managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for oktober, 2007

Verkopers creëren de merkwaarde

Posted by managing21 on 23rd oktober 2007

Merken worden groot gemaakt door de mensen die de producten verkopen. Dat wordt gesteld in het magazine Marketing Management. Het zijn volgens het magazine de medewerkers die immers de relatie met de klant opbouwen en niet de CRM-software systemen, de websites en advertenties. Merken moeten hun personeel volgens Marketing Management dan ook zo trainen dat ze het merk optimaal vertegenwoordigen.

“Brand experience is één van de nieuwste toverwoorden in de marketing,” aldus Marketing Management. “Een excellente ervaring met een merk is de beste garantie voor klantentrouw. Die ervaring strekt zich uit over alle plekken waar merk en consument elkaar tegenkomen, maar de emotionele binding van klanten met een merk hangt toch voor het grootste deel af van de manier waarop het persoonlijke contact verloopt met degenen die het merk verkopen.”

Het bedrijf moet zijn personeel volgens het magazine dan ook op die manier trainen dat de medewerkers precies weten waar het merk voor staat en welke plaats het inneemt in de markt. “Bovendien moet het personeel aangeleerd worden dat efficiënte communicatie essentieel is om essentieel zijn om klantenloyaliteit op te bouwen,” aldus Marketing Management. Evenzeer moet het personeel goed weten dat men moet waarmaken wat beloofd wordt.

Posted in human resources | Reacties uitgeschakeld voor Verkopers creëren de merkwaarde

Europese online retail groeit met 58 procent

Posted by managing21 on 23rd oktober 2007

Europeanen zullen dit jaar 51 miljard euro besteden aan online kerstinkopen. Dat is een groei met 58 procent tegenover vorig jaar. Het gaat dan vooral om vakanties, kleding en consumentenelektronica. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Forrester Research. Groot-Brittannië blijft de grootste online retailmarkt van Europa. Daar zal dit jaar een recordomzet gerealiseerd worden.

“De groei komt door een stijging van het consumentenvertrouwen, maar bovendien raken consumenten steeds meer gewend aan het online medium,” aldus Forrester Research. De Britse, Zweedse en Duitse consumenten zitten met hun online aankopen boven het Europees gemiddelde. In die landen doet 70 procent van de internetgebruikers online aankopen. Italië en Spanje liggen ver onder het Europese gemiddelde. Daar doet slechts 30 procent online aankopen.

Groot-Brittannië heeft de grootste online retailmarkt van Europa. Daar zullen 27 miljoen ongeveer 700 euro per persoon uitgeven aan eindejaarsinkopen. Daardoor komt de Britse markt op een recordhoogte van 20 miljard euro. Daarna volgen Duitsland (12 miljard), Frankrijk (6,5 miljard) en Italië (2,1 miljard). De grootste categorieën zijn korte vakanties en stedentrips, kleding en consumenten-elektronica.

Posted in internet, retail | Reacties uitgeschakeld voor Europese online retail groeit met 58 procent

Beleggingsfraude veel erger dan gedacht

Posted by managing21 on 23rd oktober 2007

De fraude met beleggingsproducten is veel groter dan algemeen wordt aangenomen. Dat stellen een aantal Nederlandse fraude-experts. Veel gedupeerden doen immers geen aangifte omdat ze beschaamd zijn dat ze zich in de luren laten leggen. Daardoor ligt de daadwerkelijke fraude volgens de experts veel hoger dan de officiële cijfers. Ook blijkt een groot gedeelte van de slachtoffers hoog opgeleid te zijn.

Officieel wordt gesteld dat de schade door fraude met beleggingsproducten in Nederland 750 miljoen euro bedraagt. “Maar in werkelijkheid blijkt de schade veel hoger te liggen,” aldus het Algemeen Dagblad. “Fraude kost Nederlandse beleggers jaarlijks miljarden euro’s.” Jaarlijks zouden 200.000 Nederlanders het slachtoffer worden van malafide beleggingsproducten.

