managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for oktober, 2007

Boeing wil op waterstof vliegen

Posted by managing21 on 26th oktober 2007

De Amerikaanse vliegtuigconstructeur Boeing heeft met success tests uitgevoerd met vliegtuigmotoren op waterstof. Dat heeft het Amerikaanse concern bekend gemaakt. De motor zou in de toekomst gebruikt worden als aandrijfbron voor het robotvliegtuig Hale (High Altitude Long Endurance). Boeing noemt de motor de toekomst van de luchtvaart en een manier om de uitstoot van koolstofdioxide terug te dringen.

Boeing maakte bij zijn experimenten gebruik van een waterstofmotor die door autoconstructeur Ford werd gebouwd. “De tests hebben uitgewezen dat waterstofmotoren technisch op punt staan en bevestigt dat deze technologie ook in vliegtuigen zal kunnen aangewend worden, zowel in de militaire luchtvaart als voor commerciële doeleinden,” aldus nog de Amerikaanse vliegtuigbouwer.

De test werd uitgevoerd in een laboratorium van de Aurora Flight Sciences in Manassas in de Amerikaanse staat Virginia. Drie dagen lang werd de motor volgens Boeing geconfronteerd met omstandigheden zoals die ook op een hoogte van meer dan 20 kilometer aanwezig zijn. Daarbij zou de motor zich volgens de vliegtuigconstructeur uitstekend hebben gedragen en de vooraf gestelde verwachtingen overtroffen te hebben.

Het Hale-vliegtuig moet in de toekomst op grote hoogte bewakings- en communicatie-opdrachten uitvoeren. Het vliegtuig zou meer dan zeven onafgebroken in de lucht moeten kunnen blijven en een lading van ongeveer één ton moeten kunnen vervoeren. “Maar het zal nog lang duren vooraleer het Hale-project werkelijk gerealiseerd zal kunnen worden,” aldus het magazine The Register, dat ook vraagtekens heeft bij de praktische mogelijkheden.

Posted in luchtvaart & ruimtevaart, milieu | Reacties uitgeschakeld voor Boeing wil op waterstof vliegen

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on 26th oktober 2007

De Brits-Nederlandse oliemaatschappij Shell heeft de verwachtingen in het derde kwartaal overtroffen. De nettowinst tegen actuele voorraadkosten daalde weliswaar met 8 procent tot 6,4 miljard dollar, maar analisten hadden gerekend op een grotere winstdaling. De productie van Shell is het afgelopen kwartaal met 4 procent gedaald tot 3,14 miljoen vaten olie-equivalent per dag. Het resultaat bij de belangrijkste divisie exploratie & productie daalde hierdoor van 3,7 miljard tot 3,5 miljard dollar. Net als de rivalen British Petroleum en ExxonMobil kampt het energieconcern met een dalende olie- en gaswinning, hogere kosten en hogere belastingen. Regeringen in landen waar Shell actief is, willen ook hun graantje meepikken van de hoge olieprijzen en schroeven de belastingen omhoog.

Het eerste exemplaar van de Airbus A380 heeft zijn eerste commerciële vlucht van Singapore naar Sydney uitgevoerd. Voor de eerste commerciële vlucht – achttien maanden later dan gepland – werden de zitplaatsen per opbod verkocht. De opbrengst, ongeveer één miljoen dollar, gaat naar goede doelen. Voor het eerste exemplaar koos Singapore Airlines voor een luxueuze versie met 471 zitjes. De standaardversie, de super-jumbo, kan tot 525 passagiers vervoeren. Singapore Airlines heeft anderhalf jaar gewacht op de levering van het toestel, dat voornamelijk problemen had met de elektrische bedrading. De bedoeling is om de A 380 in te zetten voor lange afstandsvluchten tussen grote luchthavens. De A 380 zal volgend jaar ook vliegen tussen Singapore en Londen. Japan wordt mogelijk de volgende bestemming.

