managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'media & cultuur' Category

Vragen bij toekomst elektronische krant

Posted by managing21 on 14th september 2007

Een elektronische krant, zoals het Franse Les Echos er zopas één heeft gelanceerd, kan niet lukken. Dat zegt Arjan Drasselaar, ict-specialist bij Planet Internet. Volgens hem zal het publiek geen grote investering doen om slechts één medium te kunnen raadplegen. Drasselaar stelt dat een elektronische krant verschillende dagbladen zal moeten aanbieden. De eerste aanbieder van elektronisch papier die dat doorheeft, zal volgens de columnist heel succesvol kunnen worden. Bovendien meent hij dat ook nog aan een aantal andere voorwaarden zal moeten worden voldaan.

Drasselaar stelt dat de consument iets wil lezen dat echt actueel is. Daar kan de elektronische krant perfect op inspelen. “Maar bij voorkeur zou zo’n krant ook een selectie van nieuwsbronnen bevatten, in plaats van de tamelijk willekeurig aandoende voorgekauwdheid van slechts één karig bezette redactie,” voert hij echter aan. “Op dit moment kun je zo’n nieuwsaanbod op maat alleen samenstellen via internet. Maar een laptop op bijvoorbeeld de trein is niet altijd erg handig en het downloaden schiet bovendien niet erg op.”

Elektronisch papier belooft die problemen op te lossen. Maar Drasselaar ziet drie belangrijke hinderpalen voor een doorbraak van de digitale krant. “In de eerste plaats is er de prijs,” voert hij aan. “Les Echos kost 769 euro voor het eerste jaar, waarvan een belangrijk deel naar de aanschaf van het elektronische papier zelf gaan.” Daarnaast is er volgens hem ook een goedkoop en vooral snel draadloos internet dat overal beschikbaar is. De huidige methodes voor draadloos internet zijn volgens hem niet afdoende om de elektronische krant in de toekomst een succes te laten worden.

Drasselaar stelt immers dat krantenredacties hun monopoliepositie zullen moeten opgeven, indien ze van de elektronische krant een succes willen maken. “Les Echos zal geen succes worden omdat maar weinigen zoveel geld zullen willen betalen om zich door slechts één redactionele mond te laten toespreken,” voert hij aan. “De meest bepalende succesfactor van internet is openheid. Wie straks geld investeert in elektronisch papier, zal dat doen om zijn toegang tot informatie te vergroten in plaats van te verminderen.”

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Vragen bij toekomst elektronische krant

Burgerjournalistiek is ecclectisch

Posted by managing21 on 12th september 2007

Burgerjournalisten zouden hun nieuwsagenda heel anders invullen dan professionele redacteurs. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center. De meeste aandacht van de burgerjournalistiek gaat naar andere onderwerpen dan de topitems die in de traditionele media worden behandeld. Bovendien blijken in de burgerjournalistiek ook meer onderwerpen aan bod te komen. Toch blijken de traditionele media in een kwart van de bekeken artikels de bron van een verhaal in de burgerjournalistiek te zijn.

Het Pew Research Center vergeleek de hoofdthema’s van de traditionele media met websites zoals Redditt, Digg en Del.icio.us, die door de gebruikers zelf gevoed worden. “Daaruit bleek duidelijk dat gebruikers fundamenteel andere interesses hebben dan traditionele journalisten,” stippen de onderzoekers aan. “Zeven van de tien verhalen van de burgerjournalistieke sites kwamen van weblogs en websites die niet op de nieuwsactualiteit zijn gericht. Slechts 5 procent van alle verhalen waren een overlapping met de tien meest gecoverde verhalen uit de traditionele media.”

“In een periode dat in de Verenigde Staten vooral Irak en de migratiewet de hoofdlijnen van het nieuws waren, bleken de internetgebruikers vooral geïnteresseerd te zijn in de lancering van de iPhone en het nieuws dat Nintendo als bedrijf groter was geworden dan Sony,” aldus het Pew-rapport. Deze technologie-gerichtheid is volgens de onderzoekers wellicht in grote mate te wijten aan het feit dat het early adopters waren die grote steunpilaren waren van de beweging van de user-generated-content.