Behalve de financiële schade kampen slachtoffers ook met psychische schade. Gedupeerden hebben vaak een beschadigd zelfbeeld en hun zelfwaarde is aangetast. Slachtoffers lijden aan stress, angst en depressie. Opvallend vaak vertellen gedupeerden hun verhaal niet aan familie of vrienden, omdat ze beschaamd zijn dat ze zich hebben laten beetnemen. Minder dan vijf procent van de slachtoffers zou naar de politie stappen.

Maar volgens Petrus van Duyne, hoogleraar rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Tilburg, zorgt die schaamte ervoor dat het probleem onderbelicht blijft. “Men kan dit type misdaad vergelijken met verkrachting in de jaren zestig,” aldus van Duyne. “Toen werd gezegd dat het slachtoffer zich maar niet zo uitdagend had moeten kleden. Zo wordt nu gezegd dat mensen maar beter moeten opletten.”

Posted in financiën | Reacties uitgeschakeld voor Beleggingsfraude veel erger dan gedacht

Nog steeds teveel gif in laptops

Posted by managing21 on 23rd oktober 2007

Er zitten nog altijd teveel onnodige giftige en schadelijke stoffen in laptops. Dat blijkt uit een onderzoek van Greenpeace. De onderzochte laptops voldeden wel aan de nieuwe richtlijn van de Europese Unie. Ook de laptops die buiten Europa werden geproduceerd en verkocht voldeden aan die richtlijn. De Europese wetgeving heeft dus wereldwijd effect en zou volgens Greenpeace nu moeten worden aangewend om ook broom, pvc en flataten te verbieden.

“Het is ronduit teleurstellend dat er nog geen gifvrije laptops zijn,” stelt Greenpeace. “Broom, pvc en ftalaten zijn bijzonder schadelijk en moeten bij wet worden verboden.” Meer dan veertig procent van de onderzochte laptoponderdelen bevatten broom. PVC werd teruggevonden in het isolatiemateriaal van bijna de helft van de onderzochte draden en kabels. Ftalaten zitten in de stroomkabels van alle laptops.

Broomhoudende vlamvertragers, pvc en ftalaten komen in het milieu terecht zodra de laptops worden afgedankt. Uit eerder onderzoek van Greenpeace in recyclinggebieden in China en India bleek dat onder andere broomhoudende vlamvertragers in grote hoeveelheden werden teruggevonden in het milieu. Deze stoffen zijn erg giftig en schadelijk voor de ontwikkeling van kinderen.

Greenpeace wil dat elektronicabedrijven stoppen met het gebruik van dergelijke stoffen. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat van bijna alle onderzochte laptoponderdelen er product zonder gifstoffen te vinden was. Dit betekent volgens Greenpeace dat het theoretisch nagenoeg mogelijk zou moeten zijn om een gifvrije laptop te produceren. Het is volgens de organisatie nu wachten op de eerste producent die echt een gifvrije laptop op de markt brengt.

Posted in milieu, technologie | Reacties uitgeschakeld voor Nog steeds teveel gif in laptops

Weer nieuwe Nederlandse sportwagen

Posted by managing21 on 23rd oktober 2007

De Nederlandse horecatycoon Laurens Meyer start met de productie van racewagens onder de naam Saker. De met de hand geassembleerde sportwagen kost 42.500 euro. Op het circuit van Spa-Francorchamps haalt de Saker een snelheid van 240 kilomter per uur. Volgens Meyer is de bouw van de wagen, die exclusief voor races wordt gemaakt en niet op de openbare weg te zien zal zijn, een uit de hand gelopen hobby.

Twee Nederlandse organisatoren van races waren begonnen met het bouwen van de racewagen. Het project werd door Laurens Meyer overgenomen en verder uitgebreid. Het ontwerp is van een Nieuw-Zeelander. De wagen heeft volgens Meyer een unieke prijs-kwaliteitverhouding. Voor dat geld kan geen wagen de rondetijden realiseren die de Saker haalt,” voert hij aan tegenover het Financieel Dagblad.

