managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'telecom' Category

Europese Commissie krijgt sms-nieuws

Posted by managing21 on 2nd februari 2007

De Europese Commissieleden en hun medewerkers krijgen voortaan sms-nieuwberichten over belangrijke evenementen en gebeurtenissen. Daarvoor werd door het Joint Research Centre van de Europese Commissie een contract afgesloten met de mobiele operator Clickatell. Daardoor zal de Europese Commissie onder meer bij een noodgeval in real-time op de hoogte worden gesteld.

De European Media Monitoring (EMM) van Clickatell moet de Europese Commissieleden en hun belangrijkste medewerkers via sms-berichten op de hoogte houden van relevant Europees en wereldnieuws. In totaal zal de EMM vijftien persbureau’s, meer dan 900 online media en alle dagelijkse persberichten uit de 27 hoofdsteden van de Europese Unie en elders scannen.

In een noodsituatie zal de betrokken Europees Commissaris onmiddellijk op de hoogte worden gebracht van het gebeuren. De gebruikte technologie zorgt er volgens Clickatell voor dat de Commissaris het bericht in real time ontvangt, ongeacht waar hij zich in de wereld bevindt. Het EMM identificeert de origine van het bericht, vertaalt het en levert het aan de betrokken Commissaris in zijn eigen landstaal.

Posted in politiek, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Europese Commissie krijgt sms-nieuws

Gsm-verkoop haalt nieuw record

Posted by managing21 on 26th januari 2007

Het voorbije jaar zijn er wereldwijd meer dan één miljard mobiele telefoons verkocht. Dat is een groei met 24,7 procent en een absoluut record. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Strategy Analytics. De Finse producent Nokia blijft marktleider, maar Sony Ericsson maakte volgens het rapport een opvallende inhaalbeweging. Voor dit jaar zal volgens de onderzoekers echter met een kleinere groei rekening gehouden moeten worden.

Tijdens het vierde kwartaal van het vorig jaar werden driehonderd miljoen gsm-toestellen verkocht. Dat is een groei met 22 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Ook hier werden nieuwe records geboekt. Met een aandeel van 34,1 procent blijft Nokia marktleider, gevolgd door Motorola (21,3 procent), Samsung (11,6 procent) en Sony Ericsson (7,3 procent).

Sony Ericsson zag zijn marktaandeel het voorbije jaar echter wel gevoelig aangroeien. Tijdens het eerste kwartaal vertegenwoordigde de fabrikant 5,9 procent van de wereldwijde gsm-verkoop, maar in het vierde kwartaal was dat opgelopen tot 8,7 procent, wat goed was voor 26 miljoen exemplaren. Daarmee bleef Sony Ericsson tijdens het vierde kwartaal slechts 6 miljoen exemplaren onder de verkoop van Samsung. Op het gebied van inkomsten stak Sony Ericsson met 4,9 miljard dollar zijn Koreaanse concurrent (4,5 miljard dollar) zelfs voorbij.

Producent LG zag zijn marktaandeel tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar dalen tot 5,7 procent. In het eerste kwartaal vertegenwoordigde LG nog 6,9 procent van de totale markt. Volgens Strategy Analytics moet er voor dit jaar op de wereldwijde markt met een kleinere groei rekening gehouden worden. Er wordt rekening gehouden met een verkoop van 1,1 miljard toestellen, wat een groei met 12 procent zou vertegenwoordigen.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Gsm-verkoop haalt nieuw record

Mobiel toekomst Chinese muziekindustrie

Posted by managing21 on 23rd januari 2007

Sony BMG Music Entertainment en Warner Music Group hebben aangekondigd te zullen investeren in een Chinees bedrijf dat technologie ontwikkelt om songs op mobiele telefoons te downloaden. Ze stellen daarbij de mobiele telefoons de toekomst vormen van de Chinese muziekindustrie, die zwaar geteisterd wordt door piraterij op grote schaal.

