managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'reclame & marketing' Category

IT-afdeling moet commercieler denken

Posted by managing21 on 29th december 2006

Binnen de bedrijven moeten de IT-afdeling en de verkoopafdeling nauwer samenwerken. Dat zeggen onderzoekers van het bureau ForceFive, gespcialiseerd in het commercialiseren van grote, interne IT-afdelingen en de relatie van de afdeling met interne klanten. ForceFive stelt immers dat de IT-afdelingen vaak te weinig gevoel hebben voor marketing en daarom te rade moeten gaan bij de verkoopafdeling.

“Veel IT-afdelingen werken te verklarend en te gedetailleerd naar de klanten toe,” citeert het magazine Automatiserings Gids het rapport van ForceFive. “De klant heeft echter helemaal geen behoefte aan de processen achter het product, maar wil alleen informatie over het product zelf. Door de IT-afdelingen meer gebruik te laten maken van marketingdisciplines, kan de afdeling commercieler gaan werken.”

Het feit dat de IT-afdeling niet commercieel en marketinggericht werkt, heeft volgens ForceFive te maken met een historische context. “De IT-afdeling moest veelal werken aan andere zaken dan de rest van het bedrijf. Hierdoor ontstond een afstand tussen de commerciele activiteiten en de IT-opdrachten. Nu is het echter belangrijk dat er weer sprake is van partnerschap tussen business en IT-afdeling.”

Door de IT-afdeling professioneler te laten draaien, kan de kloof  tussen commerciele activiteiten en IT-operaties volgens ForceFive al in belangrijke mate gedicht worden. “De IT-afdeling mag wel zelf blijven inkopen, maar er is meer communicatie nodig met de businesskant,” aldus nog ForceFive.

Posted in informatica, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor IT-afdeling moet commercieler denken

Niet elke senior is gelijk

Posted by managing21 on 29th december 2006

De consumentengroep van de ouderen is geen coherent geheel. Dat stelt Saskia van Hilst in haar eindwerk marketing management aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de Universiteit van Tilburg. Ze stelt daarbij dat de oudere consument in drie verschillende groepen kan ingedeeld worden. Retailers moeten zich dan ook bewust zijn van het verschillende karakter en de verschillende wensen van deze leeftijdscategorie.

In haar eindwerk ‘Winkelkeuzegedrag senior consumenten’ voert Saskai van Hilst aan dat er binnen de oudere consumentengroep een uiteenlopend koopgedrag kan onderscheiden worden. Zo is er een groep die hoge en duidelijke eisen stelt aan de te bezoeken winkels, zoals een passende imago en de aansluiting van winkel en product. Een tweede categorie gaat voor gunstig gelegen winkels, terwijl een nog andere groep zich bij zijn winkelkeuze vooral baseert op ervaring en zekerheid.

Saskia van Hilst stelt verder dat de groep zesigplussers steeds groter wordt en in 2042 ongeveer verdubbeld zal zijn tegenover vandaag. In Nederland betekent dat een potentieel kooppubliek van ongeveer vier miljoen mensen. In de studie wordt dan ook aangestipt dat retailers er goed zouden aan doen om steeds meer rekening te houden met de voorkeuren en het koopgedrag van deze groep.

Posted in reclame & marketing, retail | Reacties uitgeschakeld voor Niet elke senior is gelijk

Print is voor kleine budgetten

Posted by managing21 on 29th december 2006

Met kleine reclamebudgetten kiest men best voor campagnes in de gedrukte media. Met grotere financiele mogelijkheden kan men best voor televisie kiezen. Dat blijkt volgens The Journal of Advertising uit een analyse van de reclamebestedingen van het Amerikaanse leger. Maar er wordt aan toegevoegd dat nieuwe media het bestaande model grondig zullen aanpassen.

Het Amerikaanse leger besteedt per jaar ongeveer honderd miljoen dollar aan de werving van rekruten. “De gegevens van die campagnes zijn na een aantal jaren vrij beschikbaar en dat is ideaal voor onderzoek,” aldus The Journal of Advertising. “Op basis van gegevens uit begin jaren tachtig hebben onderzoekers een vergelijking gemaakt van de efficientie van verschillende media en daaruit kan een economisch model worden samengesteld.”