“Burgerjournalisten zijn duidelijk meer ecclectisch ingesteld, want ze maken een mix van geruchten, roddels, propaganda en nieuwsverhalen,” stipt het rapport aan. Op de websites van Digg en Del.iou.us was 40 procent van de meest populaire artikelen afkomstig uit de technologiesector, gevolgd door lifestyle. Bovendien blijken deze websites allerlei verhalen te brengen, terwijl de klassieke media zich in belangrijke mate beperken tot het uitdiepen van één enkel verhaal. “De gebruikers blijken graag van veel onderwerpen een klein beetje af te weten.”

Artikels uit de traditionele nieuwsmedia vormden nog wel 25 procent van verhalen die door de gebruikers werden aangebracht. Slechts 1 procent bestond uit originele verhalen.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Burgerjournalistiek is ecclectisch

E-books wagen nieuwe poging

Posted by managing21 on 6th september 2007

Technologie-specialisten kondigen al vele jaren het einde van het papieren boek aan. Maar tot nu toe zijn de elektronische boeken er nog niet in geslaagd om het grote publiek te verleiden. Amazon en Google pakken deze herfst echter opnieuw uit met nieuwe e-books, waarvan ze hopen dat de lezer zich dit keer wel kan verzoenen met de nieuwe technologie. Maar ook nu blijft de scepsis voortduren, want diverse partijen stellen dat e-books nooit een alternatief kunnen worden voor de traditionele gedrukte exemplaren.

Amazon pakt in oktober uit met Kindle, een draadloos e-book. Het toestel zou 400 dollar tot 500 dollar kosten en verbindt de lezer draadloos met een e-bookwinkel op de website van Amazon. “De draadloze technologie is een hele verbetering tegenover de oudere e-books, die telkens met een computer moesten verbonden worden om boeken of artikels te downloaden,” aldus The New York Times. Het bedrijf wil volgens de krant voorlopig echter geen verdere details kwijt over het project.

Google start eveneens met een nieuw e-bookproject. Het internetbedrijf zal een betaalsysteem aanbieden dat de gebruikers toegang geeft tot digitale kopies van een aantal boeken uit zijn database. Uitgevers zullen zelf de prijs voor hun boeken kunnen bepalen en delen de opbrengsten met Google. Tot nu toe heeft Google slechts een beperkt aanbod aan boeken met een copyright op zijn website. Het zoekmachinebedrijf gaf evenmin verdere informatie over zijn nieuwe plannen.

Michael Gartenberg, onderzoeksdirecteur bij Jupiter Research, zegt echter twijfels te hebben bij de toekomstmogelijkheden van het e-book. “Boeken hebben een relatief grote waarde voor de consument,” voert hij aan. “Ze kunnen ze uitstallen in een boekenrek en uitlenen aan vrienden. Bovendien begrijpen ze ook het business model van de sector. Er zijn al meer dan een decennium e-books op de markt, waarvan men een grote doorbraak verwacht. Maar die is er nooit gekomen.”

Vorig jaar kwam er volgens The New York Times echter een kentering met de lancering van de Sony Reader, die voldoende geheugen bevat om tachtig boeken op te slaan. “Sony maakt niet bekend hoeveel exemplaren er inmiddels van verkocht zijn, maar de technologie doet het blijkbaar voldoende goed, want Sony heeft zijn reclame voor de Reader in verscheidene grote Amerikaanse steden opgedreven,” aldus de krant. Ook uitgevers zouden stilaan gewonnen raken voor het idee van de e-books.

Boekhandelaars zijn echter minder gewonnen voor elektronische literatuur. Barnes & Nobles, de grootste boekhandel van de Verenigde Staten, stelt dat de consument nooit evenveel waarde zal hechten aan een e-book dan aan een gedrukt exemplaar, maar voegt er aan toe zelf ook met een e-book op de markt te zullen komen. “Maar op dit ogenblik zien we nog geen realiseerbaar project,” luidt het.

Posted in informatica, media & cultuur, technologie | Reacties uitgeschakeld voor E-books wagen nieuwe poging

Oprichter CBGB-club overleden

Posted by managing21 on 30th augustus 2007

In de Verenigde Staten is Hilly Kristal, de oprichter van de beroemde CBGB-punktempel uit New York, overleden aan de gevolgen van longkanker. Hilly Kristal (75) richtte de CBGB-club in 1973 op, maar ging vorig jaar dicht na een geschil over de gestegen huurprijzen. De club was cruciaal in de lancering van de carrières van onder meer Patti Smith, Blondie, Talking Heads en The Ramones.

