managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'telecom' Category

Mobiele televisie over twee jaar massaproduct

Posted by managing21 on 24th november 2006

Mobiele televisie zal over twee jaar de massamarkt bereiken. Dat heeft Perf Nordlof, directeur productstrategie bij het Zweedse Ericsson, gezegd. Op dat ogenblik zal volgens hem één derde van de wereldwijde mobiele telefoongebruikers geregeld televisie-uitzendingen bekijken op hun mobiele toestellen. Ericsson zal
zal trouwens voor oplossingen rond mobiele televisie samenwerken met het Japanse Sony.

De evolutie zal voor contentleveranciers en netwerkverdelers volgens Per Nordlof grote zakelijke mogelijkheden bieden. Ericsson en Sony hebben al een samenwerking voor de productie van mobiele telefoons, maar zullen in de toekomst ook samenwerken om producten voor mobiele telefonie op de markt te brengen. Sony-zegsman Eric Siereveld wees erop dat de twee bedrijf daarbij hun sterkste troeven kunnen uitspelen.

Siereveld wees erop dat Ericsson marktleider is op het gebied van mobiele televisienetwerken, terwijl Sony toonaangevend is in consumentenelektronica. Daarbij stelde Nordlof dat de twee bedrijven software zullen ontwikkelen die gebaseerd zijn op de Digital Living Network Alliance, die het delen van content op een woningnetwerk mogelijk maakt.

Ericsson kondigde ook een contract aan met de Belgische telecom-operator Proximus om nieuwe toepassingen aan te bieden voor mobiele televisie-uitzendingen. Daarbij zegt Ericsson de snelste kanaalkiezer voor mobiele televisie te zullen introduceren. De toepassing laat mobiele kijkers toe televisiekanalen te kiezen door een nummer in te toetsen op hun mobiele telefoon, vergelijkbaar met de afstandsbediening. Dat bespaart tijd en brengt de mobiele televisie-beleving volgens Ericsson dichter bij het traditionele televisie-kijken.

Posted in media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele televisie over twee jaar massaproduct

Mobiel bellen in toekomst gratis

Posted by managing21 on 22nd november 2006

Mobiele telecomoperatoren zullen steeds overwegen om hun abonnementenmodel te vervangen door een reclamemodel. Dat is het besluit van een rapport van het onderzoeksbureau Informa Telecoms and Media. Daarbij wordt gesteld dat Vodafone het reclamemodel al heeft opgenomen en daarbij samenwerkt met Yahoo om geinteresseerde klanten reclame aan te bieden in ruil voor een korting op hun telefoonkosten.

“De telecommunicatiesector kent een enorme evolutie en daarbij worden een aantal zakenmodellen ondermijnd of moeten die minstens bijgestuurd worden,” vertelde onderzoeksleider Mark Newman aan het magazine Telecoms.com. “Het mobiele zakenmodel zal in de toekomst wellicht meer gaan lijken op dat van de breedband- en internetaanbieders, waarbij een gedeelte van de inkomsten gehaald worden uit advertenties.”

Het magazine wijst er daarbij op dat ook Google-topman Eric Schmidt eerder al benadrukte dat telefoongesprekken eventueel betaald zouden kunnen worden door reclame. “Indien de klanten zich ermee akkoord verklaren om gerichte advertenties toegezonden te krijgen, hoeven ze voor hun telefoongesprekken niet te betalen,” aldus Schmidt.

Volgend jaar gaat in Groot-Brittannie Blyk van start. Blyk is een bedrijf van Pekka Ala-Pietila, gewezen onderdirecteur van Nokia. Het bedrijf moet volgens hem een pan-Europese gratis mobiele operator voor jonge mensen worden, in ruil voor advertenties. Tegen 2011 zal de mobiele reclame volgens Informa een waarde hebben van 11,3 miljard dollar.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiel bellen in toekomst gratis

Robert Redford mikt op gsm-films

Posted by managing21 on 10th november 2006

Het Sundance Institute van acteur Robert Redford lonkt naar de gsm-markt. Het heeft immers bekend gemaakt onafhankelijke filmmakers te gaan ondersteunen om kortfilms te maken voor mobiele telefonie. De films gaan in februari van volgend jaar in première op een gsm-congres in Barcelona. Het Sundance Institute werkt daarbij samen met een internationale gsm-organisatie.

“Er is al filmcontent voor gsm-toestellen op de markt, maar Redford stelde dat voor het eerst zes onafhankelijke filmmakers zullen worden gekozen om kortfilms te maken die specifiek op het mobiele medium zijn gericht,” aldus het persbureau Reuters. Daarvoor werd een overeenkomst afgesloten met GSM Association, die 700 mobiele operatoren in 215 landen vertegenwoordigt.