Interessant daarbij is volgens het magazine dat het Amerikaanse leger voor de verschillende onderdelen uiteenlopende campagnes voert en dat dus ook de mediamix per campagne verschilt. “De vergelijking wijst uit dat voor campagnes met een beperkt budget gedrukte media als het meest efficiente medium naar voor geschoven kan worden,” wordt er opgemerkt.

Wanner het budget toeneemt, komt volgens het Amerikaanse leger in eerst instantie radio in aanmerking. Naarmate de financiele mogelijkheden groter worden, begint televisie steeds interessanter te worden. De onderzoekers merken wel op dat met de komst van een aantal nieuwe media het reclamelandschap grondig aan het veranderen is. “Daardoor zullen de reclamemodellen verder moeten uitgebreidt worden,” aldus nog The Journal of Advertising.

Posted in media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Print is voor kleine budgetten

Verbod kinderreclame kost fastfood vijftien procent inkomsten

Posted by managing21 on 27th december 2006

Een verbod op kinderreclame kost de hamburger-ketens minstens tien tot vijftien procent aan inkomsten. Dat zegt Giorgio Minardi, topman van Burger King voor Noord-West Europa. Voor Burger King, de tweede grootste fastfood-keten van de wereld, zou dat in Groot-Brittannie een verlies van 140 miljoen euro per jaar betekenen.

“Burger King heeft gezworen de strijd aan te gaan met de verregaande inmenging van de overheid en de dalende fastfood-markt,” schrijft de Britse krant The Telegraph. “Minardi stelt dat reclame centraal staat in de strategie van Burger King om kinderen en hun families naar de restaurants te lokken en zegt dat de strengere regelgeving dan ook een grote impact zal hebben op de prestaties van de keten.”

Burger King heeft in Groot-Brittannie zopas zijn laatste reclamespot voor kinderen uitgezonden. “Daarin werden pinguin-speelgoedjes uit de succesfilm ‘Happy Feet’ gepromoot,” aldus The Telegraph. Burger King was in Groot-Brittannie de eerste om af te stappen van kinderreclames, nog voordat het verbod van de overheid van kracht werd.

Maar Burger King is in plaats daarvan begonnen met de promotie van calorierijke Double Whopper, hoewel juist dit soort producten veel kritiek krijgt omdat ze tot overgewicht zouden leiden en allesbehalve goed zijn voor de gezondheid. “Maar de consument begint de bemoeizucht van de overheid stilaan beu te worden,” aldus Burger King. “Het is voor Burger King belangrijk om op een luchtige manier naar buiten te treden en duidelijk te maken dat er niets mis is met een voorliefde voor een stevige hamburger.”

Burger King investeert in Groot-Brittannie ongeveer 14 miljoen euro aan reclame, waarvan één derde gericht is op kinderen. “Het wegvallen van die kinderreclame zal ons ongeveer tien tot vijftien procent van onze omzet kosten,” aldus Minardi. Dat is volgens The Telegraph meer dan in de sector algemeen wordt verwacht. “Maar een gedeelte van dat verlies zullen we kunnen goedmaken door ons op de gezinnen te richten,” stipt Burger King aan.

Minardi benadrukte ook dat Burger King in zijn restaurants speelgoed zal blijven verkopen. “Er is niets mis met onze kindermaaltijden,” voert hij aan. “Het speelgoed vormt een onderdeel van die ervaring. We denken er dan ook niet aan om daarmee te stoppen. Wel zullen we ons in de toekomst niet meer rechtstreeks tot kinderen richten.”

Posted in reclame & marketing, voeding & horeca | Reacties uitgeschakeld voor Verbod kinderreclame kost fastfood vijftien procent inkomsten

Meer dan verdubbeling voor reclamemarkt sociale netwerksites

Posted by managing21 on 22nd december 2006

Sociale netwerksites staan hoog op het prioriteitenlijstje van online marketeers. Dat zegt het onderzoeksbureau eMarketer. Volgend jaar zou volgens de onderzoekers in de Verenigde Staten 865 miljoen dollar reclamebudgetten besteed worden aan sociale netwerksites. In 2010 zou dat opgelopen zijn tot 2,15 miljard dollar.