Het Japanse Nintendo, producent van onder meer de spelconsoles Wii en DS, heeft de winst in de eerste helft van zijn bedrijfsboekjaar bijna verdrievoudigd. Het bedrijf verhoogt meteen zijn winstprognose voor het hele jaar tot 275 miljard yen (1,7 miljard euro). De goede cijfers schrijft Nintendo toe aan het succes van Wii en DS. Ook de zwakke Japanse munt speelt een rol in de winst van Nintendo. De operationele winst zal volgens de vooruitzichten over het hele boekjaar van 370 miljard yen stijgen tot 420 miljard yen. De nettowinst steeg tijdens het eerste halfjaar tot 132,42 miljard yen (811 miljoen euro), tegen 54,34 miljard yen een jaar eerder. Dat is een groei met 143,7 procent. De spelconsole Wii werd op zes maanden tijd 7,33 miljoen keer verkocht. De draagbare Nintendo DS ging 13,35 miljoen keer over de toonbank.

De Spaanse bankgroep Banco Santander heeft in het derde kwartaal een nettowinst behaald van 2,11 miljard euro. Dat is bijna een kwart meer dan vorig jaar. Over negen maanden steeg de nettowinst met 33 procent tot 6,572 miljard euro. In dat bedrag is ook de meerwaarde van 566 miljoen euro opgenomen die Santander heeft geboekt op de verkoop van het belang in het Italiaanse Intesa Sanpaolo. De groep deed het vooral goed in Europa en in Latijns-Amerika. In Europa steeg de winst met 35 procent tot 3,53 miljard euro, in Latijns-Amerika dikte de winst aan met 14 procent tot 2,04 miljard euro. Santander zegt wel 34 procent hogere voorzieningen te hebben genomen om zich in te dekken tegen mogelijke verliezen als gevolg van de subprime-crisis in de Verenigde Staten.

Hyundai, de grootste autoconstructeur van Zuid-Korea, heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een winststijging met 45 procent geboekt. De nettowinst steeg tot 425,5 miljard won (325 miljoen euro), van 293,8 miljard won een jaar eerder. De operationele winst van de autoconstructeur steeg in het derde kwartaal met 71,4 procent, tot 314,2 miljard won. In september raakten de vakbonden het voor de eerste keer in tien jaar zonder stakingen eens met de directie van Hyundai over een loonovereenkomst, wat bijgedragen heeft tot het goede resultaat. Hyundai is de op vijf na grootste autobouwer ter wereld en fabriceerde tijdens de eerste negen maanden van dit jaar 1,9 miljoen wagens. Dat is een stijging met 4,3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

De Duitse autoconstructeur Daimler heeft een nettoverlies gemeld van 1,53 miljard euro tijdens het derde kwartaal. Het bedrijf schrijft het verlies toe aan de zware lasten na de verkoop van Chrysler. Tijdens dezelfde periode een jaar eerder boekte Daimler nog een winst van 868 miljoen euro. Dit jaar leden de kwartaalresultaten onder de eenmalige last van 2,6 miljard euro, door het beëindigen van de negen jaar durende fusie met het Amerikaanse Chrysler. De bedrijfswinst van Daimler voor rente en belasting kwam in het derde kwartaal uit op 1,891 miljard euro, tegenover 1,823 miljard euro vorig jaar. Dat resultaat was grotendeels te danken aan de goede resultaten van het merk Mercedes-Benz, dat goed is voor meer dan de helft van de totale verkoop van de groep.

Honda, de tweede grootste Japanse autoconstructeur, heeft een winststijging gemeld van 63 procent tijdens het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dankzij een gestegen verkoop van zijn brandstofzuinige modellen in Amerika en een zwakke yen. De autobouwer verhoogde bovendien zijn winstverwachting voor het jaar. De nettowinst bedroeg tijdens het tweede kwartaal 208,5 miljard yen (1,273 miljard euro). Tijdens dezelfde periode een jaar eerder was dat 127,9 miljard yen. Met zijn brandstofzuinige Civic en Accord modellen snoepte Honda in Amerika klanten af van zijn Amerikaanse concurrenten General Motors (GM) en Ford. De Japanse constructeur verhoogde zijn nettowinstverwachting voor het volledige boekjaar naar 640 miljard yen, van 625 miljard yen in juli.

