managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'media & cultuur' Category

Televisiereclame mikt op verkeerde doelgroep

Posted by managing21 on 21st juni 2007

Advertenties op televisie richten zich op een doelgroep die relatief weinig televisi kijkt en gaan voorbij aan de echte veelkijkers. Dat zegt Ellen van Bodegraven, hoofd radio-televisie bij het Nederlands adviesbureau Kobalt. Op die manier gaat er volgens haar een groot gedeelte van de reclameinspanningen teloor en gooien adverteerders ook nutteloos geld weg. Een aantal adverteerders probeert het nu wel over een andere boeg te gooien.

“Bij mensen boven de 65 jaar staat de televisie gemiddeld twintig uur per week aan, maar bij dertigers slechts een kwart van die tijd,” aldus Ellen van Bodegraven tegenover Het Financieele Dagblad. “Het is heel vreemd, maar vanaf 35 jaar is men voor adverteerders blijkbaar al te oud. Nochtans ligt het kapitaal bij de 65-plussers. Maar op de één of andere manier dringt dat tot de adverteerder nog steeds niet door.”

In de twaalf jaar dat van Bodegraven in de sector actief is, heeft ze het naar eigen zeggen nog maar een paar keer meegemaakt dat ouderen als gerichte doelgroep worden gezien. “De andere adverteerders proberen zelfs naarstig de oudere groep te ontwijken,” stipt ze aan. Unilever, dat massal investeert in televisiereclame, zegt het verschijnsel te herkennen. “We hebben ons inderdaad gericht op de leeftijdsgroep van 20 tot 34 jaar,” aldus een woordvoerder van het concern. “Maar sinds enkele jaren verbreden we onze focus.”

Posted in media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Televisiereclame mikt op verkeerde doelgroep

Internet snel belangrijkste nieuwsbron

Posted by managing21 on 20th juni 2007

Over vijf jaar zal het internet voor nieuwsconsumenten in de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië en Spanje een belangrijk informatiebron geworden zijn dan televisie. Dat blijkt uit een onderzoek van Harris Interactive. Ook in Australië zou het internet op dat ogenblik eveneens een zware bedreiging vormen voor televisie. In Groot-Brittannië en Duitsland zou de televisie over vijf jaar echter nog altijd zijn leidende positie behouden.

“Uit het onderzoek is gebleken dat veel consumenten hun nieuws ook nu al van het internet halen,” aldus het magazine Broadcast Engineering. “In Italië bezoekt 74 procent van de internetgebruikers minstens één keer per dag een nieuwssite. Ook in andere landen ligt dat cijfer boven de helft van de gebruikers. Na Italië volgen Spanje (58 procent), Verenigde Staten (56 procent) en Frankrijk (54 procent). In Duitsland en Australië wordt de bijna de grens van de 50 procent bereikt.”

Opmerkelijk is dat in Groot-Brittannië 31 procent van de internetgebruikers zelden of weinig een nieuwssite bezoekt. Daarnaast stelde 28 procent dergelijke sites slechts één keer in de week te bezoeken. Groot-Brittannië is samen met Duitsland op dit ogenblik ook het enige land waar het internet op dit ogenblik niet de tweede belangrijkste nieuwsbron is. In die twee landen moet het medium naast televisie ook nog de radio laten voorgaan.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Internet snel belangrijkste nieuwsbron

Cannes kijkt teveel naar televisie

Posted by managing21 on 18th juni 2007

Het reclamefestival van Cannes moet dringend het geweer van schouder veranderen. Lee Clow, topman van het reclamebureau TBWA, zegt dat het festival van Cannes Lion International absoluut geen aandacht wil besteden aan creatief werk dat niet voor televisie, maar voor nieuwe media werd gecreëerd. Hij overwoog daarom het Communication Arts Festival op te richten, waar ook andere creaties aan bod zouden kunnen komen.

