Posted by managing21 on 17th oktober 2007
Bloggers worden evenveel het slachtoffer van censuur door repressieve regeringen als journalisten uit traditionele media. Dat blijkt uit een rapport van de organisatie Reporters Without Borders. China wordt daarbij bestempeld als één van de ergste regimes en heeft volgens de organisatie vijftig mensen in de gevangenis opgesloten wegens het plaatsen van berichten op het internet.
“Het rapport stelt dat regeringen beseffen dat het internet een belangrijk middel is geworden voor democratische bewegingen en proberen dat in te dammen,†stipt BBC News aan. Op dit ogenblik zijn er volgens Reporters Without Borders wereldwijd minstens 64 mensen in de gevangenis opgesloten wegens berichten die ze op het internet hebben geplaatst. Acht daarvan zitten in Vietnamese gevangenissen.
Verder wordt gesteld dat de algemene persvrijheid het meest beknot wordt in Eritrea. Het Afrikaanse land doet het slechter dan Noord-Korea en Turkmenistan. Issaias Afeworki, president van Eritrea, heeft de persvrijheid afgeschaft en kritische journalisten worden systematische in de gevangenis opgesloten. Volgens het rapport zijn in Eritrea vier journalisten in de gevangenis gestorven.
Ook Egypte en Myanmar scoren slecht in de ranglijst van Reporters Without Borders. De beste score komt op rekening van Ijsland, gevolgd door Noorwegen en Estland. Globaal haalt Europa de beste scores, maar Rusland gaat er volgens het rapport niet op vooruit.
Posted in internet, media & cultuur, politiek | Reacties uitgeschakeld voor Censuur treft steeds meer bloggers
Posted by managing21 on 15th oktober 2007
Het persbureau Associated Press heeft klacht neergelegd tegen de nieuwssite Moreover, eigendom van Verisign. Volgens het persbureau plaats Moreover berichtgeving van Associated Press zonder toelating op zijn website. Daarmee overtreedt Moreover volgens Associated Press het copyright en het merkrecht van het persbureau. Het persbureau eist daarvoor nu een schadevergoeding.
Moreover is een nieuwsdienst van Verisign en biedt materiaal zowel gratis als in abonnementsvorm aan. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van nieuwsberichten van Associated Press, maar het persbureau zegt daarvoor geen toelating gegeven te hebben. Brieven met de vraag om die praktijken stop te zetten, zouden volgens het persbureau geen resultaten hebben opgeleverd.
“Associated Press investeert jaarlijks honderden miljoenen dollar in internationale nieuwsberichten,†aldus een woordvoerder van het persbureau. “We doen dit al meer dan 160 jaar, dikwijls onder zware tijdsdruk en met grote risico’s voor onze journalisten. Het kan dan ook niet dat iemand die content zonder onze toelating publiceert.†De Amerikaanse zaak toont veel gelijkenissen met de actie van de Franstalige Belgische kranten tegen Google.
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Associated Press eist schadevergoeding
Posted by managing21 on 12th oktober 2007
Tijdens de eerste helft van dit jaar hebben de totale reclamebesteingen in de Verenigde Staten een omzet gehaald van 72,5 miljard dollar. Dat is een daling met 0,3 procent. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau TNS Media Intelligence. Er wordt daarbij opgemerkt dat de reclamebestedingen in de Verenigde Staten voor de eerste keer sinds 2001 gedurende twee opeenvolgende kwartalen achteruit gaan.
“De autosector, waarvan verwacht werd dat die zijn reclamebudgetten zou terugschroeven, heeft een belangrijk aandeel in die daling,†aldus het magazine Editor & Publisher. “Die sector gaat immers duidelijk door een crisis. Maar daarnaast is er een globale zwakheid op te merken in een brede waaier van industrieën en adverteerders,†stippen de onderzoekers van TNS Media Intelligence aan.
In vergelijking met de andere media, kregen de kranten volgens het rapport de grootste klappen. Daar daalden de inkomsten met 5,8 procent tot 12,9 miljard dollar. De investeringen in internetreclame steeg daarentegen met 17,7 procent tot 5,5 miljard dollar. Het internet heeft nu een totaal marktaandeel van 7,6 procent, tegenover 6,4 procent dezelfde periode vorig jaar. Daarmee heeft het internet radio-reclame ingehaald, die zijn aandeel van 7,3 procent naar 7,1 procent zag dalen.
Door de onzekerheden voor de onmiddellijke toekomst, verwacht TNS Media Intelligence dat er ook voor de tweede helft van het jaar weinig verbetering moet verwacht worden.