De Britse brouwer Scottish & Newcastle heeft een voorlopig bod van sectorgenoten Heineken en Carlsberg afgewezen. Heineken en Carlsberg maakten eerder deze maand bekend te werken aan een plan om de rivaal in te lijven. Destijds benadrukten zij dat er geen zekerheid gegeven kon worden over het daadwerkelijk uitbrengen van een bod. Heineken en het Deense Carlsberg hadden 7,20 pond (10,30 euro) per aandeel over voor Scottish & Newcastle. De Britse brouwer wijst het bod nu formeel af omdat het de onderneming significant zou onderwaarderen. Analisten raamden de overnameprijs van Scottish & Newcastle op ongeveer 13 miljard euro. Een serieus bod zou derhalve 8 pond per aandeel moeten bedragen. Scottish & Newcastle is het moederbedrijf van Alken-Maes.

De Nederlandse supermarktgroep Ahold heeft over het derde kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 6.315 miljoen euro. Dat is een stijging van 1,1 procent ten opzichte van het vergelijkende cijfer over dezelfde periode een jaar eerder. Verder liet het concern weten dat in de Verenigde Staten de prijsinvesteringen in verband met de verdere implementatie van het strategisch programma, dat in september 2006 bij dochters Stop & Shop en Giant-Landrover van start ging, de marges blijven beïnvloeden. Bij Giant-Carlisle zal de seizoensgebonden lage omzet eveneens in de marges tot uitdrukking komen. In Nederland waren de marktomstandigheden onverminderd gunstig. Albert Heijn boekte een omzetstijging van 12,4 procent tot 1,8 miljard euro, deels ten gevolg van de overname van de Konmar-winkels.

Microsoft heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een nettowinst van 4.289 miljoen dollar gerealiseerd. Dat is een stijging met 23 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Microsoft profiteert van besturingssysteem Windows Vista en het computerspel ‘Halo 3’. De omzet van Microsoft kwam in het eerste kwartaal uit op 13.762 miljoen dollar, tegenover 10.811 miljoen dollar een jaar eerder. Microsoft heeft daarmee zijn eigen verwachtingen overtroffen. Het bedrijf gaf zelf eerder aan in het eerste kwartaal een omzet te willen realiseren van ongeveer 12,5 miljard dollar. Microsoft verwacht voor het tweede kwartaal een omzet tussen 15,6 miljard dollar en 16,1 miljard dollar. Voor heel het lopende boekjaar ziet Microsoft een omzet van 58,8 miljard dollar tot 59,7 miljard dollar.

Meer Nieuws

Posted in nieuwsoverzicht | Reacties uitgeschakeld voor Nieuwsoverzicht

Vrouwen kiezen voor andere computers

Posted by managing21 on 25th oktober 2007

Vrouwelijke studenten hebben een voorkeur voor andere computers dan hun mannelijke collega’s. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van SurveyU.com. Globaal blijft Dell bij de Amerikaanse studentenbevolking de meest populaire computer, maar Apple-computers winnen er aan populariteit. Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met een aantrekkelijk Apple-aanbod voor studenten, maar ook met het succes van de iPod.

Bij de studentenbevolking heeft meer dan 80 procent van de Mac-gebruikers zijn computer aangekocht met een speciaal aanbod, waarbij een gratis iPod werd meegegeven. Bij Dell is ongeveer 30 procent van zijn campus-omzet gerealiseerd dankzij een specifiek aanbod voor studenten. “De andere computerfabrikanten hebben het nagelaten om specifieke aanbiedingen uit te werken voor studenten,” aldus het magazine Marketing Charts.

Uit de studie is verder gebleken dat vrouwelijke studenten de voorkeur geven aan andere computers dan hun mannelijke collega’s. In de Verenigde Staten blijken vrouwelijke studenten een voorkeur te hebben voor Apple, Sony of Toshiba, terwijl hun mannelijke collega’s vooral kiezen voor Alienware, Dell en Lenovo. Daarnaast bleek dat meer dan 80 procent van de studenten vooral met een laptop werkt.

De computerverkoop op Amerikaanse campussen heeft volgens de onderzoekers een waarde van 22 miljard dollar.

