Posted by managing21 on 25th september 2006
Tegen 2012 zullen de meeste Europese landen een breedbandpenetratie kennen van tachtig tot negentig procent. Dat is de stelling van een studie van het onderzoeksbureau Arthur D. Little. Dat betekent volgens de onderzoekers dat de strijd om de consument vooral geleverd zal worden op het vlak van content en diensten.
“De recente evolutie toont volgens Arthur D. Little aan dat breedband in Europa over enkele jaren gemeengoed zal geworden zijn,” stipt het magazine Silicon Republic aan. “Dat betekent dat de strijd voor de consument niet meer uitgevochten zal worden op het vlak van toegankelijkheid, maar wel met de aangeboden content en diensten.”
Volgens de onderzoekers zal voor de operatoren het gemiddelde inkomen per gebruiker de eerstvolgende jaren zal dalen, maar daarna zullen er volgens hen door nieuwe toepassingen met supersnelle verbindingen weer nieuwe groeimogelijkheden opduiken. Er wordt vooral een groei verwacht in innovatieve breedbanddiensten, hoogstaande videotoepassingen en een samengaan van vaste en mobiele verbindingen.
De onderzoekers verwachten dat de traditionele aanbieders van infrastructuur en diensten in de toekomst ook meer concurrentie zullen krijgen van Google, MSN en Apple, die volgens hen van de groei eveneens de vruchten zullen kunnen plukken. De concurrentie tussen die twee groepen zal volgens Arthur D. Little intens zijn, maar ook tot samenwerkingen en convergenties leiden.
De nieuwe technologieën zullen volgens de onderzoekers vooral afkomstig zijn van Very high-speed Digital Subscriber Line (VDSL), kabel en glasvezel. “Omwille van zijn superioriteit zal VDSL wellicht aan het langste eind trekken,” stippen ze aan. “Kabel zal wellicht profijt halen uit nieuwe videodiensten, terwijl glasvezel waarschijnlijk op lokaal vlak een aantal troeven heeft, op voorwaarde dat er meer wordt aangeboden dan een grotere bandbreedte.”
Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Strijd om de consument gebeurt met content
Posted by managing21 on 24th september 2006
Er is bijzonder weinig interesse in televisie voor mobiele telefoons. Dat blijkt uit een Nederlands marktonderzoek van TNS Nipo. Daarbij wordt opgemerkt dat er ook wel wat bezwaren op te sommen zijn tegen televisie op het gsm-toestel. Maar het bedrijfsleven heeft wel groot vertrouwen in de toekomst van het medium, dat hen grote voordelen kan opleveren.Â
Uit het onderzoek van TNS Nipo bleek dat nemand van de ondervraagden behoefte had aan televisie op hun gsm-toestel. “Daarvoor zijn verscheidene redenen voor aan het voeren,” stipt het NRC Handelsblad aan. “In de eerste plaats werkt de technologie nog niet naar behoren. Bovendien wordt het een dure dienst, terwijl de kijker genoeg alternatieven heeft.”
Toch zien adverteerders in de toepassingen grote mogelijkheden en lijkt de komst van mobiele televisie onafwendbaar. “Dit komt omdat drie grote bedrijfssectoren er belang bij hebben,” aldus de Nederlandse krant. “Dat geldt zeker voor de gsm-fabrikanten en telecombedrijven. Bewegende beelden zorgen voor veel dataverkeer en dus voor veel nieuwe omzet.”
Ook de televisiesector heeft belang bij de verdere ontplooiing van het nieuwe medium. “Grote tv-zenders zullen in de toekomst dankzij mobiele televisie perfect kunnen weten wie er naar hun programma`s kijkt,” wordt er opgemerkt. Maar ook de grote adverteerders hebben volgens de onderzoekers belang bij mobiele televisie. “Het product biedt immers de mogelijkheid op een persoonlijke communicatie met de klant,” voeren ze aan.
Het NRC Handelsblad voert daarbij aan dat het vertrouwen van de betrokken sectoren in mobiele televisie bijzonder groot is. “Zij zijn ervan overtuigd dat wanneer het product er eenmaal is, consumenten het op grote schaal zullen gebruiken,” aldus nog de Nederlandse krant.