Dit jaar worden 350 miljoen reclamedollars geinvesteerd in sociale netwerksites. Maar dat zal volgens eMarketer volgend jaar meer dan verdubbelen en verder blijven groeien tot het einde van dit decennium. “Maar dan moeten de sociale netwerksites wel werk maken van een goede return-on-investment voor de adverteerders,” stellen de onderzoekers. “Anders dreigt het kanaal snel op te drogen.”

Volgens de onderzoekers zal MySpace volgend jaar de grootste reclamebudgetten naar zich toetrekken en ongeveer zestig procent van de Amerikaanse markt voor zich opeisen. MySpace zou daarbij 525 miljoen dollar opstrijken, tegenover 180 miljoen dollar dit jaar. Volgens eMarketer zal trouwens de internationale expansie een belangrijke rol spelen in de verdere groei.

Posted in internet, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Meer dan verdubbeling voor reclamemarkt sociale netwerksites

Reclame mag best een stiefmoeder hebben

Posted by managing21 on 20th december 2006

Een reclameboodschap mag best negatieve emoties bevatten. Dat blijkt uit een studie van Milward Brown. De onderzoekers stellen dat veel adverteerders ten onrechte doodsbenauwd zijn voor het gebruik van negatieve emoties in hun reclame. De aandacht voor reclame wordt volgens de studie immers vooral bepaald door het plezier dat de reclame teweeg brengt en de betrokkenheid die opgeroepen wordt.

Veel adverteerders willen vooral positief zijn. “Dat is het devies dat in de meeste campagnes wordt gehanteerd,” aldus het magazine AdMap. “Want negatieve emoties kunnen volgens hen door de consument met het merk worden geassocieerd en dat schaadt het imago. Maar volgens het onderzoek is die vrees niet terecht. Millward Brown stelt dat de aandacht voor reclame wordt bepaald door het plezier dat de reclame teweegbrengt en de betrokkenheid die opgeroepen wordt.”

Betrokkenheid kan volgens de onderzoekers gekweekt worden door de consument te boeien met een verhaal. “Maar voor boeiende verhalen heeft men contrasten nodig,” benadrukken ze. “Dat weten verhalenvertellers als sinds de oudheid. Een sprookje kan niet zonder boze stiefmoeder of een ander slecht personage. Die wet gaat ook op voor commercials. Door bijvoorbeeld een negatieve figuur op te voeren kan de spanning in de commercial worden verhoogd, zolang aan het eind van het verhaal alles weer goedkomt.”

Posted in reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Reclame mag best een stiefmoeder hebben

Senioren belangrijk voor maatschappij

Posted by managing21 on 20th december 2006

De maatschappij profiteert volop van de toegenomen welvaart van ouderen. Dat is de conclusie van een studie van het Nederlandse ministerie van sociale zaken. Gepensioneerden passen volgens de onderzoekers immers op kleinkinderen, geven meer geld uit en gaan meerdere keren per jaar op vakantie. De onderzoekers stellen dan ook dat het bedrijfsleven er goed zou aan doen om zich meer te richten op deze koopkrachtige doelgroep.

“Volgens de cijfers kent het inkomen van ouderen een stevige groei,” citeert het Algemeen Dagblad het onderzoek. “Onder gepensioneerden heerst minder armoede dan bij vijftigers. De hogere welvaart hebben ouderen vooral aan zichzelf te danken.” De onderzoekers stellen dat de betrokken leeftijdscategorie door een betere opleiding in hogere banen met bijbehorende salarissen terechtgekomen. “Bovendien letten zij goed op hun pensioen,” merken ze op.

De ouderen hebben volgens de onderzoekers nog andere voordelen. “Omdat meer vrouwen werken, is de pensioenopbouw toegenomen,” voeren ze aan. “Veel ouderen hebben ook jaren geleden een huis gekocht en dat is nu veel meer waard geworden. Ze hebben dus een behoorlijk vermogen opgebouwd.” Dat heeft volgens de onderzoekers ook een gunstige weerslag op de economie.