Posted in informatica | Reacties uitgeschakeld voor Vrouwen kiezen voor andere computers

MySpace en Blogger blijven netwerkiconen

Posted by managing21 on 25th oktober 2007

MySpace.com blijft met grote voorsprong de belangrijkste Amerikaanse sociale netwerksite. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Nielsen Online. MySpace.com kwam tijdens de maand september aan 58,6 miljoen unieke bezoekers. Bij de blogsites blijft blogger.com, eigendom van het zoekmachinebedrijf Google, met 29,6 miljoen unieke bezoekers het meest populair.

Bij de sociale netwerksites behoudt MySpace.com een grote voorsprong op zijn grootste concurrent Facebook. Die kwam de voorbije maand aan 18,1 miljoen unieke bezoekers. Dat is wel een stijging met 133 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. MySpace.com zag zijn aantal unieke bezoekers op één jaar tijd met 24 procent stijgen. De Amerikaanse top vijf wordt rondgemaakt door Classmates Online, Windows Live Spaces en AOL Hometown.

Bij de blogsites behoudt ook Blogger zijn eerste plaats. De website kreeg 50 procent meer bezoekers dan in september vorig jaar. Op de tweede plaats staat Six Apart Type Pad met nagenoeg 11 miljoen bezoekers. Dat is een groei met 46 procent tegenover vorig jaar. De grootste groei kwam echter van WordPress, dat nu met meer dan 10,4 miljoen op een derde plaats staat. Dat is 290 procent meer dan in september vorig jaar.

Posted in internet | Reacties uitgeschakeld voor MySpace en Blogger blijven netwerkiconen

Parttime moeders hebben grote voldoening

Posted by managing21 on 25th oktober 2007

Parttime werken is voor de meeste vrouwen de oplossing als zij ook nog voor een gezin moeten zorgen. Bovendien voelt ook de vader zich het beste in een dergelijke regeling. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van Motivaction onder ruim duizend mensen. Moeders die na hun zwangerschap het werken volledig opgeven, beoordelen hun leven volgens de onderzoekers minder positief.

“Het zijn vooral de moeders die na de zwangerschap minder gaan werken,” aldus de onderzoekers. “Voor de bevalling werkte 78 procent van deze groep fulltime. De rolverdeling binnen het gezin blijft nog grotendeels traditioneel, want ook 79 procent van de vaders is tevreden met deze rolverdeling en 77 procent van de vrouwen vindt het prima om op deze manier hun leven te organiseren.”

Parttime werken blijkt echter volgens de onderzoekers voor veel moeders van nu de perfecte oplossing. Het zorgt volgens hen immers voor een goede balans. “Vrouwen die na de komst van een kind volledig of helemaal niet werken, beoordelen hun leven minder positief dan vrouwen die parttime werken,” aldus Motivaction. Het aantal moeders met een baan neemt af naarmate ze meer kinderen hebben.

“Kinderen krijgen heeft een grote impact op het leven van jonge mensen,” aldus Motivaction. “Acht op de tien moeders vinden dat hun leven compleet verandert. Moeders geven aan na de zwangerschap minder tevreden te zijn over de verminderde controle over hun leven, hun persoonlijke ontwikkeling en hun seksleven. Dat alles geldt trouwens ook voor de ondervraagde vaders. Toch maakt de komst van de kinderen hen gelukkiger zijn.”

Posted in human resources | Reacties uitgeschakeld voor Parttime moeders hebben grote voldoening

EBay organiseert microkredieten

Posted by managing21 on 25th oktober 2007

Online veilingsite eBay heeft een nieuwe website gelanceerd waar mensen kleine bedragen kunnen investeren in projecten die gericht zijn op het verbeteren van de omstandigheden in de armste landen ter wereld. Op MicroPlace kunnen mensen met een investering vanaf amper 50 dollar ontwikkelingen in arme gebieden steunen. Met microfinancieringen worden op dit ogenblik al projecten in meer dan honderd landen ondersteund.