Posted in media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Weinig interesse in mobiele televisie
Posted by managing21 on 23rd september 2006
Een internationaal consortium van een aantal grote telecombedrijven heeft het Next Generation Mobile Networks Initiative (NGMI) opgericht. Dat moet instaan voor de ontwikkeling van een gezamenlijke standaard voor de vierde generatie mobiel breedbandverkeer (4G). Bovendien moet het een aantal problemen rond de huidige technologieën kunnen oplossen.Â
De 4G-technologie moet volgens de ontwikkelaars beduidend geavanceerder zijn dan de huidige 3G-toepassingen, die eigenlijk een verdere evolutie vormen van 2G-ontwikkelingen, zoals het Universal Mobile Telecommunications System (UMTS). Aan het consortium wordt onder meer deelgenomen door Vodafone, Orange (France Telecom), NTT DoCoMo, Sprint Nextel en China Mobile.
De samenwerking kan volgens Vodafone bevorderen dat fabrikanten bestaande netwerkinfrastructuur en radiospectrum kunnen hergebruiken. Ook is het de bedoeling om de intellectuele eigendomsrechten beter te regelen dan nu het geval is. Tevens hopen de deelnemers in een vroege ontwikkelingsfase de certificering van toestellen goed te organiseren, zodat het introduceren van nieuwe apparaten in de toekomst makkelijker zal verlopen.
Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor NGMI werkt aan 4G-standaard
Posted by managing21 on 23rd september 2006
Een aantal belangrijke mobiele operatoren hebben een overeenkomst gesloten om te onderzoeken hoe het gebruik van schadelijke stoffen bij de productie van mobiele telefoons kunnen beperkt worden. Ook wil de alliance het gebruik van schadelijke en milieu-onvriendelijke materialen stopzetten.Â
Het initiatief is afkomstig van onder meer Nokia, Motorola, Panasonic, France Telecom, Intel en Vodafone. Ze willen niet alleen het gebruik en vrijkomen van schadelijke producten tegengaan, maar het ook aantrekkelijker maken om oude mobiele telefoons te recycleren. Tevens willen de bedrijven ook zorgen voor een betere informatieverstrekking, zodat de klant zich bewuster zou worden van zijn leefomgeving.
Greenpeace publiceerde eerder een rapport waaruit bleek dat vooral het Amerikaanse Motorola en de Chinese computerfabrikant Lenovo te weinig rekening houden met het milieu. Beide producenten zouden zich volgens de milieuorganisatie onvoldoende inspannen om producten terug te nemen en te recyclen. Greenpeace was wel tevreden over de milieuprestaties van Nokia en Dell.
Posted in milieu, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele sector wil groene apparaten
Posted by managing21 on 20th september 2006
Europese bedrijven kiezen massaal voor internettelefonie. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Forrester. Amper 16 procent van de ondervraagde bedrijven gaf aan deze trend niet te willen volgen. Dat is meer dan een halvering tegenover vorig jaar, toen 37 procent het nut van internettelefonie niet inzag.
Ongeveer 40 procent van de Europese bedrijven zegt dit jaar van de implementering van VoIP-technologieën een prioriteit te hebben gemaakt. Bij 11 procent is die overschakeling van klassieke telefonie naar IP-technologie al afgerond. Nog eens 30 procent zegt dit volgend jaar te willen doen.
Verder bleek dat 47 procent van de betrokken bedrijven dit jaar zijn investeringen op het gebied van VoIP-toepassingen te willen verhogen. Vorig jaar was dat nog 30 procent. Nagenoeg één op drie Europese bedrijven zegt tegen eind dit jaar een oplossing uit te zullen werken om hun mobiele en draadloze netwerken op elkaar af te stemmen. Zestig procent zegt de mogelijkheden op dat vlak te bestuderen.
Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Europese bedrijven kiezen massaal voor IP-telefonie
Posted by managing21 on 12th september 2006
Internetgigant Yahoo biedt voortaan gratis groepsconferenties aan voor zijn gebruikers van instant-messaging en internettelefonie. Daarbij wordt samengewerkt met het Amerikaanse Vapps, een leverancier van conferentie-diensten en bijhorende apparatuur. Vapps sloot in juni al een gelijkaardig contract met het internettelecom-bedrijf Skype, marktleider met meer dan honder miljoen gebruikers.Â
De dienst ConFreeCall kan gedownload worden op Yahoo Messenger with Voice en moet toelaten dat gratis online groepsconferenties kunnen gehouden worden. De service is een aanvulling op bestaande diensten voor tekst, geluid en foto’s. Het instant-messaging aanbod van Yahoo telt ongeveer 80.000 klanten. Vapps (Voice over Internet Applications) zegt dat het gratis conference calls kan aanbieden met een hoge kwaliteit voor ongeveer vijfhonderd deelnemers.
Daarbij kan een moderator onder meer het volume controleren, sprekers onderbreken, deelnemers aankondigen en de gesprekken opnemen. Vapps biedt daarbij betalende extra diensten aan, zoals het opnemen en terugspelen van de conferentie en een onafgebroken technologische ondersteuning. Vapps zegt tienduizenden gebruikers te hebben voor zijn bestaande conferentiediensten. Daarbij werd een prijs aangerekend van ongeveer 36 dollar voor tien deelnemers.
Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Gratis online conferenties bij Yahoo
Posted by managing21 on 10th september 2006
Er wordt veel gesproken over triple play – het aanbieden van televisie, telefonie en internet over één abonnement – maar de daadwerkelijke vraag blijft nog altijd vrij beperkt. Dat blijkt ook uit een studie van het Nederlandse onderzoeksbureau Acxiom. Amper één op tien consumenten geeft aan te overwegen om in de toekomst over te stappen op een dergelijk totaalaanbod.Â
“Het aanbieden van televisie, telefonie en internet over één abonnement is de laatste tijd veel in het nieuws,” aldus het magazine Marketing Tribune. “Voorlopig lijkt echter slechts tien procent van de mensen dit totaalaanbod werkelijk te overwegen.” Bovendien is er volgens het magazine duidelijk sprake van een heel specifieke doelgroep die in triple play is geïnteresseerd.
“Onderzoeksbureau Acxiom stelt dat voornamelijk de hoogopgeleide, goed verdienende en gadgetlievende groep tweeverdieners interesse heeft,” voert Marketing Tribune aan. “Daarnaast is ook de groep eveneens hoogopgeleide jonge ouders met een goede financiële draagkracht geïnteresseerd.” Aanbieders van triple play doen er volgens het magazine dan ook goed aan om deze groepen heel gericht te benaderen.
Posted in internet, media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Triple play vooral voor hoog opgeleiden
Posted by managing21 on 4th september 2006
Veertig procent van alle mobiele apparatuur die op Britse luchthavens de voorbije zomer werden achtergelaten, worden nooit teruggevraagd. Dat blijkt uit een onderzoek van de mobiele beveiliger Pointsec. De onderzoekers stellen daarbij dat de Britten blijkbaar veel nonchalanter met hun toestellen omspringen dan andere Europeanen en Australiërs.Â
“Elke dag worden er op de afdeling van verloren voorwerpen van de Londense luchthaven Heathrow ongeveer vijf laptops en tien gsm-toestellen binnen gebracht,” schrijft het magazine The Register. “Maar amper zestig procent van de rechtmatige eigenaars komt ooit opdagen.” De rest gaat na drie maanden naar locale veilinghuizen. Heathrow veilt op die manier elk jaar ongeveer 730 laptops en 1.460 mobiele telefoons.
Sinds de terroristische dreiging van de voorbije maand de Britse luchthavenautoriteiten tot strengere veiligheidsmaatregelen heeft aangezet en passagiers hun draagbare computers niet langer in hun handbagage mogen meenemen, is het aantal verloren laptops dramatisch gestegen. “Het lijkt alsof passagiers liever een schadeclaim indienen bij hun verzekering dan het verlies zelf proberen op te lossen,” aldus nog The Register.