“Lee Clow heeft inmiddels zijn plannen weer opgeborgen, maar de frustraties zijn blijkbaar alleen nog maar toegenomen,” aldus het magazine Advertising Age. “Vele reclamemensen blijven zich concentreren op de traditionele televisiespots, want ze zien voorlopig niet dezelfde erkenning voor interactieve innoverende ideeën. Maar we moeten er echt werk van maken om ook dit creatieve werk in de kijker te plaatsen.”

Cannes heeft daarin volgens Clow een leidende rol te spelen, zodat ook andere festivals een model voor ogen zouden hebben om ook zelf in die richting te evolueren. Lee Clow zit met zijn visie trouwens op dezelfde golflengte als Bob Scarpelli, voorzitter van de filmjury van de Cannes Lions. Hij heeft aan de organisatoren gevraagd om de categorieën dit jaar uit te breiden tot videocommercials die gemaakt zijn voor internet en mobiele platformen.

Het voorstel van Scarpelli werd door de organisatoren echter afgewezen. “Volgens mij moet Cannes aandacht hebben voor alles wat met film te maken heeft,” stipte Scarpelli, topman van DDB Worldwide, aan tegenover Advertising Age. “Er zijn nu immers drie verschillende schermen. Er is niet alleen televisie, maar ook computer en mobiele apparatuur zijn kanalen voor videoreclame geworden. Cannes is nu gelimiteerd tot één kanaal.”

Posted in internet, media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Cannes kijkt teveel naar televisie

Muzieksector beseft verlies nog niet

Posted by managing21 on 18th juni 2007

De grote muziekmaatschappijen hadden al in 1997 moeten beseffen dat hun strijd tegen online piraterij verloren was. Dat zegt Dave Rowntree, drummer van de rockgroep Blur en een gedreven activist voor digitale auteursrechten. In plaats van krampachtig te blijven volhouden, had de sector volgens hem toen al naar oplossingen moeten zoeken om met de trend mee te gaan en daar een positieve evolutie aan te geven.

Dave Rowntree is adviseur van de Open Rights Group en is een sterk tegenstander van de strategie van de grote muziekmaatschappijen om individuele gebruikers van p2p-netwerken te achtervolgen. “Toen hem werd verteld dat het laatste Blur-album op het internet was gelekt, reageerde hij met te stellen dat hij liever had gehad dat het album op het internet was gestroomd in plaats van gelekt,” aldus het magazine The Register.

Volgens Rowntree is de poging van de muziekmaatschappijen om hun albums met software tegen het kopiëren te beveiligen, een gigantische miskleun is geworden. “Het was voor de grote piraten heel gemakkelijk om die beveiliging te omzeilen,” aldus Rowntree. “Maar de slachtoffers waren daarentegen de gewone gebruikers die hun album zowel op hun computers als op hun cd-installatie in de auto wensten te spelen.”

De muziekindustrie heeft volgens Rowntree alle contact met het publiek verloren en heeft ook geen goodwill meer bij mensen wiens gedrag de sector probeerde te controleren. “Ik heb mijn eigen platenlabel EMI vijf jaar geleden nog gewaarschuwd,” aldus de Blur-drummer. “Ik waarschuwde hen dat één van de grote maatschappijen er aan tenonder zou gaan, maar ze meenden dat alles onder controle was.”

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Muzieksector beseft verlies nog niet

Disney richt zich op videogames

Posted by managing21 on 13th juni 2007

Walt Disney gaat zijn investeringen in de videogamesector de volgende vijf jaar gevoelig opdrijven. Dat heeft Tom Staggs, financieel directeur van het concern bekend gemaakt. Daarbij wordt een bedrag van 350 miljoen dollar vooropgesteld. Dat is drie keer meer dan het huidige gamesbudget van het Amerikaanse concern. Daarmee wil Walt Disney inspelen op de groei die de videogamesector op dit ogenblik beleeft.

Het grootste gedeelte van die investeringen zou gaan naar de verdere uitbouw van bestaande projecten, maar ongeveer 30 procent zou besteed worden aan totaal nieuwe initiatieven. Daarbij wil Disney vooral aan totaalpakketten werken met een brede waaier van toepassingen, onafhankelijk of ze oorspronkelijk starten als een film, een videogame of een product. Later dit jaar wil Disney een multiplayer-game rond de reeks Pirates of the Caribbean uitbrengen.

