managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'telecom' Category

Op weg naar hoogste telefoongesprek

Posted by managing21 on 11th mei 2007

De Britse alpinist Rod Baber wil nog deze maand als eerste vanop de top van de Mount Everest, de hoogste berg van de wereld, een gsm-telefoongesprek voeren. De bergbeklimmer is sinds half april in het basiskamp om te acclimatiseren. De historische tocht vat aan op 15 mei en Baber hoopt volgens BBC News ongeveer acht dagen later de top te bereiken. Het telefoonverkeer in de Himalaya is de jongste tijd trouwens fel verbeterd.

De expeditie werd georganiseerd door de HimEx-alpinistenorganisatie. Het voeren van een mobiel telefoongesprek werd technisch mogelijk door de opening van een Chinees basisstation dat zicht heeft op de noordflank van de Mount Everest. De telefoonontvangst in de Himalaya is trouwens in het algemeen verbeterd sinds het Chinese leger in het basiskamp aanwezig is om voorbereidingen te treffen om de Olympische toorts naar de top te brengen.

De tocht van de Olympische toorts naar de Mount Everest heeft trouwens al heel wat controverses uitgelokt. Een aantal mensenrechtenactivisten heeft al geprotesteerd tegen het evenement. Ze zeggen dat China daarmee nog eens zijn controle over Tibet wil benadrukken. China, dat al vijftig jaar over Tibet heerst, heeft onlangs nog vijf Amerikaanse demonstreerders tegen het evenement uitgewezen.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Op weg naar hoogste telefoongesprek

Adverteerders aarzelen met mobiele video

Posted by managing21 on 8th mei 2007

Steeds meer filmstudio’s willen rond hun bioskoopfilms ook projecten opzetten voor mobiele telefonie. Maar tot nu toe zijn adverteerders, één van de grote financiers van de filmindustrie, niet erg geneigd om daar veel geld in te investeren. Volgens analisten is er immers nog geen degelijk businessplan om adverteerders over de schreef te halen. Velen zien reclame echter als de enige manier om deze projecten te financieren.

Het voorbije jaar werd er volgens een rapport van eMarketer 421 miljoen dollar geïnvesteerd in reclame voor mobiele telefonie. De televisiereclame realiseerde daarentegen een omzet van 48 miljard dollar. “Mobiele telefonie zou een gigantische reclamemarkt kunnen zijn,” vertelt Linda Barrabee, analist bij het onderzoeksbureau Yankee Group, tegenover The New York Times. “Het is echter moeilijk om reclameprojecten zinvol op te bouwen voor mobiele telefonie.”

Ook bij de filmstudio’s wordt er toegegeven dat de sector met een aantal problemen kampt. “De adverteerder zou moeten betalen om content voor mobiele telefonie te ontwikkelen, want tot nu toe is er geen echt sluitend businessplan,” aldus een woordvoerder van Warner Brothers Television Group. “Er zou een manier moeten gevonden worden om aan deze projecten geld te verdienen.”

Volgens Sprint, dat een Warner-project sponsorde, zijn adverteerders heel terughoudend omdat de vraag naar video nog relatief is. Er zouden in de Verenigde Staten ongeveer 5 miljoen mobiele videokijkers zijn. Dat is tien keer meer dan in 2004, maar dat vormt nog altijd een minieme fractie van de 195 miljoen Amerikaanse mobiele telefonieklanten. Volgens Sprint leveren draadloze internetpromoties meer lucratieve resultaten op.

Hollywood verwacht echter dat de interesse in mobiele video zal groeien door de introductie van de nieuwe iPhone van Appel, die deze zomer op de markt zou komen. In Europa en Azië is mobiele video wel populairder. Door de iPhone, die beter geschikt wordt genoemd voor mobiele video, zouden de Verenigde Staten hun achterstand volgens een aantal insiders kunnen inhalen.

Televisie blijkt volgens The New York Times geschikter te zijn voor mobiele telefonie dan bioskoopfilms. Fox pakte daarbij uit met speciale afleveringen van ‘American Idol’, terwijl MTV Networks het programma ‘Dances from het Hood’ specifiek voor mobiele telefonie aanbood. Bij MTV zijn er wel plannen om een film van 90 minuten voor mobiele telefonie aan te bieden, verdeeld over episodes van drie minuten.

Het is volgens de krant echter de vraag of de consument zal willen betalen voor dergelijke projecten. “Het lijkt sterk op het internet,” aldus Linda Barrabee. “De consument zal dat aanbod gratis willen krijgen. De filmindustrie zal moeten werken met projecten die door reclame worden ondersteund. Sony ziet mobiele telefonie vooral als een marketing instrument voor televisie- of bioskoopprojecten.