Pointsec voegt er aan toe dat ook dit een veiligheidsprobleem betekent. Op sommige computers staat immers vertrouwelijke en zakelijke informatie die dan door anderen kan gelezen worden. “Eén op vier van de verloren toestellen heeft geen enkele veiligheidstechnologie geïnstalleerd,” stipt het rapport aan. “Dat kan zware gevolgen hebben wanneer de gegevens in handen vallen van dieven van identiteitsgegevens.”
Volgens Pointsec gaan Britten blijkbaar veel nonchalanter op met hun toestellen dan anere Europeanen. In Zweden wordt honderd procent van alle laptops gerecupereerd door hun eigenaars, op uitzondering van de nationale luchthaven Arlanda, waar een kwart van de toestellen niet meer wordt opgehaald. Ook zestig procent van de gsm-toestellen wordt er teruggehaald. In Arlanda is dat dertig procent.
In Noorwegen komt 95 procent van de verloren laptops uiteindelijk nog terecht, maar bij gsm-toestellen bedraagt dat slechts tien procent. In Finland bedragen die cijfers respectievelijk 91 procent en 50 procent. In Australië worden eveneens alle laptops gerecupereerd, maar geen enkele mobiele telefoon. “Wellicht maken mensen zich weinig zorgen om hun gsm-toestellen omdat die toch relatief goedkoop zijn,” aldus Pointsec.
Posted in automotive, internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Veel achtergelaten laptops op Britse luchthavens
Posted by managing21 on 3rd september 2006
Van volgend jaar af kunnen passagiers van Ryanair aan boord met hun gsm-toestellen telefoongesprekken voeren, teksten en email-berichten sturen. De hele Ryanair-vloot wordt met het communicatiesysteem, geleverd door OnAir, uitgerust. De aangerekende kosten zouden de algemene Europese roamingtarieven volgen.Â
Ryanair krijgt van OnAir een commissie op de gesprekken die vanuit zijn toestellen zijn gevoerd. De installatie van de technologie begint volgend jaar, maar eerst moeten nog de nodige vergunningen verkregen worden. In de tweede helft van volgend jaar zullen vijftig Boeing737-toestellen van Ryanair uitgerust zijn met de technologie.
Vanaf het jaar daarop wordt de rest van de vloot voorzien van de OnAir-technologie. Naar eigen zeggen is Ryanair de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die alle passagiers aan boord van zijn toestellen een pan-Europees mobiel telefoonnetwerk aanbiedt via hun eigen telefoontoestellen.
Posted in luchtvaart & ruimtevaart, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Ryanair laat passagiers telefoneren
Posted by managing21 on 29th augustus 2006
De mobiele videomarkt zal in 2008 echt goed op gang komen. Dat voorspelt het onderzoeksbureau In-Stat. Op dit ogenblik wordt er volgens de onderzoekers volop geëxperimenteerd met videocontent van meer dan dertig minuten. Maar het zal volgens het bureau nog minstens twee jaar duren vooraleer een massapubliek zal bereikt worden.Â
In-Stat benadrukt dat de sector effectieve mogelijkheden heeft als complement voor de bestaande video-industrie. “In 2008 zullen er wereldwijd meer dan vijftig miljoen draagbare mediaspelers in gebruik zijn,” aldus Michael Inouye, analist van In-Stat. “Er wordt geen kannibalisme verwacht van de dvd-markt en andere traditionele kanalen, maar eerder een complementariteit met de bestaande media.”
Volgens In-Stat blijkt op dit ogenblik één op acht respondenten geïnteresseerd te zijn in mobiele videodiensten. Het onderzoeksbureau voegt er aan toe dat het onmogelijk te achterhalen is of de consument geïnteresseerd is in een geïntegreerd multimedaal gsm-toestel of afzonderlijke apparatuur voor audio en multimedia. In 2009 zou meer dan tien procent van de Amerikaanse draadloze abonnementen met mobiele video werken.
Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele videomarkt in 2008 echt van start