“Staggs wees er daarbij op dat de wereldwijde videogamesector tegen 2009 een omzet zal realiseren van 21,3 miljard dollar,” stipt het magazine Next-Gen.biz aan. “Het voorbije jaar bedroeg die omzet 20,2 miljard dollar. Maar de grote groeipijler van de sector is het massively multiplayer online gaming. Die tak haalt nu een omzet van 875 miljoen dollar, maar dat zal in 2009 opgelopen zijn tot 1,4 miljard dollar.”

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Disney richt zich op videogames

Walt Disney op Indische filmmarkt

Posted by managing21 on 12th juni 2007

De Amerikaanse filmmaatschappij Walt Disney maakt zijn debuut op de Indische filmmarkt. Het bedrijf sloot een overeenkomst met het Yash Raj Films voor de productie van animatiefilms, die in het Hindi zullen worden ingesproken door locale acteurs. De films zouden volgens Disney bestemd zijn voor de hele wereld. De samenwerking zou jaarlijks één nieuwe film uitbrengen.

“De animatiefilm kent in India een snelle groei,” aldus een woordvoerder van Disney tegen BBC News. Een eerste project – dat de werktitel ‘Roadside Romeo’ meekreeg – zal gebruik maken van de stemmen van de Bollywood-acteurs Saif Ali Khan en Kareena Kapoor. De film vertelt het verhaal van een hond die werd achtergelaten in de straten van Mumbai. De film zou volgend jaar op de markt gebracht worden.

Yash Raj films zegt dat de film onder meer zang en dans in Bollywood-stijl zal brengen. Er zou jaarlijks een nieuwe film worden uitgebracht. Daarbij zou steeds vertrokken worden vanuit Indische culturele content. De samenwerking past in de strategie van Disney om één van de meest lucratieve entertainment-markten van de wereld te betreden. Het Amerikaanse bedrijf heeft al twee Indische televisiekanalen, maar die hebben het moeilijk met de concurrentie van de locale spelers.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Walt Disney op Indische filmmarkt

Youtube komt met beveiliging

Posted by managing21 on 12th juni 2007

De videosite Youtube start binnenkort met een experiment waarbij met software wordt ingeschakeld om te verhinderen dat gebruikers filmpjes posten waarvan zij niet het auteursrecht bezitten. De software maakt daarbij een digitale vingerafdruk van de video en vergelijkt die met een bestand met bekend beeldmateriaal van de mediabedrijven Disney en Time Warner.

Youtube staat al geruime tijd onder druk van diverse mediabedrijven om dergelijke technische maatregelen te nemen. Volgens een aantal filmstudio’s, sportbonden en televisie-zenders wordt het auteursrecht op Youtube op grote schaal met voeten getreden. Zij eisten dat Youtube de video’s zou verwijderen en verhinderen dat gebruikers nog langer beschermd materiaal zouden kunnen plaatsen.

Het mediaconcern Viacom – eigenaar van onder meer MTV Networks, Paramount en Nickelodeon – spande vorig jaar een proces aan tegen Youtube. Het eist een schadevergoeding van één miljard dollar. Andere videosites, zoals MSN Soapbox en Myspace, kwamen al eerder al met technologie om te controleren of er al dan niet een auteursrecht berust op de geplaatste video’s.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Youtube komt met beveiliging

Shi Tao legt klacht neer tegen Yahoo

Posted by managing21 on 12th juni 2007

De Chinese journalist Shi Tao (39) heeft een klacht neergelegd tegen zoekmachine Yahoo. De man werd door de Chinese rechtbank veroordeeld voor het vrijgeven van staatsgeheimen, nadat Yahoo zijn identiteit had bekend gemaakt aan de Chinese overheid. Shi Tao wordt in zijn dispuut met Yahoo gesteund door de World Organisation for Human Rights. Tao heeft zopas op het World Editors Forum in Kaapstad de Gouden Pen gekregen.