Microfinanciering biedt meestal leningen verzekeringen en andere financiële diensten zonder onderpand geleverd aan huishoudens en bedrijven met een laag inkomen. Het systeem wordt vooral toegepast in opkomende markten waar mensen geen normale banklening kunnen krijgen. Meestal staan financiële instituten en rijke investeerders achter dergelijke microfinancieringen.

De veilingssite eBay wil nu echter ook de gewone consument de gelegenheid geven te beleggen in dergelijke microfinanciering. De investeringen hebben een looptijd van twee tot vier jaar en kunnen naar verwachting een rendement van halen van 1,5 tot 3 procent. De veilingsite hoopt op die manier te kunnen bijdragen om microkredieten beschikbaar te kunnen stellen voor meer dan één miljard mensen, tegenover ongeveer honderd miljoen vandaag.

Zelf hebben de oprichters van eBay eerder al het Omidyar Network opgericht, dat al honderden miljoenen dollars heeft geïnvesteerd in microkredieten. Daarnaast werd ook 1,4 miljoen miljoen dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling van software die verzamelaars van microkredieten moet helpen aan de nodige gegevens te komen. Microkredieten moeten in de armere landen uiteindelijk leiden tot een duurzame economische groei.

Posted in derde wereld, internet | Reacties uitgeschakeld voor EBay organiseert microkredieten

Olieproductie wordt groot maatschappelijk probleem

Posted by managing21 on 25th oktober 2007

De wereldwijde olieproductie heeft een piek bereikt en zal tegen 2030 gehalveerd zijn. Dat zeg de Duitse Energy Watch Group (EWG). Daar wordt aan toegevoegd dat de extreme tekorten aan fossiele brandstoffen zouden kunnen leiden tot oorlogen en maatschappelijke achteruitgang. De EWG roept de industrie en de overheden dan ook op om actie te ondernemen en niet aan te blijven modderen.

“Volgens de Energy Watch Group heeft de wereldwijde olieproductie vorig jaar zijn absolute piek bereikt,” aldus de Britse krant The Guardian. “Dat is veel eerder dan de meeste experts hadden verwacht.” Volgens het rapport van de organisatie zal de olieproductie vanaf nu met ongeveer 7 procent per jaar terugvallen. Al heel vlug zal de wereld volgens de organisatie dan ook niet voldoende olie meer kunnen produceren om aan te stijgende vraag te voldoen.

“Dit is een groot problem voor de wereldeconomie,” aldus EWG-oprichter en Duits parlementslid Hans-Jozef Fell, die een belangrijk aandeel had in de succesvolle Duitse steun aan hernieuwbare energie. Het EWG-rapport laat een heel andere taal horen dan het International Energy Agency, dat van oordeel is dat men zich op dit ogenblik weinig zorgen moet maken over de olievoorraden.

Volgens de officiële cijfers is er op dit ogenblik nog een wereldwijde olievoorraad van 1.255 gigavaten. Aan het huidige consumptieniveau is dat goed voor 42 jaar bevoorrading. Maar volgens het EWG-rapport ligt het werkelijke cijfer wellicht één derde lager. “Op dit ogenblik worden er wereldwijd ongeveer 81 miljoen vaten per dag geproduceerd,” aldus het rapport. “Maar tegen 2030 zal dat wellicht teruggevallen zijn tot 39 miljoen vaten.”

Volgens de Duitse organisaties moet er ook een ernstige terugval verwacht worden in de productie van gas, steenkool en uranium, aangezien ook deze energiebronnen opgebruikt raken. “Dit zal uiteindelijk leiden tot een structurele verandering van het wereldwijde economische systeem,” waarschuwt de organisatie. “De afname van fossiele brandstoffen zal geen enkel facet van het dagelijks leven ongemoeid laten.”

Er mag volgens de organisatie dan ook massale onrust en oproep verwacht worden. “Wanneer men blijft voortmodderen zoals men nu bezig is en de problemen onderschat, zou een dergelijke evolutie wel eens uit de hand kunnen lopen en uiteindelijk leiden tot een complete ineenstorting van de maatschappij,” wordt er gewaarschuwd.