De mobiele operatoren hopen door een uitbreiding van hun aanbod meer klanten te kunnen aantrekken. Het pilootproject van het Sundance Institute moet naar eigen zeggen voor artisten een platform worden om zich te ontwikkelen, terwijl het publiek volgens Redford werk kan bekijken dat het normaal niet te zien zou krijgen. Het Sundance Institute werd door Redford speciaal opgericht om onafhankelijke filmmakers te stimuleren.

In februari volgend jaar zullen op het GSM Congres in Barcelona zullen vijf films van het Sundance Institute, elk drie tot vijf minuten lang, in première gaan. Tot de geselecteerde filmmakers behoren Jonathan Dayton en Valerie Faris, wiens ‘Litte Miss Sunshine’ op dit ogenblik in de Amerikaanse bioskopen loopt.

De GSM Association heeft bekend gemaakt geen extra onkosten te zullen aanrekenen voor de films. Eens de content is gedownload, kunnen de gebruikers met draadloze technologieën zoals Bluetooth doorseinen naar andere gsm-toestellen.

Posted in media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Robert Redford mikt op gsm-films

Mobiele muziek wordt enorme groeimarkt

Posted by managing21 on 3rd november 2006

De helft van de gsm-gebruikers willen op hun toestellen digitale muziek kunnen beluisteren. Dat stelt Cingular Wireless, dat meewerkt aan de digitale muziekdiensten van Yahoo en Napster. Het bedrijf, dochter van AT&T en BellSouth, zegt dat met dat providers met dat aanbod hun inkomsten kunnen opdrijven door nieuwe klanten te werven en bestaande gebruikers te behouden.

 

Cingular Wireless heeft in de Verenigde Staten 58,7 miljoen abonnees en het uitbreiden van het muziekaanbod zou een groot aantal daarvan volgens het bedrijf kunnen aanzetten om mobiel naar muziek te luisteren. “Maar op dit ogenblik is slechts vijf procent van alle geïntereseerden daarmee bezig,” aldus Cingular-zegsman Jeff Ryan tegenover het persbureau Reuters. “Meer dan vijftig procent van alle gsm-bezitters is daar nochtans in geïnteresseerd.”

Volgens Ryan zou muziek aan de draadloze sector grote mogelijkheden kunnen bieden. Met de draadloze muziek wil Cingular de concurrentie aangaan met de populaire iPod van Apple, dat volgend jaar ook zou uitpakken met een gsm-toestel waarop muziek kan gespeeld worden. Cingular biedt zijn klanten de mogelijkheid om muziek van hun computer over te hevelen naar het gsm-toestel. Vanaf volgend jaar zullen ze de mogelijkheid krijgen om de muziek draadloos te downloaden op hun mobiele telefoon.

Volgens Ryan zal Cingular daarbij samenwerken met Nokia en Samsung.

Posted in internet, media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele muziek wordt enorme groeimarkt

Ericsson belooft superieure kwaliteit gsm-gesprekken

Posted by managing21 on 25th oktober 2006

De Zweedse gsm-producent Ericsson werkt aan een gevoelig betere kwaliteit van de mobiele telefoongesprekken. Door een nieuwe technologie zou het kwaliteitsniveau van de gsm-gesprekken volgens Ericsson in de toekomst zelfs hoger liggen dan dat van de huidige vaste lijnen.

Ericsson dat het in samenwerking met het Duitse T-Mobile met succes een test heeft uitgevoerd in Keulen en Hamburg. Daarbij werd gebruik gemaakt van het concept Adaptive Multi-Rate Wideband (AMR) dat de Zweedse producent heeft ontwikkeld. Dat concept moet in de toekomst toelaten dat mobiele telefoongesprekken een hifi-kwaliteit halen.

In totaal namen 150 klanten van T-Mobile aan het experiment deel. Meer dan 70 procent van de respondenten stelden dat de nieuwe technologie de kwaliteit van hun telefoongesprekken had verbeterd. T-Mobile en Ericsson kondigden aan dat ze zullen samenwerken met andere mobiele providers en toeleveranciers om de AMR-technologie in 2008 op de markt te brengen.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Ericsson belooft superieure kwaliteit gsm-gesprekken

Groei gsm-markt zal afkalven

Posted by managing21 on 4th oktober 2006

De omzetgroei van mobiele elektronica zal op termijn beginnen af te zwakken en nog minder dan tien procent per jaar bedragen. Maar de huidige groei zal zich volgens analisten nog verder doorzetten tot de kaap van één miljard verkochte toestellen per jaar is overschreden.