“Hilly Kristal was een integraal deel van de punkbeweging,” reageerde Marky Ramone, het enige overlevende lid van The Ramones, op het overlijden van de CBGB-oprichter. “Hij schaarde zich volledig achter de punkbeweging. In een periode waar disco de lakens uitdeelde, was dat niet evident. Maar Kristal waagde die gok, waarvoor wij hem altijd dankbaar zullen voor blijven.”

Hilly Kristal studeerde tijdens zijn jeugd viool en speelde in een aantal orkesten, vooraleer hij de Village Vanguard, een belangrijke jazzclub in New York, ging leiden. Maar in 1973 richtte hij in een vervallen bar in de East Village in Manhattan de CBGB-club op. Het was oorspronkelijk de bedoeling om er vooral countrymuziek te brengen, maar uiteindelijk werd de club één van de broeihaarden van de Amerikaanse punkrock.

De CBGB-club gaf in oktober vorig jaar zijn laatste concert. Gastmuzikanten waren onder meer Patti Smith en Debbie Harry.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Oprichter CBGB-club overleden

Japan kan gigantische gokmarkt worden

Posted by managing21 on 28th augustus 2007

Japan kan een gigantische gokmarkt worden die Macao naar de kroon zou kunnen steken. Dat stelde de Amerikaanse casino-tycoon William Weidner, topman van het gokconcern Las Vegas Sands, naar aanleiding van het casinocomplex Venetian Macao Resort Hotel in Macao. Op dit ogenblik zijn casino’s in Japan verboden, maar pinball-machines (pachinko) zijn er wel toegelaten.

“Las Vegas Sands wacht volgens Weidner op een beslissing van de Japanse regering om al dan niet casino’s toe te laten,” aldus Kyodo News International. “Indien het licht op groen wordt gezet, wil Las Vegas Sands onmiddellijk in Japan investeren.” Zowel Japan als Taiwan overwegen om de gokindustrie meer ruimte te geven, in de hoop extra toeristen te kunnen aantrekken. Ook Singapore liet al twee casino’s toe.

Macao werd vorig jaar de belangrijkste speler op de gokmarkt. Met een omzet van 7,1 miljard dollar liet de voormalige Portugese kolonie toen voor het eerst Las Vegas (6,69 miljard dollar) achter zich. “Japan heeft een veel grotere bevolking dan Taiwan en Singapore en is het land met het tweede grootste bruto binnenlands product van de wereld,” aldus Weidner. “Dat kan bijzonder grote mogelijkheden bieden.”

Weidner zei dat Las Vegas Sands de Japanse regering niet onder druk wil zetten, aangezien het gokken een controversieel onderwerp blijft. Hij voegde er echter wel aan toe dat Japan de gokindustrie zou moeten bekijken als een drijvende kracht achter het toerisme. Macao zette in 2002 zijn gokeconomie open voor buitenlandse investeerders, nadat de industrie decennia lang het monopolie was geweest van Stanley Ho.

Het Venetian Macao Resort Hotel ligt in de beroemde gokwijk Cotai Strip. Las Vegas Sands investeerde er 2,4 miljard dollar in een casinocomplex dat het grootste van Azië wordt genoemd. Naast het casinogedeelte omvat het complex ook nog een hotel, een congrescentrum en een concertzaal. Las Vegas Sands heeft 80 procent van de Cotai Strip in huur van de overheid van Macao.

Posted in media & cultuur, toerisme | Reacties uitgeschakeld voor Japan kan gigantische gokmarkt worden

Knight Award voor eerst naar blogger

Posted by managing21 on 27th augustus 2007

Het International Center for Journalists (ICFJ) heeft de Egyptische blogger Wael Abbas en de Birmese onderzoeksjournaliste May Thingyan Hein bekroond met de Knight International Journalism Award. Wael Abbas is de eerste blogger die de Knight Award krijgt. May Thingyan Hein droeg er met haar artikels onder meer toe bij dat de Birmese overheid moest erkennen dat het land getroffen was door een epidemie van vogelgriep.