Posted in media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Adverteerders aarzelen met mobiele video

Vrouwen missen meer gsm-oproepen

Posted by managing21 on 8th mei 2007

Vrouwen missen meer gsm-oproepen dan mannen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van de Finse gsm-producent Nokia. De onderzoekers kwamen ook tot de vaststelling dat mannen hun gsm-toestel vooral in hun rechter broekzak dragen, waar het apparaat het gemakkelijkst bereikt kan worden met de rechterhand. Vrouwen nemen hun gsm-toestel meestal mee in hun handtas.

Zestig procent van de mannen draagt zijn gsm-toestel in de rechterbroekzak. Die plek geeft bij dertig procent van de respondenten aanleiding tot het missen van oproepen. Zestig procent van de vrouwen bergt haar gsm-apparaat op in de handtas. Die plek leidt echter bij vijftig procent van de gsm-bezitters tot het missen van oproepen. Vrouwen zijn volgens de onderzoekers dan ook vlugger geneigd om oproepen te missen.

Opmerkelijk is ook dat oudere mannen eerder geneigd zijn om hun gsm-toestel in een speciale houder aan hun broeksband te dragen. In Tokio draagt echter geen enkele man zijn apparaat aan de broeksband. In Los Angeles bedraagt dat tien procent en in Ji Lin loopt dat op tot 38 procent. In Tokio gebruikt ook amper drie procent van de gsm-bezitters een bescherming voor zijn gsm-toestel, terwijl dat in Kampala oploopt tot 32 procent.

Verder stippen de onderzoekers aan dat het gebruik van versieringen nagenoeg een exclusief Aziatische gewoonte is. Dat heeft volgens de onderzoekers wellicht te maken met de wens om in die meer collectivistische cultuur zijn persoonlijkheid naar voor te brengen.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Vrouwen missen meer gsm-oproepen

Aantal wifi-hotspots stijgt met kwart

Posted by managing21 on 27th april 2007

Dit jaar zal er wereldwijd van 179.500 wifi-hotspots gebruik gemaakt kunnen worden. Dat is een groei met nagenoeg 25 procent tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau ABI Research. Driekwart van de wifi-locaties zijn terug te vinden in Noord-Amerika en Europa, maar vooral Asia-Pacific betekent een belangrijke groeimarkt, hoewel China trager evolueert dan men oorspronkelijk had voorzien.

Tegen 2012 zullen er volgens ABI Research in Asia-Pacific nagenoeg evenveel wifi-hotspots terug te vinden zijn als in Noord-Amerika. Met 70.000 wifi-locaties is Europa op dit ogenblik duidelijk marktleider. Dat is volgens ABI Research vooral te danken aan het ontplooien van wifi-netwerken in de retailsector. Ook McDonald’s is zijn 4.000 restaurants in een snel tempo met wifi-technologie aan het uitrusten.

De hotelindustrie heeft wereldwijd 46.000 wifi-hotspots, waardoor de sector een belangrijke speler is op het gebied van de hotspot-ontwikkeling. ABI Research stelt trouwens dat niet alleen het aantal hotspots en het aantal gebruikers in stijgende lijn gaat, maar dat de gebruikers ook opmerkelijk meer gebruik maken van het bestaande aanbod. “Dit betekent dat de gebruiker steeds vaker draadloos zijn e-mail controlereert of op het internet wil surfen,” voeren de onderzoekers aan.

Volgens ABI Research zullen vele grote hotelketens op termijn overstappen op voice-over-wifi. “Vele gasten zullen immers hun dure gsm-gesprekken willen inruilen voor gratis wifi-gesprekken langs hotspots,” voorspelt het onderzoeksbureau.

Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Aantal wifi-hotspots stijgt met kwart

Mobiele telefoon wel degelijk gevaarlijker dan passagier

Posted by managing21 on 23rd april 2007

Praten met passagiers is voor een automobilist slechts half zo gevaarlijk als het gebruik van een mobilofoon. Dat blijkt uit een onderzoek van het George Institute for International Health uit het Australische Sydney. Eerder al hadden de onderzoekers gesteld dat een autobestuurder door het gebruik van de mobilofoon vier keer zoveel kans maakte op een ongeval maakte dan een chauffeur die het mobiele telefoontoestel onaangeroerd laat.

De onderzoekers vroegen aan slachtoffers van een ongeval die in een ziekenhuis in Perth waren opgenomen, wat ze aan het doen waren op het ogenblik dat het ongeval gebeurde. “Het gezelschap van twee of meer passagiers bleek de kansen op een ongeval meer dan te verdubbelen,” aldus het magazine The Register. “Maar het gebruik van een mobiele telefoon verhoogt vier keer het risico op een ongeval.”