De Saker haalt volgens Meyer een bochtsnelheid van 90 kilometer per uur. Dat is tien kilometer sneller dan een Porsche. Meyer heeft een nieuwe fabriek opgezet in China, waar de onderdelen voor de wagen worden gemaakt. In Nederland worden de wagens verder afgebouwd voor de West-Europese markt. Vanuit China hoopt hij ook op export naar landen zoals Australië en de Verenigde Staten.

Het is opmerkelijk dat Nederland opnieuw een sportwagenproductie opzet. Er is al de Spyker, maar die kampt met bijzonder zware financiële problemen.

Posted in automotive, sport | Reacties uitgeschakeld voor Weer nieuwe Nederlandse sportwagen

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on 23rd oktober 2007

Door een tekort aan geschoolde arbeidskrachten in verscheidene sectoren loopt de Duitse economie jaarlijks 18,5 miljard euro of 0,8 procent van zijn bruto binnenlands product mis, zo blijkt uit een studie van een onderzoeksinstituut in opdracht van het Duitse ministerie van Economie. Het personeelstekort, waarmee vooral de sectoren van de technologie, de machinewerktuigen, de elektronica en de farmaceutica kampen, begint volgens het rapport de groei van de rest van de economie af te remmen. De getroffen sectoren zijn immers net de sectoren die belangrijk zijn voor de concurrentiekracht van Duitsland en die het meest exporteren. Gepleit wordt voor het aanmoedigen van oudere loontrekkenden, van opleiding en van de aanwerving van buitenlanders in de getroffen sectoren.

Hasbro, de tweede grootste fabrikant van speelgoed van de wereld, heeft zijn winst in het derde kwartaal van dit jaar met 62 procent verhoogd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verhoging is te danken aan de uitstekende verkoop in het buitenland en aan belastingvoordelen. Hasbro verdiende 161,6 miljoen dollar, tegen 99,6 miljoen dollar in het derde kwartaal van vorig jaar. De kwartaalomzet nam met 18 procent tot 1,2 miljard dollar toe. De omzet van Hasbro in het buitenland groeide met 33 procent tot 374 miljoen dollar. De Amerikaanse speelgoedbranche moest de voorbije weken en maanden speelgoed terugroepen, vooral omdat in China geproduceerd speelgoed te veel lood bevatte, maar Hasbro had niet te lijden onder de grootscheepse terugroepacties.

Het Amerikaanse sportconcern Nike is tot een akkoord gekomen over de overname van zijn Britse concurrent Umbro. Het Amerikaanse bedrijf brengt een bod uit van 4 dollar per aandeel, wat Umbro op 582 miljoen dollar waardeert. De directie van de Britse groep heeft zijn aandeelhouders aangeraden in te gaan op het bod. Het Britse Umbro is vooral actief op het vlak van voetbaluitrusting. Zo heeft ze de succesvolle Braziliaanse en Britse teams voorzien van kleding die tussen 1958 en 1970 vier wereldbekers binnenhaalden. Bovendien sponsort Umbro wereldwijd meer dan 140 voetbalploegen. Nike heeft de voorbije jaren sterk terrein gewonnen op die markt. In nauwelijks tien jaar tijd steeg de omzet van Nike in die sector van 40 miljoen dollar tot anderhalf miljard dollar.

De aandeelhouders van de Euripese defensie- en luchtvaartgroep EADS hebben op een buitengewone algemene vergadering de nieuwe raad van bestuur, met de Duitser Rüdiger Grube als enige voorzitter, bekrachtigd. Grube kreeg 98,71 procent van de stemmen. De Fransman Arnaud Lagardère, de gewezen covoorzitter van de raad van bestuur, werd met 97,51 procent van de stemmen als gewoon bestuurder bekrachtigd. Sommige kleine aandeelhouders vroegen hem uit de raad van bestuur te stappen. Lagardère wordt immers verdacht van misbruik van voorkennis. Overeenkomstig een akkoord tussen de Franse president Nicolas Sarkozy, de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de leiding van EADS werd een einde gemaakt aan het covoorzitterschap van de groep.

