Posted by managing21 on 24th januari 2007
Meer dan de helft van de Amerikaanse internauten kijkt naar online reclamevideo’s. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Burst Media. Bovendien bleek een kwart van de ondervraagden toe te geven meer aandacht te besteden aan online reclamevideo’s, die nu ongeveer 2,6 procent van de totale online reclamemarkt zouden vertegenwoordigen.
De onderzoekers van Burst Media kwamen tot de vaststelling dat 69,5 procent van alle Amerikaanse internauten naar online video’s kijken. Bovendien herinnerde 56,3 procent zich de inhoud van een online reclamevideo die ze hadden bekeken en keek 52,7 procent daarvan de video’s helemaal uit, zelfs nadat ze wisten dat die een commerciele boodschap bevatte.
Het voorbije jaar zou voor ongeveer 410 miljoen dollar geinvesteerd zijn in online videoreclames. Dat is een groei met 82,2 procent tegenover het jaar voordien. De online videoreclames vertegenwoordigen nu ongeveer 2,6 procent van de totale online reclamemarkt. Het jaar voordien was dat nog 1,8 procent en realiseerde de sector van de online videoreclame een omzet van 225 miljoen dollar.
Posted in internet, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Internaut blijft kijken naar online reclamevideo
Posted by managing21 on 23rd januari 2007
Naarmate er meer mediakanalen gecreeerd worden – zoals de nieuwe consumer generated media – wordt de consument in steeds meer richtingen geduwd. Dat is de conclusie van de negende editie van de Simultaneous Media Usage Study van het onderzoeksbureau BIGResearch. Zo blijkt dat meer dan tweederde van de Amerikaanse ondervraagden andere media gebruiken terwijl ze televisie kijken, kranten lezen en online surfen.
Opvallend dat het luisteren naar radio het minst gepaard gaat met een ander mediagebruik (56,4 procent). “Dat moet wellicht gezocht worden in het feit dat het radiogebruik vooral gebeurt in de auto en andere mobiele situaties,” voegen de onderzoekers daar aan toe. Daarnaast stellen de onderzoekers dat de verschillende media ook een andere rol blijken te krijgen in de beinvloeding van de aankoopbeslissingen.
Er wordt opgemerkt dat dit in schril contrast staat met de uitgaven van de adverteerders. “Word-of-mouth is de meest invloedrijke mediavorm, maar daarover hebben de adverteerders weinig of geen controle, al proberen ze het kanaal wel te scannen en virale campagnes op te zetten,” merken de onderzoekers op. “Het blijft echter veel minder gemakkelijk hanteerbaar dan de conventionele reclamecampagnes.”
In de autosector is word-of-mouth het meest invloedrijke kanaal voor 34 procent van de respondenten, gevolgd door televisie (24,1 procent). In de consumentenelektronica is word-of-mouth voor 42,6 procent het meest invloedrijke kanaal, gevolgd door de gedrukte pers (34,1 procent).
Posted in reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Adverteerders zitten met handen in het haar
Posted by managing21 on 22nd januari 2007
E-mail is een belangrijke beïnvloedende factor voor de aankoopbeslissingen van consumenten. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van MetrixLab. Daarbij wordt gesteld dat veel consumenten immers hun aankoopplannen via mail bespreken en dat biedt volgens MetrixLab aan adverteerders een aantal kansen om een gericht doelpubliek te bereiken.
.
Uit het onderzoek bleek dat veel respondenten via e-mail hun privézaken, zoals uitgaan en reizen bespreken, maar ook de aankoop van financiële diensten. Zo bleek 76 procent van de mannelijke en 81 procent van de vrouwelijke respondenten sociale afspraken in hun e-mails te bespreken, zoals afspraken voor het bezoeken van films, concerten, evenementen of restaurants.
Verder bleek 41 procent van de mannende aankoop van financiële diensten via e-mai te bespreken en besprak 77 procent van de bevraagde hun reisplannen. Ook bespreekt 61 procent van de respondenten zijn opties op het vlak van onderwijs alvorens concrete plannen te maken, terwijl 71 procent van de 18-tot 35-jarigen zijn carrière bespreekt in e-mail.
Het onderzoek gaf ook aan dat 45 procent van de frequente online gebruikers van mening is dat e-mail de belangrijkste vorm van communicatie is. “Daardoor zijn word of mouth en aanbevelingen door vrienden via e-mail de sterkste beïnvloeders wanneer consumenten overwegen om een aankoop te verrichten,” voeren de onderzoekers aan.
