managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'telecom' Category

Kwart Europese gezinnen heeft breedband

Posted by managing21 on 27th augustus 2006

Volgens het onderzoeksbureau Eurobarometer heeft 23 procent van de Europese gezinnen een internettoegang met breedband. Bij alleenwonenden blijkt breedband minder populair te zijn, want daar bedraagt de penetratie amper 12 procent. Bij huishoudens met meerdere gezinsleden stijgt dat tot 34 procent. Het onderzoek werd uitgevoerd in december vorig jaar en januari dit jaar. 

Opmerkelijk is echter dat bij de gezinnen zonder breedband 40 procent benadrukt ook geen zin te hebben om in de toekomst over te schakelen. Ze stellen dat de tevreden zijn met de snelheid van hun telefoon-verbinding of het internet niet vaak genoeg gebruiken om de hogere kosten van een breedband-aansluiting te verrechtvaardigen.

Uit het onderzoek bleek verder dat 80 procent van de Europese gezinnen over een mobiele telefoon beschikt. Het onderzoek bevestigt dat vooral jongeren geneigd zijn om een mobiele telefoon te hebben in plaats van een vaste verbinding. In de leeftijdscategorie van 15 tot 29 jaar bezit 58 procent uitsluitend een mobiele telefoon. In de leeftijdsgroep boven de 60 jaar is dat nog 6 procent.

Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Kwart Europese gezinnen heeft breedband

Europa grijpt naar digitale telefoon

Posted by managing21 on 18th augustus 2006

Wereldwijd zijn er 24 miljoen gebruikers van VoIP-diensten. Dat blijkt uit een onderzoek van Point Topic. De onderzoekers stellen dat het gebruik van internet-telefonie het voorbije jaar een enorme groei gekend heeft en stilaan op de massamarkt begint door te breken. Azië is nog altijd marktleider, maar de grootste groei is volgens Point Topic terug te vinden in Europa. 

“Het VoIP-gebruik kende het voorbije jaar een groei met 83 procent,” aldus Point Topic. “Het aantal abonnees steeg tijdens 2005 van 10,3 miljoen naar 18,7 miljoen. Maar indien men ook de telefonie van computer naar telefoon daarbij telt, komt men dicht in de buurt van 24 miljoen VoIP-gebruikers. Dat is een groei met 65 procent tegenover het jaar voordien.”

Marktleiders zijn Japan en de Verenigde Staten. Japan heeft het grootste aantal VoIP-abonnees, maar de groei is er volgens Point Topic aan het afzwakken, terwijl andere markten duidelijk aan het opkomen zijn. Dat is onder meer het geval in Europa, waar Frankrijk veruit marktleider is. “Maar ook in andere landen, vooral in Duisland, Nederland en Noorwegen, begint het VoIP-gebruik duidelijk door te breken,” aldus de onderzoekers. “Vele van die landen kennen op dit ogenblik een bijzonder sterke groei.”

Eind vorig jaar waren er in Europa ongeveer 5,3 miljoen VoIP-gebruikers. Dat is drie keer meer dan in het jaar voordien. Volgens de onderzoekers blijkt uit cijfers van dit jaar dat die trend zich nog sterker doorzet. Frankrijk heeft 2,8 miljoen VoIP-gebruikers. Het aantal VoIP-abonnees van France Telecom steeg het voorbije jaar zelfs met 500 procent.

“Er zijn nog heel wat markten met grote groeimogelijkheden,” stipt Point Topic aan. “Het succes in Japan, Frankrijk en de Verenigde Staten bewijst dat de consument bijzonder tevreden is met het aanbod, vooral omdat het hen geld bespaart. Sommige consumenten moeten echter nog overtuigd worden. Het is daarbij belangrijk dat de technologie op een eenvoudige manier aan de consument wordt verduidelijkt. Men doet er dus beter aan om over digitale telefonie te praten dan over VoIP.”

Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Europa grijpt naar digitale telefoon

Steeds vaker foto’s met mobiele telefoon

Posted by managing21 on 14th augustus 2006

In Europa en de Verenigde Staten worden mobiele telefoons steeds meer gebruikt om foto’s door te sturen. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau M:Metrics. Oorzaak van die opmerkelijke stijging is volgens de onderzoekers de steeds verfijndere technologie en een bredere waaier van mogelijkheden. 