De Chinese markt heeft op dit ogenblik ongeveer 460 miljoen bezitters van een mobiele telefoon en biedt daarmee grote mogelijkheden voor investeerders. Sony en Warner besloten daarvoor samen te gaan met Access China Media Solutions, een partnership tussen de Amerikaanse contentleverancier Melodeo en het Japanse Access.

Het is de bedoeling om de Chinese gebruiker niet alleen de mogelijkheid te bieden ringtones te downloaden, maar ook volledige songs. “Een groot gedeelte van de consumenten zal zijn mobiele telefoon als een entertainment-apparaat beschouwen,” aldus een Sony-woordvoerder tegen het persbureau Reuters. Het bureau voegt er aan toe dat de muziekindustrie het mobiele kanaal als een veiliger
distributie ziet dan het internet of cd’s.

Access zal zich vooral richten op het lokale repertoire. “Mobiele muziek is duidelijk de toekomst van de Chinese muziek,” aldus een Warner-woordvoerder. “De piraterij op het gebied van fysieke muziek is in China een gigantisch probleem, dat voor een crisis heeft gezorgd bij de investeringen in het repertorie en de artiesten.”

Posted in media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiel toekomst Chinese muziekindustrie

Telecom riskeert veel mislukkingen

Posted by managing21 on 19th januari 2007

Telecombedrijven zullen tegen het einde van dit decennium miljarden investeren om overeind te blijven tijdens de tijdens de verdere evolutie van de internettoepassingen. Dat wordt opgemerkt in een rapport van het onderzoeksbureau Gartner. Het gevaar daarbij is volgens Gartner echter dat er wordt geinvesteerd in technologieen die nog niet rijp zijn of geen succes blijken te zijn.

Gartner waarschuwt dat de winstmarges van de telecombedrijven veel lager zullen uitvallen dan wordt vooropgesteld. “Bovendien stelt het bureau dat de bedrijven zullen worden geconfronteerd met de vraag of ze al dat niet in nieuwe ontwikkelingen moeten investeren,” aldus het magazine Computable.nl. “Het gevaar daarbij is dat er teveel geld wordt geinvesteerd die technologieen die nog niet volwassen genoeg zijn.”

Volgens het onderzoeksbureau zal de totale omzet van de telecomsector tegen het einde van dit decennium met 1,7 procent zal dalen. Om die verliezen te compenseren, zullen de bedrijven volgens Gartner investeren in nieuwe markten zoals media of informatietechnologie. Maar het bureau voegt er aan toe dat ongeveer de helft van deze nieuwe strategieen zal mislukken. “Veel bedrijven weinig van hun bestaande klantenbestand en zijn vaak niet op de hoogte van nieuwe bedrijfsmodellen,” aldus nog het bureau.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Telecom riskeert veel mislukkingen

Navy wil communicatienetwerken blokkeren

Posted by managing21 on 17th januari 2007

De Amerikaanse Navy is op zoek naar IT-bedrijven die kunnen helpen om technologieen te ontwikkelen om signalen van mobiele telefoons en andere communicatiekanalen te blokkeren. Dat meldt het magazine Federal Communications Week (FCW). De Navy wil daarmee zijn mogelijkheden op het gebied van elektronische oorlogsvoering uitbreiden.

Het Amerikaanse Office of Naval Research (ONR) wil de bestaande
technologie om signalen te blokkeren uitbreiden tot een bredere waaier van frequenties en netwerktypes. In plaats van alleen maar militaire frequenties te kunnen blokkeren, wil de Navy ook uitzendingen van civiele netwerken kunnen opsporen, localiseren en onderbreken.

Wanneer de technologie op punt staat, wil men de EA6B Prowler-vliegtuigen met de toepassingen uitrusten. De bedoeling van de technologie is het blokkeren van de communicatie van vijandige mogendheden en tegelijkertijd bondgenoten verder toe te laten om een normale manier te communiceren. Bij terreurdreiging zou men op die manier kunnen beletten dat bommen vanop afstand tot ontploffing gebracht zouden kunnen worden.

De Amerikaanse Navy wil tegen 14 mei een aantal voorstellen van geinteresseerde bedrijven binnen hebben.