Posted in media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Internet steekt radio voorbij
Posted by managing21 on 10th oktober 2007
Een groot gedeelte van de lectuur zal voor de consument gratis worden. Dat zegt Evan Schnittman, topman van Oxford University Press, ter gelegenheid van de Frankfurt Book Fair. Volgens Schnittman zal immers een belangrijk gedeelte van de online boekensector gefinancierd kunnen worden door adverteerders, waarbij de uitgever per download zou betaald worden.
Evan Schnittman wees daarbij naar de Amerikaanse website Wowio, die zich gespecialiseerd is in gratis e-boeken. “Voor het publiek zijn de boeken gratis,†voert hij aan. “De uitgever wordt echter door adverteerders een halve tot een hele dollar betaald per download. Dit is een model dat in de toekomst wellicht nog door andere uitgevers van online boeken zal geadopteerd worden.â€
“De wereldwijde verkoop in boekhandels blijft volgens Schnittman stabiel,†aldus het Duitse persbureau DPA. Maar Schnittman stelt wel dat een aantal methodes van literatuur-marketing, zoals boekenclubs, achteruit gaan. “De combinatie van een sponsoring-gedreven zakenmodel en online lezerscommunities, die hun enthousiasme en commentaren over nieuwe boeken delen, zou de basis kunnen worden voor boekenclubs in het digitale tijdperk,†voert hij aan.
Andere zakelijke modellen voor digitale boeken zijn abonnementsvormen of de verkoop van e-books, computerfiles die de gebruiker kan downloaden en bijhouden.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Ook lectuur wordt steeds meer gratis
Posted by managing21 on 9th oktober 2007
Vier van de tien Aziaten kijken geen televisie meer in de huiskamer, maar via hun computer en laptop of op een mobiele telefoon of MP4-speler. Dat zegt het onderzoeksbureau Synovate. Deze evolutie zal omroepen en marketeers er volgens de onderzoekers ertoe verplichten om hun mediaplanning aan te passen. Bovendien blijken Aziaten ook geregeld in hun auto naar televisie te kijken.
“Het traditionele beeld van een gezin dat samen televisie kijkt, is in Azië langzaam aan het verdwijnen,†voert Synovate aan. “Mensen in de rijkere Aziatische gebieden kijken steeds vaker op een andere manier televisie. Men gaat niet meer voor de beeldbuis zitten, maar kiest om te kijken als er even een rustig moment is. De locatie staat daar compleet los van. Dit is van groot belang voor omroepen en marketeers.â€
Uit het onderzoek bleek onder meer dat in Bangkok 63 procent van de rijke bewoners buitenshuis naar televisie keken. In Manila ligt dat percentage op 53 procent, in Taipei op 48 procent en in Seoul en Tokyo op 46 procent. De meeste mensen kijken televisie op hun computer of laptop, maar mobiele televisie is in opkomst. Bij rijke Filipino’s ligt het percentage mobiele televisiekijkers bijvoorbeeld op 17 procent.
Ook blijken Aziaten ook in hun auto – dikwijls tijdens een file – naar televisie te kijken. Dat is vooral het geval in Tokio en Bangkok.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Aziaat kijkt graag mobiel televisie
Posted by managing21 on 4th oktober 2007
Ondanks de nieuwe technieken, blijft de grote meerderheid van het televisiepubliek bij zijn traditionele kijkpatroon. Dat stelt het adviesbureau Bain & Company. Daarbij wordt opgemerkt dat over vijf jaar slechts twintig procent van het televisiekijken on demand zal gebeuren. Er zijn volgens het rapport bovendien weinig aanwijzingen dat het internet ten koste gaat van de televisie.
“De traditionele televisie zal in Europa nog wel even blijven bestaan,†aldus Bain & Company. “Er zijn vooralsnog bijvoorbeeld weinig aanwijzingen dat internetgebruik ten koste gaat van het televisiegebruik,†voeren de onderzoekers aan. “De gemiddelde televisie-kijktijd is meer dan 3,4 uur per dag. In de meeste Europese markten neemt dat kijkgedrag bovendien alleen nog maar toe.â€
Rond 2012 zal volgens het adviesbureau slechts twintig procent van het televisiekijken on demand gebeuren zijn. Wel wordt aangestipt dat Europa snel richting een massamarkt voor nieuwe digitale videoplatforms en gebruik on demand gaat. “Door een combinatie van innovatie en technologische evolutie zullen de consumenten ongekende keuzes krijgen, wanneer het er om gaat wat ze waar en wanneer gaan bekijken,†aldus Bain & Company.
