managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'media & cultuur' Category

Mobiele televisie moet hindernissen overwinnen

Posted by managing21 on 2nd oktober 2007

Tegen 2012 zullen er wereldwijd nagenoeg 120 miljoen gebruikers zijn van mobiele televisie. Op dit ogenblik zijn er amper 12 miljoen gebruikers. Dat blijkt uit een onderzoek van Juniper Research. De omzet van de sector zal over vijf jaar een bedrag genereren van 12 miljard dollar, tegenover 1,4 miljard dollar dit jaar. Maar de aanbieders blijven volgens de onderzoekers met een aantal hindernissen geconfronteerd, zowel technologisch als wettelijk.

Juniper Research stelt dat de Verenigde Staten in 2012 de belangrijkste markt voor mobiele televisie zullen zijn, gevolgd door Japan en Italië. Volgens de onderzoekers zal het aanbod streaming programma’s een steeds groter complement vormen voor de normale mobiele uitzendingen. Streaming zal vooral ten goede komen aan de long tail van programma’s die een minderheid van het kijkerspubliek aanspreken.

De inkomsten zullen vooral gegenereerd worden door abonnementen en pay-per-view. Reclame zal volgens de onderzoekers slechts voor supplementaire inkomsten zorgen. “Maar technologisch zullen nog een aantal standaarden moeten duidelijk afgelijnd worden,” stipt Juniper Research aan. Ook moeten fabrikanten ervoor zorgen dat mobiele apparaten zo snel mogelijk standaard uitgerust worden met technologie voor mobiele televisie.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele televisie moet hindernissen overwinnen

Soap bedreiging voor energievoorziening

Posted by managing21 on 28th september 2007

De Braziliaanse bevolking is gek van soaps. Dat heeft bij de Braziliaanse energieleveranciers de alarmbellen doen rinkelen. Indien er niet tijdig geanticipeerd wordt, zou één van die soaps volgens woordvoerders van een aantal Braziliaanse energieleveranciers immers voor een dergelijk energieverbruik kunnen zorgen dat het elektriciteitsnet overbelast zou raken en daardoor het hele land zonder elektriciteit zou kunnen zetten.

De Braziliaanse televisieproducent TV Globo zegt dat de ontknoping van de telenovela ‘Tropical Paradise’ 90 procent van alle Braziliaanse huisgezinnen aan de beeldbuis kluistert. Dat zorgt voor problemen bij de Braziliaanse elektriciteitsleveranciers. Ze vrezen vooral een gigantische stijging in het elektriciteitsverbruik onmiddellijk na het einde van het populaire programma.

“Wanneer de laatste aflevering is afgelopen, zullen al die miljoenen kijkers uit hun zetel opstaan, de verlichting in de woonkamer aanzetten, naar de koelkast lopen om een biertje te drinken of een maaltijd in de microgolfoven zetten,” aldus een woordvoerder van een elektriciteitsmaatschappij tegenover het persbureau Associated Press. “Daarvoor zal een enorme hoeveelheid elektriciteit nodig zijn.”

In Brazilië wordt de elektriciteitscapaciteit meestal opgedreven bij uitzendingen van voetbalwedstrijden. Telenovelas zijn in Brazilië echter bijzonder populair. De verhaallijnen halen er dikwijls de frontpagina’s van de kranten en de acteurs zijn gegeerde onderwerpen voor roddelbladen en straatgesprekken.

Posted in energie, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Soap bedreiging voor energievoorziening

Hoogopgeleide kiest voor alternatieve nieuwssite

Posted by managing21 on 28th september 2007

Hoogopgeleiden ruilen krantensites in voor typisch online nieuwssites. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van Esther de Waal, wetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast stelt de onderzoekster dat webversies van kranten minder bijdragen aan het bewustzijn van lezers dan papieren kranten. Die conclusie noemt ze zorgwekkend, aangezien krantensites als alternatief voor papieren versies worden beschouwd.

