijn.

Een overwinning van Hearst zou immers betekenen dat de krant geen persen, geen gebouwen en geen distributiekanaal meer zou hebben. “Maar voor een online publicatie heeft men dat allemaal niet nodig,” schrijft de krant zelf. “Een online editie is relatief goedkoop en mediagigant Hearst heeft geld in overvloed. Bovendien wordt het internet toch als de toekomst van de krantensector bestempeld.”

“Het is een schitterend idee,” reageerde Miles Groves, gewezen topman van de Newspaper Association of America. “Uiteindelijk zal men alle kranten die richting zien uitgaan. De online editie van de krant heeft echter niet voldoende inkomsten om zijn huidige redactie te financieren. Dat betekent volgens Groves dat de krant minstens vijf jaar met verlies zou moeten werken, of zijn redactie grondig zal moeten afslanken.

Maar ook de strategie van de krant zou grondig moeten veranderen. “Dat zou betekenen dat er sneller gewerkt zou moeten worden en het nieuws 24 uur per dag onafgebroken zou moeten gepubliceerd worden,” aldus mediaconsulent Merrill Brown. Ook bij Hearst zelf wordt opgemerkt dat het online model nog niet klaar is en een dergelijke stap op dit ogenblik zelfmoord zou zijn.

Het leek er lange tijd op dat de Seattle Post-Intelligencer zou verdwijnen, maar vorige maand maakte Hearst bekend dat een overeenkomst was gesloten met Microsoft om de krant te gebruiken als testcase voor nieuwe software die computergebruikers een leeservaring moet bezorgen die vergeleken kan worden met het lezen van een gedrukte krant. Dat geeft aan dat de Seattle Post toch nog een toekomst zou kunnen hebben als exclusief online krant.

“Het zou uitstekend zijn indien iemand de stap daadwerkelijk zou wagen, want dan zouden tenminste enkele vragen kunnen worden beantwoord,” stipte Stephen Lacy, docent journalistiek aan de Michigan State University, aan. “Meer er zijn heel wat risico’s aan verbonden en bedrijven hebben meestal een hekel aan het nemen van risico’s.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Eindelijk kans op exclusief online krant

Europa onderzoekt prijsafspraak muziekindustrie

Posted by managing21 on 3rd april 2007

De Europese Commissie onderzoekt of Apple en enkele platenmaatschappijen zich schuldig maken aan ongeoorloofde prijsafspraken in de online muziekwinkel iTunes. Het onderzoek is het gevolg van een klacht van de Britse consumentenorganisatie Which, die het niet eerlijk vindt dat klanten in Groot-Brittannië bij iTunes meer moeten betalen dan bewoners van het Europese vasteland.

Vanwege afspraken met de muziekindustrie mogen gebruikers alleen muziek kopen in hun nationale iTunes-vestiging. Britten betalen omgerekend 1,16 euro per liedje, terwijl de prijs in de rest van Europa slechts 99 cent bedraagt. In de Verenigde Staten ligt de prijs op 0,99 dollar. Volgens de Europese Commissie is dat een ongeoorloofde beperking van de keuzevrijheid van consumenten.

De Europese Commissie heeft Apple en platenmaatschappijen zoals EMI, Warner en Universal van zijn stelling op de hoogte gebracht. De bedrijven krijgen nu twee maanden de tijd om op die beschuldigingen te reageren. De Europese Commissie kan de betrokken bedrijven een boete opleggen. Die kan eventueel oplopen tot tien procent van hun wereldwijde jaaromzet.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Europa onderzoekt prijsafspraak muziekindustrie