Posted by managing21 on 16th juni 2018
Het wereldkampioenschap voetbal in Rusland wordt in belangrijke mate met livestreaming gevolgd. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Interactive Advertising Bureau (IBA) in eenentwintig landen, waar telkens tweehonderd respondenten werden ondervraagd.

Vastgesteld werd dat 65 procent van het wereldwijde livestreaming-publiek verwachtte het platform ook voor wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal te zullen gebruiken. Daarentegen gaf 71 procent te kennen van plan te zijn om de wedstrijden op het traditionele televisiekanaal te zullen bekijken. De resultaten tonen volgens de onderzoekers dat livestreaming steeds verder aan populariteit wint.
Uit de enquête bleek dat voetbalfans in Brazilië, China, Colombia, Mexico, Peru, Rusland, Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten op het gebied van livestreaming tijdens de World Cup de sterkste intenties laten blijken. “Livestreaming is in opgang en de technologie heeft de potentie om merken te helpen bouwen,” betoogt Eric John, adjunct-directeur van het Digital Video Center of Excellence van het Interactive Advertising Bureau. “De World Cup is slechts een voorbeeld van het soort evenement dat een gigantische livestream-activiteit kan genereren en daarmee ook een belangrijke aantrekkingskracht op adverteerders kunnen uitoefenen.”
Het rapport toonde verder aan dat in het algemeen 67 procent van de consumenten wereldwijd live videocontent heeft gestreamd. In die groep bleek bovendien 52 procent aan een gratis model, ondersteund door reclame, de voorkeur te willen geven. Betalende abonnementen en hun varianten genieten een veel lagere populariteit. De onderzoekers zeggen het ook interessant te vinden dat 64 procent van de gebruikers van live videostreams een interactie met reclame-content, zoals preroll boodschappen of gesponsorde advertenties, melden. Dat blijkt vooral het geval te zijn bij consumenten in Brazilië, Colombia, Mexico, Peru, Saoedi-Arabië, Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten.”
Vooral sociale mediaplatformen, gamingsites en applicaties bleken de grootste interactie met reclame te genereren. (Foto: Pixabay/Gerhard Gellinger)
Lees Verder
Posted in internet, media & cultuur, reclame & marketing, sport | Reacties uitgeschakeld voor World Cup toont opmerkelijke interesse in livestreaming
Posted by managing21 on 18th april 2018
In musea over de hele wereld worden minstens honderdvijftigduizend historische kunstschatten van Turkse origine bewaard. Turkije zal die voorwerpen terugeisen. Dat benadrukt Serdal Kuyucuoglu, lid van een Turkse parlementscommissie die belast is met de opmaak van een inventaris van Turkse kunstschatten die in het buitenland – onder meer in het Louvre in Parijs en het Victoria and Albert Museum – worden bewaard. De parlementscommissie werd in oktober vorig jaar geïnstalleerd. De Turkse parlementscommissie heeft de opdracht om de terugkeer van al die kunstschatten te realiseren.
“Er werden in Turkije op een gigantische schaal kunstschatten gestolen en naar musea in de Verenigde Staten, Engeland, Portugal, Denemarken, Frankrijk, Duitsland en Griekenland overgebracht,” betoogt Serdal Kuyucuoglu. “Zelfs Griekenland, dat net zoals Turkije heeft geleden onder deze smokkel en diefstal, heeft aan de roof van Turkse historische kunstschatten deelgenomen.” Anatolië is de thuisbasis geweest van tientallen beschavingen die met oude monumenten en kunstschatten hun sporen in de geschiedenis hebben achtergelaten. Onder meer wordt gewezen op de Assyriërs, Hettieten, Grieken, Frygiërs, Lydiërs, Cariërs, Romeinen, Byzantijnen, Seltsjoeken en Ottomanen.
“Deze overvloed aan artefacten had een grote aantrekkingskracht op archeologen en schattenjagers,” benadrukt Serdal Kuyucuoglu. “Op die manier zijn mogelijk tweehonderdduizend Turkse artefacten in het buitenland terecht gekomen. Turkije is een openlucht museum. Het gebied heeft vele culturen gekend en beschikt dan ook over een gigantische schat aan archeologische artefacten.” De roof is volgens hem begonnen in het begin van negentiende eeuw, toen buitenlandse archeologen naar Anatolië, een toenmalig onderdeel van het Ottomaanse rijk, om oude sites te graven. Archeologen uit Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië voerden daarbij een felle onderlinge concurrentie om hun musea te vullen.