“Consumenten die zowel de papieren krant als de digitale versie bekijken, halen volgens onderzoekers van het bureau TNS Nipo meer beleving uit hun krant,” aldus het magazine Adformatie. “Lezers die zowel de krant als de website bekijken, zijn volgens onderzoekers enthousiaster over de papieren krant en praten daar meer over. Dat gaat ook op voor de reclames in de krant.

De papieren krant wordt volgens TNS Nipo vooral gelezen voor achtergrondinformatie, terwijl de websites overwegend worden gelezen om op de hoogte te blijven van het meest actuele nieuws. Esther de Waal, onderzoekster aan de Universiteit van Amsterdam, meent dat webversies van kranten minder bijdragen aan het bewustzijn van lezers dan papieren kranten. Verder stelt ze dat de scores in beleving van dagbladsites nauwelijks afwijken van andere nieuwssites.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Hoogopgeleide kiest voor alternatieve nieuwssite

China weert sexy reclame

Posted by managing21 on 26th september 2007

Op Chinese radio en televisie mag in de toekomst geen seksueel suggestieve reclame meer getoond worden. Dat heeft de Chinese Staatsadministratie voor Radio, Film en Televisie bekend gemaakt. Daarbij wordt opgemerkt dat ook reclame voor seks-gerelateerde producten zoals potentiemiddelen, condooms en erotisch speelgoed voortaan verboden is. Overtreders riskeren volgens de Chinese overheid zware straffen. China heeft volgens sommigen angst voor het ontstaan van nieuwe rolmodellen.

De Chinese overheid stelt dat dergelijke reclamecampagnes de maatschappelijke normen ondermijnen. Om dat tegen te gaan, werd volgens het officiële Chinese persbureau Xinhua een verbod ingelegd op alle vulgaire reclame. Het gaat daarbij onder meer ook over reclame voor borstvergrotingen en lingerie. “Seksueel suggestieve reclame misleiden het publiek en brengen schade toe aan de openbare gezondheid, maar ondergraven ook de maatschappij en de moraliteit,” aldus Xinhua.

Bovendien beweert de Chinese overheid dat dergelijke praktijken de radio- en televisie-industrie in diskrediet brengen. Mediabedrijven die de nieuwe regels niet volgen, riskeren volgens het persbureau veroordeeld te worden tot zware straffen. “De Chinese regelgeving rond radio en televisie wordt steeds strenger,” aldus BBC News. “Onlangs werd nog een talentshow verboden omdat hij te vulgair zou zijn, terwijl ook strikte beperkingen werden opgelegd aan Idool-achtige programma’s.”

Volgens critici is de verstrenging van de Chinese houding ingegeven door een vrees dat uit die reclamespots een nieuw rolmodel zou kunnen ontstaan voor de Chinese jongeren.

Posted in media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor China weert sexy reclame

Bedrijven moeten van beroemdheden blijven

Posted by managing21 on 26th september 2007

Bedrijven pakken graag uit met beroemdheden als uithangbord, maar in veel gevallen komen ze bedrogen uit. Dat zegt de Amerikaanse reclamespecialiste Cathy Yingling van het communicatiebureau Young & Laramore. De reclamespecialiste vreest dat dergelijke samenwerkingen in veel gevallen niet het gewenste resultaat opleveren en zelfs ten koste gaan van het merk of het product.

“Er is nog nooit zoveel mediabelangstelling geweest voor beroemdheden, waardoor het voor marketeers bijna onweerstaanbaar wordt om zich te engageren met dergelijke superbekende figuren,” stipt Cathy Yingling aan in het magazine Advertising Age. “Maar naarmate steeds meer beroemdheden in ongenade vallen – denk maar aan Britney Spears of Kate Moss – lijken de voordelen niet meer op te wegen tegen de nadelen.”

Cathy Yingling zegt dat het niet enkel gaat over de vrees dat de beroemdheid waarmee men in zee is gegaan afgesloten, in een schandaal zou betrokken raken, maar ook om het feit dat die beroemdheid daarbij het product compleet zou overschaduwen. “Door alle geruchten rond de schandalen, verdwijnt de promotie voor het product of het merk volkomen in de schaduw,” benadrukt ze aan. “Op die manier leveren ze weinig meerwaarde.”