Posted in energie, milieu | Reacties uitgeschakeld voor Olieproductie wordt groot maatschappelijk probleem

Striktere controle op Congolese diamantexport

Posted by managing21 on 25th oktober 2007

Er moet een striktere controle komen op de diamantexport van de Democratische Republiek Congo. Dat zegt de organisatie Partnership Africa Canada. Op dit ogenblik vertegenwoordigt die uitvoer ongeveer 700 miljoen dollar – ongeveer de helft van alle Congolese exportinkomsten. Maar volgens de organisatie zouden die inkomsten veel hoger kunnen liggen, indien de mijnsector niet beheerst werd door wanbeheer en corruptie.

“De officiële waarde van de Congolese diamantsector is relatief klein,” aldus Partnership Africa Canada. “Het cijfer ligt lager dan de omzet van een middelgroot international bedrijf, maar ligt ook ver beneden de echte waarde van de Congolese diamanthandel. Er moeten dan ook dringend maatregelen genomen worden. De extra inkomsten zouden immers goed gebruikt kunnen worden voor de bouw van scholen en ziekenhuizen.”

“De Congolese diamantsector steunt volgens de organisatie op de delvers, die in de rivierbeddingen op zoek gaan diamanten, maar daarvoor slecht betaald worden,” aldus BBC News. “Maar er is een hele groep die aan de diamantontginning wel veel geld verdienen, zoals de stamhoofden, soldaten, rebellen en buitenlandse opkopers en grote winstpercentages opstrijken op de rug van de delvers.”

Volgens het rapport moet de Congolese regering de bestaande wetten strenger toepassen, zodat de smokkel van diamanten kan tegengegaan worden. Daarnaast wordt ook aangedrongen op de vorming van ervaren schatters, wat tussenpersonen zou moeten ontmoedigen om de stenen illegaal te onderwaarderen. Tenslotte moet er volgens de organisatie ook gewerkt worden aan de coördinatie van de strijd tegen de fraude.

Posted in derde wereld, industrie, politiek | Reacties uitgeschakeld voor Striktere controle op Congolese diamantexport

Italië wil bloggen beknotten

Posted by managing21 on 25th oktober 2007

De Italiaanse regering wil een strikte wetgeving op het bloggen. Dat meldt de Italiaanse blogger Beppe Grillo. Indien het wetsvoorstel van minister Ricardo Franco Levi, de rechterhand van de Italiaanse premier Romano Prodi, door het parlement wordt goedgekeurd, zullen Italiaanse bloggers zich in de toekomst moeten registreren en moeten betalen voor een vergunning, waardoor volgens Grillo 99 procent van de blogs zouden gesloten worden.

“Het voorstel van minister Levi werd door het Italiaanse kabinet met unanimiteit goedgekeurd,” aldus Grillo. “Niemand heeft er afstand van genomen.” Volgens het wetsvoorstel zou elke Italiaanse blogger zich moeten registreren bij de Italiaanse Communicatieraad, certificaten voorleggen en moeten betalen voor een vergunning, zelfs indien men geen bedoeling heeft om winst te maken.

Het wetsvoorstel betekent volgens Grillo een beperking op de toegang tot het internet. “Welke jongeren zal nog al die verplichtingen voldoen om een blog te kunnen starten,” voert hij aan. “Volgens het wetsvoorstel moet elke website of weblog een uitgeverij achter zich hebben en een erkend beroepsjournalist als verantwoordelijke directeur hebben. De meeste blogs zou onmiddellijk ophouden te bestaan.”

Het wetsvoorstel moet nog door het Italiaanse parlement worden goedgekeurd. “Indien dat werkelijk gebeurt, betekent dit het einde van het Italiaanse internet,” aldus nog Grillo. Hij zegt nooit van plan te zullen zijn om zijn weblog te stoppen, maar eventueel naar een ander land te zullen uitwijken.

