managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'reclame & marketing' Category

In-game advertising staat voor een explosie

Posted by managing21 on 9th maart 2007

De belangstelling van bedrijven en reclamebureaus voor games als advertentiemedium is nog niet bijzonder groot. Toch meent Frank Sagnier, vice-president online relationships bij Electronic Arts Europe, dat de sector de potentie heeft om uit te groeien tot een miljardenmarkt. Vooral sportgames zijn volgens Sagnier bijzonder geschikt voor adverteren.

“Volgens marktspecialisten zullen binnenkort miljarden dollars en euro`s aan in-game advertising besteed worden,” schrijft het magazine Emerce. Dankzij online verbindingen kunnen de advertenties aan een game toegevoegd en regelmatig vernieuwd worden, waardoor het eenvoudig is om gericht te adverteren. Ook kunnen dynamische advertenties worden afgestemd met andere marketingcampagnes,” stipte Sagnier aan.

Bovendien stelt Emerce dat het bereik van de advertenties ook nauwkeuriger te meten valt, wat voor adverteerders bijzonder belangrijk is. Sagnier stelt trouwens dat ook de gamers de advertenties waarderen. Volgens Nielsen Research zal de markt voor in-game advertising in 2010 minstens een waarde van één miljard dollar hebben. Vorig jaar was dat amper 75 miljoen dollar.

Posted in reclame & marketing, vrije tijd | Reacties uitgeschakeld voor In-game advertising staat voor een explosie

Mobiele marketing laat op zich wachten

Posted by managing21 on 7th maart 2007

Mobiele marketing gaat er prat op om reclamecampagnes op een bepaalde locatie te kunnen afstemmen. Maar daarbij moet men heel goed oppassen, want dergelijke acties kunnen heel irritant overkomen bij het publiek. Dat stelt Jeremy Wright, hoofd marketing van het Britse bedrijf Enpocket. Een doorbraak zal volgens sommigen dan ook wel nog eventjes op zich laten wachten.

“Vijf jaar geleden was iedereen heel enthousiast over de gerichte reclamemogelijkheden van mobiele marketing,” stipt Wright aan. “Men ging er prat op dat men een advertentie zou kunnen sturen naar iemand die langs een winkel loopt. Maar ik heb daar heel wat reserves tegenover. Het komt alleen maar irritant over als een adverteerder op die manier de consument lastig valt.”

Jeremy Wright voert wel aan dat er wel mogelijkheden ontstaan als de consument zelf content opvraagt. “Dan kan mobiele marketing volgens hem gebruikt worden om de advertentie relevanter te maken,” aldus het magazine Marketing Online. Rogier van Duyn, commercieel directeur van het Nederlandse marketingbedrijf Sharewire, stelt dat marketeers wel enthousiast zijn over het medium, maar nog niet tot de actie durft over te gaan.

Van Duyn stelt dat adverteerders dit soort concepten bijzonder interessant vinden, maar toch liever willen wachten tot de massa bereikt kan worden. “Er is ook bij de reclamebureaus te weinig kennis over de sector en daardoor onzekerheid over de mogelijkheden van het medium,” voert hij aan. “Er zouden bureaus moeten komen die zich in het medium willen specialiseren.”

Ashu Matura, oprichter van het mobiel reclamenetwerk MADS, voert dan ook aan dat een doorbraak van mobiele marketing ook niet voor dit jaar zal zijn. “Dat heeft vooral te maken met het aanbod,” aldus Matura. “Op dit ogenblik zijn er nog te weinig spelers die content kunnen aanbieden.”

Posted in internet, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele marketing laat op zich wachten

Metroseksueel ligt man niet altijd even goed

Posted by managing21 on 5th maart 2007

Mannen voelen zich niet altijd perfect in hun vel met hun rol als metroseksueel. Dat zegt Norbert Mirani, oprichter van het Kenniscentrum Sanoma Men’s Magazines. Daarom ziet men volgens hem in sommige reclamespots de man opnieuw opduiken als uberseksueel, een figuur die gericht is op avontuur en gelding. Toch stelt hij dat de opkomst van de gevoelige metroman niet te stuiten zal zijn.