Op dit ogenblik vertegenwoordigt de Europese video contentmarkt volgens het rapport een omzet 123 miljard euro. Er wordt daarbij gewag gemaakt van een jaarlijkse groei met vier tot zes procent.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Traditionele televisie overleeft
Posted by managing21 on 3rd oktober 2007
De zakelijke communicatie verlaat steeds meer het kanaal van de gedrukte media. Dat blijkt uit cijfers van het Amerikaanse Business Information Network. De b2b-sector schakelt immers steeds meer over op andere kanalen, zoals vakbeurzen en het internet. Deze kanalen kennen een groei, terwijl de gedrukte vakpers verder achteruit gaat, al kan die zich in bepaalde sectoren toch nog handhaven.
Vakbeurzen blijven een groei kennen. “Tijdens de eerste helft van dit jaar hebben Amerikaanse vakbeurzen volgens het Center for Exhibition Industry Research een omzetgroei van 8,1 procent gerealiseerd tegenover dezelfde periode vorig jaar,†aldus het magazine American Business Media. “De omzet van digitale kanalen kende zelfs een groei met 20 procent.â€
Het magazine stelt dan ook dat de b2b-sector steeds meer een brede waaier van informatiekanalen gebruikt. “Er is duidelijk een beweging om minder exclusief beroep te doen op gedrukte media,†wordt er opgemerkt. “De omzet van de gedrukte vakpers is tijdens de eerste helft van dit jaar in de Verenigde Staten immers teruggevallen met 1,4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.â€
Wel stelt American Business Media dat de gedrukte vakpers niet in alle sectoren achteruit gaat. De sector van architectuur, design en verlichting kende een groei met 11,1 procent, terwijl ook de sectoren van de grondstoffen, energie en nutsvoorzieningen (10,3 procent) en wetenschap, onderzoek en ontwikkeling (9,5 procent) een groei kenden.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Zakelijke communicatie verlaat steeds meer gedrukte media
Posted by managing21 on 3rd oktober 2007
De Amerikaanse zakenelite is een overtuigd gebruiker van kwaliteitsmedia. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Ipsos Media. Bovendien halen ze de informatie die ze menen nodig te hebben volgens de onderzoekers ook een uitgebreide waaier van mediakanalen, met inbegrip van kranten, tijdschriften, televisie en het internet. Ipsos Media merkt daarbij op dat ook in deze sector het internet steeds belangrijker wordt.
“De Amerikaanse zakenelite heeft een gezonde honger voor informatie en media, vooral wanneer die informatie hen helpt om beter geïnformeerde zakelijke beslissingen te nemen,†aldus Ipsos Media. “Negen op tien heeft de jongste editie van een krant of een magazine gelezen en zes tot zeven op tien heeft de vorige dag naar televisie gekeken. Iets meer dan de helft heeft de voorbije dag ook het internet bezocht.â€
Daarnaast heeft zeven op tien Amerikaanse zakenlui een dagelijks e-mail alert gekregen of heeft de voorbije maand een online nieuwsbrief ontvangen. Ongeveer de helft van de ondervraagden heeft de voorbije maand een online video op zijn computer bekeken en één op drie heeft de voorbije maand een weblog gelezen. Maar slechts vijf procent heeft een blogpost geschreven. Ongevaar een kwart heeft de voorbije maand een podcast gedownload.
Ipsos stelt daarbij dat het internet voor zakenlui een steeds belangrijker bron van informatie wordt. “Meer dan twee op drie spendeert meer tijd aan het online lezen van zakelijke informatie dan in het verleden,†wordt er opgemerkt. “Maar hoewel de meeste zakenlui het internet beschouwen als een goede bron voor zakelijk nieuws, is slechts zeven procent bereid daarvoor te betalen.â€
Websites worden door zakenlui ook beschouwd als een belangrijk element om het aanbod van een zakelijke publicatie te verbeteren. Ze vinden dergelijk aanbod belangrijker dan websites van televisiezenders. “Meer dan driekwart is van oordeel dat websites belangrijk zijn voor het totale aanbod van een zakelijke publicatie,†aldus nog Ipsos Media. “Bij televisie wordt een website slechts door één op drie als belangrijk beschouwd.
Posted in internet, management, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Zakenelite overtuigd gebruiker van kwaliteitsmedia
Posted by managing21 on 3rd oktober 2007
De Europese Commissie wil meer inspanningen doen om zijn aanwezigheid op televisie te verbeteren. Er wordt voorgesteld om de hoeveelheid gratis aangeboden televisiebeelden te verdubbelen. Bovendien wil de Europese Commissie ook langduriger meebetalen aan televisieprogramma’s van zenders die aandacht besteden aan de activiteiten van de Europese Unie.