Posted in internet, politiek | Reacties uitgeschakeld voor Italië wil bloggen beknotten

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on 25th oktober 2007

BMW en Daimler overwegen samen te werken bij de ontwikkeling van een compacte stadsauto. Dat heeft Dieter Zetsche, de gedelegeerd bestuurder van Daimler, op het autosalon van Tokio gezegd. Daimler is het moederconcern van Mercedes-Benz. Zetsche bevestigde daarmee de geruchten over een mogelijke samenwerking tussen de twee Duitse aartsrivalen. Zetsche zei in gesprek te zijn met een aantal autobouwers, waaronder BMW. Daarbij worden enkele samenwerkingsverbanden bestudeerd. Zetsche sluit bijvoorbeeld geen samenwerking uit op het gebied van onderdelen. Zetsche benadrukte dat het niet waarschijnlijk is dat er nog dit jaar een samenwerkingsakkoord gesloten wordt. Het zou de eerste keer zijn dat de twee producenten van luxeauto’s daadwerkelijk zouden samenwerken.

De Nigeriaanse autoriteiten zijn van plan de oliecontracten met buitenlandse energiebedrijven opnieuw te bekijken. Een annulatie van de bestaande contracten komt er volgens de Nigeriaanse overheid evenwel niet. De herziening van de contracten met multinationals is een voorstel van Rilwanu Lukman, de voormalige voorzitter van de Organisatie van Olieproducerende Landen (OPEC) en de huidige speciale adviseur van de Nigeriaanse president Umaru Yar’Adua. Vooral de joint ventures met de Nigerian National Petroleum Cooperation (NNPC) wil de regering onder de loep nemen. Nigerio heeft contracten met ExxonMobil, Chevron, Total, Shell en Agip. De hervorming zou moeten leiden tot een verhoging van de olieproduktie.

De Britse farmareus GlaxoSmithKline (GSK) heeft in het derde kwartaal 5,8 procent minder winst gemaakt dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral het astmamedicijn Advair en de diabetespil Avandia hadden te lijden onder de concurrentie. GSK heeft laten weten dat afvloeiingen nodig zijn om de uitgaven te doen dalen. Hoeveel banen er zullen worden geschrapt, is nog niet duidelijk. Er werd ook nog niet bepaald in welke vestigingen er banen zouden moeten sneuvelen. GSK is ook in België aanwezig, met ruim 5.000 werknemers en zetel in Rixensart. Mochten daar banen sneuvelen, gaat het om de tweede herstructurering op korte tijd in de farmasector in België. Midden september kondigde het Kempense Janssen Pharmaceutica aan dat er bijna 700 banen moeten sneuvelen.

Microsoft investeert 240 miljoen dollar in een website voor social networking Facebook. Dat heeft de informaticagigant meegedeeld. Het belang van 1,6 procent waardeert Facebook, dat niet beursgenoteerd is, op 15 miljard dollar. Volgens sommige bronnen zou ook Google een participatie nemen in Facebook. De website, vergelijkbaar met MySpace van NewsCorp, werd pas drie jaar geleden opgestart door de 23-jarige Mark Zuckerberg en telt vandaag al meer dan 20 miljoen actieve leden. Zowel Microsoft als Google zou op de advertentietrein van social networking-sites als Facebook willen springen. Microsoft verkocht al publiciteit voor rekening van Facebook in de Verenigde Staten. Zuckerberg bezit twintig procent van de Facebook-aandelen. Dat pakket zou nu 300 miljard dollar waard zijn.

China Southern Airlines heeft bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus tien toestellen van het type A330-200 besteld. De order heeft een cataloguswaarde van 1,68 tot 1,77 miljard dollar. China Southern Airlines deelde mee dat ze de toestellen aan een duidelijk lagere prijs koopt dan de cataloguswaarde. De vliegtuigen zouden geleverd worden tussen maart 2010 en augustus 2012. De bestelling moet nog worden goedgekeurd door de Chinese autoriteiten en de aandeelhouders van de maatschappij. China Southern Airlines zou ook haar engagement voor vijf Airbussen A380 bevestigd hebben. Ze had gehoopt die te hebben tegen de verwachte reizigerspiek bij de Olympische Spelen van Peking in de zomer van 2008, maar nu zou er een akkoord zijn voor levering eind 2009.