De onderzoekers wijzen erop dat veel bestuurders zeggen dat het gebruik van de mobiele telefoon in de auto niet gevaarlijker is dan een gesprek met enkele passagiers. “Maar uit het onderzoek is duidelijk naar voor gekomen dat er wel degelijk een verschil is,” voeren ze aan. The Register merkt op dat de onderzoekers niet hebben uitgezocht wat er gebeurt als men passagiers en de mobiele telefoon combineert.

Posted in automotive, gezondheid, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele telefoon wel degelijk gevaarlijker dan passagier

FCC behoudt gsm-verbod in Amerikaanse vliegtuigen

Posted by managing21 on 4th april 2007

In de Verenigde Staten blijft het gebruik van het gsm-toestel in vliegtuigen verboden. Dat heeft de Federal Communications Commission (FCC) bekend gemaakt. De FCC stelt dat er niet voldoende garanties zijn dat het gsm-verkeer in de lucht geen storingen zou veroorzaken bij mobiele telefonienetwerken op de grond. Indien die garanties er wel zijn, sluit de FCC een herziening van het verbod echter niet uit.

Ook de Federal Aviation Administration (FAA) heeft een verbod uitgevaardigd op het gebruik van gsm-toestellen en andere mobiele elektronica. De FAA vreest dat deze toestellen de communicatiesystemen en navigatietoestellen van de vliegtuigen zouden kunnen storen. De Federal Communications Commission zegt echter vooral bezorgd te zijn over het functioneren van netwerken op de grond.

De FCC benadrukt dat de maatregel uitsluitend uit technische redenen is genomen. “De organisatie had nochtans vele mails gekregen van bezorgde reizigers die het niet zagen zitten dat hun mede-passagiers tijdens de vlucht eindeloos zouden zitten te telefoneren,” aldus het persbureau Associated Press. “Ze noemden deze telefoongesprekken een inbreuk op de private ruimte van de andere passagiers.”

Daarbij werd opgemerkt dat het al onmogelijk is om nog met een bus te reizen zonder dat iemand van de andere passagiers aan het telefoneren is. “Dat is al erg genoeg wanneer men tien minuten op een bus moet zitten,” aldus een bezorgde vliegtuigpassagier. “Maar wanneer men urenlang een dergelijke marteling moet ondergaan zonder te kunnen wegvluchten, zal er vroeg of laat iemand ontploffen.”

Posted in luchtvaart & ruimtevaart, telecom | Reacties uitgeschakeld voor FCC behoudt gsm-verbod in Amerikaanse vliegtuigen

Europa heeft meer gsm-verbindingen dan inwoners

Posted by managing21 on 30th maart 2007

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er in Europa meer gsm-abonnementen dan burgers. Dat heeft de Europese Commissie bekend gemaakt. Uit cijfers van de Europese telecom-operatoren blijkt immers dat er in de Europese Unie op dit ogenblik 478,4 miljoen gsm-toestellen in gebruik zijn. Daarmee heeft Europa nu een penetratie van 103 procent bereikt, al zegt de Europese Commissie dat er daarbij een groot verschil is tussen de verschillende landen.

In 2005 lag de gsm-penetratie binnen de Europese Unie nog op 95 procent. Maar nu zijn er voor het eerst meer gsm-verbindingen in gebruik dan er inwoners zijn. Met 171 procent heeft Luxemburg de hoogste penetratie, gevolgd door Italië (134 procent) en Litouwen (133 procent). De laagste penetraties worden volgens de cijfers van de Europese Commissie teruggevonden in Frankrijk (82 procent), Malta (83 procent) en Slovakije (86 procent).

Ook de Europese breedbandpenetratie hangt volgens de Europese Commissie af van land tot land. Het Europees gemiddelde bedraagt nu 15,7 procent, maar Nederland is daarbij koploper met 29,8 procent, van dichtbij gevolgd door Denemarken (29,4 procent). Er zijn volgens het rapport echter nog altijd acht lidstaten van de Europese met een breedbandpenetratie beneden de 10 procent.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Europa heeft meer gsm-verbindingen dan inwoners

Mobiele telefoon tegen verkeersellende

Posted by managing21 on 19th maart 2007

In de Amerikaanse staten Connecticut, New York en New Jersey krijgen forenzen de kans om dankzij hun mobiele telefoons verkeersellende te vermijden. Het mobiele marketingbureau 3rd Dimension heeft immers een programma op de markt gebracht waarbij de gebruiker op zijn gsm-toestel beelden kan krijgen van meer dan 450 verkeerslichten.