In De Verenigde Staten heeft foto-messaging volgens M:Metrics sinds februari een groei gekend van 32 procent. In Groot-Brittannië, Frankrijk en Duistland lag de stijging tussen 16 en 20 procent. “Dat heeft duidelijk te danken aan de hogere fotokwaliteit,” aldus de onderzoekers. “Eigenaars van toestellen met een hogere resolutie zijn immers geneigd om meer foto-berichten te sturen.”

Bovendien blijken ook meer mensen in het bezit te zijn van gsm-toestellen met fotomogelijkheden. In de onderzochte landen blijkt nu 50,7 procent van de mobiele bellers eigenaar te zijn van een camphone, een stijging met 22 procent sinds februari van dit jaar. Bij de bezitters van een toestel met meer dan één megapixel zendt 44,3 procent een foto over het netwerk. Het algemeen gemiddelde bedraagt 30,5 procent.

In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië gaat de voorkeur naar de Razr van Motorola, terwijl de Duitsers in eerste instantie kiezen voor de Nokia 6230 en de Fransen het vaakst naar een Sagem-toestel grijpen. De onderzoekers merken ook op dat de vooruitgang in de technologie aan camphone-bezitters ook toelaten om hun beelden rechtstreeks te sturen naar weblogs of fotosites zoals Flickr.

De onderzoekers stellen wel dat de groei in multimedia message service nog altijd trager verloopt dan de operatoren hadden gehoopt. “Het is blijkbaar bijzonder moeilijk om aan hun publiek uit te leggen wat multimedia message service inhoudt en het zal dan ook nog een hele tijd duren voor toepassingen als mobiele email, mobiele instant messaging en andere complexere concepten algemeen ingeburgerd zullen raken,” menen ze.

Men moet er volgens hen ook rekening mee houden dat er steeds minder gsm-toestellen op de markt komen die geen mobiele beeldtoepassingen hebben. “Mobiele telefoons zijn in eerste instantie communicatiemiddelen en worden dan ook vooral gebruikt voor telefoongesprekken en het versturen van berichten,” aldus nog de onderzoekers.

Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Steeds vaker foto’s met mobiele telefoon

Criminelen vangen met sms-taalgebruik

Posted by managing21 on 11th augustus 2006

Psychologen van de universiteit van Leicester (Engeland) denken dat ze met een studie van het sms-taalgebruik criminelen kunnen identificeren. Ze willen daarbij in eerste instantie onderzoeken hoe een individu kan geïdentificeerd worden aan de hand van zijn taalgebruik en hoe dat taalgebruik beïnvloed wordt door sms-berichten van vrienden.

In 2002 werd de Brit Stuart Campbell veroordeeld voor de moord op zijn 15-jarig nichtje Danielle Jones uit Essex. Ook daarbij werd gebruik gemaakt van sms-analyse. Volgens de verdediging had het meisje na haar verdwijning in 2001 nog twee berichten gestuurd, maar forensische analisten slaagden erin een verschil aan te tonen tussen die berichten en het normaal sms-taalgebruik van het jonge slachtoffer.

Op die manier konden ze specialisten aantonen dat Campbell de teksten na de ontvoering van Danielle Jones door Campbell waren verstuurd, gebruik makend van de mobiele telefoon van het slachtoffer. Campbell werd wegens moord veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf.

De onderzoekers hopen tenminste honderd anonieme vrijwilligers te kunnen aantrekken om gelijklopendheden en verschillen in het gsm-taalgebruik van individuen en groepen te kunnen ontdekken. “De gebruikers van sms-communicatie volgen zelden linguistische conventies,” aldus onderzoeksleider Tim Grant in het magazine Telecoms.com.

“Die vrijheid zal wellicht leiden tot individuele stijlverschillen, waardoor de identiteit van de individuele gebruikers zou kunnen achterhaald worden,” stipte Grant aan. “Maar we willen ook onderzoeken hoe de stijl van het individu beïnvloed kan worden door sms-berichtjes van zijn vrienden.”

Posted in human resources, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Criminelen vangen met sms-taalgebruik

Loopt computertijdperk op zijn laatste benen?

Posted by managing21 on 11th augustus 2006

De personal computer viert morgen zijn 25ste verjaardag. Op 12 augustus 1981 werd immers de geboorte aangekondigd van de IBM 5150. Die zorgde toen voor een revolutie, maar volgens een aantal kenners loopt het pc-tijdperk op zijn laatste benen. Dat moet ook een gigant zoals Microsoft toegeven.