E-mail vormt volgens de onderzoekers dus een belangrijke gelegenheid voor adverteerders om een gericht doelpubliek te bereiken op een belangrijk moment in het koopproces. Daarbij wordt opgemerkt dat advertenties van restaurants of filmmaatschappijen het beste op donderdag kunnen geplaatst worden, want dat is een tijdstip waarop consumenten mailen om afspraken te maken voor het weekend.
Posted in internet, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor E-mail belangrijk voor aankoopbeslissingen
Posted by managing21 on 17th januari 2007
Online amateurvideo’s zullen de volgende jaren een marktaandeel halen van 55 procent, maar toch slechts 15 procent van de reclamebudgetten vertegenwoordigen. Dat stelt het onderzoeksbureau Screen Digest in een rapport over de user generated online video market. Daarbij wordt opgemerkt dat Europa nog een grote achterstand op te halen heeft.
Het voorbije jaren vertegenwoordigden producties van internetgebruikers 47 procent van de totale online videomarkt. Het voorbije jaar is dan ook gekenmerkt door een explosieve groei van deze sector. De andere video’s werden aangebracht door professionele aanbieders, zoals televisiestation en nieuwsdiensten. Gesteld wordt dat het niet-professionele aandeel de volgende jaren nog licht zal toenemen tot 55 procent.
Op het gebied van reclamebestedingen zal het aandeel van amateurproducties volgens Screen Digest echter veel lager blijven. In 2010 zou dat aandeel kunnen stijgen tot 15 procent, wat een bedrag van 900 miljoen dollar zou vertegenwoordigen. Het voorbije jaar zouden amateurvideo’s ongeveer 200 miljoen dollar hebben opgeleverd.
Europa heeft volgend Screen Digest nog duidelijk een achterstand op te halen. Dat is volgens de onderzoekers mogelijk met nationaal gerichte websites en gespecialiseerde thema’s.
Posted in internet, media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Amateurvideo’s trekken weinig reclame
Posted by managing21 on 15th januari 2007
Zangeres Christina Aguilera wordt het gezicht van een nieuw parfum. Daarover hebben Procter & Gamble en de zangeres een overeenkomst gesloten. Het is de eerste keer dat Procter & Gamble daarbij tot een samenwerking komt met een beroemdheid. Eerder al was bekend gemaakt dat het concern zijn activiteiten rond schoonheidsproducten zou willen uitbreiden.
“Marktanalyst Gary Stibel van de New England Consulting Group had eind vorig jaar al aangegeven dat Procter & Gamble zijn gamme schoonheidsproducten zou willen uitbreiden,” aldus het magazine Media Post. “Enerzijds werd gedacht aan het afsluiten van contracten met bekende figuren, maar er werd ook gewag gemaakt van een eventuele grote overname.”
Procter & Gamble Prestige Products is op dit ogenblik op de markt met merken als Dolce & Gabbana, Hugo Boss, Gucci en Valentino. Het Aguilera-parfum zal zich vooral richten tot een publiek van vijftien tot vijfentwintig jaar. Eerder al zetten ook bedrijven zoals Coty, Elizabeth Arden, Avon en Estee Lauder een samenwerking op met bekende personen. Procter & Gamble zou ook de muziek van Aguilera integreren in de marketing van het product.
Posted in media & cultuur, reclame & marketing, retail | Reacties uitgeschakeld voor Christina Aguilera krijgt eigen geurtje
Posted by managing21 on 12th januari 2007
De Britse voetballer David Beckham neemt zijn sponsor Adidas mee naar de Los Angeles Galaxy, zijn toekomstige voetbalclub. Adidas heeft al een overeenkomst met de Amerikaanse Major League Soccer, maar gaat voortaan ook de nieuwe club van Beckham intensiever sponsoren. Beckham blijft volgens kenners nog altijd de meest zichtbare voetbalster.
David Beckham heeft sponsorovereenkomsten met onder meer PepsiCo, Gillette en Adidas, dat de Britse voetballer tien miljoen dollar per jaar betaald voor commerciele activiteiten. Daarnaast investeert Adidas als shirtsponsor op tien jaar tijd ook 150 miljoen dollar in de Amerikaanse voetbalcompetitie. Adidas zal nu echter ook een individuele overeenkomst tekenen met Los Angeles Galaxy.
In tegenstelling tot de New York Red Bulls, gesponsord door de gelijknamige energiedrank, zal het nieuwe team van David Beckham wellicht grotendeels zijn originele naam behouden. Beckham zelf zal op vijf jaar tijd 250 miljoen dollar kunnen verdienen, maar de club benadrukte dat een belangrijk deel daarvan uit commerciele activiteiten zal bestaan buiten het voetbalterrein.