Tijdens een recent congres over mannen- en vrouwenmarketing in het Nederlandse Bussum liepen de meningen over de toekomst van de reclametrends gevoelig uit elkaar. Volgens sommigen heeft de metroseksueel – de gevoelige man met onder meer aandacht voor zijn uiterlijk en cosmetica – weeral definitief afgedaan. Ze stellen dat de toekomst van de reclame gezocht moet worden in de uberseksueel, de man met een duidelijk groter macho-gehalte.

Volgens Norbert Mirani vormt deze uberseksueel-trend wellicht slechts als compensatie voor de onmiskenbare lange trend dat mannen en vrouwen steeds meer op elkaar gaan lijken. “De man is volgens Mirani niet meer alleen producent, maar ook consument,” aldus de Volkskrant. “Presentatie , lifestyle en emotie zijn veel belangrijker geworden.” De opkomst van de gevoelige metroman is volgens Mirani dan ook niet af te remmen.

Maar Mirani stelt dat de man zich binnen deze trend niet altijd even lekker voelt. “Mannen zijn zorgzamer, maar ze willen zich soms nog wel even cowboy voelen,” voert hij aan. “Ze willen af en toe nog eens echte mannendingen doen.”

Posted in human resources, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Metroseksueel ligt man niet altijd even goed

Aeroflot zweert bij Sovjet-logo

Posted by managing21 on 1st maart 2007

De Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot probeert zijn ouderwets imago van zich af te schudden, maar blijft wel vasthouden aan zijn naam en logo, die heel sterk verbonden zijn met het Sovjet-tijdperk. Ondanks die nadelen, blijken de imagocampagnes toch resultaten op te leveren. Aeroflot vervoert immers steeds meer passagiers, maar volgens analisten zal het nog verscheidene jaren duren vooraleer de maatschappij erin zal slagen om de negatieve perceptie bij het publiek weg te werken.

De Aeroflot-vloot behoort tot de meest moderne van Europa en zijn business-class behoort tot de absolute top,” voert The Moscow Times aan. Maar de maatschappij sleept nog altijd het problematische imago uit de Sovjet-periode met zich mee. Om daar iets aan te veranderen deed het Russische bedrijf op consulenten zoals McKinsey en Identica. Die moesten iets verhelpen aan de perceptie van het publiek over Aeroflot als een onveilige en verouderde vloot en onvriendelijk personeel.

“Die percepties stammen nog uit de Sovjet-periode, toen de maatschappij dikwijls Aeroflop werd genoemd,” vertelde Identica-topman Michael Peters. Onder meer werd het Aeroflot-personeel op cursus gestuurd om klantvriendelijker op te treden. Identica adviseerde Aeroflot ook om zijn logo – een hamer en een sikkel met vleugels – te laten vallen. De maatschappij leek daar ook op in te gaan, maar kwam daar al snel op terug en zegt ook nu nog aan zijn logo te zullen vasthouden.

Aeroflot stelt dat zijn logo bijzonder populair is bij zijn cliënteel. Er zouden ook geen politieke motieven in het spel zijn om het logo te behouden. “Het is zuiver een materie van marketing,” stipt de luchtvaartmaatschappij aan. Identica stelt dat uit een enquête over het logo van Aeroflot bij het publiek gemengde antwoorden komen. Wel veranderde Aeroflot zijn logo en werd de vloot herschilderd in zilver, donkerblauw en rood. Ook het interieur van de vliegtuigen werd gemoderniseerd, terwijl ook de catering werd verbeterd. Er kwamen ook nieuwe uniformen voor de bemanning.

Volgens Eduard Faritov, luchtvaartspecialist bij Renaissance Capital, vormt echter vooral het verschil tussen de internationale vluchten en het binnenlandse verkeer bij Aeroflot een probleem. “Passagiers die gewoon zijn Europese maatschappijen zijn dikwijls verbouwereerd wanneer ze bij Aeroflot op een binnenlandse vlucht stappen,” stipte hij aan. “Aeroflot moet dringende zijn diensten op Aziatische en binnenlandse vluchten verbeteren.”