Maar het is volgens de studie nog steeds niet tot iedereen doorgedrongen hoe belangrijk ouderen voor de samenleving zijn. “Vergrijzing is niet alleen een kostenpost,” benadrukken de onderzoekers. “Ouderen nemen met plezier deel aan het gewone leven. Ze hebben lang gespaard voor de oude dag en na pensionering blijven ze consumeren. Voor bedrijven is deze groep een belangrijke bron van inkomsten.”

Vergeleken met een doelgroep als jongeren, is de aandacht voor de oudere consument volgens de onderzoekers echter nog altijd zeer gering. “Dat komt omdat er bij reclamebureaus en marketingafdelingen vooral jonge mensen zitten, die zich nauwelijks in ouderen kunnen inleven,” wordt er aangevoerd. “Bedrijven denken bij leeftijdsgebonden producten als antirimpelcrèmes wel aan 50-plussers, maar niet bij leeftijdsloze spullen als elektronica.

Posted in human resources, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Senioren belangrijk voor maatschappij

Saab in zee met Documenta Kassel

Posted by managing21 on 19th december 2006

De Zweedse autoconstructeur Saab wordt één van de hoofdsponsors van het cultuurevenement Documenta 12 in het Duitse Kassel, dat volgend jaar van half juni tot eind september wordt georganiseerd. De constructeur zegt vooral gecharmeerd te zijn door het unieke en exlusieve karakter van het vijfjaarlijkse kunstevenement, dat met die eigenschappen volgens Saab perfect past bij het imago van het automerk.

Het kunstevenement Documenta wordt sinds 1955 om de vijf jaar georganiseerd. De elfde editie trok in 2002 ruim 650.000 bezoekers aan. “Documenta behoort tot de absolute hoogtepunten van de Duitse en internationale cultuurkalender,” benadrukte Willi Fey, topman van Saab Deutschland bij de ondertekening van het sponsorcontract. “Het vijfjarige karakter van het kunstgebeuren in het midden van Duitsland creeert een exclusiviteit die perfect bij ons merk past.”

Willi Fey wees erop dat het Saab-merk voor individualiteit staat en zich niet richt op de grote massa. “Ook dat is een parrallel met Documenta,” meende hij. “Vanuit de traditionele merkwaarde van Saab is dit voor ons een ideaal samengaan.” Ook Documenta-directeur Bernd Leifeld stelde opvallende gelijkenissen te zien tussen het evenement en Saab. “Voor mij is een Saab-rijder iemand die zich met een open en individuele houding en zin voor vorm en schoonheid door de wereld beweegt,” voerde hij aan. “Dat geldt evenzeer voor de typische Documenta-bezoeker.”

Posted in automotive, media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Saab in zee met Documenta Kassel

Allochtone jongere kiest voor statusgevoelig merk

Posted by managing21 on 19th december 2006

Allochtone jongeren hebben een voorkeur voor extreem statusgevoelige merken. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Nederlandse trendwatcher Carl Rohde naar de consumententrends bij Turkse, Marokkaanse en Surinaamse jongeren. Bovendien wil deze groep volgens de onderzoekers ook op hun eigen kracht aangesproken worden. Gesteld wordt dat etnomarketing daar duidelijk rekening moet mee houden.

“Een eerste trend die door de onderzoekers werd vastgesteld, was de groeiende boosheid onder allochtone jongeren,” aldus het magazine Marketing Tribune. “Dat resulteert in een voorkeur voor extreem statusgevoelige merken. Deze jongeren hebben het er niet bij te horen. Ze hunkeren in extreme mate naar merken die een groot statuselement met zich meedragen.”

Daarnaast stelt Carl Rohde dat allochtone jongeren ook vooral op hun eigen kracht willen aangesproken worden. “Ze willen duidelijk een bevestiging krijgen dat het voor hen wel mogelijk is om succesvol te zijn,” benadrukt de trendwatcher. “Maar ze willen succes bereiken zonder daarbij hun eigen cultuur te moeten verloochenen.”