Deze archeologen kregen voor hun opgravingen vaak toestemming van de Ottomaanse autoriteiten, die weinig belangstelling hadden voor de relikwieën van vroegere culturen. Na de archeologen volgden de schattengravers, die vaak uit waren op de grote vergoedingen die door privéverzamelaars werden beloofd. “Vandaag kan zelfs beroep worden gedaan op de meest moderne technologieën om oude schatten op te sporen en te plunderen,” benadrukte Kutalmis Gorkay, hoofd klassieke archeologie aan de Ankara University. Hij wees daarbij ook op de impact van het internet, waar veel websites voor dergelijke opgravingen reclame zouden maken.
Enkele historische voorwerpen werden inmiddels aan Turkije terugbezorgd, maar dat blijven uitzonderingen. Turkije zegt nochtans zijn eigendomsrechten op alle artefacten te zullen uitoefenen. In totaal zouden de voorbije vijftien jaar 4.300 artefacten zijn teruggegeven, maar nog 150.000 voorwerpen zouden zich in buitenlandse collecties bevinden.
Lees Verder
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Turkije wil tienduizenden historische kunstschatten repatriëren
Posted by managing21 on 30th oktober 2007
In 2010 zal de wereldwijde informatie-industrie een omzet realiseren van 448 miljard dollar per jaar. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Outsell. Het grootste aandeel van die inkomsten komt voor rekening van zoekopdrachten, terwijl de nieuwsbedrijven de rij sluiten. Die moeten zich volgens de onderzoekers dringend herbronnen, willen ze de trein niet helemaal missen.
Volgens Outsell zal de informatie-industrie de volgende jaren een jaarlijkse groei van 5,5 procent kennen. “Bedrijven zoals Google, Yahoo, AOL en MSN zullen de andere nieuwsaanbieders echter ver achter zich laten,” stippen de onderzoekers aan. “De SAS-sector (Search, Aggregation & Syndication) zal immers een jaarlijkse groei kennen van 22,7 procent en tegen 2010 een omzet realiseren van 75 miljard dollar.”
Reclame is volgens Outsell de motor achter die grote groei, gezien die reclamebudgetten van andere marketingmedia weghalen en een publiek afsnoepen van uitgevers. Een tweede grote groeier wordt volgens de onderzoekers Human Resources Information. Die sector zou een stijging kennen met 15,4 procent. Aan de andere kant staan de News Providers & Publishers, die hun omzet volgens Outsell met 2,9 procent per jaar zullen zien dalen.
Deze sector is volgens de onderzoekers te laat gestart met het verschuiven van hun inkomsten van gedrukte media naar digitale kanalen, dalende oplages en een gebrek aan visie in het gebruik van nieuwe kanalen en web-geörienteerde opportuniteiten. “Ze zullen snel een e-DNA moeten ontwikkelen,” aldus nog Outsell.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Nieuwsbedrijven zijn een slechte leerling
Posted by managing21 on 29th oktober 2007
Gebruikers van sociale netwerken zijn meestal meer geïnteresseerd in technologie, houden meer van digitaal entertainment en bezitten meer mobiele toestellen dan de gemiddelde internetgebruiker. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van het bureau Ipsos Insight. De onderzoekers vonden echter wel een aantal opvallende verschillen tussen Amerikaanse gebruikers van sociale netwerken en hun internationale collega’s.
Gebruikers van sociale netwerken zijn volgens Ipsos Insight meer gericht op online muziek, video en games dan de gemiddelde internetgebruiker. “Meer dan de helft van de gebruikers van sociale netwerken bekijkt online televisieprogramma’s of videostreams,†wordt er opgemerkt. “Men is ook geneigd om meer televisieprogramma’s te downloaden, een film of televisieprogramma te branden of een langspeelfilm te downloaden.â€
“Meer dan de helft van de Amerikaanse gebruikers van sociale netwerken gebruiken hun mobiele toestellen om sms-berichten en e-mails te versturen, op het internet te gaan en digitale beelden te ontvangen,†aldus de onderzoekers. “Daarmee volgen ze de wereldwijde trends, maar op internationaal vlak worden blijkbaar meer functies gebruikt. Zo zijn Amerikaanse gebruikers minder geneigd om mp3-bestanden te hebben op hun toestel.â€
Maar de Amerikaanse gebruikers van sociale netwerken zijn volgens de onderzoekers wel vooruit op het bezit van technologie, op uitzondering van mp3-spelers en mobiele gps-toestellen. “Maar op het vlak van dvd-spelers, digitale camera’s, kabeltelevisie en game consules heeft de Amerikaanse gebruiker duidelijk een voorsprong ten opzichte van zijn internationale collega’s,†voeren ze nog aan.
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Sociale netwerken leiden naar online entertainment
Posted by managing21 on 26th oktober 2007
Nieuwe vormen van muziekconsumptie zullen steeds meer marktaandeel inpikken van de radio. Dat is de conclusie van een Amerikaans rapport van het onderzoeksbureau Bridge Ratings. Vooral gebruikers van mp3-spelers en satellietradio zouden steeds meer teruggrijpen naar die technologieën en de radio in belangrijke mate links laten liggen, maar ook nieuwe gebruikers doen het radiopubliek verder afkalven.