Uit een studie van het onderzoeksbureau Informa blijkt dat dit jaar wereldwijd 943 miljoen toestellen zullen worden verkocht. Dat is 16 procent meer dan vorig jaar, toen 814,4 miljoen exemplaren aan de man werden gebracht. Volgens Informa zullen volgend jaar 1,03 miljard toestellen verkocht. Tussen 2002 en 2005 bedroeg de groei meer dan 20 procent per jaar.

Na 2007 zou de groei binnen de sector volgens Informa beginnen af te zwakken. “Nieuwe markten zullen nog een belangrijke groei kennen, maar dan wel vooral met basistoestellen die slechts kleine winstmarges opleveren,” stippen de onderzoekers aan. “De activiteiten van de mobiele operatoren op het gebied van breedband, vaste lijnen en televisie zal hen het nog moeilijker maken om zich op de juiste manier op deze inkrimpende markt te richten.”

Ook stipt Informa aan dat de operatoren het ook nog altijd moeilijk hebben om voldoende inkomsten te halen uit hun duurdere productaanbod. Bovendien zal de beperkte levensduur van de batterij volgens hen nog altijd een beperking blijven. Er wordt aan toegevoegd dat gsm-producenten steeds meer eigen nichemarkten zullen proberen te ontwikkelen, maar dat het in de sector wellicht ook tot consolidaties en fusies zal komen.

Verwacht wordt dat in 2011 ook de verkoop van de goedkopere toestellen zal afnemen. Vorig jaar vertegenwoordigden zij nog 28,3 procent van de markt, maar dat aandeel zou tegen 2011 terugvallen tot 10,3 procent. Gesofistikeerde toestellen zullen volgens Informa op dat ogenblik een marktaandeel hebben van 55,3 procent.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Groei gsm-markt zal afkalven

Pornovideo wordt ook online succes

Posted by managing21 on 27th september 2006

De porno-industrie was lange tijd de meest succesvolle online sector en probeert dat kunststukje nu nog eens over te doen op het mobiele netwerk. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Juniper Research over de verwachtingen rond mobiele seks tijdens de volgende vijf jaar.

Dit jaar vertegenwoordigt deze sector wereldwijd ongeveer 1,4 miljard dollar. Over vijf jaar zal die omzet volgens Juniper echter gegroeid zijn tot 3,3 miljard dollar. Dat betekent een toename met 19 procent per jaar. “Dat is wel hoog, maar niet explosief,” aldus de onderzoekers. “Mobiele providers zijn immers bezorgd over de blootstelling van kinderen en bovendien moet rekening gehouden worden met een beperkende regelgeving.”

In het totaal heeft tekst nu nog een aandeel van 20 procent in de mobiele seksindustrie, maar dat aandeel zal over vijf jaar gedaald zijn tot zeven procent. “Seksplaatjes nemen nu een aandeel van 30 procent, maar ook dat aandeel zal dalen naar 21 procent,” aldus de onderzoekers. “Video zal zijn aandeel echter zien groeien van 50 tot straks 72 procent en een omzet halen van 2,4 miljard dollar.”

Europa zal volgens Juniper daarbij een aandeel hebben van bijna 40 procent, gevolgd door Azië (33 procent) en Noord-Amerika (17 procent). Juniper stelt dat ook seks, net zoals gokken en games, een online succes zal worden. “Mobiele porno trekt weer nieuwe groepen kijkers aan die de mogelijkheid zien om met hun mobiel meer privé te genieten dan met andere media, waarbij ook anderen mogelijk in hun beeldscherm kunnen blikken of hen kunnen zien als ze een dvd willen huren.”

Posted in internet, media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Pornovideo wordt ook online succes

Mobiele telefoon levensreddend in het gebergte

Posted by managing21 on 26th september 2006

De mobiele telefoon blijkt steeds meer levensreddend te zijn bij ongevallen in het gebergte. Dat blijkt volgens het pesbureau Austria Presse Agentur (APA) uit cijfers van de Oostenrijkse reddingsdiensten. Die worden in veertig procent van de meldingen met een gsm-bericht gealarmeerd. Bij ongevallen met bergwandelaars loopt dat zelfs op tot zeventig procent.

“De mobiele telefoon is een essentieel onderdeel geworden van de nooduitrusting in de bergen,” vertelde Peter Veider, woordvoerder van de Oostenrijkse Bergrettung aan het persbureau APA. Tijdens de voorbije zomer werden door de Alpinpolizei ongeveer 6.000 ongevallen opgetekend. Daarbij werd in veertig procent van de gevallen alarm geslagen met een mobiele telefoon. Bij ongevallen met bergwandelaars loopt dat op tot zeventig procent.