Vooral minder bekende merken dreigen bij een samenwerking met een beroemdheid volgens Cathy Yingling volledig in de schaduw te verdwijnen. “Een wereldmerk zoals Nike kan dergelijke klappen opvangen, maar kleinere spellers kunnen het zich niet veroorloven om extra middelen in te zetten indien er een incident opduikt,” voert ze aan. “Sommigen zullen zich daar zelfs nooit meer kunnen van herstellen.”

Bovendien wordt volgens Yingling tegenwoordig elke beroemdheid blijkbaar als een goede beroemdheid beschouwd. “Louis Vuitton wierf Mikhail Gorbachev voor een reclame in Vogue,” geeft ze als voorbeeld. “Gorbachev zorgde er wel voor dat de Sovjet-Unie in elkaar is gestort, maar zal hij iemand kunnen verleiden om een luxeproduct te kopen? Het is beter om echte, geloofwaardige experts in te huren als uithangbord en het product de ster laten zijn.”

Posted in media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Bedrijven moeten van beroemdheden blijven

Games gaan steeds meer online

Posted by managing21 on 25th september 2007

Het internet zal steeds belangrijker worden voor de gamesindustrie. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Strategy Analytics. De wereldwijde online gamesmarkt realiseert op dit ogenblik een jaaromzet van 4 miljard dollar, maar zal volgens het rapport de volgende vijf jaar wellicht drie keer groter worden. Vooral van de online multiplayer-spelen zoals World of Warcraft wordt een grote invloed verwacht.

Op het gebied van omzet is de online gamesindustrie al de grootste speler op het gebied van de online entertainmentsector, voor muziek en video. De online gamesindustrie zal volgens het magazine MarketingCharts de volgende vijf jaar telkens met 25,2 procent groeien. In 2011 zal de sector volgens de onderzoekers ongeveer één derde van de totale softwaremarkt voor computergames vertegenwoordigen.

De snelle groei van digitale distributie voor computer- en consolegames zal volgens Strategy Analytics de weg vrijmaken voor de online versies van topgames die tot nu toe alleen in het fysieke retailkanaal beschikbaar maken. “Vooral de verdere wereldwijde doorbraak van breedband zal daarbij een grote stimulans betekenen,” aldus de onderzoekers. “Bovendien liggen hier aantrekkelijke winsten te wachten, terwijl ook de online verkoopmogelijkheden die markt zullen ondersteunen.”

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Games gaan steeds meer online

Telefoon wordt reclamemedium

Posted by managing21 on 24th september 2007

Met de opgang van de internettelefonie wordt het ook mogelijk om het medium te gebruiken voor reclame. Het Amerikaanse bedrijf Pudding Media heeft immers een dienst voor internet-telefonie gelanceerd die ondersteund wordt door reclame, gebaseerd op de inhoud van de gesprekken die de individuele correspondenten met elkaar voeren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van spraakherkenningstechnologie.

Aan de hand van de inhoud van een gesprek, wil Pudding Media gerichte reclame plaatsen op de schermen van de betrokken correspondenten. “Wanneer mensen met elkaar telefoneren, doen ze meestal ook nog iets anders,” vertelde Ariel Maislos, topman van Pudding Media. “Velen slaan aan het doodelen of surfen op het internet. Met Pudding Media krijgen ze iets voorgeschoteld dat relevant is binnen hun telefoongesprek.”

De Amerikaanse krant The New York Times wijst daarbij op de dunne grens tussen gerichte reclame en inbreuk op de privacy. “Maar Pudding Media zegt dat hun praktijken identiek zijn aan wat Google doet met e-mail,” aldus de krant. “Toch hebben ook binnen de reclamesector veel mensen hun bedenkingen. Ze wijzen op de noodzaak aan voorzichtigheid, want met elke technologische vooruitgang wordt de reclame steeds meer indringend.”