David Beckham (31) heeft volgens kenners weliswaar een beetje aan zijn commerciele waarde ingeboet, maar blijft op het gebied van marketing toch veruit de belangrijkste voetballer de wereld. “Toen hij drie jaar geleden naar Real Madrid overstapte, verkocht de club op slag 67 procent meer merchandising,” benadrukt het magazine Advertising Age.
Beckham is ook het belangrijkste gezicht geworden van Gillette. Maar door zijn komst naar de kleinere Amerikaanse competitie en zijn vertrek uit Europa, zou hem volgens analysten in de toekomst wellicht commercieel minder interessant maken voor Gillette. Het contract tussen Gillette en Beckham loopt in het midden van dit jaar af.
De Britse voetballer verdient bij Gillette op drie jaar tijd ongeveer dertien miljoen dollar. Eén bijkomend seizoen zou hem wellicht zes miljoen dollar extra opbrengen. Dat is meer dan Gillette jaarlijks betaalt voor de rechten op het Gillette Stadium in Massachussetts. Gillette zelf wenste volgens Advertising Age geen commentaar geven op een eventuele verlenging van het contract.
Voor de Amerikaanse voetbalcompetitie is de komst van David Beckham volgens diverse bronnen echter wel een gouden zaak. “Tot nu toe had de competitie nog geen echte superster op zijn velden,” stellen ze. “Dat zal nu wel het geval zijn en kan de interesse voor het voetbal in de Verenigde Staten gevoelig opdrijven.”
Posted in reclame & marketing, sport | Reacties uitgeschakeld voor Adidas volgt Beckham naar Verenigde Staten
Posted by managing21 on 8th januari 2007
Holebi’s hebben een grotere voorkeur voor online sociale netwerken zoals FriendSter, MySpace, YouTube en Craigslist en weblogs. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van Harris Interactive en Witeck-Combs Communications. Bovendien bleek de holebi-groep ook meer open te staan voor reclame op weblogs dan heteroseksuelen.
Uit het onderzoek bleek dat 27 procent van de online holebi-bevolking actief is op YouTube, tegenover 22 procent van de heteroseksuele internetgebruikers. Ook bij Craigslist ligt het aantal holebi-gebruikers (20 procent) hoger dan heteroseksuelen (13 procent). In het algemeen is 32 procent van de online holebi’s tussen 24 en 168 uur per week actief op het internet, tegenover 18 procent bij de heteroseksuelen.
Volgens de onderzoekers behoren vele holebi’s tot de early adopters van het internet en blijven ze ook hun online activiteiten verder zetten. “Bovendien blijkt het bezoek aan sociale netwerken duidelijk tot de tweede natuur van de holebi-consument te behoren,” voeren ze aan. “Dit biedt adverteerders een belangrijk marketing-potentiel.”
Daarnaast bleek bijna een kwart van de holebi-groep ook persoonlijke weblogs te bezoeken, terwijl dat bij heteroseksuelen slechts twaalf procent bedraagt. Meer dan één op drie holebi’s bezoekt elke dag hun favoriete weblogs. Bij heteroseksuelen bedraagt dat 19 procent. Holebi’s staan volgens de onderzoekers ook opener tegenover reclame op weblogs (22 procent) dan heteroseksuelen (9 procent).
Posted in human resources, internet, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Holebi’s houden meer van sociale netwerken
Posted by managing21 on 5th januari 2007
Bedrijven gebruiken sport niet meer alleen om snel hun naamsbekendheid te vergroten, maar geven steeds vaker ook een bredere maatschappelijke invulling aan hun sponsor-activeiten. Dat stelt Maarten van Bottenburg, docent sportbusiness aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg. De oude sportsponsoring zal volgens hem wel blijven bestaan.
“Een voorbeeld van sponsoring die verder gaat dan een simpele naamsverbintenis is de Raad van Vies van Omo,” aldus Het Financieele Dagblad. Die wil kinderen stimuleren om weer opnieuw buiten te gaan spelen en zich vuil te maken.” Op een manier kan een sportsponsor volgens van Bottenburg een meer maatschappelijke rol spelen.
Dat is volgens de docent een recente evolutie. “Vroeger zette de sponsor een bord langs de velden,” merkt hij op. “Die oude vorm zal blijven bestaan, maar nu zoeken bedrijven ook de sport op en dragen daaraan bij. Dat is niet meer om snel naambekendheid te krijgen. Ze helpen de sport van onderop bevorderen. Dat gaat verder dan marketing via sport. Het gaat ook om marketing van de sport.”
