managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'reclame & marketing' Category

Britse e-mail marketing groter dan direct mail

Posted by managing21 on 23rd augustus 2007

In Groot-Brittannië heeft e-mail marketing op het gebied van volume voor het eerst direct mail voorbij gestoken. Dat blijkt uit cijfers van de Email Marketing Council van de Britse Direct Marketing Association. Het volume aan e-mail marketing is volgens het rapport op één jaar tijd met 52 procent gestegen. Bovendien worden ook minder commerciële e-mails geweigerd.

Uit de studie van de Email Marketing Council is gebleken dat de uitgaven aan direct mail weliswaar zijn gestegen, maar dat het verzonden volume tijdens het voorbije jaar duidelijk is gedaald. Dat heeft volgens de onderzoekers vooral te maken met het feit dat er steeds meer gewerkt wordt met multichannels-campagnes en doelgroepen ook meer gericht worden benaderd.

De sector van e-mail marketing is van mening dat de volumes ook in de toekomst met ongeveer één derde zullen blijven groeien. Volgens 42 procent van de ondervraagde e-mailverzenders heeft het succes van de sector te maken heeft dat het medium gerichte campagnes mogelijk maakt, terwijl 33 procent daarvoor verwijst naar het productaanbod en 25 procent gewag maakt van goede creatieve campagnes.

“Uit de studie is gebleken dat tijdens het tweede kwartaal van dit jaar nog slechts 2 procent van de commerciële e-mails terugkeert zonder de bestemmeling bereikt te hebben,” aldus het magazine DM Europe. “Tijdens het eerste kwartaal was dat nog 6 procent.”

Posted in internet, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Britse e-mail marketing groter dan direct mail

Kinderreclame grijpt naar stripfiguren

Posted by managing21 on 21st augustus 2007

Naarmate kinderreclame op televise minder getolereerd wordt, schakelen voedingsproducenten steeds meer over op cartoons om hun waar aan de man te brengen. Dat zegt de Britse consumentenorganisatie Which. Er wordt daarbij opgemerkt dat populaire stripfiguren zoals Shrek en The Simpsons steeds meer op verpakkingen in de winkelrekken opduiken.

“Het is opvallend dat er bijzonder weinig cartoons gebruikt worden om gezonde voedingsproducten te promoten,” aldus de consumentenorganisatie. “Stripfiguren worden vooral gebruikt om kinderen aan te zetten of vette, zoete of zoute producten te kiezen. Daarmee proberen ze de restricties op kinderreclame te omzeilen. Mocht dat op televisie zou gebeuren, zou dat niet getolereerd worden.”

De Britse Food and Drink Federation (FDF) ontkent echter de aantijgingen van de consumentenorganisatie. “De voedingssector heeft zichzelf vrijwillig restricties opgelegd op het gebied van kinderreclame in andere media dan de televisie,” aldus een FDF-woordvoerder tegenover de Britse krant The Guardian. “Bovendien zijn de gegevens van de studie verzameld vooraleer de nieuwe reclamewetten in voege traden.”

Which benadrukt echter dat er ook buiten de televisie strengere regels moeten komen op kinderreclame voor ongezonde voeding. Dat moet volgens de consumentenorganisatie ook gelden voor verpakkingen.

Posted in gezondheid, reclame & marketing, voeding & horeca | Reacties uitgeschakeld voor Kinderreclame grijpt naar stripfiguren

Grote stijging Russische reclametarieven

Posted by managing21 on 15th augustus 2007

De Russische reclamemarkt heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een recordomzet van 3,03 miljard euro gerealiseerd. Dat blijkt uit cijfers van de Association of Communication Agencies in Russia (ACAR). De omzet groeide met 24 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarmee volgt de reclamesector volgens ACAR-topman Sergei Piskarev de economische groei van het land.

“Steeds meer bedrijven willen inspelen op de groeiende Russische economie,” stipt het magazine Bloomberg. Om de Russische consument te bereiken, wordt er dan ook zwaar ingezet op de reclamemarkt. De twee grootste adverteerders op de Russische markt tijdens de eerste zes maanden van dit jaar waren Procter & Gamble en Unilever. Televisiespots vertegenwoordigden de helft van alle reclamebestedingen.