Posted in automotive, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Aeroflot zweert bij Sovjet-logo

Ook reclame zoekt het op nieuwe markten

Posted by managing21 on 28th februari 2007

De opkomst van nieuwe markten heeft ook de interesse van de reclamesector gewekt. De groeieconomieën vormen niet alleen nieuwe afzetmarkten, maar ook een toneel voor mogelijke nieuwe overnames. De Franse reclamegroep Publicis maakte er alvast geen geheim van om op de nieuwe markten te zoeken naar mogelijke overnames. Ook de andere grote reclamegroepen lonken naar die nieuwe markten.

Publicis maakte bekend dat het voorbije jaar een winst gemaakt heeft van 639 miljoen euro. Het jaar voordien was dat nog 560 miljoen euro. Ter gelegenheid van de voorstelling van die cijfers, stelde Publicis-topman Maurice Levy dat de Franse reclamegroep zijn activiteiten in de digitale reclamemarkt verder zal opdrijven. Die moeten tegen 2010 een kwart van de totale omzet van de groep uitmaken. In het kader daarvan kocht Publicis vorige maand al het Amerikaanse interactieve reclamebureau Digitas.

Levy stelde echter ook dat Publicis tevens verdere uitbreiding zoekt op de nieuwe, snelgroeiende markten buiten de Verenigde Staten en Europa. “We zullen daar ongetwijfeld uitkijken naar overnamemogelijkheden, wanneer die opduiken,” merkte hij op. Ook andere grote reclamegroepen, zoals WPP en Omnicom, tonen steeds meer interesse in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.

Posted in reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Ook reclame zoekt het op nieuwe markten

Reclamesector nog altijd digitaal analfabeet

Posted by managing21 on 27th februari 2007

De reclamesector presteert ondermaats en voldoet helemaal niet meer aan de verwachtingen van zijn klanten. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Forrester Research. De resultaten stellen de sector volgens de onderzoekers dan ook voor het probleem hoe hij de centrale marketing-partner kan blijven in een wereld van groeiende specialisatie, gedreven door de grotere nadruk op digitale media.

Uit het onderzoek bleek dat slechts 21 procent van de klanten hun reclamebureau aan anderen zou aanbevelen. Daarentegen zegt 76 procent van de klanten helemaal geen aanwijzing te krijgen welke return-on-investment ze van de reclamecampagnes krijgen. “Er is dus geen tastbare basis voor deze ontevredenheid,” aldus Forrester. “Het is een vaag gevoel van ontgoocheling dat bij de klanten heest.”

De reclamebureaus keken volgens de onderzoekers heel wat optimistisch aan tegen de samenwerking met hun klanten. “Maar de ontevredenheid van de klanten is niet nieuw,” stipt het magazine Advertising Age aan. “In 2004 liet Jim Stengel, topman van Procter & Gamble, al heel wat kritiek horen omdat de reclamebureaus onvoldoende aan research deden en ze geen duidelijke resultaten konden voorleggen.”

De traditionele grote reclamebureaus hebben de voorbije jaren dan ook heel wat concurrentie gekregen van nieuwe spelers, die met een andere aanpak werkten en niet vanuit de traditionele reclamekanalen dachten. “Nochtans blijven de grote reclamebureaus een grote invloed hebben op de bestedingen van de adverteerders. In de Verenigde Staten beschikken zij over zestig procent van de budgetten en de adverteerders beschouwen hen nog altijd als sterke partners,” voert Advertising Age nog aan.

Maar er wordt aan toegevoegd dat deze situatie in de toekomst wel eens snel zou kunnen veranderen, vooral wanneer de reclamebureaus er niet snel in slagen om hun tekort aan digitaal talent op te vullen en uit hun traditioneel denken te stappen.

Posted in reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Reclamesector nog altijd digitaal analfabeet

Audi mikt op Amerikaanse jetset

Posted by managing21 on 22nd februari 2007

De Duitse volkswagenconstructeur Audi probeert in de Verenigde Staten verder door te breken door zich intens te mengen met de entertainmentsector. Dat doet het bedrijf onder meer door een hele vloot ter beschikking te stellen van de Academy Awards, die zondag worden uitgereikt. Audi verkocht vorig jaar ruim 90.000 exemplaren op de Amerikaanse markt. Dat is bijna drie keer meer dan een decennium geleden.