Peter Veider stelde dat de meeste bergsportliefhebbers hun mobiele toestel mee op tocht nemen. “Het heeft geen zin om het toestel thuis te laten om in de bergen van de rust te kunnen genieten,” merkte hij daarbij op. “Het is in het gebergte de enige zekerheid en men moet het dus absoluut bij zich dragen.”

Het grote probleem blijft echter de slechte gsm-ontvangst in het gebergte. In dalen en spleten kan het signaal immers wegvallen en wordt meestal in de buurt van de toppen weer beter. “Maar dat neemt niets weg van de belangrijke rol die het toestel in de bergen kan spelen,” voerde Ingo Kroath van het Kuratorium für Alpine Sicherheit in Innsbruck.

Met het Europese noodoproepnummer 112 kan men zelfs zonder sim-kaart om hulp vragen.

Posted in gezondheid, telecom, toerisme | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele telefoon levensreddend in het gebergte

Mobiele telefoon wordt reclamemedium van de eeuw

Posted by managing21 on 26th september 2006

Steeds meer marketeers maken gebruik van sms-berichten om hun producten of diensten te promoten. De trend staat volgens Gerry Purdy, analist bij Frost & Sullivan, zelfs op het punt te staan een explosieve groei te kennen. Nadat eerst in Azië en Europa sms-marketing bleek aan te slaan, begint de praktijk nu ook de Verenigde Staten te veroveren.

“Wellicht worden niet de gedrukte media of billboards, maar wel de mobiele telefoon het belangrijkste reclamemedium van de 21ste eeuw,” vertelde Gerry Purdy aan het persbureau Associated Press. “Het is gewoon een kwestie van tijd. Er zijn teveel gsm-bezitters om dat medium ongemoeid te laten.”

Volgens de organisatie Wireless Intelligence zijn er wereldwijd nu ongeveer 2,5 miljard gsm-toestellen actief. Dat is een groei met een half miljard op twaalf maanden tijd. “En bedrijven gaan nu eenmaal waar de consument zich bevindt,” aldus Associated Press. “In de Verenigde Staten alleen zijn er meer dan 95 miljoen actieve sms-verstuurders. Marketeers zien het bovendien als een goedkoop en bijzonder efficiënt medium.”

In de Verenigde Staten werd de sms-marketing lange tijd afgeremd omdat de consument daar betaalt voor een binnenkomen bericht, maar dat hebben de marketeers opgelost door die kosten voor zich te nemen. Wedstrijden en loterijen, waarbij consumenten aangezet worden om zich via een sms-bericht aan te melden, behoren volgens experts er nu tot de meest succesvolle campagnes.

Onder meer McDonald’s maakt van sms-campagnes nu een essentieel onderdeel van zijn Amerikaanse marketing. Ook Burger King, Procter & Gamble, General Motors en CBS zetten al gelijkaardige campagnes op.

Posted in reclame & marketing, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele telefoon wordt reclamemedium van de eeuw

Vliegen met 3G-communicatie

Posted by managing21 on 25th september 2006

De luchtvaartsector is het nog altijd niet eens over de wenselijkheid over communicatiemogelijkheden tijdens vliegtuigreizen, maar de technologie laat zich door die aarzeling niet afschrikken. Een Brits en Duits bedrijf hebben nu een systeem ontwikkeld om aan boord van vliegtuigen 3G-communicatie te installeren.

De toestellen zouden een eigen 3G-centrale aan boord krijgen. Die zou alle communicatieverkeer van de passagiers voor zijn rekening moeten nemen en doorsturen naar een centrale op de grond via de bestaande satellietcommunicatie-systemen van de vliegtuigen.

De centrale weegt minder dan vier kilogram en moet passagiers toelaten met hun gsm-toestellen te telefoneren en hun laptops te gebruiken met een 3G-bandbreedte. Daardoor zijn tien telefoongesprekken tegelijkertijd nodig. Het dataverkeer zou gebeuren met een snelheid tot 3,6 megabits per seconde.

De technologie werd ontwikkeld door het Britse 3Way Networks, gespecialiseerd in de ontwikkeling van 3G-apparatuur, in samenwerking met het Duitse Triagnosys, een specialist op het gebied van technologie voor satellietcommunicatie. De toepassing zou voorbehouden blijven voor zakenjets.

Posted in internet, luchtvaart & ruimtevaart, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Vliegen met 3G-communicatie