Sinds juli zijn in Rusland de tarieven voor televisiespots met 40 procent gestegen. Dat is het gevolg van een maatregel van de Russische regering, die de televisiezenders een maximum aan reclametijd heeft opgelegd. Door die beperking zijn een aantal adverteerders uitgeweken naar radio, billboard, kranten en internet, waardoor ook daar de prijzen op hun beurt de hoogte ingingen.

De bestedingen aan televisiereclame stegen tijdens de eerste zes maand van dit jaar met 27 procent tot 1,5 miljard euro. De gedrukte reclame kende een groei met 21 procent tot 0,71 miljard euro, terwijl buitenreclame een groei kende van 16 procent tot 0,56 miljard euro en radioreclame met 24 procent steeg tot 0,16 miljard euro. De internetreclame steeg met 52 procent tot 57 miljoen euro.

De buitenreclame werd ook in Rusland getroffen door een verbod op sigarettenreclame, maar dat werd volgens analisten gecompenseerd door adverteerders uit de draadloze communicatie, bankwereld en biersector. De brouwers verhoogden dit jaar hun Russische reclamebudgetten met 40 procent, verdelers zelfs met 66 procent. Eind dit jaar zou de totale Russische reclamemarkt een omzet halen van 6,64 miljard euro.

In 2012 zou de Russische reclamesector volgens analisten een omzet halen van 9,64 miljard euro. Televisiereclame zou daarvan 55 procent opeisen.

Posted in reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Grote stijging Russische reclametarieven

Olympische Spelen verliezen General Motors

Posted by managing21 on 15th augustus 2007

Na de Olympische Spelen van Peking in augustus volgend jaar, trekt de Amerikaanse autoconstructeur General Motors zich terug als sponsor van de Olympische beweging. General Motors heeft aan het United States Olympic Committee gemeld dat het zijn lopende sponsoring, die met een miljardencontract gepaard gaat, niet zal verlengen. General Motors was sinds 1984 onafgebroken bij de Olympische Spelen betrokken.

“Er zijn de voorbije jaren echter belangrijke evoluties gebeurd in het medialandschap,” vertelde GM-woordvoerder Ryndee Carney aan het magazine Bloomberg. “Op dit ogenblik zijn er andere manieren om in contact te treden met het publiek dat naar de Olympische Spelen kijkt, zonder daarvoor een officieel partnership te hebben met het Amerikaanse Olympische Comité.”

General Motors sloot in 1997 zijn huidig contract met het Amerikaanse Olympische Comité. Dat had een waarde van één miljard dollar. General Motors, geconfronteerd met zware concurrentie van buitenlandse merken, probeert onder meer met zware kostenbesparingen zijn financiële situatie te verbeteren. Maar volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal is dat niet de hoofdreden van de beslissing van de autoconstructeur.

“General Motors probeert zich van verplichtingen op lange termijn af te maken,” aldus de krant. “De beslissing om het Olympisch contract niet te verlengen, is een extra bewijs dat General Motors zijn marketing-strategieën grondig aan het herwerken is. Vele marketeers beginnen de efficiëntie van televisiereclame in vraag te stellen, want de kijker heeft steeds meer de mogelijkheid om reclamespots over te slaan.”

Posted in automotive, reclame & marketing, sport | Reacties uitgeschakeld voor Olympische Spelen verliezen General Motors

China wordt derde grootste reclameland

Posted by managing21 on 14th augustus 2007

China zal als reclameregio binnen het jaar Groot-Brittannië en Duitsland, de twee grootste reclamelanden van Europa, hebben voorbijgestoken. Dat voorspelt een rapport van het reclameconcern Group M, onderdeel van de reclamegroep WPP. China zou tegelijkertijd ook de Amerikaanse sector onttronen als leverancier van de grootste bijdrage aan de groei van de wereldwijde reclame.

China zal volgens het rapport nog dit jaar Duitsland, dat 5,3 procent van wereldwijde reclame-investeringen vertegenwoordigt, voorbijsteken. In de loop van volgend jaar zal ook Groot-Brittannië, dat een aandeel van 5,7 procent bezit, ingehaald worden. Eind volgend jaar zou China volgens het rapport immers aan een aandeel van 6,8 procent in de wereldwijde reclamebestedingen komen.