De Duitse constructeur zal ter gelegenheid van de Academy Awards zijn nieuwe Audi R8 op een feestje van zanger Elton John voorstellen aan de Amerikaanse jetset. Het is één van de campagnes die werd opgezet door Celeste Atkinson, lifestyle & entertainment manager van Audi. Zij moet ervoor zorgen dat de Audi-modellen zoveel mogelijk opduiken in films en foto’s en de jetset warm maken voor de Duitse wagens.

In Hollywood zwaaien vooral Lotus, Ferrari, Rolls-Royce en Porsche de plak en Atkinson stelt dat het dan ook bijzonder belangrijk is om een bekende personaliteit achter het stuur van een Audi te zetten. “Wanneer Ben Affleck opduikt met een Audi S8 is hij een marketeer voor één miljoen mensen,” vertelde ze aan de Amerikaanse krant USA Today.

Het gaat volgens Atkinson trouwens niet alleen om filmsterren. Ook de beroemde architect Frank Gehry en ex-wielrenner Lance Armstrong rijden rond in de Audi-model. “Ze krijgen die enkele dagen te leen en de meeste komen terug om te vragen wat ze moeten doen om een dergelijke wagen te kunnen krijgen,” aldus nog Atkinson.

Audi probeert al decennia door te breken op de Amerikaanse markt, maar dat blijkt volgens USA Today niet te lukken zoals in Europa. “Onze bekendheid in de Verenigde Staten is niet zo hoog zoals BMW, Mercedes-Benz of Lexus,” gaf een woordvoerder van de Duitse autoconstructeur toe. “Het zal wellicht nog drie tot vijf jaar duren vooraleer deze campagnes resultaten bij het grote publiek opleveren.”

De Amerikaanse verkoop van Audi steeg het voorbije jaar wel met 8,5 procent, maar zijn marktaandeel bleef stabiel op 0,5 procent. Die situatie is sinds 2000 ongewijzigd. Lexus en BMW verkochten in de Verenigde Staten het voorbije jaar drie keer meer exeplaren. Om de verkoop aan te zwengelen wordt daarom op de entertainment-sector gemikt.

Posted in automotive, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Audi mikt op Amerikaanse jetset

Marketeers begrijpen vrouwen niet

Posted by managing21 on 21st februari 2007

Marketeers begrijpen niet wat vrouwen belangrijk vinden. Dat stelt marketing consulente Philippa Roberts, mede-auteur van het boek ‘Inside her pretty little head’. Ze voegt er aan toe dat marketeers die vanuit een vrouwelijk standpunt proberen te kijken, meteen toegang krijgen tot een onwaarschijnlijk grote, nieuwe markt.

De helft van de vrouwen is volgens Roberts van mening dat marketeers niet begrijpen wat zij belangrijk vinden. “Een even groot aantal is van oordeel dat fabrikanten hen producten willen verkopen door in te spelen op hun gebrek aan zelfvertrouwen,” aldus het magazine Marketing Week. “Bovendien kan 68 procent zich niet identificeren met de manier waarop vrouwen in reclameboodschappen worden opgevoerd.”

Philippa Roberts stelt dat vrouwen zich beledigd voelen door reclame die hen behandelt alsof ze alleen belangstelling hebben voor voedsel, kleding en cosmetica. “Vrouwen reageren beter op reclame die hun neiging tot empathie aanboort en een harmonieuze, veilige omgeving neerzet,” voert de consulente daarbij aan.

Marketeers moeten volgens Roberts overschakelen op het vrouwelijke wereldbeeld. Bovendien stelt ze dat het feminisme een nieuw elan heeft gekregen. “De politiek correcte aanpak is uit,” voert ze aan. “Vrouwen willen weer op hun vrouwzijn aangesproken worden. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk en vrouwen kunnen meer bijdragen aan de maatschappij door hun vrouwzijn als krachtig beïnvloedingsinstrument te gebruiken.”

Posted in reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Marketeers begrijpen vrouwen niet

Consument houdt van merksaboteurs

Posted by managing21 on 15th februari 2007

Consumenten hebben over het algemeen weinig vertrouwen in grote bedrijven. Uit de invloed van blogs met negatieve commentaren blijkt onder meer dat de consumenten sympathie hebben voor merksaboteurs. Die gebruiken de tactieken van politieke satire, punkactivisme en graffiti op hun websites om de consument te wijzen op de vervuilende werking van een cultuur die geobsedeerd wordt door merken.