De IBM 5150 kostte 1.565 dollar en had een geheugen van amper 16K, vandaag amper voldoende voor enkele eenvoudige e-mails. Maar het apparaat zou wel de standaard leggen voor het persoonlijk computergebruik en een echte revolutie betekenen. “Volgens de moderne normen konden die toestellen niets, maar toen betekenden ze heel wat,” vertelde Economist-woordvoerder Tom Standage aan de Britse omroep BBC.

Sinds de opkomst van de personal computer zijn ook toepassingen zoals geautomatiseerde spreadsheets, desktop publishing en internet mogelijk geworden. Bovendien zorgde de IBM 5150 ervoor dat onder een personal computer een toestel werd verstaan dat compatibel was met de IBM-specificaties.

Het toestel werd ontwikkeld door een ploeg van twaalf ingenieurs onder leiding van Don Estridge. De open architectuur, waardoor andere fabrikanten compatibele machines konden bouwen en zelfs de de basissoftware (BIOS) konden recupereren, zorgde voor een explosie van de pc-verkoop en het invoeren van gemeenschappelijke standaarden.

Roger Kay, directeur van het computerbedrijf Endpoint, vertelde dat de impact van de personal computer op het dagelijkse leven onmogelijk kan onderschat worden. Op dit ogenblik worden er wereldwijd ongeveer één miljard personal computers gebruikt. Maar volgens Ray Ozzie, de belangrijkste software architect van Microsoft, loopt het pc-tijdperk duidelijk naar zijn einde.

Volgens Ozzie wordt het internet steeds meer het centrum van activiteiten die nu nog met personal computers worden uitgevoerd. Volgens hem kan de mobiele technologie erin slagen de personal computer overbodig maken. Standage voegde er aan toe dat het verder uitbouwen van mobiele telefonie wellicht een betere manier is om het computergebruik te democratiseren.

Posted in informatica, internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Loopt computertijdperk op zijn laatste benen?

Absoluut gsm-verbod in de auto

Posted by managing21 on 3rd augustus 2006

Handsfree bellen achter het stuur van de auto is net zo gevaarlijk als bellen met het gsm-toestel in de hand. De zegt de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De organisatie stuurt dan ook aan op een absoluut belverbod achter het stuur.

Het mobiel bellen zou volgens de SWOV in Nederland jaarlijks 600 verkeersslachtoffers maken. Er wordt op gewezen dat uit onderzoek is gebleken dat bestuurders die tijdens het rijden een telefoongesprek voeren, vier keer zoveel kans lopen op een ongeval. “Het mobiel bellen leidt de aandacht van de bestuurder immers af van het verkeer,” aldus de organisatie.

Die verstrooidheid is volgens de SWOV niet alleen te wijten aan het hanteren van het gsm-toestel, maar vooral aan het voeren van het gesprek zelf. “De bestuurder let minder goed op, reageert trager en neemt meer risicovolle beslissingen,” voert de organisatie aan. De SWOV wil meer onderzoek om de gevaren van mobiel bellen tijdens het rijden preciezer vast te stellen.

Ook wil de SWOV onderzoek naar het mobiele telefoongebruik bij fietsers en voetgangers.

Posted in automotive, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Absoluut gsm-verbod in de auto

Telefooncellen gaan mobiel

Posted by managing21 on 3rd augustus 2006

In de Verenigde Staten is er weer interesse voor telefooncellen. Maar dit keer zijn ze bedoeld om gsm-gebruikers een rustig plekje te bezorgen op café of restaurant, zodat ze ongestoord kunnen bellen. Bovendien merken de initiatiefnemers op dat de cel ook het probleem van het ongewenst meeluisteren oplost.

Zestig procent van de Amerikanen zegt zich te ergeren aan mensen die op luide toon mobiele telefoongesprekken voeren. De Cell Zone van het bedrijf Salemi Industries moet dat soort irritaties vermijden. “Mobiele telefoons verdwijnen niet,” vertelde Michael Salemi, topman van het gelijknamige bedrijf, aan het persbureau Associated Press. “Publieke gesprekken worden simpelweg weer in een cel gevoerd. Dit is het beeld van de toekomst.”