Wael Abbas onderhoudt de blog Misr Digital (Egyptian Awareness) en brengt geregeld verhalen over protestbewegingen, corruptie en het gewelddadig optreden van de politie. “Zijn verslaggeving, video’s en foto’s hebben hem een lezerspubliek van duizenden internetgebruikers opgeleverd, terwijl ook de gewone media zijn verhalen beginnen over te nemen,” aldus het International Center for Journalists. “Abbas (32) werd al geregeld gearresteerd, ondervraagd en mishandeld.”

De Birmese May Thingyan Hein (32) schrijft volgens de jury vooral over controversiële onderwerpen, zoals corruptie, aids en armoede. “Deze freelance journaliste is gespecialiseerd in onderzoeksjournalistiek,” aldus het International Center for Journalists. “In een land waar journalisten hun verhalen vooraf ter goedkeuring moeten voorleggen van officiële instanties, is dat geen evidentie. Zij bracht onder meer aan het licht dat het land was getroffen door een epidemie van vogelgriep.”

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Knight Award voor eerst naar blogger

Games blijven populairder dan sociale netwerken

Posted by managing21 on 20th augustus 2007

Hoewel sociale netwerken zoals MySpace en YouTube een gigantisch success zijn, moeten ze het toch afleggen tegen de online games-sector. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Parks Associates. Games blijven immers veruit de populairste internet-activiteit van de Amerikaanse bevolking. De sector realiseerde tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een groei van 19 procent.

Uit het onderzoek van Parks Associates blijkt dat 34 procent van de Amerikanen minstens één keer een online game spelen. Online video’s werden door 29 procent minstens één keer per week bekeken en tijdens diezelfde periode bezocht ook 19 procent een sociale netwerksite. Tijdens het tweede kwartaal van vorig jaar kwamen online video’s en netwerksites aan een cijfer van 19 procent.

Volgens Parks Associates hebben online games ook een aantal zakelijke voordelen. “Sociale netwerken en videosites zijn uitsluitend aangewezen op reclame,” voeren de onderzoekers op. “De online gamesector heeft een gediversifieerder inkomstenpatroon, waarin abonnementen de reclame-inkomsten kunnen aanvullen. “Maar de gamesector moet zich wapenen tegen de groeiende concurrentie van andere online activiteiten.”

Op jaarbasis groeit het aantal frequente online gamers aan met 79 procent, terwijl de netwerksector een constante groei van 46 procent vertegenwoordigt. De online videosector groeit echter met 123 procent.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Games blijven populairder dan sociale netwerken

MTV stapt in online video

Posted by managing21 on 17th augustus 2007

MTV Networks heeft plannen om meer dan 500 miljoen dollar te investeren in het ontwikkelen van video spelletjes. Het mediabedrijf beschouwt videospelletjes als één van de pijlers van de toekomstige groei. De investering wordt over twee jaar uitgesmeerd en is onderdeel van de wereldwijde strategie van MTV om videospelletjes van het begin af aan bij alle nieuwe plannen rond programmering ter overweging mee te nemen.

De investering van MTV in de spelletjesindustrie wordt door tal van analisten als een enorme gok gezien. Hierbij wijzen ze op het feit dat een poging van Warner Communications in 1976 op een enorme mislukking uitdraaide. Warner nam toen het tot dan toe succesvolle bedrijf Atari over. Na aanvankelijk redelijk succesvol te zijn met het uitbrengen van de Atari 2600 spelletjesconsole, bracht het bedrijf in 1982 een spelletjesversie uit van de populaire ET-film.

Het werd een enorm fiasco, want ook nu nog zit Warner met miljoenen onverkochte exemplaren. Anderen stippen echter aan dat de sector van de online spelletjes een heel andere wereld is en om een hele andere benadering vraag dan de industrie van de traditionele videospelletjes. Mike Salmi, het hoofd van de internetactiviteiten van MTV, zegt dat de online spelletjes markt MTV een kans biedt om te experimenteren.

