managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

China drinkt steeds meer wijn

Posted by managing21 on januari 29th, 2007

De Chinezen beginnen steeds meer wijn te drinken. Volgens marktdeskundigen heeft dat vooral te maken met een modetrend en sociale status en beschouwd wordt als een bewijs van elegantie en cultuur. De invoer van wijnen kent een opmerkelijke groei, maar ook de eigen Chinese wijnproductie stijgt constant, al blijft volgens critici de kwaliteit dikwijls ondermaats.

De Chinese wijnimport zou tijdens de eerste negen maanden van het jaar gestegen zijn met 91 procent. Uit cijfers van de wijnsector blijkt dat de Chinese wijnconsumptie tussen 2004 en 2005 met 13 procent gestegen was tot 564 miljoen flessen. “Meestal gaat het om wijn uit landen als Australie en Chili, die ter plaatste gemengd worden met locale producten en vervolgens verkocht wordt als Chinese wijn,” aldus The Washington Post.

“Het is een onderdeel van de hang van Chinezen naar luxeproducten,” benadrukt Don St. Pierre, topman van ASC Fine Wines, de grootste wijndistributeur van China. “Zo dragen steeds meer Chinese mannen Zegna-pakken en kopen Chinese vrouwen liefst handtassen van Louis Vuitton.” Vele Chinese zakenlui zouden inmiddels ook al begonnen zijn met het aanleggen van een eigen wijnkelder.

Wijnproeverijen zijn in China volgens The Washington Post bijzonder populair geworden en Chinese toprestaurants bieden wijn aan in private VIP-kamers. Ze hebben exclusieve wijnen, zoals de Petrus 1994, die verkocht wordt voor 2.154 dollar per fles. Maar restaurateurs stellen dat veel van hun klanten nog niet echt veel weten over wijn.

“Ze kennen Chateau Lafite en Chateau Margaux, maar ze weten niets over Californische of Australische wijnen,” vertelde Robert Cho, eigenaar van het bekende restaurant Tian Di Yi Jia, in de omgeving van het Tienanmen Plein in Peking. “Voor hen is Lafite een merk zoals Rolls-Royce of Dior. Ze kopen wijn zoals ze horloges en auto’s kopen.”

Een aantal anderen is echter wel bekend met de wijncultuur. “Ze hebben gestudeerd in het buitenland, hebben een goede baan en weten dat wijn een onderdeel is van de westerse voedingscultuur,” benadrukte Cho nog. De meeste flessen worden in China verkocht voor minder dan vijf dollar voor een fles. De verkoop van die categorie groeide tussen 2001 en 2005 met 19 procent.

De verkoop van duurdere wijnen kent echter een grotere groei. Wijn met een prijs tussen vijf en tien dollar kende een groei met 86 procent en wijnen die meer kosten dan tien dollar zagen hun verkoop zelfs stijgen met 110 procent. De Chinese wijnproductie kent eveneens een grote groei met honderden nieuwe wijngaarden. De productie beantwoordt echter niet aan de erkende standaarden van het westen.

“De Chinese overheid doet echter weinig om aan de kwaliteit van de wijn te werken,” zegt de Amerikaanse wijncriticus Stephen Reiss. “Er wordt duidelijk voorrang gegeven aan kwantiteit.”