Posted by managing21 on 8th maart 2007
Italië is wereldwijd absoluut koploper op het gebied van elektronische taps. Dat blijkt uit een onderzoek van de Duitse Max Planck Society. In Italië worden 76 ingrepen geteld per 100.000 inwoners. Het Zuid-Europese land gaat daarmee Nederland (62 ingrepen) en Zweden (33 ingrepen) vooraf. Duitsland volgt met 23,5 intercepties.
Groot-Brittannië heeft volgens The Register wellicht meer veiligheidscamera’s per hoofd van de bevolking dan andere landen, waardoor men de indruk zou krijgen dat de Britse overheid het meest zijn bevolking bespioneert. In een tijdsspanne van vijftien maanden werden er in Groot-Brittannië 439.000 aanvragen ingediend om telefoons en e-mailadressen af te tappen.
De perceptie van Groot-Brittannië als spionage-land is volgens The Register echter verkeerd, want Italië is op dat vlak veel meer paranoïde. “De corruptie zou de grote oorzaak zijn van de massa telefoontaps die in Italië worden uitgevoerd,†voert Scott Coleman, directeur marketing bij het elektronische beveilingsbedrijf SS8 Networks, aan tegenover het magazine.
Nederland dankt zijn hoge positie volgens The Register aan de invoering van een elektronisch controlesysteem tijdens zijn voorzitterschap van de Europese Unie. In de Verenigde Staten werden in 2005 ruim 1,2 miljoen verzoeken ingediend om telefoongesprekken en e-mail te mogen onderscheppen. Meestal ging het echter om het opvragen van lijsten van gevoerde telefoongesprekken.
In de Amerikaanse cijfers zitten echter niet de ingrepen die ondernomen werden in het kader van de War on Terror. In de lijst waren evenmin de activiteiten van het Amerikaanse National Security Agency vervat.
Posted in politiek, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Italië bespioneert zijn bevolking
Posted by managing21 on 2nd maart 2007
Samsung is het meest populaire gsm-merk bij Nederlandse jongeren. Dat blijkt uit een enquête van de Nederlandse website Sugababes. Samsung gaat daarbij Nokia en Sony Ericsson vooraf. Maar bij Nederlandse jongens blijken de voorkeuren minder uitgesproken te zijn dan bij meisjes. Bij de providers blijkt Vodafone het meest populair te zijn. Uit de enquête blijkt ook dat een meerderheid van de Nederlandse jeugd tevreden is over zijn gsm-merk en provider.
Uit het onderzoek blijkt dat 46,5 procent van de Nederlandse jongeren met een Samsung-toestel belt. Nokia staat op een tweede plaats met 14,7 procent. Daarna volgen Sony Ericcson (12,3 procent), Motorola (8,8 procent), LG (7,4 procent) en BenQ Siemens (2,1 procent). Opmerkelijk is dat bij meisjes de verschillen groter zijn. Daar haalt Samsung 49 procent van de markt, gevolgd door Nokia (14 procent), LG, Motorola en Sony Ericsson (9 procent). Bij de jongens haalt Samsung 37 procent, tegenover 21 procent voor Sony Ericsson en 20 procent voor Nokia.
Vodafone komt uit de bus als beste provider (24 %), gevolgd door Hi (19,8 procent), Orange (14,2 procent), T-Mobile (13,7 procent), Telfort (11,5 procent), KPN (9,3 procent) en Debitel (2,0 procent). KPN is echter ook eigenaar van Hi en Telfort, zodat de groep samen aan een marktaandeel van 40 procent komt. Dat is echter lager dan het gemiddelde op de totale Nederlandse markt. Vooral Orange blijkt bij Nederlandse jongeren relatief hoger dan gemiddeld te scoren.
Over het algemeen zijn jongeren tevreden met zowel hun telefoon als provider. Slechts 12 procent van de jongeren is ontevreden of erg ontevreden over hun telefoon. Bij de telefoons zijn jongeren het meest tevreden over Samsung (79 procent). Motorola haalt met 53 procent de laagste score. Bijna 15 procent zegt ontevreden of erg ontevreden te zijn over hun provider. Hier haalt Hi de beste score (78 procent), terwijl Orange er met 46 procent het minst positief uit de bus komt.
Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Nederlandse jeugd belt vooral met Samsung
Posted by managing21 on 16th februari 2007
Eigenaars van toestellen zoals Blackberry’s (mobiele e-mail) voelen zich dikwijls veel meer aan hun werk gebonden dan dat de toestellen hen meer ademruimte zouden moeten geven. Dat blijkt uit een onderzoek van Digital Life America. De enquete geeft aanleiding tot verdeelde meningen, maar voor vele ondervraagden betekent het in ieder geval beduidend meer werk.