De Japanse autoconstructeur Toyota is met zijn verkoopcijfer teruggevallen naar de tweede plaats, achter de Amerikaanse autobouwer General Motors (GM). Het omzetcijfer van Toyota, inclusief de verkoop van dochters Daihatsu en Hino, is in de eerste negen maanden met 7 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, tot ongeveer 7,05 miljoen stuks. General Motors verkocht echter 7,06 miljoen wagens tijdens die eerste negen maanden van dit jaar. Toyota was tijdens het eerste semester de grootste autobouwer ter wereld geworden en verkocht toen 40.000 wagens meer dan GM. Daardoor werd verwacht dat het Japanse bedrijf zijn Amerikaanse concurrent voor het eerst in 77 jaar van de troon zou stoten. Maar die kon uiteindelijk toch het marktleiderschap behouden.

De Amerikaanse softwaregigant Microsoft gaat concurrenten aanzienlijk goedkopere tarieven aanrekenen voor de technische informatie die nodig is om hun software compatibel te maken met Windows, het besturingssysteem van Microsoft. Dat heeft Microsoft aan de Europese Commissie beloofd. Microsoft zal voortaan slechts een eenmalig tarief van 10.000 euro aanrekenen voor de technische informatie. Eerder eiste het Amerikaanse bedrijf bijna drie procent van de opbrengst van de softwareproducten die de concurrentie met behulp van deze informatie zal kunnen ontwikkelen. Microsoft verminderde bovendien de prijs van een wereldwijde licentie voor het gebruik van de patenten. Het bedrijf gaat evenmin in beroep tegen zijn veroordeling door het Gerecht van Eerste Aanleg van het Europese Hof van Justitie.

British Petroleum, het tweede grootste olieconcern van Europa, heeft in het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst geboekt van 4,41 miljard dollar. Dat is een daling van 29 procent ten opzichte van 6,23 miljard dollar een jaar eerder. De daling is het gevolg van lagere winsten bij raffinage en lagere gasprijzen. De raffinagemarge daalde met 5,2 procent en de gasprijzen met 6,4 procent. Bij Exploratie en Productie daalde de winst in het afgelopen kwartaal met 36 procent van 9,93 miljard dollar naar 6,34 miljard dollar. Bij Refining and Marketing daalde de winst van 1,5 miljard dollar tot 376 miljoen dollar en bij Gas, Energie en Renewables was sprake van een verlies van 57 miljoen dollar, tegen een winst van 152 miljoen dollar een jaar eerder.

Apple heeft over het vierde kwartaal van zijn boekjaar een nettowinst geboekt van 904 miljoen dollar. Dat is een stijging van 67 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De winststijging is te danken aan de stijgende vraag naar Mac-computers, iPhones en de aanhoudende vraag naar de iPod, de populaire digitale muziekspeler van Apple. De omzet steeg van 4,38 miljard dollar naar 6,2 miljard dollar. Met deze cijfers overtreft Apple tevens zijn eigen, de bij het derde kwartaal afgegeven verwachtingen. Het bedrij was uitgegaan van een omzet van 5,7 miljard dollar. Apple verkocht in het afgelopen kwartaal ruim 10,2 miljoen iPods. Dat is een stijging van 17 procent. Daarnaast verscheepte het bedrijf 2,2 miljoen Macintosh-computers, een toename van 34 procent. Ook werden 1,2 miljoen iPhones verkocht.

Na zijn sterke groei in China neemt het Duitse farmaconcern Bayer met India een nieuwe groeimarkt in het vizier. Bayer wil er volgens topman Werner Wenning sterker aanwezig zijn. Voorlopig zijn er echter nog geen miljardeninvesteringen gepland, zoals dat in China wel het geval is. Wenning rekent er wel op snelle en duurzame groei. Bayer zegt op zoek te zijn naar Indische partners voor zijn healthcare-tak en sluit ook niet uit dat er in India joint-ventures zullen gesloten worden of overnames zullen gebeuren. De Bayer-topman wil de activiteiten tegen 2015 te verdrievoudigen tot één miljard euro. De grootste toename wordt er verwacht van de divisie Crop Science. Die kan er volgens Wenning profiteren van de moderniseringen in de Indische landbouw.