Margot Wallström, Europees Commissaris voor communicatie, wil het Europees communicatiebeleid versterken omdat EU-informatie voor burgers op dit ogenblik nu relatief ongeorganiseerd is en ook moeilijk te begrijpen is. Volgens haar hebben de Europeanen op dit ogenblik slechts een beperkte kennis van de Europese Unie. Ze voert daarbij aan dat media de Europese onderwerpen vooral belichten door een nationale bril.
De berichtgeving vertrekt volgens Wallström te weinig vanuit een grensoverschrijdende context, hoewel veel praktische problemen alleen aangepakt kunnen worden op Europees niveau. De Europees Commissaris is verder van mening dat scholen in hun lessen meer aandacht zouden moeten besteden aan de Europese Unie. Onderwijs speelt volgens haar een belangrijke rol om een Europees burgerschap te bevorderen.
Wallström wil ook dat websites meer aandacht zouden schenken aan de Europese Unie. Daarrond wil ze eind dit jaar of begin volgend jaar met een voorstel naar voor komen. Daarnaast is ze van oordeel dat Europees Commissarissen en hun ambtenaren meer bezoeken zouden moeten afleggen en vaker meedoen aan praatprogramma’s. Ook moeten er meer communicatiemedewerkers komen op de ambassades van de Europese Commissie.
Wallström wil ook de huidige vierhonderd informatiekantoren van Europe Direct uitbreiden.
Posted in media & cultuur, politiek | Reacties uitgeschakeld voor Europa wil meer op televisie komen
Posted by managing21 on 2nd oktober 2007
Het magazine Playboy gaat zijn gedrukte oplage van 3 miljoen exemplaren terugbrengen tot 2,6 miljoen. Tegelijkertijd gaat het bedrijf zijn gratis online aanbod uitbreiden, in de hoop daardoor opnieuw een groter publiek te kunnen aantrekken en daardoor ook meer online reclame-inkomsten te kunnen genereren. Het is een opmerkelijke ommekeer voor een uitgever die lange tijd aan zijn bestaande model vasthield.
“Het is voor tijdschriften op dit ogenblik niet eenvoudig om prioriteiten te stellen,†aldus het magazine Advertising Age. “Reclame in de gedrukte edities brengt het meeste geld op, maar het online publiek groeit het snelste. Playboy heeft nu een beslissing genomen om zijn gedrukte oplage terug te brengen en tegelijkertijd een online publiek aan te trekken dat gratis content wil.â€
Sommige analisten noemen de nieuwe strategie van Playboy riskant. Het magazine zit immers in een sector waarin de consument nog altijd bereid is om te betalen voor online content. “Maar met het uitbreiden van gratis internet-content, wil Playboy een groter online publiek aantrekken. Dat zou op zijn beurt moeten leiden tot een grotere aantrekkingskracht op online adverteerders.â€
“We hebben een heel sterk gedrukt product, maar er is rondom ons een revolutie bezig,†vertelde Bob Meyers, directeur media bij Playboy Enterprises, aan Advertising Age. “Er heeft een heel dramatische verandering plaats in de manier waarop de consument media gebruikt.†Rishad Tobaccowala, president van het online reclamebedrijf Denuo Group, stelt dan ook dat Playboy eindelijk de realiteit heeft aanvaard.
Tot nu toe was de Playboy-internetsite er vooral op gericht om de bezoeker naar een betalende dienst te leiden, waardoor de uitgever zijn print-model hoopte te kunnen handhaven. “Maar we zijn bijziend geweest,†aldus Bob Meyers. “We lieten het na voordeel te halen uit de vele mogelijkheden die een internet-model biedt, zoals het vormen van communities. Bovendien is de online reclamesector op dit ogenblik veel sterker geworden dan enkele jaren geleden.â€
Veel uitgevers van magazines hebben zich volgens Advertising Age lange tijd op hun gedrukte gefixeerd, maar het aanhouden van grote oplages wordt steeds duurder en brengt steeds minder op. Dat heeft magazines zoals Reader’s Digest, Time en BusinessWeek eerder er al toe gebracht om hun gedrukte oplages af te bouwen. Een aantal gedrukte magazines werd zelfs compleet stopgezet.
“Maar de meeste magazines zullen op de markt blijven,†aldus Tobaccowala. “Het gaat trouwens niet meer over de magazinesector, maar over de contentsector, waar magazines één component van zijn.†Maar Andrew Swinand, woordvoerder van Starcom, zegt de beslissing van Playboy weliswaar toe te juichen, maar wijst erop dat de online inkomsten nog altijd niet opwegen tegen de inkomsten uit gedrukte oplages.
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Playboy wordt vrijgeviger