Shi Tao verspreidde in 2004 een brief van de Chinese overheid op Yahoo Mail. In die brief werd gesteld dat het journalisten verboden was om verslaggeving te brengen over een herdenking van de opstand op het Tienamen Plein in Beijing in 1989. De Chinese overheid startte daarop een onderzoek en eiste dat Yahoo de identiteit van de verstuurder van de e-mail bekend zou maken. Shi Tao werd tot tien jaar cel veroordeeld.

De klacht, die door de World Organisation for Human Rights wordt georganiseerd, omvat ook het dossier van Wang Xiaoning, die in 2002 werd veroordeeld nadat hij op Yahoo opgeroepen had tot een democratische evolutie in China. Ook hier maakte de zoekmachine de identiteit van de betrokkene bekend aan de Chinese overheid. Shi Tao kreeg op het World Editors Forum in Kaapstad zopas de Gouden Pen van de Persvrijheid.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Shi Tao legt klacht neer tegen Yahoo

Jongere heeft niets aan gedrukte media

Posted by managing21 on 11th juni 2007

Drukkerijen moeten beseffen dat de jeugd, de klant van morgen, geen enkele affectie meer heeft met drukwerk. Dat zegt Charles Vaneker, docent communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij verbaast zich er zich over dat grafische bedrijven daarover helemaal geen toekomstvisie hebben. Volgens hem moeten ze dringend uitzoeken hoe ze het internet kunnen inschakelen in hun strategie.

“Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat jongeren geen positieve attitude hebben ten opzichte van printmedia,” aldus het magazine Graficus. “Jongeren tussen 16 en 25 jaar zijn opgegroeid met moderne technieken, een brede waaier aan communicatiemiddelen en digitale netwerken. Het is een multi tasking-generatie die gelijktijdig televisie kijkt, sms-berichten verstuurt en chat.”

De jonge generatie wil volgens Vaneker prikkels ontvangen. “De gedrukte media zijn voor deze jongeren te saai en niet hip genoeg,” stelt hij. “Jongeren zitten dagelijks 1,2 uur op internet, terwijl ze gemiddeld slechts zes minuten een krant lezen en eveneens zes minuten een boek. Drukkerijen moeten daarom meer met internet doen en zich bijvoorbeeld mengen in online communities.”

De grafische industrie moet volgens Vaneker ook meer mensen aanwerven uit jongere generaties.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Jongere heeft niets aan gedrukte media

Borat weer voor rechter gedaagd

Posted by managing21 on 8th juni 2007

Filmmaatschappij 20th Century Fox is door een Amerikaans zakenman voor de rechter gedaagd omdat er beelden van de man verschenen zijn in de film ‘Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan’ van de Britse komiek Sacha Baron Cohen. De man zegt geen toestemming gegeven te hebben om in de film opgevoerd te worden en voelt zich door de filmmakers beledigd.

Jeffrey Lemerond, een vroegere gezondheidsanalist bij de Carlyle Group en op dit ogenblik actief voor het investeringsfonds SAB in New York, werd ongewild acteur in de beruchte Borat-film, toen Baron Cohen in de straten van New York in het wilde weg mensen probeerde te kussen. Eén van de toevallige slachtoffers was Lemerond, die in de film Borat krijsend en vluchtend van zich af probeert te houden.

Volgens Lemerond heeft hij geen toelating gegeven om in de film opgevoerd te worden. Omdat de beelden ook geen nieuwswaarde hebben, heeft Century Fox volgens hem een inbreuk gepleegd op de privacy-wetgeving van New York. Volgens de filmmaatschappij zijn dergelijke klachten echter ongegrond. Het is trouwens niet de eerste keer dat Borat en de filmmaatschappij voor de rechter worden gedaagd.

Vorig jaar daagden twee Roemeense dorpelingen de filmmakers voor de rechter omdat ze als marginalen zouden zijn opgevoerd. Ook twee Amerikaanse studenten dienden klacht in omdat de filmmakers hen dronken zouden hebben gevoerd en aangezet hebben om seksistische opmerkingen te maken. Die klacht werd inmiddels al door een rechter verworpen.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Borat weer voor rechter gedaagd