Posted in informatica, politiek, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Navy wil communicatienetwerken blokkeren

Ook ontwikkelingslanden zonder giftige gsm-toestellen

Posted by managing21 on 16th januari 2007

Door de strengere Europese wetgeving komen er steeds minder gsm-toestellen met cadmium, lood of andere gevaarlijke metalen op de markt. Daardoor neemt volgens de natuurorganisatie Greenpeace ook in de ontwikkelingslanden het aantal milieubelastende toestellen af. De producenten schikken zich immers voor hun hele productie naar de Europese normen.

Europa voerde vorig jaar strengere regels in, waardoor de grote fabrikanten van mobiele telefoons verplicht werden om niet langer schadelijke stoffen te verwerken in hun producten. “Over ongeveer twee jaar zal daardoor meer dan de helft van de ruim een miljard telefoons die jaarlijks nieuw worden verkocht, aan de Europese standaard voldoen,” aldus het magazine OneWorld.

Dit geldt volgens de natuurorganisatie Greenpeace ook voor landen waar deze regels niet gelden. “De mobiele telefoon is immers een mondiaal product,” wordt er opgemerkt. “Het zou te ingewikkeld zijn om telefoons te vervaardigen die verschillende standaarden volgen. De grote bedrijven volgen de Europese normen, de strengste van de hele wereld, dan ook voor hun volledige productie.”

Volgens cijfers van de Worldwide Mobile Phone Tracker van IDC Consulting  produceerden Nokia, Motorola, Samsung, LG en Sony Ericsson samen tachtig procent van alle gsm-toestellen die vorig jaar werden verkocht. Telefoons die niet meer in Europa verkocht worden, komen voorlopig nog wel op de markt in Latijns-Amerika, China en de Verenigde Staten. Tot deze bestaande voorraden zijn weggewerkt, bedreigen zij volgens Greenpeace daar nog altijd het milieu.

Posted in milieu, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Ook ontwikkelingslanden zonder giftige gsm-toestellen

China pakt downloadmuziek aan

Posted by managing21 on 13th december 2006

De Chinese regering heeft een wet uitgevaardigd waardoor de verdeling van ingevoerde online muziek strikt wordt gereglementeerd. Dat heeft het Chinese staatspersbureau Xinhua gemeld. Bedrijven die download-muziek ter beschikking stellen, moeten daardoor voorafgaandelijk toelating vragen aan het Chinese ministerie van cultuur.

Het Chinese ministerie van cultuur heeft bepaald dat alle ingevoerde netwerkmuziek die in het land verdeeld wordt, voorafgaandelijk ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan zijn diensten. Het gaat daarbij vooral om muziek die gedownload kan worden van de websites van internetproviders en aanbieders van mobiele telefonie.

De aangeboden muziek moet volgens de Chinese overheid verdeeld worden langs wettelijk erkende kanalen. “Anders stellen de betrokken bedrijven zich bloot aan mogelijke strafvervolgingen,” aldus Xinhua. Entertainment-netwerkbedrijven die met buitenlands kapitaal werken, worden verboden. Bestaande aanbieders moeten zich tegen begin maart volgend jaar bij het Chinese ministerie van cultuur laten registreren.

Posted in internet, media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor China pakt downloadmuziek aan

Samsung wil derde wereld goedkoop laten bellen

Posted by managing21 on 11th december 2006

Het Zuid-Koreaanse Samsung wil ten allen prijze de tweede grootste gsm-fabrikant van de wereld worden. Met toestellen van vijftig tot honderd dollar wil Samsung concurrent Motorola achter zich houden. Tot nu toe richtte het Zuid-Koreaanse bedrijf zich vooral tot het hogere marktsegment in Azie en het Westen, maar wil nu met goedkopere toestellen ook een markt vinden in ontwikkelingslanden.

Daarbij zou Samsung volgens het magazine The Register een aantal weloverwogen en veelbelovende locaties uitkiezen om de markt te verkennen. “Het is een handige strategie,” aldus The Register. “Men wil de locale bevolking door goedkopere producten laten kennismaken met de toestellen en de merknaam, om nadien de markt uit te breiden met duurdere toestellen die grotere winstmarges opleveren.”