Een van de meest kansrijke spellen lijkt voorlopig het spel ‘Rock Band’, dat werd ontwikkeld door de Harmonix-divisie van MTV. Het bedrijf onderzoekt momenteel hoe dit spel, dat in de herfst uitkomt voor zowel de Xbox 360 van Microsoft als voor de PlayStation 3 van Sony, ook gebruikt kan worden langs het traditionele kabelnetwerk en op de internetsites.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor MTV stapt in online video

Rusland verbant BBC World Service

Posted by managing21 on 17th augustus 2007

Het FM-radiostation Bolshoye Radio uit Moskou heeft zijn uitzendingen van BBC World Service in het Russisch afgebroken. Het radiostation meldde dit aan de Britse omroep, eraan toevoegend daar door de Russische overheid gedwongen te zijn, indien het zijn vergunning wou behouden. Bolshoye Radio was het laatste radiostation in Rusland dat nog Russische uitzendingen van de BBC World Service verzorgde.

De voorbije negen maanden hadden ook twee andere Russische radiostations de BBC-uitzendingen stopgezet. De BBC zegt beroep te zullen aantekenen bij de Russische Federal Service for the Supervision of Mass Media, Communication and Protection of Cultural Heritage. De BBC zegt te zullen vragen dat de beslissing herroepen zal worden en dat het originele concept van Bolshoye Radio zou gerespecteerd worden.

Volgens de Russische mediaregelgeving moeten alle uitgezonden programma’s door Bolshoye Radio zelf geproduceerd zijn. De BBC wijst er echter op dat in de samenwerkingsovereenkomst uit februari vorig jaar duidelijk staat dat Bolshoye Radio zelf slechts 60 procent van alle programma’s zelf moet maken. De radio was bovendien verplicht minstens 18 procent buitenlands materiaal uit te zenden.

In de samenwerkingsovereenkomst worden de BBC en Voice of Russia expleciet als leveranciers van content genoemd, zodat het station volgens het document verschillende visies over hedendaagse onderwerpen naar voor zou kunnen brengen. De BBC werpt verder op heel wat geïnvesteerd te hebben in de uitbouw van de programmering van Bolshoye Radio. De uitzendingen zaten nog in hun aanloopfase. De lancering zou dit najaar gebeuren.

De BBC heeft wereldwijd in meer dan 150 belangrijke steden dergelijke samenwerkingsverbanden lopen. De programma’s worden wel verder uitgezonden op bbcrussian.com en via middengolf- en kortegolfradio en satelliet.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Rusland verbant BBC World Service

Videowinkel is nog lang niet dood

Posted by managing21 on 15th augustus 2007

De consument is helemaal niet tevreden met de video’s die hij van het internet kan downloaden. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van het adviesbureau Parks Associates. Dit fenomeen heeft volgens de onderzoekers diverse oorzaken en ze voegen er nog aan toe dat het nog lang zal duren vooraleer er in deze situatie verandering zal komen. De videowinkels zijn dus nog niet aan hun einde toe.

Uit het onderzoek bleek dat slechts 16 procent van ondervraagden de online videokeuze bevredigend vindt. Bovendien is amper 13 procent van mening dat video’s op het internet aan een eerlijke prijs worden verkocht. Slechts 21 procent zegt in het algemeen tevreden te zijn met het online video-aanbod. Bij internetgebruikers die niet met een p2p-netwerk werken, daalt dat zelfs tot 12 procent. Amper 19 procent zegt in de toekomst een video van het internet te willen downloaden.

“Er zijn volgens Parks Associates duidelijk twee grote groepen internetnetgebruikers die online video’s downloaden,” aldus het magazine WebProNews. “In de eerste plaats zijn er de leden van p2p-netwerken, die met illegale kopies werken. Echt tevreden zijn die gebruikers niet, want ze klagen over een slechte kwaliteit en de betrouwbaarheid van de gedownloade video is meestal laag.”

Daarnaast zijn er de gebruikers van officiële videosites. “Maar ook hier is er weinig tevredenheid,” stellen de onderzoekers. “Mensen zien het nut niet in van het gebruik van video-downloadsites. Men bespaart er wel een tocht naar de videowinkel mee uit, maar het downloaden duurt lang, het resultaat is van tamelijke kwaliteit en uiteindelijk moet men op een klein scherm zitten te staren. Het is normaal dat de mensen ontevreden zijn.”

Volgens Parks Associates zullen er wel gespecialiseerde nichemarkten opduiken, maar er wordt aan toegevoegd dat het grote publiek nog lange tijd terughoudend zal blijven tegenover het downloaden van video’s.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Videowinkel is nog lang niet dood