Bij een overname van de Britse brouwer Scottish & Newcastle zou Heineken aanspraak maken op de Indiase activiteiten van Scottisch & Newcastle. Carlsberg zou de Chinese belangen opeisen. Heineken en Carlsberg willen Scottish & Newcastle samen kopen en vervolgens splitsen. Daarbij zou Heineken onder meer de Britse en Belgische activiteiten krijgen. Carlsberg is vooral uit op Baltic Breweries Holdings (BBH), vanwege de toegang tot de profijtelijke Russische markt. Scottish & Newcastle heeft de mogelijke toenadering van het duo echter al afgewezen als ongevraagd en niet welkom. De Britten zouden ook hun belang van 50 procent in BBH kunnen verkopen. Daardoor zou de overname voor Carlsberg, dat de andere helft van de aandelen in BBH bezit, niet meer de moeite waard zijn.

Meer Nieuws

Posted in nieuwsoverzicht | Reacties uitgeschakeld voor Nieuwsoverzicht

Supermarkten en MP3 nefast voor muziekindustrie

Posted by managing21 on 22nd oktober 2007

De grote crisis in de Britse muziekindustrie wordt niet veroorzaakt door p2p-gebruikers, maar door de bedrijven Apple en Tesco. Dat is de conclusie van een rapport van de werkgroep Value Recognition Strategy. Formaat-veranderingen en prijsdruk door lage prijzen in supermarktketens zijn volgens de onderzoekers de belangrijkste oorzaak van de crisis. Het rapport wordt niet vrijgegeven, maar een aantal details beginnen naar buiten te lekken.

“Uit het rapport blijkt echter ook dat p2p-gebruikers de vraag naar muziek helemaal niet stimuleren of een neutrale factor zijn, zoals dat door tegenstanders van copyright-muziek wordt geopperd,” aldus het magazine The Register. “Maar eveneens wordt duidelijk dat het opsporen en vervolgen van illegale downloaders de Britse muziekindustrie ook niet zal kunnen redden.”

Volgens het rapport heeft de Britse muziekindustrie sinds 2004 een bedrag van 480 miljoen pond heeft verloren. Daarvan zou 368 miljoen pond veroorzaakt zijn door formaat-veranderingen, zoals het aanbieden van individuele digitale nummers als alternatief voor de cd-verkoop. Van de rest is 18 procent veroorzaakt door piraterij. “De muziekindustrie moet dus een andere strategie volgen om zijn inkomsten op te drijven,” aldus nog het rapport.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Supermarkten en MP3 nefast voor muziekindustrie

Retail-websites boeten in aan kwaliteit

Posted by managing21 on 22nd oktober 2007

Hoewel websites van retailers steeds belangrijker worden voor de omzet tijdens feestperiodes, gaat de kwaliteit ervan achteruit. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bureau Webcredible. De Britse online verkoop tijdens de eindejaarsperiode wordt nochtans geschat op ruim 10 miljard dollar. Maar door de verminderde kwaliteit van de websites dreigen de retailers volgens Webcredible belangrijke inkomsten te verliezen.

“Ongeveer de helft van de websites van de Britse online retailers bieden een slechtere dienst aan dan vorig jaar,” aldus Webcredible. “Met een gemiddelde verbruiksvriendelijkheid van amper 57 procent zullen deze retailers ongetwijfeld bezoekers verliezen. Nochtans kan dat perfect vermeden worden.” De slechtste prestatie kwam op rekening van Marks & Spencer, dat zijn gebruiksvriendelijkheid van 81 procent naar 55 procent zag terugvallen.

Zelfs de meest elementaire regels van gebruiksvriendelijkheid worden volgens Webcredible genegeerd. “Dat leidt tot groeiende frustraties bij de consument,” aldus de onderzoekers. “Het gaat daarbij onder meer over verborgen leveringskosten, verwarrende afbestellings-procedures en herhaaldelijk opduikende error-pagina’s.” Andere problemen zijn onder meer slechte productbeschrijvingen en ondermaatse foto’s.