Een Samsung-woordvoerder gaf volgens The Register ook toe dat het hoopte zijn markt later te kunnen uitbreiden door gsm-bezitters te stimuleren hun goedkoop toestel in te ruilen tegen een duurder exemplaar. Motorola is met goedkope toestellen actief in ontwikkelingslanden, onder meer op de Indische markt. Marktleider in de gsm-sector is het Finse Nokia.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Samsung wil derde wereld goedkoop laten bellen

Gsm-toestel echt wel veilig

Posted by managing21 on 6th december 2006

Er is aan het gsm-gebruik geen enkel risico verbonden. Dat is de conclusie van een Deens onderzoek bij 420.000 gsm-gebruikers, met inbegrip van 52.000 mensen die minsten tien jaar mobiel bellen. De onderzoekers stellen dat bij de gsm-gebruikers niet meer kankergevallen worden vastgesteld dan bij een gewone populatie.

“Een aantal van de onderzochte personen bleek al 21 jaar geleden met mobiel bellen begonnen te zijn,” aldus het magazine ZDNet. “Ze moesten toen gebruik maken van analoge modellen die veel meer energie uitstraalden dan de moderne digitale toestellen. Maar ook bij hen werd geen hogere frequentie van kankers vastgesteld.”

De onderzoekers vergeleken hun resultaten met het Danish Cancer Registry, dat gegegevens bijhoudt van alle kankerpatienten onder de Deense bevolking. Bij de 420.000 onderzochte personen werden 14.249 kankergevallen geconstateerd. Dat is minder dan de 15.000 die volgens het Danish Cancer Registry volgens het nationaal gemiddelde verwacht mochten worden. Er werden ook geen hogere frequenties van specifieke kankers opgetekend.

“Er is ook geen enkele biologische basis waarom de gebruikers zich bezorgd zouden moeten maken over radiogolven,” vertelde John Boice, professor aan de Amerikaanse Vanderbilt University en wetenschappelijk directeur van het International Epidemiology Institute in Rockville. “Maar toch blijft de vrees voor een schadelijke invloed van radiogolven bestaan.”

Zo hebben in Groot-Brittannie al een aantal scholen het gebruik van de Wifi-technologie verboden uit vrees voor radiogolven. “Een gsm-toestel op tien millimeter afstand van de hersenen is nochtans acht miljoen keer sterker dan een Wifi-hotspot op tien meter afstand,” aldus ZDNet.

Posted in gezondheid, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Gsm-toestel echt wel veilig

YouTube gaat nu ook mobiel

Posted by managing21 on 28th november 2006

De videowebsite YouTube heeft een overeenkomst gesloten met Verizon Wireless om in de Verenigde Staten zijn diensten ook op mobiele toestellen aan te bieden. Dat meldt het magazine Telecoms.com. Daarbij zouden gebruikers ook de mogelijkheid krijgen om met hun gsm-toestellen niet alleen video’s te bekijken, maar ook bewegende beelden te uploaden.

De nieuwe service zou in december gelanceerd worden. Daarbij worden via Verizon abonnementsgelden van drie dollar per dag of vijftien dollar per maand aangeboden. Eerder al richtte Verizon zich op diensten als text messaging en muziek en video om nieuwe inkomstenstromen te genereren. Het bedrijf hoopt dat de YouTube-content mobiel een even groot succes wordt als op het vaste internet.

De video’s op YouTube worden elke dag door meer dan honderd miljoen bezoekers bekeken. Het bedrijf, dat eerder deze maand door Google werd overgenomen voor een bedrag van 1,76 miljard dollar, hoopt zijn activiteiten nu ook mobiel verder te kunnen ontplooien. In Groot-Brittannie heeft O2 een gelijkaardige dienst gelanceerd, waarbij gebruikers videoclips kunnen insturen en waarbij de meest populaire content een vergoeding krijgt.

Posted in internet, media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor YouTube gaat nu ook mobiel