Van Bottenburg verwijst in dat verband onder meer naar het sportmerk Asics, dat een hardloopcommunity heeft opgebouwd. “Een ander voorbeeld is Rabobank, dat professionele wielerploegen sponsort, maar ook op lange termijn streeft naar het aantrekken en de vorming van nieuw talent,” benadrukt de docent van de Tiburgse hogeschool.
Posted in reclame & marketing, sport | Reacties uitgeschakeld voor Sportsponsoring wordt breder
Posted by managing21 on 4th januari 2007
Ook grote bedrijven grijpen steeds meer naar het Web 2.0. Dat stelt het magazine iMedia. Onder meer Disney en Toyota hebben concrete plannen voor de uitbouw van een eigen sociale netwerksite. Het Web 2.0 lijkt een ideale manier om promotie te voeren, maar analysten wijzen erop dat dergelijke campagnes ook heel delicaat zijn, aangezien de bezoeker snel door de promotie prikt en afhaakt.
Disney-topman Bob Iger zal op de CES, de jaarlijkse elektronica- en entertainmentbeurs in Las Vegas, wellicht de site Disney.com voorstellen. Ze wordt aangekondigd als een profielsite naar het voorbeeld van MySpace en het coole van de iPod zal combineren met de magie van Disney. Maar analisten stellen dat de site heel wat beperkingen zal kennen.
Onder meer is het onmogelijk eigen content zoals foto’s, muziek of videobestanden te plaatsen. “Daardoor kan Disney naar hartenlust zijn eigen content uitbaten,” aldus het magazine Planet.nl. “Films bekijken en videogames spelen is mogelijk, al dan niet tegen extra betaling. Daarnaast wil het bedrijf ook direct dvd’s, poppen, prullaria en pretparkpakketten verkopen aan haar jonge fans.”
Disney komt met deze strategie tegemoet aan potentiele adverteerders. “Die hebben begrijpelijke koudwatervrees om hun duurbetaalde reclame te plaatsen naast puberale webuitspattingen of erger,” aldus nog Planet.nl. “Maar met deze strategie begeeft Disney zich ook op glad en dun ijs. Adverteerders zijn immers alleen geinteresseerd als het publiek massaal toestroomt en consumeert.”
Dit laatste is een probleem, want het beperken van de vrijheden doet het webpubliek meestal snel afhaken. “Bovendien werd al bewezen dat al te opzichtige promotieprojecten met een dun laagje sociale netwerking meestal geen lang leven leiden,” stipt Planet.nl nog aan. “Disney heeft daarentegen wel de troef van een ijzersterk en kindvriendelijk merk en een enorme voorraad content, merchandising en magie.”
Ook de Japanse autofabrikant Toyota is met een profielsite gestart voor de eigenaars van hybride Toyota-modellen. De website werd ontwikkeld door het reclamebureau Saatchi & Saatchi. Gebruikers kunnen onder meer diverse statistieken invoeren en redenen opgeven waarom ze hybride rijden. De site moet volgens Toyota uitgroeien tot een interactieve, milieubewuste groene webgemeenschap.
Posted in internet, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Ook grote bedrijven grijpen naar Web 2.0
Posted by managing21 on 29th december 2006
De cosmetica-branche besteedt nog altijd onvoldoende aandacht aan de oudere leeftijdsgroep. Dat stelt het magazine Kosmetiek, dat aan een aantal bedrijven uit de sector de stelling poneerde dat jongeren niet meer zo’n interessante doelgroep vormen dan vroeger het geval was. Het resultaat van die enquete was dat senioren nog altijd niet als een belangrijke doelgroep worden beschouwd.
“Ondanks de opkomst van de babyboomers met meer tijd en geld, blijft de cosmeticabranche zich richten op jongeren,” stipt Kosmetiek aan. “Zo stelden sommigen dat de primaire doelgroep bestaat uit consumenten van vijfentwintig tot veertig jaar, maar dat ook de leeftijdscategorie van achtien tot vijfentwintig jaar belangrijk is. “Innovators of early adaptors uit deze groep identificeren zich in hun exclusieve aankoopgedrag graag met 25-jarigen,” wordt er opgemerkt.
Andere respondenten merkten op dat men niet vroeg genoeg met huidverzorging kan beginnen, maar dat jongeren daar nog niet serieus genoeg mee bezig zijn. Daarom richten zij hun promotiecampagnes vooral op deze jongere leeftijdscategorie. Ook wordt opgemerkt dat jongeren heel merkbewust zijn en een steeds interessantere doelgroep vormen. Maar over de consument uit de seniorencategorie wordt niet gesproken.
Posted in gezondheid, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Cosmetica-branche vergeet senioren