Daarmee zou China zich opwerken tot het derde reclameland van de wereld. “Het moet dan alleen nog de Verenigde Staten (36,6 procent) en Japan (8,5 procent) laten voorgaan,” aldus de Britse krant The Guardian. De Chinese reclamesector kent door de Olympische Spelen van Peking volgende zomer op dit ogenblik een enorme groei. China wordt volgend jaar dan ook de belangrijkste bron van de wereldwijde groei van de reclamesector.

De wereldwijde omzet van de reclamesector zal dit jaar een groei kennen van 24 miljard dollar. Daarvan neemt China 16 procent voor zijn rekening, 3 procent minder dan de Verenigde Staten. Volgend jaar wordt een groei van 29 miljard dollar vooropgesteld. Daarin zou de Verenigde Staten een aandeel van 20 procent hebben, maar China zou volgens het rapport aan 24 procent komen.

De Chinese reclamesector wordt gedomineerd door televisie, die dit jaar 71,7 procent van alle Chinese reclamebudgetten naar zich toetrekt. In de Verenigde Staten heeft televisie een aandeel van 43,5 procent en in Groot-Brittannië amper 25,7 procent. De Chinese televisiereclame zou volgend jaar met 20 procent groeien en het jaar daarop met 30 procent tot een totaal van 22,3 miljard dollar. De West-Europese markt zou aan 34 miljard dollar komen.

Op het gebied van internet hinkt China volgens The Guardian echter nog jaren achterop. In de Verenigde Staten zal online reclame volgend jaar 12,85 miljard dollar waard zijn, ongeveer 11,9 procent van de totale reclamemarkt. Engeland komt zelfs aan een aandeel van 22,7 procent of een totaal van bijna 6 miljard dollar. In China zal de internetreclame volgend jaar een omzet van 1,27 miljard dollar realiseren, amper 4,1 procent van de totale markt.

Maar Group M stelt dat de Chinese internetreclame wel degelijk op gang aan het komen is. Voor dit jaar wordt een groei van 33 procent voorzien, terwijl volgend jaar met een verdere stijging van 58 procent rekening wordt gehouden.

Posted in reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor China wordt derde grootste reclameland

Doping heeft impact op imago sponsor

Posted by managing21 on 7th augustus 2007

Negatieve publiciteit rond een sportevenement, zoals de dopingverhalen in het kader van de Ronde van Frankrijk, hebben wel degelijke een impact op de sponsor. Dat blijkt uit een Nederlandse studie van het onderzoeksbureau MarketResponse. Volgens de onderzoekers krijgt een deel van de respondenten een negatiever beeld over een sponsor die betrokken raakt bij dopingproblematiek, al kan een adequate reactie veel goedmaken.

Wanneer een atleet verdacht wordt van het gebruik van stimulerende middelen, straalt dat volgens MarketResponse ook af op de sponsor. Zo zei één op drie respondenten door die problematiek ook een negatiever beeld te krijgen van de sponsor. Eén kwart zegt zelfs minder producten of diensten af te nemen als geconstateerd is dat het team of de atleet stimulerende middelen gebruikt heeft.

Volgens MarketResponse is een adequate reactie van groot belang voor het imago van de sponsor. “Vier op de tien respondenten zei geen producten van de sponsor meer te zullen afnemen, wanneer die na het vaststellen van een dopinggeval geen actie onderneemt,” aldus het magazine Communicatie Online. “Meer dan één op vijf respondenten vindt dat de sponsor zich zou moeten terugtrekken.”

Andere respondenten waren van mening dat de sponsor de gedopeerde atleet moet ontslaan en onderzoeken of de feiten met de werkelijkheid kloppen. Bijna de helft van de respondenten is trouwens van mening dat een sponsor erop toe moet zien dat een team of atleet geen stimulerende middelen gebruikt. Als het gebruik van stimulerende middelen wordt geconstateerd, vindt driekwart dat de sponsor geen blaam treft.

De ondervraagden stonden in het algemeen wel positief tegenover bedrijven die grote internationale sportevenementen sponsoren. Tachtig procent van de respondenten kan zich achter deze sponsoringprojecten scharen. Men vindt dat een organisatie daarmee zijn betrokkenheid bij de maatschappij toont.