De dienst is gratis en wordt ondersteund door reclame. Op dit ogenblik wordt de actie gesponsord door de BMW Dealer’s Association. “Volgens een BMW-woordvoerder richt de dienst zich vooral op een klein, maar vooruitstrevend en vooruitdenkend publiek,” aldus het magazin Mediapost. “De woordvoerder merkt op dat dit publiek perfect overeenkomt met de doelgroep van de Duitse autoconstructeur.”

De service werd in november vorig jaar al uitgetest en 3rd Dimension is van plan om het programma de volgende jaren ook in andere drukke Amerikaanse steden in te voeren. Verizon en At&T hebben ook overeenkomsten gesloten met content-aanbieders, zoals televisiestations, om services aan mobiele klanten aan te bieden. Dat gebeurt echter telkens tegen betaling van een abonnement.

Posted in automotive, telecom, transport & logistiek | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele telefoon tegen verkeersellende

Mobiele internetadvertenties relatief populair

Posted by managing21 on 13th maart 2007

Ongeveer één derde van de Europese gsm-gebruikers zegt bereid te zijn om in ruil voor gratis mobiele content, advertenties te willen bekijken op zijn mobiele telefoon. Dat blijkt uit een onderzoek van de Online Publishers Association (OPA). De onderzoekers kwamen ook tot de vaststelling dat bijna tien procent als gevolg van een mobiele advertentie ook daadwerkelijk een aankoop doet.
</p><p>
Volgens de onderzoekers heeft 77 procent van de Europeanen via zijn mobiele telefoon toegang tot internet heeft en 31 procent maakt van die mogelijkheid ook daadwerkelijk gebruik. Ongeveer één derde van de Europese en Amerikaanse gebruikers zegt tevreden te zijn met het mobiele internet. De grootste ergernis is echter de laadtijd van de mobiele internetpagina’s.
</p><p>
Daarnaast ergeren Europeanen zich ook aan de site-navigatie, terwijl de Amerikanen problemen hebben met de lay-out van de pagina. De tevredenheid over het mobiele internet ligt in de Verenigde Staten (43 procent) trouwens hoger dan in Europa (28 procent). Het meest populair zijn de weerberichten (49 procent), gevolgd door sport (47 procent) en beurskoersen (35 procent).
</p><p>
De OPA-onderzoekers stellen dat mobiele internetadvertenties veel populairder zijn dan andere mobiele marketingtechnieken, zoals sms-reclame.

Posted in internet, reclame & marketing, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele internetadvertenties relatief populair

Gsm-verbod in ziekenhuis onnodig

Posted by managing21 on 12th maart 2007

Het gebruik van gsm-toestellen in ziekenhuizen is helemaal niet gevaarlijk. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de Mayo Clinic in Rochester in de Amerikaanse staat Minnesota. Daarbij wordt opgemerkt dat een verbod op gsm-toestellen in ziekenhuizen medisch geen zin heeft. CD-spelers en anti-diefstalapparatuur kunnen volgens de onderzoekers voor sommige patiënten echter wel problemen opleveren.
</p><p>
“Het gebruik van gsm-toestellen bleek volgens de tests geen invloed te hebben op medische apparatuur,” meldt het persbureau Reuters. “Daarentegen bleek een draagbare CD-speler wel de normale werking van elektrocardiografische apparatuur te verstoren. Bovendien zou anti-diefstalapparatuur in winkels eveneens de werking van pacemakers kunnen beïnvloeden.”
</p><p>
De meeste ziekenhuizen verbieden het gebruik van gsm-toestellen, maar dat verbod is volgens onderzoeksleider David Hayes helemaal overbodig. Tijdens driehonderd tests met 192 medische apparaten over een periode van vijf maanden, konden de onderzoekers geen enkel probleem ontwaren en ze stellen dan ook dat het gebruik van de apparatuur in ziekenhuizen geen enkel gevaar inhoudt.
</p><p>
Maar volgens andere onderzoekers is toch niet alle elektronische apparatuur risicovrij. Zo maakt het Medical Center van de University of Tennessee in Knoxville gewag van twee gevallen waarin anti-diefstalapparatuur in winkels twee patiënten met een pacemaker of aanverwante toestelletjes in de problemen brachten. Daarbij wordt gesteld dat de winkeluitbaters zich bewust zouden moeten zijn van het gevaar.
</p><p>
Volgens woordvoerders van het Medical Center zijn er op dit ogenblik meer dan één miljoen beveiligingssystemen in omloop die met een elektromagnetisch veld werken. Wanneer een patiënt daardoor in problemen komt, is het in veel gevallen voldoende om de betrokkene uit de buurt van het toestel weg te halen. “Dat kan levens redden,” stipten ze aan.

Posted in gezondheid, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Gsm-verbod in ziekenhuis onnodig