Eén op drie ondervraagden stelde dat toestellen zoals Blackberry’s hen meer bij hun werk vast hield dan dat ze meer vrijheid betekenden. Eveneens één derde was wel van mening een grotere vrijheid gekregen te hebben. Nog eens één derde zag helemaal geen verschil. “Maar opvallend is dat bezitters van een dergelijk toestel langere werkuren bleken te presteren dan de anderen,” aldus het magazine Ars Technica.
Uit het onderzoek bleek dat 19 procent van de Blackberry-bezitters meer dan vijftig uur per week werkten. Het gewone gemiddelde van de Amerikaanse bevolking bedraagt 11 procent. Daarnaast stelde 53 procent van de Blackberry-bezitters dat ze niet voldoende vrije tijd hadden, terwijl het gewone gemiddelde hier op 40 procent ligt.
“Ondanks alle reclamespots die beweren dat dergelijke toestellen leiden tot meer werk in minder tijd, blijkt het dat men in praktijk weliswaar meer werk presteert, maar ook nog eens langer werkt,” voeren de onderzoekers aan. “Jongeren zijn het gewoon om altijd verbonden te zijn, maar volwassenen met families en een baan lijken daar toch meer moeite mee te hebben.”
De onderzoekers stellen daarbij dat veel werknemers de Blackberry van hun werkgever hebben gekregen. “Die verwacht in ruil dat ze voortaan altijd bereikbaar zullen zijn,” voeren ze aan. “Er zijn geen grenzen meer of ogenblikken dat men zich onbereikbaar kan maken, zelfs op verlof.”
Posted in human resources, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Blackberry’s ketenen werknemers
Posted by managing21 on 15th februari 2007
Mobiele operatoren worden steeds meer geconfronteerd met malware-aanvallen en ze moeten dan ook steeds meer tijd en geld investeren om deze aanvallen af te weren of de opgelopen schade te herstellen. Dat blijkt uit een rapport van beveiligingsspecialist McAfee. Maar toch blijkt een groot aantal operatoren volgens McAfee relatief weinig te doen om zich tegen aanvallen te verdedigen.
“Vooral de voorbije drie maanden heeft het mobiele malware-fenomeen een opmerkelijke groei gekend,” aldus McAfee. “Van alle mobiele operatoren die met malware geconfronteerd werden, was bijna de helft de voorbije drie maand slachtoffer van een aanval. Bovendien hebben twee keer zoveel operatoren in 2006 een bedrag van meer dan 200.000 dollar moeten investerin in mobiele veiligheid dan het jaar voordien.”
Het magazine Telecoms.com stelt dat McAfee één van de eerste is die het fenomeen heeft bestudeerd. “Het rapport maakt duidelijk dat mobiele operatoren nu al de impact van mobiele bedreigingen op de consumenttevredenheid en de netwerkkwaliteit voelen en steeds meer bezorgd zijn om de mogelijke impact op hun merk en het succes van hun nieuwe diensten,” wordt er opgemerkt.
Uit het onderzoek komt naar voor dat 83 procent van alle mobiele operatoren al met bedreigende malware is geconfronteerd. “Volgens 29 procent van de operatoren heeft dit vooral negatieve gevolgen voor de consumenttevredenheid, veel meer dan de inkomsten worden geraakt,” aldus McAfee. “Tachtig procent noemt de impact op public relations of hun merk als een grote bron van bezorgdheid.”
Maar ook het verlies aan geloofwaardigheid en de betrouwbaarheid van de diensten baren de operatoren zorgen. “Vele operatoren vinden veiligheidsmaatregelen dan ook belangrijk, maar amper één op drie zet ook daadwerkelijke stappen om zijn veiligheid te verhogen,” stipt Telecoms.com aan. Toch stelt 85 procent van plan te zijn om de veiligheidsmaatregelen op te drijven.
Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Steeds meer mobiele malware-aanvallen
Posted by managing21 on 14th februari 2007
Energie uit wind en zonnewarmte moet in afgelegen gebieden zonder elektriciteitsvoorziening mobiele telefonienetwerken kunnen laten draaien. Een eerste proefproject met deze technologie gaat weldra van start in Namibie en werd in Groot-Brittannie uitgetest door Motorala. Het beheer van het project wordt toevertrouwd aan het mobiele telefoniebedrijf MTC Namibia.
“De mobiele telefonie moet ook afgelegen gebieden kunnen bereiken,” vertelde MTC-topman Joachen Traut aan BBC News. “Namibie is een groot land met amper twee miljoen inwoners. Het zou gigantische financiele inspanningen vergen om overal elektriciteitsvoorziening te garanderen. Een elektriciteitsnet kost als vlug 8.000 dollar per kilometer en het duurt gemiddeld twee jaar om een lijn aan te leggen.”