De Amerikaanse netwerkspecialist Cisco neemt het eveneens Amerikaanse Navini Systems over voor 330 miljoen dollar. Navini is een pionier in de bouw van WiMAX-hardware. WiMAX is een relatief nieuwe technologie voor draadloos dataverkeer. Het is eigenlijk een verbeterde versie van de veel bekendere Wifi-technologie. De verbetering houdt in dat het bereik van WiMAX een stuk groter is. De signalen reiken verder en de capaciteit ligt veel hoger. Een ander belangrijk verschil is dat WiMAX mobiele toepassingen ondersteunt, bijvoorbeeld draadloos surfen in een rijdende wagen. Cisco stond tevoren sceptisch tegenover WiMAX, al leverde het reeds apparatuur en software ter ondersteuning van WiMAX-netwerken, maar heeft die twijfel blijkbaar laten vallen.

Ericsson, de grootste producent ter wereld van netwerken voor mobiele telefoons, heeft in het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst geboekt van 4 miljoen Zweedse kronen. Dat is 36 procent minder dan dezelfde periode een jaar eerder. Ericsson waarschuwde onlangs al voor een lager dan verwacht resultaat in het afgelopen kwartaal. De winstdaling is volgens bestuursvoorzitter Carl-Henric Svanberg hoofdzakelijk het gevolg van een achterblijvende omzet uit opwaarderingen en uitbreidingen van mobiele netwerken. Door de achterblijvende verkopen van mobiele netwerken is er volgens de bestuursvoorzitter een ongunstige activiteitenmix ontstaan met een negatief effect op de marges. Alle andere activiteiten hebben volgens Svanberg wel naar verwachting gepresteerd.

Vedior, het vierde grootste uitzendbureau ter wereld, heeft in het derde kwartaal een autonome omzetgroei geboekt van 9 procent. De omzet nam in de voorbije drie maanden toe tot 2.202 miljoen euro, tegen 2.013 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De brutomarge steeg daarbij van 18,2 procent naar 19,1 procent. De winst kwam uit op 60,6 miljoen euro. Dat is een toename van 21 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooraf stelden analisten vooral op de ontwikkelingen in Frankrijk te zullen letten. In dit land, waar Vedior circa 40 procent van zijn omzet boekt, steeg de omzet op autonome basis met 6 procent. Dit was minder dan in de eerste twee kwartalen, toen de groei uitkwam op 10 procent.

France Telecom, de derde grootste grootste telefoonoperator in Europa, boekte in het derde kwartaal een omzetgroei van 3,3 procent tot 13,5 miljard euro. De kwartaalomzet ligt hoger dan verwacht. Het bruto operationeel resultaat steeg met 4,3 procent tot 5,1 miljard euro. De groep trekt zijn prognose voor de winstmarge voor het hele jaar op van een lichte daling tot stabiel. Voor het vierde kwartaal rekent France Telecom op een omzetgroei van 2,5 procent. France Telecom zegt geprofiteerd te hebben van onder meer een sterke verkoop in Groot-Brittannië, Spanje en opkomende markten zoals Egypte en Roemenië. De onderneming heeft ook 755 miljoen euro opzij gezet na de uitspraak van het Europese Hof van Justitie, dat France Telecom circa 1 miljard euro aan staatssteun moet terugbetalen.

Petter Nylander, directeur van goksite Unibet, is opnieuw vrij. Daartoe heeft de rechter in Amsterdam besloten. Nylander werd opgepakt op Schiphol. Een rechter in Frankrijk had daarom gevraagd omdat Unibet de Franse gokwetten zou hebben overtreden. De Franse overheid lijkt in verlegenheid gebracht door de arrestatie. Ze gaat binnenkort met de Europese Commissie in gesprek over het al dan niet toelaten van Unibet op de Franse gokmarkt. Deze onderhandelingen werden door de arrestatie doorkruist. Nylander moet zich waarschijnlijk weldra in Frankrijk melden voor afhandeling van de Franse gokzaak. Europees Commissaris Charley McCreevy reageerde met verontwaardiging op de arrestatie. Volgens McCreevy handelt Frankrijk in strijd met Europese wetgeving.

Meer Nieuws

Posted in nieuwsoverzicht | Reacties uitgeschakeld voor Nieuwsoverzicht