Salemni verkocht inmiddels al enkele telefooncellen aan het telecommunicatiebedrijf US Cellular. Dat gebruikte de cellen op een zomerfestival in Milwaukee. Maar Salemni is niet het enige bedrijf dat mobiele telefooncellen bouwt. AtlantaPhoneBooths heeft de Silence Phone Box op de markt gebracht voor hotellobby’s, kantoorzalen en gelijkaardige locaties. Het bedrijf heeft echter ook een hoge mahoniehouten telefooncel, die nostaligische herinneringen moet oproepen aan de Amerikaanse treinstations uit de jaren twintig.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Telefooncellen gaan mobiel

Helft Scandinaven werkt mobiel

Posted by managing21 on 24th juli 2006

In Scandinavië heeft nog slechts de helft van alle werknemers een vaste werkplek. Dat blijkt uit de European Mobility Index 2006 van Avanade. De onderzoekers stellen daarbij dat de regio een grote voorsprong heeft ten opzichte van zijn directe opvolgers Spanje, Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië.

Op Europees vlak krijgt één op de vier werknemers toestemming om elders te werken dan op de vaste werkplek. “Onderdeel van de Scandinavische cultuur is dat men veel waarde hecht aan een goede balans tussen werk, familie en vrije tijd,” aldus het magazine Marketing Online. “Dit heeft veel ondernemingen gestimuleerd om te investeren in mobiele technologie.”

De meeste investeringen in mobiele technologie gebeuren volgens de onderzoekers echter in Duitsland, gevolgd door Italië, Nederland, Groot-Brittannië en Scandinavië. Er zou vooral geïnvesteerd worden in laptops met gprs-technologie, gevolgd door VoIP, Instant Messenging, Desktop Video Conferencing en geïntegreerde telefonie.

Bedrijven zeggen vooral te investeren in mobiliteit om de productiviteit te verhogen. Daarna volgen een betere klantenservice, een grotere tevredenheid bij de werknemers, een snellere klantenreactie en een verbetering van de balans tussen werk en privé. Databeveiliging, de diefstal van mobiele apparatuur, de kosten van de technologieën, de kennis van de gebruiker en een gebrek aan duidelijk rendement worden als rem beschouwd op de invoering van mobiele toepassingen.

Posted in human resources, informatica, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Helft Scandinaven werkt mobiel

Eén op drie wil gsm-betalen

Posted by managing21 on 23rd juli 2006

Eén op drie consumenten staat positief tegenover gsm-betalingen in onder meer winkels en parkeergarages. Dat blijkt uit een enquête van het onderzoeksbureau InSites Consulting. Het ontvangen van commerciële informatie over de mobiele telefoon wordt echter door meer dan de helft van de consumenten beschouwd als een inbreuk op de privacy. 

Uit het onderzoek blijkt dat het internet voor de helft van consumenten de belangrijkste informatiebron is, voor de krant (27 procent) en de mobiele telefoon (27 procent). “Als er een digitale krant zou zijn die op de persoon afgestemd nieuws bevat, zou deze ongeveer even populair zijn als een papieren krant,” aldus de onderzoekers. “Eén op vijf respondenten zou met de komst van een digitale krant de papieren krant links laten liggen.”

Als het gaat om informatie op een gsm-toestel, vormen verkeersinformatie, het weer en de actualiteit de populairste nieuwscategorieën. Negentig procent van de ondervraagden wil enkel informatie die men zelf vooraf expliciet aangevraagd heeft. Ongeveer veertien procent van de ondervraagden bleek bereid te betalen voor mobiele informatie.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Eén op drie wil gsm-betalen

GSM Association maakt tarieven bekend

Posted by managing21 on 11th juli 2006

De Europese mobiele operatoren hebben hun internationale roamingtarieven – de bedragen die ze aan elkaar vragen voor de toegang op hun netwerken – op het internet geplaatst. Daarmee proberen ze zich te verweren tegen de druk van Europees mediacommissaris Viviane Reding, die het Europees telefoneren gevoelig goedkoper moet maken. 

Op de website www.roaming.gsmeurope.org kunnen inwoners van de Europese Unie bekijken met welke operatoren ze in het buitenland best kunnen werken. Op de website van de GSM Association, die ongeveer 700 Europese mobiele operatoren verenigt, kan de verbruiker per aanbieder in zijn thuisland bekijken met welke operatoren hij in het buitenland het best kan werken.

De mobiele operatoren verzetten zich tegen de plannen van Viviane Reding om de internationale gsm-tarieven in Europa gevoelig te doen dalen. “Om te anticiperen op een eventuele opgelegde prijsverlaging, hebben vele operatoren de voorbije maanden hun roamingtarieven al teruggeschroefd,” stipt de Duitse krant Die Welt aan. “Maar volgens de Europese Commissie zijn tachtig procent van de prijzen onveranderd gebleven en in zes procent was er zelfs sprake van een prijsstijging.”

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor GSM Association maakt tarieven bekend