De muziekhandel HMV behaalde een score van 70 procent. HMV is volgens Webcredible daarmee de retailer met de beste service. De website van Game klom van de achttiende naar de twee plaats en verbeterde zijn score van 35 procent tot 66 procent. De laagste score van vorig jaar was 25 procent, maar dat is inmiddels gestegen tot 47 procent. “Dat betekent dat uiterlijk slechte retailer-websites steeds zeldzamer worden,” aldus nog de onderzoekers.

Posted in internet, retail | Reacties uitgeschakeld voor Retail-websites boeten in aan kwaliteit

Games zijn toekomst voor muziekindustrie

Posted by managing21 on 22nd oktober 2007

Hoewel de muziekindustrie zware klappen heeft gekregen door het internet, is de sector levendiger dan ooit. Dat zegt Steven Schnur, muziekdirecteur bij de game-ontwikkelaar. Games zijn volgens hem de nieuwe manier om luisteraars te bereiken. Schnur stelt dat ook steeds meer muzikanten het belang van de gamesector beginnen te erkennen en dan ook staan te trappelen om hun muziek in een computerspel te krijgen.

‘Videogames volgens Steven Schnur zijn het ideale platform voor nieuwe artiesten,” aldus het Nederlandse persbureau ANP. “De platenmaatschappijen leven in angst en durven geen risico’s te nemen, maar in games kan en mag alles. Zo noemt hij dat een game als ‘Need for Speed’ één van de beste platformen is voor beginnende muziekanten. Een dergelijk spel gaat volgens hem de hele wereld over en maakt bij iedereen emoties los.

“Jongeren spelen tegenwoordig vaker een computerspel dan dat ze televisie kijken of radio luisteren,” stipt Steven Schnur aan. “Muzikanten die muziek maken voor games krijgen daardoor een hele schare extra fans. Artiesten realiseren zich volgens Schnur steeds meer hoe belangrijk het medium voor hen kan zijn. “Vijf jaar geleden was het moeilijker, maar muzikanten staan nu te trappelen om hun muziek in een computerspel te krijgen,” voert hij aan.

Hij wijst erop dat muziekanten in een videogame meer creatieve vrijheid krijgen en in één klap heel veel mensen bereiken.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Games zijn toekomst voor muziekindustrie

Teveel alcohol op Nederlandse werkvloer

Posted by managing21 on 22nd oktober 2007

Eén op de vier Nederlandse managers klaagt over drankmisbruik op de werkvloer. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse vakblad Management Team. De problemen zouden zich vooral situeren op maandagochtend. Het drankprobleem wordt volgens de onderzoekers dikwijls door collega’s verdoezeld. Drinken op het werk is dan weer vooral een probleem van de managers zelf.

Het feit dat het alcoholprobleem zich vooral op maandagochtend situeert, betekent volgens Ronald Knibbe, hoogleraar sociale epidemiologie van alcohol- en drugsgebruik dat de werknemer in kwestie nog alcohol van de vorige avond in het bloed heeft. “Als men wil dat iemand goed werkt, moet ervoor gezorgd worden dat het alcoholniveau in het bloed niet over de 0,5 promille ligt,” aldus Knibbe.

De hoogleraar voert ook aan dat bedrijven een gericht beleid moeten voeren om het probleem aan te pakken. “Men zou iemand op maandag kunnen verplichten een vrije ochtend of dag te laten nemen,” benadrukt hij. Knibbe stelt ook dat werknemers hun drankprobleem op het werk gemakkelijk kunnen verdoezelen. “Collega’s helpen daar vaak bij, maar dit is geen oplossing. Bij iemand die een echt drankprobleem heeft, is het beter om iets te zeggen, zodat hij geholpen kan worden.”

Alcoholmisbruik tijdens het werk is vooral een probleem van de managers zelf. “Ze werken dit zelf in de hand,” aldus nog Knibbe. “Ze bieden bijvoorbeeld natte lunches aan. Dat vinden ze een manier van gastvrijheid.”

Posted in human resources | Reacties uitgeschakeld voor Teveel alcohol op Nederlandse werkvloer