Posted in reclame & marketing, sport | Reacties uitgeschakeld voor Doping heeft impact op imago sponsor

Productbesprekingen goed voor zoekmachines

Posted by managing21 on 23rd juli 2007

De Amerikaanse winkelketen Wal-Mart laat zijn klanten in de toekomst toe om productbesprekingen te plaatsen op zijn website. Het is een opmerkelijke stap voor het bedrijf, dat als bijzonder conservatief wordt bestempeld. Maar volgens analisten wil de winkelketen er wellicht vooral de prestaties van zijn online winkel en zijn rangschikking in zoekmachines mee verbeteren.

“Vele bedrijven bieden hun klanten de mogelijkheid aan om online productbesprekingen te plaatsen,” stipt het magazine Advertising Age aan. “Nu is ook Wal-Mart op die trein gesprongen. Maar volgens Peter Hershberg, topman van het zoekmarketingbedrijf Reprise Media, heeft Wal-Mart daar wellicht goede rederen voor. Door al die activiteit op de website, zal die immers stijging in de rangschikking van de zoekmachines.”

De besprekingen geven Wal-Mart immers duizenden pagina’s extra content, die door de grote zoekmachines worden geïndexeerd. “Die zoekmachines hebben een voorkeur voor unieke content zoals productbesprekingen boven de traditionele pagina’s met basisinformatie, zoals bij elke online handel is terug te vinden,” voert Advertising Age aan. “Wal-Mart kan door deze strategie een hogere rangschikking krijgen in de zoekmachines.”

Dat zou Wal-Mart kunnen toelaten om de kloof met zijn concurrentie te verkleinen. “De keten heeft op het gebied van e-commerce immers een achterstand ten opzichte van de concurrentie,” aldus het magazine. “Wal-Mart is de grootste winkelketen van de Verenigde Staten, maar moet op het gebied van e-commerce eBay, Amazon, Apple en rechtstreekse rivaal Target laten voorgaan.”

Eerdere online avonturen van Wal-Mart zijn volgens Advertising Age op een regelrechte ramp uitgedraaid. “Een sociale netwerksite voor jongeren kreeg totaal geen respons en de keten bleek zijn public relationsbureau betaald te hebben om een weblog te creëren,” voert het magazine aan. “Door de productbesprekingen hoopt Wal-Mart volgens het onderzoekbureau Nielsen Buzzmetrics een sfeer van objectiviteit te creëren.”

Tachtig procent van de consumenten zegt volgens een onderzoek van het bureau Vizu meer vertrouwen te hebben in merken met productbesprekingen en driekwart zegt dat het bijzonder belangrijk is om klantenbesprekingen te lezen vooraleer een product aangeschaft wordt. Productbesprekingen van consumenten worden zes keer meer geprefereerd dan rapporten van experts.

Op productbesprekingen verschijnen volgens een rapport van het bureau Bazaarvoice trouwens acht keer meer positieve commentaren dan negatieve kritieken. Wal-Mart zegt dat de klanten van de keten zelf aangestuurd hebben op de productbesprekingen.

Posted in internet, reclame & marketing, retail | Reacties uitgeschakeld voor Productbesprekingen goed voor zoekmachines

Internet omzeilt wetgeving kinderreclame

Posted by managing21 on 19th juli 2007

Fastfood-ketens gebruiken het internet om de wetgeving op kinderreclame te omzeilen en ongezonde snacks te promoten. Dat zegt het magazine New Media Age. Het beschuldigt ketens zoals McDonalds, Hubba Hubba, Kinder en Haribo ervan om een aantal lacunes in de Britse reclamewetgeving te misbruiken door kinderen online te benadren met games, videos en strips. McDonald’s ziet echter geen problemen met online games.

“Misschien zijn de fastfoodketens volgens de letter van de wet niet in overtreding, maar ze handelen tegen de geest van de regelgeving,” voert Nic Howell, assistent-directeur van New Media Age, aan tegenover BBC News. “Blijkbaar wil een aantal ketens tot het laatste nippertje vechten om reclame voor kinderen te blijven voeren.” Er gaan nu stemmen op om de lacunes in de wetgeving op te vangen en ook online reclame voor fastfood in Groot-Brittannië te verbieden.