Pudding Media zegt de privacy-problemen grondig aangepakt te hebben. “Er worden geen gegevens opgeslagen over de inhoud van de telefoongesprekken,” aldus Maislos. “De reclame slaat alleen op de inhoud van het lopende gesprek en is ook slechts actief zolang het gesprek duurt. Bovendien richten wij ons vooral op jongeren, die minder strikt zijn rond privacy-aangelegenheden.”

Het bedrijf voegt er aan toe dat uit tests is gebleken dat de inhoud van de reclame de neiging had om het verloop van het gesprek te helpen bepalen. “De conversatie veranderde naarmate de reclame die op het scherm verscheen,” aldus Maislos. “Onze mogelijkheid om de conversaties te beïnvloeden, was opmerkelijk.”

Posted in internet, media & cultuur, reclame & marketing, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Telefoon wordt reclamemedium

Computerspelletjes zijn geen verloren tijd

Posted by managing21 on 19th september 2007

In tegenstelling tot wat velen denken, zijn computerspelletjes geen verloren tijd en een hersenloos vermaak met verslavingsgevaar. Ze vormen in tegendeel een training voor het menselijk brein. Dat stellen onderzoekers aan de Universiteit van Utrecht. Daarover wordt door de Nederlandse universiteit volgende maand een lezingenreeks gehouden. Bovendien is het games volgens de onderzoekers ook goed voor de persoonlijke ontwikkeling.

“Computerspellen worden steeds meer ingezet in het onderwijs en managers, artsen en politieagenten zijn ervan afhankelijk om sommige gevaarlijke praktijksituaties te oefenen,” aldus de onderzokers. “Ook is het mogelijk veel geld te verdienen als makelaar in de virtuele wereld van Second Life en serieuze kampioenschappen in het karakterspel World of Warcraft te spelen.”

Dat zijn volgens hen tekenen van de onstuitbare opmars van games. “De game-industrie vertegenwoordigt een enorme economische waarde en is nu al een wezenlijk en innovatief onderdeel van de mondiale media-industrie,” stellen de onderzoekers. “Het spelen van computerspelletjes blijkt ook nog gewoon goed voor de persoonlijke ontwikkeling. Men leert via games zichzelf kennen, men ontmoet anderen en het is een gezonde uitlaatklep.”

Meer informatie over de lezingen zijn te verkrijgen op de website www.sg.uu.nl. De lezingen staan open voor iedereen.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Computerspelletjes zijn geen verloren tijd

Condoom is niet voor prime time

Posted by managing21 on 17th september 2007

De Amerikaanse televisie brengt meer seks op het scherm, zelfs in prime time, maar dat weerspiegelt zich niet in extra reclame van fabrikanten van anticonceptiva. Tot groot ongenoegen van de condoomproducenten werd zelfs een reclamecampagne voor het Trojan-condoom geweigerd. Er wordt daarbij gewag gemaakt van een dubbele moraal, want reclame voor de potentiepil Viagra kan wel ongebreideld op het telvisiescherm komen.

“Seksuele content nam vorig jaar 22 procent van de prime time-programmering van de Amerikaanse televisiesector in beslag,” aldus het magazine Advertising Age. “Uit onderzoek is gebleken dat het aantal scènes met een seksuele inhoud sinds 1998 nagenoeg is verdubbeld. Dat alles zou goed moeten zijn voor de producenten van anticonceptiva. Maar in werkelijkheid valt daar weinig van te merken.”

In juli weigerden CBS en Fox nog een reclamecampagne voor Trojan-condooms. “Ze hadden teveel twijfels over de inhoud van de campagne,” aldus Advertising Age. “Volgens een schrijven aan Trojan stelde Fox dat de reclame tezeer gericht was op het anticonceptiva-element in plaats van op een gezondheidseffect. Er werd Trojan gevraagd de inhoud van de reclamespot te veranderen, maar daar ging de condoomfabrikant niet op in.

“Wij proberen met verantwoordelijkheidsbesef te werken,” reageerde Pam Piligian, woordvoerder van Durex-advertentiebureau Fitzgerald, tegenover het magazine. “Maar dat woord heeft blijkbaar voor programmamakers een andere inhoud dan voor adverteerders. Er wordt hier met een dubbele norm gewerkt.” Trojan heeft zijn campagne inmiddels met gratis exemplaren gericht op de Amerikaanse studentenbevolking.