MTC heeft al gexperimenteerd met energie uit zonnewarmte, maar zal nu voor de eerste keer een proef uitvoeren met windenergie. Het testproject wordt uitgevoerd in het dorp Dordabis, ongeveer veertig kilometer ten oosten van de Namibische hoofdstad Windhoek. Het basisstation heeft tot 1.500 watt nodig. Daarvoor worden een windturbine van zes kilowatt en vier zonnepanelen geplaatst.
Motorola benadrukt dat de kosten ongeveer even hoog liggen als voor een traditioneel basisstation. “Maar we kunnen veel sneller aan de slag gaan,” aldus een woordvoerder. “Bovendien liggen de operationele kosten veel lager dan bij een klassiek station of met het gebruik van diesel.” Het station moet gebruikt worden door de 1.500 dorpelingen uit de buurt en de landbouwgemeenschappen binnen een straal van dertig kilometer.
Mobiele telefonie op windkracht is volgens Motorola perfect in gebieden die alleen bereikbaar zijn met een helicopter. Er zijn gesprekken aan de gang rond een gelijkaardig project in Azie.
Posted in energie, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Windkracht voor mobiele telefonie
Posted by managing21 on 8th februari 2007
Brandstof uit katoen en struiken worden in de toekomst wellicht gebruikt om mobiele netwerken in India van energie te voorzien. De biobrandstoffen zullen worden gebruikt om mobiele basisstations in landelijke gebieden zonder elektriciteitsvoorzieningen van energie te voorzien. Een testprogramma werd inmiddels opgezet.
Eén op drie Indische woningen heeft geen elektriciteitsvoorziening, maar de vraag naar mobiele telefonie kent er een snelle groei. In 2003 waren er amper 13 miljoen gsm-gebruikers. Hun aantal is vandaag echter gestegen tot bijna 130 miljoen. De grootste groei wordt echter gerealiseerd in stedelijke gebieden, waar een goed uitgerust mobiel netwerk werd uitgebouwd.
In die steden leeft ook driekwart van de 1,2 miljard Indiers. Maar buiten die gebieden zijn mobiele netwerken veel minder aanwezig. Het elektriciteitsnetwerk is er meestal onstandvastig of helemaal niet aanwezig. “Daarom moeten de operatoren proberen een antwoord te vinden op het gebrek aan basisinfrastructuur,” aldus een woordvoerder van Ericsson India tegenover BBC News.
Afgelegen basisstations, die de signalen van gsm-toestellen opvangen en doorseinen, werken in die gebieden met traditionele brandstoffen. Maar die zijn heel vervuilend en vergen heel wat onderhoud. Ook de dure aanvoer van de brandstof is een probleem. Daarom voert Ericsson met sectorgenoot Idea Cellular nu een experiment uit waarbij gebruik gemaakt wordt van biobrandstof.
Die biobrandstof wordt gehaald uit planten die locaal gekweekt of gevonden worden. Tegen midden dit jaar hopen de operatoren in de regio Mahasrashtra tien basisstations uitgebouwd te hebben. Ook in Nigeria loopt al een gelijkaardig project.
Posted in derde wereld, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele telefonie op biobrandstof
Posted by managing21 on 7th februari 2007
Jongeren geven heel gemakkelijk persoonlijke informatie prijs op internet, met name op netwerksites als Hyves of Sugababes. Dat blijkt uit een Eruopese studie van het onderzoeksbureau Insafe, opgemaakt ter gelegenheid van de Europese Safer Internet Day. Tijdens het evenement tekenden een aantal telecombedrijven een charter voor zelfregulering.
De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat 56 procent van de ondervraagde jongeren toegaf persoonlijke gegevens online te zetten op netwerksites. Elf procent gaat alleen op pad naar de eerste ontmoeting met mensen die ze online hebben leren kennen. Eén op de drie kinderen van tien jaar of jonger, stuurt een ontvangen foto van geweld door naar vriendjes.
Een groep mobiele telecombedrijven heeft tijdens het evenement ook het ‘European Framework on Safer Mobile Use by Younger Teenagers and Children’ ondertekend. Gesteld wordt dat kinderen met de mobiele telefonie aan dezelfde gevaren worden blootgesteld dan op het internet. De telecombedrijven werken aan een toegangscontrole voor erotische content, voorlichtingscampagnes en andere maatregelen tegen illegale content op mobiele telefoons.
Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Jongeren gul met online persoonlijke informatie
Posted by managing21 on 5th februari 2007
Steeds meer grote bedrijven laten een oog vallen op de Indische mobiele telecommarkt. Vooral Hutchison Essar lijkt daarbij een belangrijk overnamedoelwit te zijn. Nu heeft ook het Russisch conglomeraat Altimo interesse getoond in een gedeeltelijke overname van het Indische bedrijf. Er is dan ook sprake van een mogelijke biedingsoorlog.