“Veel consumenten kunnen zich wel vinden in de activiteiten van merksaboteurs en beleven er veel plezier aan,” aldus het magazine Marketing Week. Uit een Europees consumentenonderzoek van Ipsos Mori blijkt dat ruim één derde van het publiek besluit een product niet te kopen als er online negatieve commentaren van gebruikers zijn verschenen.

Klachten over producten worden volgens Marketing Week graag gedeeld. “Het fenomeen heeft altijd bestaan, maar is door de groei van consumentensites algemener en toegankelijker geworden,” voert het magazine nog aan. “Maar soms levert sabotage echter ook alleen maar publiciteit op voor een merk, waardoor de aankoopbereidheid van de consument juist bevorderd wordt.”

Een aantal bedrijven merkt volgens Marketing Week trouwens onmiddellijk op wanneer er klachten verschijnen op blogs. “Vaak zien ze overigens ook kans om klachten om te vormen tot wijze lessen en er hun voordeel mee te doen,” stipt het magazine nog aan.

Posted in internet, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Consument houdt van merksaboteurs

Magazine-wereld gaat resoluut voor online video

Posted by managing21 on 12th februari 2007

Steeds meer tijdschriften proberen in te pikken op de populariteit van online video’s. In de Verenigde Staten hebben Time en TV Guide aangekondigd om eigen video-projecten op te starten. Maar niet alleen de populariteit bij het publiek is daarbij belangrijk, maar ook de betaalbaarheid van de technologie en de grote interesse bij potentiele adverteerders.

“Time heeft aangekondigd een eigen studio op te starten om online video’s te realiseren voor zijn 130 magazines,” meldt de Amerikaanse krant USA Today. “Daarnaast heeft de uitgeverij een partnership aangekondigd met Brightcove, gespecialiseerd in de productie en distributie van video’s en de verkoop van videoreclame.”

Binnenkort zullen op de websites van magazines zoals Time, Fortune, Money, Sports Illustrated en Entertainment Weekly dan ook originele video-programma’s worden aangeboden. “We hebben nu een brede waaier van kanalen om het publiek te bereiken met onze verhalen,” vertelde Ned Desmond, interactive president bij Time. “We moeten nu bepalen hoe we al deze kanalen het best kunnen inzetten.”

Daarbij wordt onder meer gedacht aan een kanaal voor de meest populaire Time-columnists en populaire rubrieken zoals ‘Person of the Year’, (Time), ‘Swimsuit Photo Spread’ (Sports Illustrated), ‘Most Powerful Women in Business’ (Fortune) en ‘Will You Mary Me?’ (Essence). Het is echter nog niet zeker of deze content ook ter beschikking zal gesteld worden van derde partijen.

Ook TV Guide Broadband van uitgeverij Gemstar heeft een online videoproject aangekondigd. Daarbij wordt eveneens samengewerkt met Brightcove om online videowerk aan te bieden rond beroemdheden. Er werden reeds verdeelovereenkomsten gesloten met websites zoals MomsWhoThink.com, AmericasNewsToday.com, and AtMyClub.com.

Ander magazines zijn Time en TV Guide al voorgegaan. “Dat heeft vooral te maken met de technologische vooruitgang,” aldus Brightcove-topman Jeremy Allaire. “De productiekosten liggen steeds lager. Rond deze merken zou men in het verleden nooit televisiezenders hebben kunnen opbouwen, maar nu wordt dat wel perfect mogelijk.”

Bovendien zijn ook de baten van dergelijke operaties heel aanlokkelijk. “De Amerikaanse online reclameverkoop zal dit jaar wellicht met 26 procent aangroeien tot 20,3 miljard dollar, terwijl de magazinereclame een stijging met 4 procent tot 25 miljoen dollar zal kennen,” aldus nog USA Today. “Bovendien zijn adverteerders hoge tarieven te betalen per bekeken reclameclip.”

Posted in internet, media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Magazine-wereld gaat resoluut voor online video