Ook stelde Rohde een duidelijke band vast tussen Turkse en Marokkaanse jongeren met hun ouders. “Die band blijkt specialer en intenser te zijn dan bij autochtonen,” stipt de onderzoeker aan. “Allochtone jongeren hebben heel veel respect voor hun ouders. Ze waarderen het dat die vroeger hebben beslist om, ondanks moeilijkheden met taal en cultuur, onbaatzuchtig te kiezen voor een betere toekomst voor hun kinderen.

Posted in reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Allochtone jongere kiest voor statusgevoelig merk

Groot-Brittannie is reclamemarkt van de toekomst

Posted by managing21 on 15th december 2006

Voor de toekomst van de mobiele telefonie moet er naar Japan gekeken worden en voor die van breedband naar Zuid-Korea. Maar voor een inzicht over het toekomstig reclamemodel moet er volgens Eric Schmidt, topman van Google, gekeken worden naar Groot-Brittannie. Schmidt stelt daarbij dat Groot-Brittannie een aantal opvallende kenmerken heeft die wellicht in de toekomst ook in de rest van de wereld zullen opgemerkt kunnen worden.

Eric Schmidt stelt dat Groot-Brittannie in de eerste plaats een snel groeiende online reclamemarkt kent, die goed is voor veertien procent van alle Britse reclamebestedingen. Wereldwijd vertegenwoordigt de online sector slechts vijf procent van alle reclamebestedingen. Groot-Brittannie zag zijn online reclamemarkt tijdens de eerste helft van dit jaar met veertig procent groeien. Groot-Brittannie is volgens het bureau MindShare Interaction op dit ogenblik uitgegroeid tot marktleider van online reclame.

Dat is volgens het magazine The Economist gedeeltelijk te wijten aan de Britse staatsomroep BBC, die geen reclame heeft. Daardoor besteden Britse bedrijven minder in televisie-reclame dan in landen met grote commerciele zenders. Daardoor zijn er meer middelen om te besteden aan andere reclamevormen en de jongste jaren is dat vooral naar de online sector gegaan. De Britse televisiereclame zou dit jaar een achteruitgang kennen van 2,4 procent en het volgend jaar op datzelfde niveau blijven. Volgens reclamegoeroe Martin Sorrell zal de online sector in Groot-Brittannie al twintig procent van de reclamemarkt in handen hebben. In ander landen zal dat pas veel later zijn.

Een andere troef is de goede verspreiding van breedbandinternet in Groot-Brittannie, waar nu ongeveer 47 procent van alle internetaansluitingen uit breedband bestaan, tegenover 44 procent in de Verenigde Staten en 33 procent in Duitsland. “Klanten met breedband zijn geneigd om meer online te shoppen dan modem-gebruikers,” aldus nog The Economist. In Groot-Brittannie kende de online retailverkoop tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een groei met veertig procent tegenover het jaar voordien. De adverteerders raken er ook van doordrongen dat de Britse consument meer online doorbrengt, met een gemiddelde van ongeveer 23 uur per week. In de Verenigde Staten is dat 14 uur per week.

Ook wordt er opgemerkt dat de meerderheid van de reclame-inkomsten bestaat uit pay-per-click, waardoor adverteerders alleen betalen wanneer de consument op een reclame drukken en er dus vertrouwen kunnen hebben dat hun campagne de juiste doelgroep bereikt. Daarnaast is Groot-Brittannie volgens het magazine ook een homogene markt, zodat adverteerders hun campagnes niet hoeven aan te passen aan de verschillende regio’s van het land. Ook schakelt het land vrij snel over naar digitale televisie, waardoor het online reclamemodel ook snel kan overgezet worden naar televisie.

Tenslotte merkt The Economist op dat de Britse consument ook relatief enthousiaste internetbezoeker is via mobiele telefonie, al is er nog een grote achterstand tegenover een aantal Aziatische landen. Maar dat betekent dat ook nieuwe advertentiemodellen voor gsm-toestellen kunnen uitgetest worden. Volgend jaar komt er zelfs Blyk, een nieuwe gsm-dienst voor jongeren, op de Britse markt. Elders in Europa zal die pas later worden ingevoerd.

Posted in internet, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Groot-Brittannie is reclamemarkt van de toekomst