Altimo, vroeger bekend als de Alfa Group, heeft volgens diverse bronnen onderhandelingen gevoerd over het verwerven van een minderheidsbelang in Hutchison Essar. Volgens het magazine Telecoms.com lijkt er een echte biedingsoorlog op komst te zijn. Ook Vodafone, Hinduja Group en Essar zelf zouden geinteresseerd zijn in een investering in de Indische groep.
Hutchison Telecommunications Internation heeft een aandeel van 67 procent in het Indische telecombedrijf, maar biedt dat pakket te koop aan. Hutchison Essar heeft ongeveer elf procent van de Indische mobiele telecommarkt in handen. Marktleider is Bharti Airtel, dat een marktaandeel van 21 procent bezit. Hutchison Essar zou een marktwaarde van 17 miljard dollar hebben.
Altimo zou samen met Essar en Hinduja in het Indische telecombedrijf willen stappen.
Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Biedingsoorlog rond Hutchison Essar
Posted by managing21 on 5th februari 2007
De Koreaanse elektronica-producent LG Electronics wordt een zware concurrent op de mobiele internetmarkt. Het concern staat immers op het punt een contract te tekenen voor de verkoop van een goedkoop gsm-toestel dat toegang verleent tot het internet. Daarmee kan LG Electronics een greep doen naar een wereldwijd publiek.
Twaalf leidinggevende mobiele operatoren zijn volgens de Britse krant The Telegraph akkoord gegaan om het 3G-toestel van LG Electronics te verkopen. De betrokken operatoren zijn actief op de zes continenten en vertegenwoordigen meer dan 620 miljoen consumenten. Door die schaalgrootte kan het Koreaanse bedrijf de kostprijs van zijn toestel beneden het niveau van de bestaande 3G-telefoons brengen.
Met die overeenkomst krijgt LG Electronics een grote steun in de rug en kan het bedrijf uitgroeien tot een geduchte concurrent voor marktleiders Nokia, Sony Ericsson, Siemens en Motorola. Eerder al tekende het Koreaanse bedrijf een overeenkomst met het Arabische Axiom Telecom voor de verkoop van LG-toestellen in het Midden-Oosten en Afrika. Het Koreaanse concern wil tegen het einde van dit decennium zijn omzet en winst verdubbelen.
Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor LG Electronics grijpt naar 3G-markt
Posted by managing21 on 5th februari 2007
Een aantal grote Europese telecomgroepen werken in het geheim aan een mobiele zoekmachine die de concurrentie moet kunnen aangaan met de Amerikaanse giganten Yahoo en Google. Die nieuwe operaties moeten de telecombedrijven toelaten om hun inkomstenverlies uit telefoongesprekken op te vangen. Over het nieuwe project zou deze week onderhandeld worden tijdens de mobiele telefoonshow in Barcelona.
Bij het project zouden volgens de Britse krant The Telegraph onder meer Vodafone, France Telecom, Telefonica, Deutsche Telekom, Hutchison Whampoa, Telecom Italia en het Amerikaanse Cingular zijn betrokken. Zij beschouwen het mobiele breedbandnet als een unieke mogelijkheid om een nieuwe inkomstenbron aan te boren. Tegen eind dit jaar zouden meer dan twintig procent van alle Britse mobiele gebruikers een breedband-toegang hebben tot het mobiel internet.
Die evolutie zal volgens de betrokkenen ook de interesse in mobiele zoekopdrachten verhogen. Yahoo en Google onderhandelen met mobiele operatoren en gsm-fabrikanten over samenwerkingsverbanden over mobiele zoekmachines, maar de telecombedrijven zijn van oordeel dat ze een groter gedeelte van de reclame-inkomsten kunnen opstrijken, indien ze hun eigen service uitbouwen.
Maar dan is wel een joint-venture nodig tussen de telecombedrijven, want hun mobiele netwerken moeten groot genoeg zijn om adverteerders een omvangrijk publiek aan te bieden indien ze daarwerkelijk het gevecht met Yahoo en Google willen aangaan. De operatoren zouden met een bestaande zoekmachine in zee kunnen gaan, maar er zou ook een nieuwe entiteit met een eigen advertentiedienst en technisch team kunnen komen.Â
Er wordt aan toegevoegd dat het niet duidelijk is wat de gevolgen zullen zijn voor de bestaande overeenkomsten tussen de operatoren en de grote Amerikaanse zoekmachines. Zo werkt Google onder meer samen met Vodafone, T-Mobile en Hutchison. Ook Yahoo werkt met Vodafone.
Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Telecom werkt aan eigen zoekmachine