“In de Verenigde Staten lijden 56 miljoen mensen aan een ongeneeslijke seksueel overdraagbare ziekte en er zijn jaarlijks 3 miljoen ongewenste zwangerschappen, waarvan er de helft eindigen in een abortus,” stipt Trojan-marketingman Jim Daniels aan. “Toch kan men wel adverteren voor het potentiemiddel Viagra en voor het herpesmiddel Valtrex, maar niet voor condooms.”

Posted in gezondheid, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Condoom is niet voor prime time

McPaper is kwarteeuw oud

Posted by managing21 on 17th september 2007

De beroemde Amerikaanse krant USA Today heeft zijn 25ste verjaardag gevierd. De krant betekende bij zijn introductie op de Amerikaanse markt een enorme breuk met de Amerikaanse krantentradities. USA Today gaf immers de voorkeur aan kleur en micro-artikels en liet de sensationele primeren boven het ernstige nieuws. De krant werd daarvoor spottend de McPaper genoemd, maar heeft een enorme invloed gehad op de Amerikaanse krantenmarkt.

“USA Today is nog altijd luchtiger dan de meeste van zijn Amerikaanse concurrenten, maar heeft een zware invloed gehad op de Amerikaanse krantenmarkt, waardoor vele andere dagbladen eveneens kortere artikels begonnen te schrijven, overschakelden naar kleur, meer sportverslaggeving brachten en meer beelden en grafieken begonnen te gebruiken,” schrijft The New York Times.

Er wordt echter gesteld dat USA Today zelf ook meer ernstige artikels is beginnen te schrijven en meer ruimte is gaan vrijmaken voor de belangrijkste nieuwsfeiten. “Er is nog wel een verschil met de andere kranten, maar de kloof is veel kleiner geworden,” aldus Allen H. Neuharth, de oprichter van USA Today, die met een oplage van 2,3 miljoen exemplaren het grootste dagblad van de Verenigde Staten is geworden, maar net zoals zijn concurrenten lijdt onder de druk van het internet.

USA Today was in eerste instantie gericht op zakenreizigers, want de helft van de oplage werd verspreid in hotels. De tweede groep waren mensen die verhuisden en die nog nieuwsgierig waren naar nieuws uit hun vroegere woonplaast. De krant leed tijdens zijn eerste decennium een verlies van ongeveer één miljard dollar. Inmiddels heeft USA Today met nagenoeg tien miljoen unieke bezoekers per maand na The New York Times ook de tweede grootste online krantensite.

USA Today ging van start op 15 september 1982. De krant werkte in de beginjaren vooral met jonge en onervaren journalisten, die dikwijls geleend waren bij een aantal zusterkranten, die de weddes van hun gedetacheerde redactieleden in veel gevallen bleven betalen. Neuharth zegt zijn ideeën bij de Amerikaanse televisie gehaald te hebben.

Op de eerste dag was het verschil met de andere Amerikaanse kranten al duidelijk te merken. Die openden met het nieuws over de moord op de Libanese kandidaat-president Bashir Gemayel. USA Today had daar slechts een kort berichtje over, maar pakte uit met een grote foto van een vliegtuigongeval in Spanje. Aangezien de krant een positieve benadering moest hebben, luidde de titel ‘Mirakel: 327 overlevenden, 55 doden’.

De rest van de pagina behandelde uitgebreid de dood van Prinses Grace van Monaco. Binnen het jaar verkocht USA Today een oplage van 800.000 exemplaren. Bij de dood van prinses Diana van Engeland, vijftien jaar later, werd het trouwens door alle Amerikaanse kranten als normaal beschouwd om met dat tragische nieuws te openen. In 1993 boekte USA Today, dochter van uitgeverij Gannett, voor het eerst winst. De krant had toen een oplage van 1,6 miljoen exemplaren.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor McPaper is kwarteeuw oud