“Ongeveer 31 procent van de satellietradio-abonnees zegt tijdens de volgende drie maanden meer gebruik te zullen maken van dat aanbod,†aldus Bridge Ratings. “Bij gebruikers van mp3-spelers zegt 22 procent zijn luistergedrag te zullen uitbreiden. Bij internetradio is dat 17 procent en bij traditionele radio 10 procent.†Maar bij de traditionele radio zegt 10 procent wellicht minder te zullen luisteren.
Internetradio bereikt volgens Bridge Ratings op dit ogenblik ongeveer 27 procent van de Amerikaanse bevolking. Daarnaast bleek dat gebruikers van iPods en mp3-spelers tijdens de eerste zes maanden na aankoop van hun toestel wel meer luisteren, maar daarna wel aan 25 procent minder tijd luistertijd komen. Dat wordt echter ruimschoots goedgemaakt door nieuwe klanten.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Radiopubliek kalft verder af
Posted by managing21 on 23rd oktober 2007
Uit een onderzoek van het Britse bureau Entertainment Media Research blijkt dat 43 procent van de internetgebruikers muziek downloadt. Een belangrijk gedeelte van de ondervraagden zegt dat een website zoals YouTube een grote impact heeft op hun muzikaal aankoopgedrag. Bijna één op drie respondenten zegt immers via sociale netwerksites regelmatig muziek te ontmoeten die ze waarderen.
“De muziekbranche kan volgens de onderzoekers sociale netwerksites exploiteren als nieuwe inkomstenbron,†aldus het magazine Emerce. “Muziek speelt op sociale netwerksites een belangrijke rol, onder meer omdat de internetters er hun persoonlijkheid mee trachten uit te drukken.†Iets meer dan 10 procent heeft gratis muziek gedownload en 10 procent heeft betaalde downloads of cd`s aangeschaft.
Voor respondenten onder de 35 jaar is MySpace de populairste netwerksite. Oudere internetgebruikers prefereren YouTube. Meer dan 70 procent van de ondervraagden zegt te verwachten in de nabije toekomst evenveel of meer cd’s te zullen kopen, terwijl 22 procent van plan in minder cd’s te zullen aanschaffen. Verder zegt 5 procent helemaal geen cd’ te kopen.
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Downloads belangrijk voor muzieksector
Posted by managing21 on 22nd oktober 2007
De grote crisis in de Britse muziekindustrie wordt niet veroorzaakt door p2p-gebruikers, maar door de bedrijven Apple en Tesco. Dat is de conclusie van een rapport van de werkgroep Value Recognition Strategy. Formaat-veranderingen en prijsdruk door lage prijzen in supermarktketens zijn volgens de onderzoekers de belangrijkste oorzaak van de crisis. Het rapport wordt niet vrijgegeven, maar een aantal details beginnen naar buiten te lekken.
“Uit het rapport blijkt echter ook dat p2p-gebruikers de vraag naar muziek helemaal niet stimuleren of een neutrale factor zijn, zoals dat door tegenstanders van copyright-muziek wordt geopperd,†aldus het magazine The Register. “Maar eveneens wordt duidelijk dat het opsporen en vervolgen van illegale downloaders de Britse muziekindustrie ook niet zal kunnen redden.â€
Volgens het rapport heeft de Britse muziekindustrie sinds 2004 een bedrag van 480 miljoen pond heeft verloren. Daarvan zou 368 miljoen pond veroorzaakt zijn door formaat-veranderingen, zoals het aanbieden van individuele digitale nummers als alternatief voor de cd-verkoop. Van de rest is 18 procent veroorzaakt door piraterij. “De muziekindustrie moet dus een andere strategie volgen om zijn inkomsten op te drijven,†aldus nog het rapport.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Supermarkten en MP3 nefast voor muziekindustrie
Posted by managing21 on 22nd oktober 2007
Hoewel de muziekindustrie zware klappen heeft gekregen door het internet, is de sector levendiger dan ooit. Dat zegt Steven Schnur, muziekdirecteur bij de game-ontwikkelaar. Games zijn volgens hem de nieuwe manier om luisteraars te bereiken. Schnur stelt dat ook steeds meer muzikanten het belang van de gamesector beginnen te erkennen en dan ook staan te trappelen om hun muziek in een computerspel te krijgen.
‘Videogames volgens Steven Schnur zijn het ideale platform voor nieuwe artiesten,†aldus het Nederlandse persbureau ANP. “De platenmaatschappijen leven in angst en durven geen risico’s te nemen, maar in games kan en mag alles. Zo noemt hij dat een game als ‘Need for Speed’ één van de beste platformen is voor beginnende muziekanten. Een dergelijk spel gaat volgens hem de hele wereld over en maakt bij iedereen emoties los.