McDonald’s zegt de Britse wetgeving correct na te leven en kinderen op de website te verwittigen dat ze hun ouders moeten raadplegen vooraleer de kindersectie op de website van de keten binnen te gaan. “Bovendien zijn onze games vooral gericht op spelplezier in plaats van op de menu’s die we te bieden hebben,” aldus een woordvoerder van de keten. Ook Haribo zegt ervoor te zorgen dat zijn marketing op een verantwoordelijke manier gevoerd wordt.

Volgens een onderzoek van Intuitive Media zegt 43 procent van de consumenten meer geneigd te zijn een voedingsproduct te eten wanneer ze het product online hebben gezien. Daarnaast zegt 61 procent voedingssites te bezoeken. Hoewel de fastfood-ketens beweren dat hun websites vooral gericht zijn op content in plaats van op marketing, toont dit onderzoek volgens Intuitive Media aan dat deze grens heel vaag blijkt te zijn.

Posted in internet, reclame & marketing, voeding & horeca | Reacties uitgeschakeld voor Internet omzeilt wetgeving kinderreclame

Televisiereclame met dank aan internet

Posted by managing21 on 19th juli 2007

De internationale markt van televisiereclame kende het voorbije jaar een groei van 9,4 procent. Het jaar voordien was er een groei van 6,5 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van PricewaterhouseCoopers. Deze stijging is volgens de onderzoekers vooral te danken aan het feit dat telefoonbedrijven grote inspanningen doen met internettelevisie. Daardoor wordt de concurrentie verhoogd en stijgt ook het aantal abonnees.

Kabelexploitanten migreren hun abonnees volgens PricewaterhouseCoopers naar digitale platformen, die niet alleen maandelijkse abonnementsgelden opleveren, maar ook de markt voor video-on-demand vergroten. Daarnaast blijkt ook mobiele televisie aan een opmars bezig te zijn, dankzij nieuwe diensten en een verbeterde technologie. Die groei is vooral te wijten aan de Aziatische markt.

De onderzoekers verwachten dat de televisiereclame tegen 2011 zal groeien tot een omzet van 251 miljard dollar. Daarbij wordt gewag gemaakt van een gemiddelde groei van 9,3 procent per jaar. Vorig jaar bedroeg de omzet van de sector 161 miljard dollar. De televisiesector is na het internet het tweede snelst groeiende reclamekanaal. De globale advertentiemarkt zal tegen 2011 groeien van 407 miljard dollar tot 531 miljard dollar.

Posted in media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Televisiereclame met dank aan internet

Second Life heeft weinig nut voor bedrijfsleven

Posted by managing21 on 16th juli 2007

Second Life blijkt het bedrijfsleven weinig mogelijkheden te bieden. Dat is de conclusie van een enquête van de Amerikaanse Los Angeles Times. De bezoekers aan Second Life blijken de website vooral te bezoeken voor ontspanning en nauwelijks voor zakelijke doeleinden. Volgens een aantal zakenlui is er voor het bedrijfsleven dan ook geen overtuigende reden om in Second Life aanwezig te blijven.

De virtuele wereld van Second Life bleek een uitstekend kanaal te worden om een bedrijf of een product te promoten. Maar die hype lijkt geen werkelijkheid te worden. Uit een onderzoek van de Los Angeles Times bleek dat op veel bedrijfslocaties in Second Life geen enkele bezoeker aanwezig te zijn. Ook bleken er vaak geen virtuele medewerkers aanwezig te zijn om eventuele bezoekers te helpen.

Linden Lab, het bedrijf dat Second Life creëerde, verkoopt virtuele stukken grond aan particulieren en bedrijven. Maar vooral de locaties van particulieren worden het drukst bezocht. Volgens de krant is Second Life immers vooral een fantasiewereld met spelende fantasiemensen die geen menselijke behoeften hebben. Ze hoeven immers niet te eten en te drinken en zich zelfs ook niet noodzakelijk te kleden.

De meeste gebruikers bezoeken in Second Life spannende of pikante gelegenheden als casino’s, stripclubs en bordelen. Die trekken massaal bezoekers aan. Maar de bedrijfslocaties liggen er verlaten bij. Een aantal bedrijven hebben hun vestiging in Second Life inmiddels dan ook al gesloten. Vele bedrijven zijn ook ontgoocheld in het beperkt aantal actieve bezoekers.

Posted in internet, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Second Life heeft weinig nut voor bedrijfsleven