Adverteerders verdwalen in Second Life
Posted by managing21 on maart 29th, 2007
De massale berichten rond de virtuele wereld van Second Life heeft ook adverteerders aangezet om massaal te emigreren naar dit beloofde land. Maar het is de vraag of dit hen veel zal opleveren. Uit een studie van het Duitse onderzoeksbureau Komjuniti blijkt immers dat 70 procent van de gebruikers van Second Life in het geheel niet onder de indruk is van de inspanning die al die adverteerders in deze virtuele wereld doen.
“Bedrijven zoals IBM, Adidas, Reebok, American Apparel, Toyota, Leo Burnett en Bartle Bogle Hegarty zijn slechts enkele van de tientallen ondernemingen die zich op Second Life hebben gewaagd,” aldus het magazine Brandweek. “Maar volgens Komjuniti kunnen zij de gebruikers van Second Life niet echt charmeren. Wellicht komt dit omdat ze Second Life benaderen als een traditioneel marketingkanaal.”
<>
Adverteerders in Second Life hopen volgens Kumjuniti op grote bezoekersaantallen en goede public relations, net zoals in hun traditionele campagnes. “Een aantal bedrijven zijn innovatief aan de slag te gaan, maar de meesten hebben iets opgezet en zijn daarna nooit meer teruggekeerd,” aldus de onderzoekers. “De gebruikers van Second Life zijn dan ook sceptisch geworden over de marketingwereld in die virtuele wereld.”
Gebruikers van Second Life verwachten volgens Kumjuniti meer creativiteit en meer inspiratie in plaats van een kopie van de oude televisiespot. “Daarom zegt 42 procent van de gebruikers niet te verwachten dat de adverteerders nog veel inspanningen zouden doen om op de site nog verdere activiteiten te ontplooien.” Linden Labs, de ontwerper van de website, stelt dat men authentiek moet zijn en de virtuele gemeenschap iets moet bieden. “Zoniet wordt men genegeerd,” aldus Linden Labs.
Brandweek stelt dat het aantal bezoekers van Second Life veel lager ligt dan vooraf werd gewacht. “Er wordt gewag gemaakt van drie miljoen gebruikers, maar het aantal geregelde bezoekers is waarschijnlijk slechts een tiende van dat totaal,” aldus het magazine. “Dan komt Second Life slechts bleekjes naar voor in vergelijking met het online game World of Warcraft, dat meer dan 7,5 miljoen betalende gebruikers heeft.”
Linden Labs verdient het meeste geld aan bedrijven die ruimte huren op de site. Het zou volgens Brandweek dan ook kunnen dat adverteerders snel afhaken en het in Second Life voor bekeken houden. Anderen bekijken het echter vooral als een politiek van aanwezigheid om zich een imago van innovatie aan te kunnen meten.