“Jongeren spelen tegenwoordig vaker een computerspel dan dat ze televisie kijken of radio luisteren,†stipt Steven Schnur aan. “Muzikanten die muziek maken voor games krijgen daardoor een hele schare extra fans. Artiesten realiseren zich volgens Schnur steeds meer hoe belangrijk het medium voor hen kan zijn. “Vijf jaar geleden was het moeilijker, maar muzikanten staan nu te trappelen om hun muziek in een computerspel te krijgen,†voert hij aan.
Hij wijst erop dat muziekanten in een videogame meer creatieve vrijheid krijgen en in één klap heel veel mensen bereiken.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Games zijn toekomst voor muziekindustrie
Posted by managing21 on 19th oktober 2007
Jongeren beginnen ernstige gamers te worden vanaf een leeftijd van zes jaar. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau NPD Group. Oudere kinderen domineren nog altijd de gamesmarkt, maar de grootste groei wordt volgens de onderzoekers gesitueerd in de leeftijdscategorie tussen twee en acht jaar. In leeftijdsgroep van zes tot acht jaar wordt er zelfs 75 procent of drie uur meer tijd besteed aan games dan vorig jaar.
“In de leeftijdscategorie van zes tot acht jaar worden kinderen meer serieuze gamers,†aldus het magazine Advertising Age. “Niet alleen besteden ze meer tijd aan games, maar ze schakelen ook over van typische kinder-systemen naar draagbare apparaten en console-systemen. Dit lijkt volgens de onderzoekers dan ook de cruciale leeftijd om het overtuigde game-publiek voor de toekomst te recruteren.â€
Uit het onderzoek bleek verder dat 33 procent van de jongeren uit de leeftijdsgroep tussen twee en zeventien jaar meer tijd besteden aan videogames dan vorig jaar. De helft van de ondervraagden wordt beschouwd als een lichte speler, met maximaal vijf uur per week. “Maar er is echter ook een groep super-gamers, die tot zestien uur per week spelen,†voeren de onderzoekers aan.
Bij 58 procent van de ondervraagden bleek de personal computer het belangrijkste apparaat te zijn om te gamen. “De computer is niet alleen het meest toegankelijke apparaat, maar profiteert ook van de dynamische aard van het internet,†aldus NPD Group.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Gamen wordt ernstig op zes jaar
Posted by managing21 on 19th oktober 2007
Filmdownloads zullen in de Verenigde Staten en West-Europa tegen 2011 een jaaromzet realiseren van 1,3 miljard dollar. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Screen Digest. Maar de groei van de markt dreigt volgens de onderzoekers afgeremd te worden door verschillende digitale distributie-strategieën van de filmstudio’s, waardoor de consument in de war dreigt te raken.
“Tegen 2011 zal de filmdownload-markt in de Verenigde Staten een waarde hebben van 720 miljoen dollar,†aldus Screen Digest. “In West-Europa zou de omzet 572 miljoen dollar bedragen. Het overgrote gedeelte van die bedragen – 935 miljoen dollar – gaat naar de filmstudio’s en de content-eigenaars. De kruimels zijn voor de toeleveranciers van diensten en oplossingen.â€
Volgens de onderzoekers zal het vooral gaan om de verkoop van downloads, waarbij de internet-gebruiker definitief de beschikking krijgt over de gekochte film. “Om succesvol te kunnen zijn zullen filmdownloads, net zoals bij muziek, nauw moeten aansluiten bij een bepaald apparaat,†stippen de onderzoekers aan. “Elke studio volgt bovendien zijn eigen strategie, met verschillende platforms, wat tot een gefragmenteerde markt zal leiden.â€
Ook menen de onderzoekers dat het een grote uitdaging zal worden om de online filmcontent over te hevelen naar televisie. Verder voorspellen ze dat de winstmarges van de filmstudio’s zullen stijgen, aangezien internetproviders filmcontent naar hun platforms zullen willen trekken. Online digitale films zullen ongeveer 3 procent van alle thuis-filmactiviteiten uitmaken. “Dat zorgt voor de nodige inkomstenstijging, want de groei van de dvd-verkoop zal wegvallen,†wordt er aangevoerd.
Verder stelt Screen Digest dat hardware-producenten digitale films zullen gebruiken als een marketing-instrument om hun toestellen te verkopen. Daardoor zullen de verkoopsprijzen van de studio’s op 70 procent tot 105 procent van de consumentenprijzen uitkomen. “Alleen de belangrijkste hardware-producenten – zoals Apple, Microsoft en Sony – zijn groot genoeg om die kosten te absorberen,†aldus het rapport.
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Filmdownloads worden markt van 1,3 miljard dollar